نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان تنور انتخابات را گرم می‌کند؟

نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان تنور انتخابات را گرم می‌کند؟

اصلاح طلبان در شرایطی نهاد اجماع ساز را برای رسیدن به گزینه نهایی نامزدی انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ شکل داده اند که نرخ مشارکت در آخرین انتخابات یعنی مجلس یازدهم ۴۲ درصد بود. این بدان معناست که نصف بیشتر مردم در پای صندوق‌های رای حاضر نشده اند، در این صورت اصلاح طلبان نیز شانس چندانی از نظر نرخ مشارکت ندارند، مگر اینکه این میزان را بالا ببرند.

کد خبر : ۸۹۸۸۲
بازدید : ۴۸۲۴
نهاد اجماع ساز اصلاح طلبان
فرادید | اصلاح طلبان که در انتخابات مجلس یازدهم وارد میدان رقابت نشدند، حالا قصد دارند به شکل جدی وارد انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ شوند. در این رابطه ۱۵ نفر اعضای حقیقی نهاد اجماع ساز اصلاح طلبان روز یکشنبه انتخاب و معرفی شدند، تا جلسات اردوگاه اصلاح طلبان آغاز به کار کند. اما برخی از تحلیلگران سیاسی معتقدند که حضور اصلاح طلبان در گردونه انتخابات نیز تاثیر چندانی بر ایجاد شور اجتماعی برای حضور در انتخابات نخواهد داشت. اما در این میان برخی هم می‌گویند که ایجاد فضای دو قطبی میان کاندیدا‌های دو جریان سیاسی، بازگشت به برجام و بهبود وضعیت اقتصادی احتمالا تنور انتخابات را گرم می‌کند.

به گزارش فرادید؛ بررسی‌ها نشان می‌دهد که این ۱۵ شخصیت حقیقی به همراه ۳۱ تشکل سیاسی، راهبرد و خط مشی جریان اصلاحات را در انتخابات ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ را تدوین می‌کنند.


۱۵ شخصیت حقیقی نهاد اجماع ساز را چهره‌هایی همچون «بهزاد نبوی»، «سیدحسین مرعشی»، «محسن امین‌زاده»، «محسن میردامادی»، «محمدرضا جلایی‌پور»، «علیرضا علوی‌تبار»، «سیدحسن رسولی»، «سیدسراج‌الدین موسوی»، «حسن صادقی»، «عماد بهاور»، «بدرالسادات مفیدی»، «سیدمعروف صمدی»، «فاطمه سعیدی»، «فخرالسادات محتشمی‌پور» و «اسماعیل گرامی‌مقدم» تشکیل می‌دهند.

برای انتخاب ۱۵ شخصیت حقیقی نهاد اجماع ساز اصلاح طلبان ۵ نفر از طرف احزاب و ۴ نفر نیز به عنوان منتخب خاتمی انتخابات شده بودند تا این ۹ نفر کار انتخاب اشخاص حقیقی را به انجام رساندند.

کارگروه تعامل، مرکب از ۵ عضو منتخب شورای هماهنگی جبهه اصلاحات (زهرا شجاعی و حسین کمالی، فرج کمیجانی، جواد امام و محمود صادقی) و ۴ عضو منتخب سید محمد خاتمی (سید عبدالواحد موسوی لاری، بهزاد نبوی، حسین مرعشی و محسن امین‌زاده) بودند.

نکته جالب توجه اینجاست که در بین این اسامی، نام افرادی همچون محمدرضا عارف، محسن هاشمی و مسعود پزشکیان در میان شخصیت‌های حقیقی اصلاح طلبان قرار نگرفته است.

البته فرج کمیجانی، رییس دوره‌ای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات علت غیبت محمدرضا عارف، محسن هاشمی و مسعود پزشکیان در سازوکار جدید اجماعی اصلاح طلبان را احتمال نامزدی این افراد در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ عنوان کرده است.
علاوه بر این اسامی، موسوی خوئینی‌ها، عبدالله نوری و موسوی لاری نیز از جمله غایبان در این تشکل جدید بوده اند.

اجماع اصلاح طلبان

نهاد اجماع ساز اصلاح طلبان نرخ مشارکت را بالا می‌برد؟

اصلاح طلبان در شرایطی نهاد اجماع ساز را برای رسیدن به گزینه نهایی نامزدی انتخابات ریاست جمهوری شکل داده اند که نرخ مشارکت در آخرین انتخابات یعنی مجلس یازدهم ۴۲ درصد بود. این بدان معناست که نصف بیشتر مردم در پای صندوق‌های رای حاضر نشده اند، در این صورت اصلاح طلبان شانس چندانی از نظر نرخ مشارکت ندارند، مگر اینکه نرخ مشارکت را بالا ببرند.

روزنامه اعتماد که صاحب امتیازی و مدیرمسئولی آن را الیاس حضرتی نماینده اصلاح طلب مجلس دهم بر عهده دارد، در این رابطه می‌نویسد: «ساده انگاری است اگر تصور کنیم اصلاح طلبان می‌توانند مانند گذشته مردم را پای صندوق رای بیاورند.»

سیدمحمد ابطحی، عضو مجمع روحانیون مبارز هم در این رابطه می‌گوید: «به نظر می‌رسد یک رأی حداقلی در انتخابات آینده برای بسیاری مفید است از این رو این‌ها فضا را تا حدودی متفاوت می‌کند و کار را بسیار سخت می‌کند. شاید این مجموعه نهاد اجماع ساز اصلاح‌طلبان هم گرفتار همین اتفاقات هستند ببینند این اتفاقات به چه سمتی حرکت خواهد کرد.»

طبق گفته‌های او، اگر مردم حضور پیدا نکنند اصلاح‌طلبان نمی‌توانند فعال شوند؛ بنابراین ابهاماتی همچنان وجود دارد در نتیجه این نهاد اجماع ساز آن چنان مهم نیست.

اما حسین کمالی، عضو نهاد اجماع ساز اصلاح طلبان معتقد است که اگر کاندیدا‌های مورد نظر اصلاح طلبان مورد پذیرش دستگاه‌های نظارتی واقع شوند، انتخاباتی پرشور و با حضور اکثر مردم شکل خواهد گرفت.

برخی از فعالان سیاسی هم می‌گویند که ایجاد انگیزه لازم برای افزایش مشارکت مردم، یک پروژه خلق‌الساعه نیست بلکه یک امر پیوسته و طولانی مدت است که، لازمه آن نیاز به برنامه‌ریزی اساسی برای جلب اعتماد عمومی و احترام به آرا و عقاید گوناگون و متنوع مردم ایران است. از این رو نهاد اجماع ساز به این راحتی‌ها نمی‌تواند، شور انتخاباتی ایجاد کند.

نامزد اصلاح طلبان در انتخابات 14001400

برجام به نهاد اجماع ساز اصلاح طلبان کمک می‌کند؟

بسیاری از فعالان سیاسی اصلاح طلب معتقدند که با روی کار آمدن دولت جو بایدن فضا برای انتخابات پر شور فراهم شده است و تنها نیاز به یک تلنگر در جامعه دارد. آن‌ها می‌گویند که اگر رادیکال‌ها سکان دولت را در دست بگیرند، احتمالا تنش میان ایران و آمریکا افزایش می‌یابد و شانسی برای لغو تحریم‌ها وجود نخواهد داشت.

از این رو اصلاح طلبان امیدوارند تا به بهانه احیای برجام بار دیگر تنور انتخابات گرم شود و شانس نهاداجماع ساز در انتخابا پیش رو افزایش یابد.

محمدجواد حق شناس، عضو شورای شهر تهران و عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی در این باره می‌گوید: «همیشه در ایران و آمریکا جریان‌های رادیکال از تنش میان دو کشور سود می‌برند و تنها راه ممانعت از تسلط جریان‌های تندروی داخلی و صلح‌ستیز خارجی، چون ترامپ، پمپئو، نتانیاهو و هم پیمانان منطقه‌ای آن ها، پیروزی جریان عقل‌گرا در انتخابات ریاست جمهوری ایران است.».

اما برخلاف آن رحمان قهرمان‌پور، کارشناس مسائل آمریکا معتقد است که اهمیت موضوع خاورمیانه، ایران و به تبع آن برجام برای دولت بایدن کمتر شده است.

او در این رابطه می‌گوید «کاهش اهمیت این موضوعات به خاطر افزایش شکاف‌های اجتماعی در جامعه آمریکا به ویژه پس از حادثه حمله به کنگره و همچنین تمرکز بیشتر سیاست خارجی دولت بایدن بر روی مسئله مهار چین و بعد از آن احیای چندجانبه‌گرایی است.»

به نظر رحمان قهرمان پور، در تیم آقای بایدن دو دیدگاه نسبت به بازگشت آمریکا به برجام وجود دارد که علنی هم شده و در رسانه‌ها هم به آن اشاره شده است. برای نمونه خانم وندی شرمن جزو جریانی است که معتقدند آمریکا پیش از بازگشت بدون پیش‌شرط به برجام باید در مورد نگرانی‌های آمریکا توافقات مقدماتی با ایران داشته باشد.

همچنین مقاله معروفی که توماس فریدمن نوشت در این راستا بود و در مصاحبه‌ای هم که با بایدن انجام داد این سؤال را مطرح کرد که آیا شما می‌خواهید بدون حل مسئله موشکی ایران وارد برجام شوید و جواب آقای بایدن این بود که این مسائل هم جزو دغدغه‌های ما هست، اما به طور تلویحی گفت که آمریکا اول باید به برجام برگردد و بعد آن مسائل را حل کند.

او می‌گوید: «گروه دیگر در تیم بایدن طرفدار بازگشت بدون پیش‌شرط آمریکا به برجام هستند. برای نمونه آقای مایک فیتز پاتریک از مسئولان سابق وزارت امور خارجه آمریکا اینگونه بیان می‌کند که نمی‌توان همه موضوعات اختلافی را به طور یکجا با ایران حل کرد و لذا دولت بایدن ابتدا باید به برجام برگردد و پس از اینکه اندکی اعتمادسازی حاصل شد به سراغ گفتگو با ایران بر روی سایر موضوعات برود.»

این کارشناسان مسائل بین الملل معتقد است که در حال حاضر دیدگاه دوم الان در دولت بایدن دیدگاه مسلط است. او می‌گوید: «باید منتظر بود و دید که آیا در هفته‌های آینده در عمل خودش را نشان می‌دهد یا نه.»
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید