کرونای انگلیسی بیشتر کودکان را مبتلا می‌کند

کرونای انگلیسی بیشتر کودکان را مبتلا می‌کند

دکتر علیرضا ناطقیان، فوق‌تخصص عفونی کودکان درباره کرونای انگلیسی گفته است که «این عارضه را به نام بیماری التهابی ناشی از کرونا در اطفال می‌بینیم و موارد قابل توجهی از آن داریم. کودکان مبتلا به این عارضه معمولا چندان بیماری را به دیگران منتقل نمی‌کنند، اما خودشان در خطر عوارض قلبی، کبدی، کلیوی و ... هستند.

کد خبر : ۸۹۸۰۱
بازدید : ۵۳۸۷
كروناي انگليسي در ايران
فرادید | گونه جدید ویروس کرونا که کرونای انگلیسی نام دارد در حال انتشار در انگلیس بوده و جهش‌هایی دارد که بر خلاف گونه قبلی آن، می‌تواند کودکان را نیز همانند بزرگسالان مبتلا کرده و گاهی اوقات نیز به کام مرگ بکشاند. بنابر اعلام دانشمندان انگلیسی، به نظر می‌رسد که گونه جدید ویروس کرونا تا ۷۰ درصد مسری‌تر بوده و بار «load» ویروسی افراد مبتلا به آن بالاتر است.

به گزارش فرادید، با انتشار کرونای انگلیسی، احتمال مبتلا شدن افراد زیر ۱۵ سال در مقایسه با ویروس کووید ۱۹ افزایش یافته است. دانشمندان معتقدند که کرونای قدیمی کودکان را کمتر مبتلا می‌کرد و یک رفتار استثنایی بود، چراکه داشتن بیماری‌های زمینه‌ای همچون بیماری تنفسی سبب ایجاد ویروس کرونا در آن‌ها می‌شد. اما در ویروس جدید خبری از تبعیض نیست، کرونای انگلیسی کودکان و بزرگسالان را به طور یکسان مبتلا می‌کند.

در واقع کرونای انگلیسی با تغییرات ژنتیکی که پیدا کرده است، در بحث بیماری زایی و همچنین انتقال بیماری، رفتار‌های متفاوتی بروز می‌دهد. این نوع از ویروس کرونا قدرت ورود و چسبندگی بیشتری به سلول‌های تنفسی دارد که این امر سبب شده است تا کرونای انگلیسی از قدرت انتقال بالاتری برخوردار شود و با سرعت بیشتری منتشر و ایجاد بیماری کند.

با توجه به بررسی‌های صورت گرفته بر روی تغییراتی که در ویروس کرونا ایجاد شده، به نظر می‌رسد بیماری زایی ویروس جدید در کودکان بیشتر است. به گفته نیل فرگوسن استاد کالج لندن و متخصص بیماری‌های عفونی، نشانه‌هایی وجود دارد که گونه جدید تمایل بیشتری به ابتلای کودکان دارد.

پروفسور «پیتر هاربی» استاد دانشگاه اکسفورد در گفتگو با خبرگزاری رویترز گفته بود که «در حال حاضر ما اطمینان بالایی داریم که این گونه، قدرت انتقال بیشتری در مقایسه با گونه دیگری که در حال حاضر در انگلیس بوده، دارد. باید به جمع‌آوری اطلاعات بیشتری در این زمینه پرداخته شود تا رفتار این گونه جدید مشخص شود.»

علائم کرونای انگلیسی در کودکان کرونای انگلیسی چه تاثیری بر کودکان دارد؟

«وندی بارکلی» از محققان در زمینه کرونای انگلیسی بیان کرده است که «از جمله جهش‌هایی که ویروس جدید دارد تغییر در نحوه ورود به سلول‌های انسانی است که این بدان معناست که ممکن است کودکان نیز همانند بزرگسالان مستعد ابتلا به آن باشند که در این صورت می‌توان انتظار داشت شاهد ابتلای کودکان بیشتری به ویروس کرونا باشیم.»

با توجه با نظریه دانشمندان، هنوز نمی‌توان با اطمینان گفت که تغییرات ژنتیکی در این ویروس منتهی به چه تغییری در رفتار آن می شود. بااین وجود شواهدی نیز در دست نیست که نشان دهد این ویروس بیماری متفاوت تری ایجاد کند و یا به واکسن موجود مقاوم باشد.

محمد طاهری متخصص میکروب شناسی و استادیار دانشگاه علوم پزشکی همدان می‌گوید که «ویروس کرونای انگلیسی از چند ماه قبل در کشور انگلستان وجود داشته و پس از آن در کشور‌های اروپا نیز انتشار یافته است به نحوی که اکنون بیش از ۵۰ هزار مورد ابتلای روزانه به این ویروس در اروپا به ویژه «انگلستان» ثبت و گزارش شده است.

او افزود: «پایداری یک ویروس در بدن انسان نیازمند اتصال مناسب است بنابراین ویروس در مولفه‌های اتصالی خود جهش‌هایی را ایجاد می‌کند تا میزان ارتباط و اتصال به سلول‌های انسان بیشتر شود. مطالعات اولیه نشان می‌دهد این ویروس در افراد زیر ۲۰ سال به خصوص کودکان بیشتر بروز پیدا می‌کند با این توصیف که از ابتدای اپیدمی ویروس کرونا تاکنون ۲ میلیون کودک به کووید ۱۹ مبتلا شدند که نیمی از این موارد در یکماه گذشته و به دنبال شیوع کرونای انگلیسی ثبت شده که نشان می‌دهد این نوع از ویروس تمایل بیشتری برای آلوده کردن کودکان و نوجوانان دارد.»

دکتر علیرضا ناطقیان، فوق‌تخصص عفونی کودکان درباره کرونای انگلیسی گفته است که «این عارضه را به نام بیماری التهابی ناشی از کرونا در اطفال می‌بینیم و موارد قابل توجهی از آن داریم. کودکان مبتلا به این عارضه معمولا چندان بیماری را به دیگران منتقل نمی‌کنند، اما خودشان در خطر عوارض قلبی، کبدی، کلیوی و ... هستند. به همین دلیل همچنان قسمت‌هایی از بخش‌های اطفال را برای بستری این کودکان در نظر می‌گیریم.

ناطقیان درباره احتمال ابتلای کودکان به این ویروس می‌گوید: «اکثر کودکانی که این عوارض را تجربه می‌کنند و نزد پزشک می‌آیند معمولا زمینه آلرژی و حساسیت‌های مختلف را داشتند. ابتلای افراد زیر سال۲۰ و کودکان به ویروس جهش یافته کرونا بیشتر است. اگر موارد جدید کرونا افزایش یابد نیاز است تا با کمک ویروس شناسان این نوع را مشخص کنیم.»

این فوق تخصص عفونی کودکان درباره استفاده واکسن کرونا برای گروه سنی کودکان می گوید که «در مجوز‌هایی که برای واکسن‌ها ارائه شده است نام بزرگسالان مطرح شده و بنده هنوز واکسن تایید شده‌ای برای مصرف کودکان ندیدم و این هم یکی از نگرانی‌های متخصصین کودکان است. اگر این ویروس جهش یافته قرار باشد گسترده شود، آنوقت با گروه مستعد ابتلایی روبرو هستیم که واکسن هم ندارند بزنند. تاکنون مطالعات واکسن بر بزرگسالان صورت گرفته است و باید دید آیا بررسی‌های مربوط به واکسن طی سال آینده به گروه سنی کودکان هم ممکن است برسد یا خیر.»
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید