مردم تونس یک انقلاب دیگر می‌خواهند

مردم تونس یک انقلاب دیگر می‌خواهند

درحالیکه مشغول مصاحبه هستم یکی از عابران از راه می‌رسد و از من پول می‌خواهد. حسن می‌گوید: «بفرمایین. این را بنویس. اینجا زندگی این‌طوری است.»

کد خبر : ۸۹۶۶۳
بازدید : ۲۰۶۸
«مردم تونس یک انقلاب دیگر می‌خواهند»
فرادید | تونس از هفته گذشته صحنه درگیری‌های خشونت‌آمیز بوده است. طی چند روز گذشته حداقل در ۱۵ منطقه فقیرنشین و کارگری در تونس در واکنش به تنزل استاندارد‌های زندگی، افزایش فقر و بیکاری شدید، به خصوص در میان جوانان، تظاهرات درگرفته است.

به گزارش فرادید به نقل از گاردین، تاکنون بیش از ۶۰۰ نفر دستگیر شده‌اند که اغلب بین ۱۵ تا ۲۵ سال سن دارند. دولت برای محافظت از ساختمان‌های خود ارتش را به خدمت گرفته است. در روز سه‌شنبه در حدود ۲۰۰ معترض در مرکز تونس به خیابان‌ها آمدند و خواستار آزادی زندانیان و پایان دادن به خشونت پلیس شدند.


عفو بین‌المللی بعد از انتشار ویدیویی که در آن افسران پلیس معترضان را در تظاهرات کتک می‌زنند خواستار خویشتنداری پلیس شد. در ویدیو‌های لرزان دیگر که به دست معترضان ثبت شده جوانان در پاسخ گاز اشک‌آور و انسجام پلیس ترقه و سنگ پرتاب می‌کنند. در یکی از ویدیو‌ها یکی از افسران پلیس به داخل خانه یک مرد گاز اشک‌آور پرتاب می‌کند.

هاشم المشیشی، نخست‌وزیر تونس، در یک برنامه تلویزیونی خارج از برنامه اعلام کرد که معترضان را درک می‌کند، اما تأکید کرد که قانون اعمال خواهد شد. قیس سعید، رئیس‌جمهور تونس، در روز دوشنبه به مناطق حومه‌ای تونس سر زد و از معترضان جوان درخواست کرد تا خونسردی خودشان را حفظ کنند و به مردم و اموال عمومی لطمه نزنند.
«مردم تونس یک انقلاب دیگر می‌خواهند»

روزنامه گاردین با برخی از معترضان تماس برقرار کرده که همگی خشم خود را از دولت و رسانه‌ها در نحوه پوشش‌دهی به اعتراضات ابراز داشته‌اند و گفته‌اند که رسانه‌های این کشور به جای پوشش دلیل اصلی اعتراض‌ها بر خشونت و غارتگری تمرکز کرده‌اند.

یاسین در یک مغازه خانوادگی در یکی از مناطق حاشیه‌ای تونس کار می‌کند. او هم مانند سایر جوانان هفته گذشته در میدان اعتراضات بوده است. او می‌گوید: «مردم گرسنه هستند. آن‌ها می‌خواهند از دولت انتقام بگیرند. من دروغ نمی‌گویم، آن‌ها یک انقلاب دیگر می‌خواهند.»

دوست او احمد که روی صندلی پلاستیکی نشسته است، می‌گوید: «پلیس جرئت نمی‌کند به اینجا بیاید. حتی رسانه‌های تونس به اینجا نیامده‌اند. هیچ کسی نمی‌خواهد به حرف ما گوش دهد.»

قبل از قرنطینه ناشی از همه‌گیری ویروسِ کرونا، احمد در سراسر کشور سفر می‌کرد و میوه و سبزیجات می‌خرید تا به تاجران در تونس بفروشد. او می‌گوید: «ما هرکسی صحبت می‌کردم عصبانی بود. همه گروه‌های سنی حتی کودکان ۱۰ ساله هم عصبانی هستند. خداروشکر ما خانه و غذایی برای خوردن داریم. من خانواده‌هایی را می‌بینم که ۱۰ نفر عضو دارند و نمی‌توانند از عهده هزینه‌ها بربیایند. آن‌ها حتی ۵ پوند ندارند که بتوانند یک نان باگت بخرند.»

یاسین می‌گوید فعالیت یکی از پاپ‌کورن‌فروش‌های محل به خاطر نزدن ماسک توسط پلیس متوقف شد. «آن‌ها او را ۱۶ یورو جریمه کردند. او به پلیس گفت اگر ۱۶ یورو داشت چرا می‌آمد و پاپ‌کورن می‌فروخت؟ او گفت که می‌داند ماسک چند است و اگر پول داشت خرج بچه‌هایش می‌کرد.»

بقیه موافق ناآرامی نیستند. صلاح، ۴۰ ساله، از این وضعیت شاکی است و می‌گوید خسته شده است. او می‌گوید تمام شب بیدار بوده تا در مقابل غارتگران از مغازه‌اش محافظت کند. او به اداره پست و یک عینک‌فروشی اشاره می‌کند و می‌گوید هر دو غارت شدند. او می‌گوید: «آن‌ها اعتراض نمی‌کردند، آن‌ها مشغول دزدی بودند. اگر می‌خواهید اعتراض کنید در روز به خیابان می‌آیید نه شب.»

بیکاری در میان جوانان یکی از اصلی‌ترین دلایل ناآرامی‌های اجتماعی در تونس بوده است. سال‌ها نرخ بیکاری در ۱۵ درصد ثابت مانده بود. اما در بین جوانان ۱۵ تا ۲۴ سال بیکاری به ۳۶ درصد افزایش یافته است و بسیاری برای دوره‌های طولانی‌مدت از دور از بازار کار بوده‌اند.
«مردم تونس یک انقلاب دیگر می‌خواهند»

همه‌گیری همه چیز را بدتر کرده است. این کشور یکی از اصلی‌ترین منابع درآمدی‌اش که گردشگری بوده را از دست داده است و آینده تاریکی در پیش روی این صنعت است. این وضعیت باعث شده بسیاری مهاجرت کنند. در سال ۲۰۲۰ مقامات ایتالیایی گزارش دادند ۱۲۸۸۳ نفر به صورت غیرقانونی از تونس وارد این کشور شده‌اند. سال گذشته این رقم در حدود ۲۶۵۴ نفر بود.
حسن یکی از معترضان است که به اقدام خود افتخار می‌کند. او می‌گوید یکی از دلایل اعترضات، غفلت دولت، فقر و شرارت پلیس است. درحالیکه مشغول مصاحبه هستم یکی از عابران از راه می‌رسد و از من پول می‌خواهد. حسن می‌گوید: «بفرمایین. این را بنویس. اینجا زندگی این‌طوری است.»

منبع: The Guardian
ترجمه: سایت فرادید
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید