بازار ۸۱ میلیارد دلاری فناوری‌های پوشیدنی

بازار ۸۱ میلیارد دلاری فناوری‌های پوشیدنی

بازار لباس‌های هوشمند هم در سال ۲۰۱۹ معادل ۱.۳ میلیارد دلار در جهان بوده که روندی روبه رشد داشته و در سال ۲۰۲۰ ارزش آن به ۱.۴ میلیارد دلار رسید.

کد خبر : ۸۹۶۹۳
بازدید : ۹۳۹۴
فناوری هوشمند
میترا جلیلی | با شیوع کرونا بازار فناوری‌های پوشیدنی در سال ۲۰۲۰ رونق ویژه‌ای گرفت و حالا مؤسسه پژوهشی گارتنر پیش‌بینی کرده است که این روند در سال ۲۰۲۱ نیز ادامه دارد و ارزش بازار این بخش از فناوری به ۸۱.۵ میلیارد دلار خواهد رسید.

دلیل محبوبیت فناوری‌های پوشیدنی

با شکل‌گیری موج نخست کرونا کسب و کار‌ها در سراسر جهان به سوی دورکاری تغییر موضع دادند و به‌همین دلیل هم بازار ابزار و فناوری‌های مرتبط با دورکاری داغ شد و تقاضا برای آن افزایش یافت.

این تقاضا نه تنها کامپیوتر‌های خانگی، لپ تاپ، دوربین و سایر وسایل دیجیتال را شامل می‌شد بلکه سهم عمده آن به فناوری‌های پوشیدنی اختصاص یافت. «رانتیج اتول»، محقق ارشد مؤسسه پژوهشی گارتنر دراین باره گفت:

علاقه زیاد کاربران و استقبال مناسب آنان از فناوری‌های پوشیدنی درست مانند یک کاتالیزور برای رشد این بازار عمل کرده و انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۱ رقمی که کاربران جهان برای این فناوری هزینه می‌کنند حدود ۱۸.۱ درصد نسبت به سال ۲۰۲۰ افزایش یابد.

گفتنی است که در سال ۲۰۲۰ درمجموع کاربران ۶۹ میلیارد دلار برای این فناوری هزینه کردند. این محقق ارشد گارتنر همچنین گفت: درطول قرنطینه معرفی ابزار‌های سلامت که توانایی تشخیص نشانه‌ها و علائم اولیه کووید ۱۹ را دارند فرصتی عالی را در اختیار کمپانی‌های تولیدکننده فناوری‌های پوشیدنی قرار دادند تا این بازار به یک نقطه عطف دست یابد و ره صدساله را یک شبه طی کند.

یکی دیگر از دلایل افزایش استقبال مردم از فناوری‌های پوشیدنی در سال کرونایی ۲۰۲۰ این بوده است که سازندگان این فناوری‌های پوشیدنی بر افزایش دقت سنسور‌ها تمرکزی ویژه داشته‌اند. تلاش برای کوچک‌تر و مینیاتوری شدن سنسور‌ها هم در تحریک بازار فناوری‌های پوشیدنی بی‌تأثیر نبوده است.
اتول ادامه داد: این سنسور‌های بسیار کوچک در فناوری‌های پوشیدنی ازجمله انگشتر Oura، برچسب‌های Spire Health و... به کار رفته‌اند. گارتنر پیش‌بینی می‌کند که تا سال ۲۰۲۴ قابلیت‌های کوچک‌سازی فناوری‌های پوشیدنی رشدی چشمگیر خواهد یافت و ۱۰ درصد این فناوری‌های پوشیدنی تقریباً نامرئی خواهد شد.

چنین فناوری‌های پوشیدنی می‌تواند جامعه سالمندان که نیاز به برخی ابزار‌های پزشکی دارند، اما نمی‌خواهند این ابزار‌ها به چشم بیایند و کسی متوجه آن‌ها شود بسیار پرطرفدار خواهد بود.
به‌عنوان مثال بسیاری از سالمندان به سمعک نیاز دارند، ولی ترجیح می‌دهند با مشکلات کم شنوایی کنار بیایند، اما از سمعک‌هایی که در گوش آن‌ها کاملاً مشخص است استفاده نکنند و چنین فناوری‌های پوشیدنی مینیاتوری می‌تواند براحتی مشکل آن‌ها را حل کند.
چسب زخم هوشمند

چسب‌های هوشمند پرکار

یکی از بخش‌های فناوری پوشیدنی که امسال برای نخستین بار در گزارش گارتنر نقشی پررنگ داشته و به‌عنوان یک گروه جدید در جدول برترین‌های این فناوری معرفی شده، چسب‌های هوشمند است که انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۱ روند رشد مناسبی داشته باشد.
چسب‌های هوشمند درواقع سنسور‌های غیرتهاجمی ناظر بر سلامت هستند که به سطح پوست می‌چسبند و برای رصد و اندازه‌گیری دمای بدن، میزان ضربان قلب، قند خون و سایر علائم حیاتی بدن مورد استفاده قرار می‌گیرند.

این چسب‌ها بویژه برای افراد دیابتی که انسولین مصرف می‌کنند بسیار کارآمد است و پزشک می‌تواند از راه دور متوجه وضعیت بیمار و میزان مصرف انسولین توسط وی شود. «رانتیج اتول» یادآور شد:
چسب‌های هوشمند تاکنون هم در سطح جهان مورد استفاده قرار داشت، ولی به‌دلیل مقاومت کاربران و همچنین کادر درمان، پذیرش آن در میان مردم بسیار آهسته بود، اما با شیوع کرونا و حرکت مردم به سوی سلامت الکترونیک (e-health) بسیاری از کاربران و کادر درمان به قابلیت‌های آن ایمان آوردند و میزان تقاضا برای این چسب‌های هوشمند در جهان افزایش یافت به گونه‌ای که بازار ۳.۹ میلیارد دلاری این فناوری‌های پوشیدنی در سال ۲۰۱۹ به بازار ۴.۶۹ میلیارد دلاری در سال ۲۰۲۰ رسید و انتظار می‌رود ارزش این بازار در سال ۲۰۲۱ به حدود ۵.۹ میلیارد دلار برسد.
گارتنر پیش‌بینی می‌کند که این بازار در سال ۲۰۲۲ هم روندی صعودی داشته باشد و درهمین راستا پیش‌بینی کرده است که ارزش بازار آن به ۷.۱ میلیارد دلار خواهد رسید.
ساعت هوشمند

ساعت‌های هوشمند برتر

اما بیشترین ارزش بازار فناوری‌های پوشیدنی به کدام یک از محصولات اختصاص دارد؟ در سال ۲۰۲۰ به‌دلیل دورکاری بسیاری از مردم و خانه نشینی آن‌ها و همچنین بسته بودن باشگاه‌ها بخش عمده این بازار از نظر ارزش به ساعت‌های هوشمند و ردیاب‌های سلامت اختصاص داشت و گارتنر پیش‌بینی کرده که این موضوع در سال ۲۰۲۱ هم ادامه خواهد داشت.
گارتنر همچنین در گزارش خود گفته است که کل جهان در سال ۲۰۱۸ حدود ۱۸.۵ میلیارد دلار برای ساعت‌های هوشمند هزینه کردند درحالی که این رقم در سال ۲۰۱۹ حدود ۱۸.۵ میلیارد دلار و در سال ۲۰۲۰ نیز با رشد ۱۷.۶ درصدی نسبت به سال قبل از آن، ۲۱.۷۵ میلیارد دلار بوده است.
گارتنر پیش‌بینی کرده است که در سال ۲۰۲۱ این رقم به ۲۵.۸ میلیارد دلار و در سال ۲۰۲۲ به رقمی معادل ۳۱.۳ میلیارد دلار برسد. رشد بازار ساعت‌های هوشمند در نتیجه ورود کاربران جدید به این بازار است که در سال ۲۰۲۱ به موازات توسعه تکنولوژی‌های پردازشگر‌های جدید و نسل جدید باتری‌ها با طول عمر بیشتر و کمتر شدن تعداد دفعات شارژ، به ساعت‌های هوشمند روی خوش نشان می‌دهند.

در گزارش گارتنر همچنین به این موضوع اشاره شده که وسایل و فناوری‌های پوشیدنی مرتبط با گوش و همچنین ساعت‌های هوشمند رشدی بسیار خیره کننده داشتند چراکه کاربران برای دورکاری، فعالیت‌های ورزشی و همچنین ردیابی‌های سلامت، از این وسایل بیشترین استفاده را می‌کردند.
طبق این گزارش، میزان هزینه مردم جهان برای وسایل و فناوری‌های پوشیدنی مرتبط با گوش ازجمله هدست‌ها و هدفون‌ها هم تا حدود ۱۲۴ درصد نسبت به سال ۲۰۱۹ نسبت به میزان سال ۲۰۱۹ افزایش داشته است. این مؤسسه یادآور شد این میزان از ۳۲.۷ میلیارد دلار سال ۲۰۲۰ به ۳۹.۲ میلیارد دلار در ۲۰۲۱ رسیده و انتظار می‌رود این رقم در سال ۲۰۲۲ به ۴۴.۱ میلیارد دلار برسد.
گفتنی است که در سال ۲۰۱۹ هم این رقم معادل ۱۴.۵ میلیارد دلار بوده است. گفتنی است که این رشد در نتیجه دورکاری و برگزاری ویدئوکنفرانس‌ها و درنتیجه نیاز بیشتر کاربران به آپدیت کردن هدفون‌ها و همچنین تلفن‌های هوشمند رخ داده است.

طبق گزارش گارتنر دستبند‌های هوشمند نیز در سال ۲۰۱۹ بازار ۵ میلیارد دلاری داشت، اما این رقم افول داشت و در ۲۰۲۰ به ۴.۹ میلیارد دلار رسید هرچند انتظار می‌رود در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ هم به ترتیب بازاری معادل ۴.۹ و ۴.۷ میلیارد دلار داشته باشد.
بازار لباس‌های هوشمند هم در سال ۲۰۱۹ معادل ۱.۳ میلیارد دلار در جهان بوده که روندی روبه رشد داشته و در سال ۲۰۲۰ ارزش آن به ۱.۴ میلیارد دلار رسید.
ارزش این بازار به موازات بحران کرونا افزایش یافته و پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۲۱ به ۱.۵ میلیارد دلار و در سال ۲۰۲۲ به ۲.۱۶ میلیارد دلار برسد. یکی دیگر از فناوری‌های پوشیدنی مورد توجه در گزارش گارتنر نمایشگر‌هایی هستند که روی سر نصب می‌شوند و از آن‌ها می‌توان به هدست‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده اشاره کرد.
با توسعه صنعت گیم در سال ۲۰۲۰ به موازات ادامه دار شدن بحران کرونا و اعمال قرنطینه در بیشتر نقاط جهان، بازار این فناوری رشدی چشمگیر یافت. البته این هدست‌ها تنها در صنعت گیم کاربرد ندارند و در آموزش آنلاین بویژه در رشته‌های پزشکی نیز بسیار پرکاربرد هستند.
این فناوری‌ها که در سال ۲۰۱۹ بازاری به ارزش ۲.۷۷ میلیارد دلار داشتند در سال ۲۰۲۰ این رقم به ۳.۴۱ میلیارد دلار رسید و انتظار می‌رود این رشد در سال ۲۰۲۱ ادامه دار باشد و ارزش بازار این فناوری پوشیدنی به ۴.۰۵ میلیارد دلار برسد. گارتنر همچنین پیش‌بینی می‌کند که در سال ۲۰۲۲ نیز بازار این هدست‌ها به ۴.۵۷ میلیارد دلار برسد.
منبع: روزنامه ایران
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید