ثبت نام جاماندگان سهام عدالت شامل چه کسانی می‌شود؟

ثبت نام جاماندگان سهام عدالت شامل چه کسانی می‌شود؟

مجلس تنها ۷ میلیون جامانده سهام عدالت را برای مرحله جدید ثبت نام کرده پیش بینی کرده است. در این صورت از ۳۵ میلیون ایرانی باقی مانده، تنها ۷ میلیون نفر می‌توانند در این مرحله ثبت نام کنند.

کد خبر : ۸۹۴۴۸
بازدید : ۶۶۸۲
مرحله جدید سهام عدالت
فرادید | ثبت نام ۷ میلیون نفر از جاماندگان سهام عدالت یک قدم به به تصویب نزدیک شد. این خبر را یکی از اعضای کمیسیون تلفیق مجلس تایید کرده و گفته است که این کمیسیون با پیشنهاد اعطای سهام عدالت به ۷ میلیون نفر دیگر موافقت کرده است.

به گزارش فرادید؛ براساس اعلام کمیسیون تلفیق مجلس پیشنهاد ثبت نام ۷ میلیون جامانده سهام عدالت به زودی به صحن علنی مجلس می‌رود تا به رای نمایندگان مجلس برسد. در صورتی که مجلس یازدهم با این طرح موافقت کند، مصوبه به شورای نگهبان می‌رود و در صورت عدم مغایرت آن با قانون اساسی ابلاغ آن به دولت امکان پذیر خواهد شد.



ابراهیم عزیزی، عضو کمیسیون تلفیق مجلس در رابطه با این طرح گفته است که «با شناختی که از فضای حاکم بر مجلس و رویکرد مردمی نمایندگان داریم، به نظر می‌رسد مشکلی برای تصویب نهایی کلیات این طرح نداشته باشیم.»

البته او احتمال داده که نمایندگان در خصوص جزئیات پیشنهاد و نحوه ثبت نام متقاضیان و واگذاری سهام، صحبت‌هایی داشته باشند. اما عزیزی معتقد است که این نیز طبیعی است و طبق روال جاری مجلس در خصوص تمام پیشنهاد‌ها و طرح‌ها، این رویکرد وجود دارد.

هنوز مشخص نشده که این طرح چه زمانی در صحن علنی به رای گذاشته می‌شود، اما با توجه به روال اداری این طرح و در صورت تصویب به زمان چند ماهه نیاز دارد. مگر آنکه مجلس بررسی آن را با فوریت در دستور کار قرار دهد که تاکنون چنین مسئله‌ای مطرح نشده است. البته اعضای کمیسیون تلفیق می‌گویند که این طرح در قالب بودجه ۱۴۰۰ به تصویب می‌رسد و از ابتدای سال آینده الزام اجرایی دارد.

اما پیش از این، مجلس دولت را مکلف کرده تا جاماندگان سهام عدالت را تا بهمن ماه سال جاری شناسایی کند، در این صورت زمان اجرای طرح کاهش خواهد یافت.

در مرحله نخست واگذاری سهام عدالت به ۴۹ میلیون ایرانی سهم شرکت‌های بزرگ دولتی واگذار شد.

ثبت نام جاماندگان سهام عدالت
همه می‌توانند در مرحله جدید سهام عدالت ثبت نام کنند؟

جواب بدون شک خیر است. چرا که مجلس تنها ۷ میلیون جامانده سهام عدالت را برای مرحله جدید ثبت نام کرده پیش بینی کرده است. در این صورت از ۳۵ میلیون ایرانی باقی مانده، تنها ۷ میلیون نفر می‌توانند در این مرحله ثبت نام کنند.

محمد صفائی دلوئی، عضو کمیسیون اقتصادی در باره شرایط مشمولان جدید گفته است که «سهام عدالت جدید به همه روستائیان، افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی و خانوار‌هایی که درآمد ماهانه کمتر از پنج میلیون تومان دارند اختصاص داده می‌شود.»

او همچنین می‌گوید: «از آنجایی که از شهریور ماه به این وزارتخانه برای شناسایی مشمولان ابلاغ شده، مشمولان جدید در بهمن ماه مشخص می‌شوند.»

براساس گفته‌های محمد صفائی دلوئی، این لیست در بهمن ماه مشخص می‌شود و وزارت کار با همکاری وزارت اقتصاد باید منابع و سهام لازم برای مشمولان جدید را در نظر بگیرند.

سیدغنی نظری، عضو هیات رییسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی هم شهریور ماه در زمان بررسی طرح ثبت نام جاماندگان سهام عدالت در شهریور ماه گفته بود که «جا ماندگان سهام عدالت شامل ۶ میلیون کارگر ساختمانی، یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر تحت پوشش کمیته امداد، ۲۰۰ هزار نفر تحت پوشش بهزیستی و مابقی از اقشار آسیب‌پذیر خواهند بود.»

طبق اعلام سیدغنی نظری، روستاییان هم با توجه به کد ملی افراد این شناسایی‌ها انجام خواهد شد.
او همچنین گفتته که برخی از جاماندگان سهام عدالت به دلیل اینکه تحت پوشش هیچ مرکز امدادی قرار ندارند قابل شناسایی نیستند، بنابراین در کمیسیون اقتصادی مقرر شد با شناسایی و تایید کمیته امداد به این افراد هم سهام عدالت تعلق بگیرد.

سخنگوی شرکت‌های سرمایه گذاری استانی سهام عدالت هم گفته است که «اولویت تخصیص سهام عدالت به روستانشینان، عشایر و اقشار کم درآمد است. همچنین این افراد با توجه به بررسی‌هایی که دولت در حوزه تخصیص طرح‌های معیشتی داشته شناسایی شده‌اند البته دو میلیون نفری که با داشتن کاغذ ثبت نام دوره قبلی از سهام عدالت جامانده‌اند نیز سهام عدالت دریافت خواهند کرد.»

جاماندگان سهام عدالت چگونه ثبت نام کنند؟

فعلا قرار نیست سامانه‌ای برای ثبت نام پیش بینی شود. براساس اعلام مجلس قرار است که شناسایی افراد را دولت انجام دهد. البته پس از شناسایی افراد احتمالا یک مهلت کوتاه مدت برای شکایت به افراد داده می‌شود، تا وضعیت مالی آن‌ها بررسی شود.

اگر مشمول جاماندگان طرح باشید، احتمالا در سال جدید از طریق وزارت کار، کمیته امداد امام خمینی (ره) و یا سازمان بهزیستی به شما اطلاع داده می‌شود.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید