کرونا در کودکان و سندرمی به نام میس

کرونا در کودکان و سندرمی به نام میس

این سندرم متأثر از شدید یا خفیف بودن کووید-۱۹ نیست و گاهی کودکان سالم را نیز درگیر می‌کند؛ بنابراین خانواده‌ها باید درمورد علائم آن هوشیار باشند و به آن‌ها توجه کنند.

کد خبر : ۸۹۷۹۶
بازدید : ۹۵۸۹
کودک مبتلا به کرونا

یک پزشک متخصص کودکان و فوق‌تخصص بیماری‌های عفونی در بیمارستان مفید، با اشاره به خطر افزایش کرونا میان کودکان درپی بازگشایی مدارس، درمورد لزوم توجه به علائم سندرم میس در کودکان هشدار داد.

دکتر علیرضا فهیم‌زاد یکشنبه پنجم بهمن‌ماه، گفت که در موج اول همه‌گیری کرونا در ایران اغلب کودکان با بیماری‌های زمینه‌ای و نقص ایمنی درپی ابتلا به کرونا بستری می‌شدند، ولی در موج‌های دوم (حدود تیرماه) و سوم (حدود آبان‌ماه) به‌دنبال افزایش ابتلای کودکان به کووید-۱۹، کودکان بدون هیچ بیماری پیش‌زمینه‌ای نیز در اثر این بیماری در بیمارستان بستری می‌شوند.

این پزشک متخصص از مشاهده «سندرم التهابی چندسیستمی» یا سندرم میس (MIS-C) در کودکان در موج‌های دوم و سوم کرونا در ایران خبر داد و گفت این سندرم که ۲ تا ۶ هفته بعد از ابتلا به کووید-۱۹ به‌دنبال واکنش بدن به این بیماری در برخی کودکان دیده می‌شود، قابل درمان است.

او گفت بروز این سندرم متأثر از شدید یا خفیف بودن کووید-۱۹ نیست و گاهی کودکان سالم را نیز درگیر می‌کند؛ بنابراین خانواده‌ها باید درمورد علائم آن هوشیار باشند و به آن‌ها توجه کنند.

به گفته دکتر فهیم‌زاد، برخی علائم این بیماری عبارت‌اند از: تب ناگهانی، بروز قرمزی و ضایعات پوستی، قرمزی چشم‌ها و لب‌ها، افزایش آنزیم‌های کبدی عضلانی، بی‌حالی شدید، خستگی و حالت شوک.

این پزشک متخصص کودکان افزود که در ابتدای مشاهده این سندرم در سیستم درمانی، به‌دلیل ناشناخته بودن آن، کودکان درگیر سندرم به‌علت نارسایی قلبی جان خود را از دست می‌دادند، ولی حالا با شناخت بیشتر آن و به‌کارگیری درمان‌های مؤثر، میزان مرگ‌ومیر بسیار کاهش یافته است.

او افزود که با فروکش کردن همه‌گیری، تعداد موارد بستری ناشی از این سندرم نیز کمتر شده است، اما همچنان نگرانی‌ها درمورد احتمال افزایش میزان بستری کودکان در موج بعدی بیماری که به گفته او ممکن است در ماه بهمن یا اسفند رخ دهد، باقی است.

فهیم‌زاد با اشاره به تجربه موج سوم کرونا در پاییز و افزایش آمار بستری و مرگ‌ومیر کودکان به‌دنبال بازگشایی محدود مدارس، از بازگشایی دوباره مدارس انتقاد کرد و گفت: «باید توجه داشته باشیم که رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای کودکان دبستانی بسیار دشوار است و لذا درصورت ابتلا، حتی اگر به نوع شدید کووید مبتلا نشوند، می‌توانند بیماری را به سایرین منتقل کنند.»
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید