پساترامپ در ۱۰ رسانه معتبر خارجی

پساترامپ در ۱۰ رسانه معتبر خارجی

گیشه‌های روزنامه‌فروشی در سراسر جهان در صبح پنج‌شنبه پر بودند از تصاویر آمدن جو بایدن و رفتن دونالد ترامپ. چهل‌و‌ششمین رئیس‌جمهور ایالات‌متحده در حالی سوگند وفاداری به قانون‌اساسی را به‌جا آورد که واشنگتن همچنان در بهت اشغال محل قانون‌گذاری‌اش است.

کد خبر : ۸۹۷۲۰
بازدید : ۴۲۳۵

وداع ترامپ از کاخ سفید و روی کار آمدن بایدن به عنوان ساکن جدید کاخ بیضی‌شکل باعث شد رسانه‌ها میدان‌دار سیاست شوند؛ به‌طوری‌که به محض حضور بایدن در کاخ‌سفید، جلد بسیاری از روزنامه‌ها، هفته‌نامه‌ها و خلاصه نشریات به ماموریت‌های رئیس‌جمهور جدید آمریکا اختصاص یافت. ۱۰ رسانه از امیدها، چالش‌ها و انتظارات از ساکن جدید کاخ سفید نوشتند.

گیشه‌های روزنامه‌فروشی در سراسر جهان در صبح پنج‌شنبه پر بودند از تصاویر آمدن جو بایدن و رفتن دونالد ترامپ. چهل‌و‌ششمین رئیس‌جمهور ایالات‌متحده در حالی سوگند وفاداری به قانون‌اساسی را به‌جا آورد که واشنگتن همچنان در بهت اشغال محل قانون‌گذاری‌اش است و کشور با بحران شیوع‌کرونا به سختی دست به گریبان است.

در این میان روزنامه‌های جهان در یک‌سو از امیدها، چالش‌ها و انتظارات از ساکن جدید کاخ‌سفید نوشتند و در سوی دیگر از ویرانه‌ها و دستاورد‌های ساکن قبلی کاخ سخن راندند. با همه این احوال، به نظر می‌رسد غالب جراید جهان با همه مواضع متفاوتشان، از جو بایدن و کابینه‌اش انتظار شگفتی دارند. در ادامه تعدادی از صفحات نخست روزنامه‌های جهان را در گیشه روز پنج‌شنبه مرور می‌کنیم.
اکونومیست

صبح بعد در آمریکا

اکونومیست: هفته‌نامه بریتانیایی اکونومیست، تیتر «صبح بعد در آمریکا» را برای انعکاس خبر به‌قدرت رسیدن جو بایدن به‌عنوان چهل‌و‌ششمین رئیس‌جمهور ایالات‌متحده، برگزید. برخلاف بسیاری از رسانه‌های جهان که به پوشش مراسم تحلیف بایدن پرداخته بودند، این هفته‌نامه به چالش‌های پیش‌روی وی در مدیریت ویرانه‌ای که ترامپ بر‌جای گذاشته بود، پرداخت و نوشت: چشم‌انداز آمریکا ناخوشایند به‌نظر می‌رسد، اما این امر می‌تواند به‌سرعت عوض شود.
در سرمقاله این هفته اکونومیست به رویای بایدن برای تکیه‌زدن بر صندلی قدرت در کاخ‌سفید از سال ۱۹۸۷ اشاره شد و محقق‌شدن رویای وی بعد از ترامپ را سراسر چالش دانست. این در حالی‌است که آمار مرگ و میر ناشی از گسترش کووید-١٩ در همین ایام از ۴۰۰ هزار نفر در آمریکا فراتر رفت و تخمین زده می‌شود در ۱۰۰ روز نخست کاری بایدن از نیم میلیون نفر هم بگذرد.
نیویورک تایمز

دموکراسی پیروز شد

نیویورک تایمز: «دموکراسی پیروز شد» بریده سخن بایدن در مراسم سوگند ریاست‌جمهوی، تیتر انتخابی نیویورک‌تایمز در صبح ۲۱ ژانویه بود. این روزنامه آمریکایی نوشت که جو بایدن به‌عنوان چهل‌و‌ششمین رئیس‌جمهور آمریکا در میانه بحران‌ها، تحلیف شد.
بایدن و هریس در حالی سوگند یاد کردند که هنوز ساختمان‌کپیتال در رنج ناشی از حمله به این ساختمان به‌سر می‌برد و کرونا به سرعت جان شهروندان این کشور را می‌ستاند. نیویورک‌تایمز ضمن انتشار متن کامل نخستین سخنرانی بایدن در جایگاه رئیس‌جمهور به چالش‌های پیش‌روی وی پرداخته که از ترامپ به ارث برده است.
واشنگتن پست

وحدت، مسیر آینده است

واشنگتن پست: روزنامه پایتخت‌نشین، بریده‌ای از سخنان بایدن را برای پوشش اخبار مراسم به‌قدرت رسیدن رئیس‌جمهور آمریکا انتخاب کرد: «وحدت، مسیر است». واشنگتن‌پست نقاطی از سخنرانی بایدن را برجسته کرد که آمریکایی‌ها را به سوی صلح و مصالحه تشویق و چشم‌انداز تازه‌ای پیش‌روی آنان قرار می‌داد.
این روزنامه نوشت که بایدن در سخنان خود از این لحظات تاریخی مملو از بحران و چالش نام برد و از تعهد خودش برای فرونریختن اتحاد میان مردم آمریکا سخن راند. واشنگتن‌پست همچنین به قدرت رسیدن نخستین زن آمریکایی در جایگاه معاون رئیس‌جمهوری را نیز گرامی داشت.
وال استریت ژورنال

فراخواندن مردم به وحدت

وال‌استریت ژورنال: «بایدن خواستار وحدت» تیتر صفحه نخست روزنامه نیویورکی وال‌استریت‌ژورنال بود. این روزنامه نوشت نامزد دموکرات ریاست‌جمهوری در حالی سوگند وفاداری یاد کرده و مردم را به وحدت فرا می‌خواند که در جایگاه سوگند‌خوردن فرانکلین روزولت ایستاده بود. بایدن گفت که همچنان این کشور به رهبری، چون فرانکلین روزولت نیاز داشت، اکنون نیز به همان شیوه رهبری نیازمندیم چرا‌که او متعلق به خودش نبود، بلکه متعلق به دیگران بود. روزولت رئیس‌جمهوری بود که میان ما تفرقه نینداخت و ما را متحد کرد.
تایم

روز نخست

تایم: «روز نخست»، تیتر جلد هفته‌نامه تایم در فردای ترک ترامپ از کاخ‌سفید و به‌قدرت رسیدن بایدن دموکرات بود. تایم نوشت؛ باید منتظر ماند و دید که چگونه بایدن دوران ریاست‌جمهوری خود را در آمریکای دو پاره شده مدیریت می‌کند و چه میراثی از خود به یادگار خواهد گذاشت.
بایدن درست قبل از ظهر روز بیستم ژانویه دست خود را بر روی کتاب مقدس قرار داد و سوگند خورد که از قانون اساسی به‌عنوان چهل‌و‌ششمین رئیس‌جمهور ایالات‌متحده حراست کند.
این اولین قدم برای بازگشتن ظاهری به دموکراسی بود. سلف او، ترامپ، پس از دو ماه تلاش برای ماندن در قدرت، پس از ترک کاخ‌سفید به مردم آمریکا گفت که زندگی خوبی داشته باشند. تایم همچنین نحوه برگزاری مراسم را به تحلیف در دوران جنگ تشبیه کرد.
دیلی تلگراف

پایان جنگ غیرمدنی

دیلی تلگراف: روزنامه انگلیسی دیلی‌تلگراف، اما برش دیگری از سخنان جو بایدن را برای صفحه نخست خود برگزید: «پایان جنگ غیرمدنی.» این روزنامه نوشت که بایدن در مراسم تحلیف خود خواستار متحد‌شدن آمریکا شد. پس از سوگند به‌عنوان رئیس‌جمهور چهار سال بعدی ایالات‌متحده از ضرورت بالا بردن تحمل، فروتنی و درک بهتر از یکدیگر سخن راند و تلاش کرد بین دولت خود و دولت ترامپ تفکیک قائل شود.
فیگارو

تقلا برای آشتی در آمریکا

فیگارو: روزنامه سرشناس و محافظه‌کار فیگارو در باب به قدرت رسیدن بایدن، تیتر «رویای وحدت» را برگزید. روزنامه‌های فرانسوی که تمرکز خود را به‌شادی برای پیوستن واشنگتن به توافق پاریس معطوف کرده بودند، رویکرد مثبتی نسبت به ترک ترامپ از کاخ‌سفید داشتند.
فیگارو در سرمقاله خود نوشت: «جو بایدن آماده است تا انرژی خود را بر روی آشتی در آمریکا بگذارد.» این روزنامه فرانسوی‌زبان همچنین ضمن انتشار سخنرانی بایدن در روز ۲۰ ژانویه، تاکید کرد که اتحادیه اروپا باید در روابط چهار‌ساله خود با ایالات‌متحده هوشمندانه رفتار کند.
نشنال پست

این انتقال شگفت‌انگیز

نشنال‌پست: «دموکراسی پیروز شد» تیتر صفحه اول روزنامه نشنال‌پست کانادا در نخستین روز ریاست‌جمهوی بایدن بود. در صفحه نخست این روزنامه مانند بسیاری از روزنامه‌های جهان، بخشی از سخنرانی بایدن پس از سوگند ریاست‌جمهوری، منعکس شده بود؛ «این انتقال شگفت‌انگیز و گاه خشونت‌آمیز قدرت در آمریکا، روز چهارشنبه با مسالمت پایان یافت.»
این روزنامه محبوب در کانادا نوشت: بایدن ۷۸ ساله اندکی پس از ظهر در پله‌های ساختمان کپیتال سوگند یاد کرد، همان‌جایی که دو هفته پیش به تصرف آنانی که ترامپ آنان را وطن‌پرست خوانده بود، درآمد بود.
گلوبال تایمز

بایدن شجاعت می‌خواهد

گلوبال تایمز: روزنامه انگلیسی، اما پرمخاطب چینی گلوبال‌تایمز همچون سایر جراید چاپ‌شده در چین، اصلی‌ترین تمرکز خود در نخستین روز ریاست‌جمهوری بایدن را بر آینده رابطه پکن و واشنگتن گذاشتند. این روزنامه چاپ‌شده در پکن تاکید کرد که بایدن برای جلب رابطه سرد میان چین و آمریکا به شجاعت نیاز دارد. گلوبال‌تایمز به‌قدرت رسیدن بایدن را فصلی جدید برای جهان دانست و از بایدن خواست که از سیاست‌های آمریکا که در دوران دونالد ترامپ اتخاذ می‌شد، دوری کند و رابطه پکن و واشنگتن را اصلاح کند. این روزنامه سیاست‌های رئیس‌جمهور سابق را خطرناک و اشتباه خواند.
گاردین

دموکراسی آمریکایی در خطر

گاردین: روزنامه انگلیسی گاردین نیز تیتر «دموکراسی پیروز شد» را برای انعکاس خبر به قدرت رسیدن جو بایدن برگزید. گاردین در سرمقاله خود نوشت که اعطای قدرت از فردی خطرناک به فردی که در راستای بهبود کشورش گام برمی‌دارد، خوش‌یمن است، اما دموکراسی آمریکایی همچنان در خطر است.
روزنامه پر تیراژ بریتانیایی درخصوص برگزاری مراسم تحلیف چهل‌و‌ششمین رئیس‌جمهور ایالات‌متحده نوشت؛ این لحظه‌ای دلگرم‌کننده برای مردم جهان است.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید