افت قیمت دلار ادامه دارد؟!

افت قیمت دلار ادامه دارد؟!

به باور عده‌ای از فعالان، بازار تا انتهای سال جاری بیشتر به اخبار دقت خواهد کرد؛ اگر کفه ترازو به سوی احتمال مذاکره و دسترسی ایران به منابع ارزی خود سنگینی کند، قیمت دلار توان افت به زیر ۲۰هزار تومان را نیز خواهد داشت.

کد خبر : ۸۹۸۶۵
بازدید : ۴۶۱۵
کاهش قیمت دلار

سطح ریسک‌پذیری معامله‌گران در بازار‌های مختلف پایین آمده است. گفته می‌شود افزایش تردید نسبت به آینده قیمت‌ها و ابهام پیش روی بازار‌ها موجب شده است که افراد با احتیاط بیشتری اقدام به خرید و فروش ارز، سکه و سهام کنند.

در بازار ارز، دلار پشت سد ۲۳هزار و ۸۰۰تومانی باقی مانده و در بازار سکه محدوده ۱۰میلیون و ۸۰۰هزار تومانی حفظ شده است.

در سومین روز هفته، دلار نتوانست از محدوده حساس ۲۳ هزار و ۸۰۰ تومانی عبور کند؛ اسکناس آمریکایی که روز یکشنبه نزدیک به ۵۰۰تومان افزایش قیمت را به ثبت رسانده بود، روز دوشنبه با افت ۵۰ تومانی مواجه شد و روی عدد ۲۳هزار و ۶۰۰ تومانی قرار گرفت.
شدت نوسانات دلار در ۱۰ روز اخیر به اندازه‌ای شدید بوده است که بخشی از معامله‌گران ترجیح می‌دهند که خرید و فروش خاصی را در بازار صورت ندهند. دلار در روز‌های ۲۷ و ۲۹ دی دو بار پیاپی افت‌های ۴ رقمی و بالای هزار تومان را تجربه کرد.
پس از آن، نوبت به نوسانات افزایشی شدید رسید و دلار نوسانات بالای ۸۰۰ و ۴۰۰ تومان را به ثبت رساند. پس از چنین نوسانات سنگینی بود که بازار در روز دوشنبه با تغییرات کمتری مواجه شد.

به گفته فعالان، بسیاری از معامله‌گران نسبت به روند آتی دلار ایده خاصی ندارند و تصور می‌کنند که خرید و فروش در شرایط کنونی پرریسک است. از نگاه آنها، قیمت دلار ممکن است دچار صعود و سقوط ناگهانی شود، در نتیجه ترجیح می‌دهند با احتیاط در بازار فعالیت کنند.
عده‌ای از بازیگران باتجربه بازار عنوان می‌کنند، بازار در دوران نااطمینانی قرار دارد؛ از یکسو احتمال دارد، بین ایران و آمریکا مذاکره صورت بگیرد و بخشی از دارایی‌های بلوکه شده ایران آزاد شود و از سوی دیگر ممکن است که تحریم‌ها به زودی برداشته نشوند.
به باور عده‌ای از فعالان، بازار تا انتهای سال جاری بیشتر به اخبار دقت خواهد کرد؛ اگر کفه ترازو به سوی احتمال مذاکره و دسترسی ایران به منابع ارزی خود سنگینی کند، قیمت دلار توان افت به زیر ۲۰هزار تومان را نیز خواهد داشت.
با این حال، هر چقدر انتظارات معامله‌گران نسبت به بایدن تعدیل شود، احتمال رشد قیمت‌ها وجود خواهد داشت. در روز‌های اخیر، بازار بعضا نشانه‌های افزایشی را جدی گرفته و گاهی اوقات نیز با کاهشی‌ها همراه شده است. با این حال، این نوسانات هنوز سیگنال مشخصی به بازار برای حرکت آتی دلار ارسال نکرده‌اند.
بازار در شرایط کنونی، به مرز ۲۳ هزار و ۸۰۰ تومانی برای صعود حساس است و در برابر نزول به زیر کانال ۲۱ هزار تومانی نیز مقاومت می‌کند؛ هر کدام از این محدوده‌ها شکسته شوند، آینده انتظاری قیمت دلار را تا حدی تحت تاثیر قرار خواهند داد.

حرکت سکه با طلا

روز دوشنبه، سکه امامی توجهی به افت قیمت دلار در بازار داخلی نکرد و مسیر افزایشی را در پیش گرفت. در سومین روز هفته، فلز گرانبهای داخلی ۱۰ هزار تومان افزایش پیدا کرد و به بهای ۱۰ میلیون و ۷۴۰ هزار تومان رسید. عامل مهمی که در رشد قیمتی سکه اثرگذار بود، افزایش بهای اونس طلا در بازار‌های جهانی بود.
طلای جهانی تا ساعت ۴ بعدازظهر روز دوشنبه به بالای محدوده هزار و ۸۶۰ دلاری رفت. هرچند پس از آن دوباره کاهش یافت و تا ساعت۲۰به وقت تهران به ۱۸۵۳دلار رسید. به گفته برخی بازیگران باتجربه بازار، سکه‌بازان احساس می‌کردند که دلار قرار نیست ریزش سنگینی را تجربه کند، در نتیجه به افزایش محسوس اونس طلا واکنش نشان دادند.
در صورتی که دلار طی روز‌های آتی به زیر ۲۳ هزار و ۵۰۰ تومان بازگردد، حفظ کانال ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومانی برای معامله‌گران بازار سکه دشوار خواهد بود. طلای آب شده نیز در روز گذشته در بازار داخلی روند صعودی داشت؛ با این حال اظهارات رئیس اتحادیه سکه و جواهر خبر از کاهش تقاضای آب شده در ۴۰ روز اخیر دارد.
ابراهیم محمدولی در مورد خرید طلای آب شده، اظهار کرد: به دلیل بازگشت آرامش نسبی به بازار طلا و اطلاع‌رسانی در مورد مضرات خرید طلای آب شده، تقاضا برای خرید آن طی ۴۰ روز اخیر نسبتا کاهش یافته است و اکنون، بیشتر خود صنعتگران حوزه طلا در معاملات طلای آب شده فعال هستند که اهل فن بوده و می‌توانند درست یا غلط بودن طلای آب شده را تشخیص دهند.
رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران افزود: زمانی که بازار دچار نوسانات شدید قیمتی می‌شود، مردم پول را تبدیل به طلا می‌کنند چرا که طلای آب شده مالیات ارزش افزوده و اجرت ندارد.

به گزارش سایت اتحادیه سکه و جواهر، وی با بیان اینکه هیچ کس از خرید مصنوعات طلا متضرر نمی‌شود، تاکید کرد: توصیه می‌شود افرادی که در صنعت طلا خبره نیستند به بخش طلای آب شده ورود نکنند، زیرا ممکن است عیار پایین بخرند و در زمان فروش متوجه این موضوع شده و متضرر شوند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید