موج چهارم کرونا در حال آغاز است؟

موج چهارم کرونا در حال آغاز است؟

حسن روحانی به تازگی در جلسه ستاد ملی کرونا نسبت به آغاز موج چهارم کرونا ابراز نگرانی کرده است. او در این باره گفته است که «ما باید حداقل تا شش ماه آینده هم همین رعایت پروتکل‌های بهداشتی را ادامه دهیم تا واکسن برسد و روند واکسیناسیون انجام شود. اگر ما رعایت نکنیم و وارد موج چهارم شویم یعنی باید بسیاری از کسب و کار‌ها تعطیل شوند.» او معتقد است که اگر کشور وارد موج جدید بیماری شود مهار کردن آن سخت خواهد بود.

کد خبر : ۸۹۸۹۷
بازدید : ۵۱۸۲
موج چهارم کرونا
فرادید | در حالی که موج سوم کرونا مرگ و میر بالا و مبتلایان بی شماری را به دنبال داشت، حالا مقامات وزارت بهداشت و ستاد ملی کرونا از آغاز موج چهارم ابراز نگرانی می‌کنند. وزیر بهداشت می‌گوید که به شدت نگران خیز جدید بیماری و شروع موج چهارم با ارتفاعی به مراتب بیشتر از امواج قبلی هستیم.

به گزارش فرادید؛ سیماد سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت هم به تازگی گفته است که وضعیت بیماری کووید-۱۹ در کشور به شدت حساس، شکننده و ناپایدار است و متاسفانه با توقف روند کاهشی در موارد بستری و مرگ و میر ناشی از کرونا مواجه شده‌ایم.


بررسی‌ها نشان می‌دهد که در روز‌های پایانی دی ماه تعداد مبتلایان به ۵۸۰۰ نفر رسیده بود، اما حالا این تعداد به ۶۴۰۰ مورد در روز رسیده است. همچنین میزان مرگ و میر هم در حالی که با شیب تندی رو به کاهش بود، حالا روند افزایشی به خود گرفته است.

با این وجود تجربه نشان داده پس از فروکش کردن بیماری در پایان هر پیک، عادی سازی و عدم توجه به پروتکل‌های بهداشتی هم افزایش می‌یابد. ازاین رو اپیدمیولوژیست‌ها معتقدند که در هفته‌های آینده پیک چهارم کرونا هم آغاز خواهد شد.

دکتر ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت هم در این رابطه می‌گوید: «متاسفانه در طرح‌هایی که اجرا می‌کنیم و نتایج موفقی دارد، مردم بعد آن مقطع دچار نوعی ساده انگاری در رعایت دستورالعمل‌ها می‌شوند و در نتیجه چرخش ویروس از سر گرفته می‌شود.»

حسن روحانی هم به تازگی در جلسه ستاد ملی کرونا نسبت به آغاز موج چهارم کرونا ابراز نگرانی کرده است. او در این باره گفته است که «ما باید حداقل تا شش ماه آینده هم همین رعایت پروتکل‌های بهداشتی را ادامه دهیم تا واکسن برسد و روند واکسیناسیون انجام شود. اگر ما رعایت نکنیم و وارد موج چهارم شویم یعنی باید بسیاری از کسب و کار‌ها تعطیل شوند.»

او معتقد است که اگر کشور وارد موج جدید بیماری شود مهار کردن آن سخت خواهد بود.

بر اساس آخرین تحلیل و آمار وزارت بهداشت، ۱۸ شهرستان کشور در وضعیت نارنجی، ۱۵۴ شهرستان در وضعیت زرد و ۲۷۶ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.
علائم کرونای جدید
موج چهارم کرونا شدیدتر از موج های پیشین؟
تحلیل‌های اخیر وزارت بهداشت حاکی از میزان افزایش تعداد مبتلایان پس از گذر شیب نزولی است که نشان می‌دهد موج چهارم کرونا در حال آشکار شدن است. از طرفی وزارت بهداشتی‌ها می‌گویند که ابتلا به کرونا در دو رده سنی زیر ۲۰ سال و بالای ۶۵ سال در طول روز‌های اخیر افزایش داشته است.

اما نکته‌ای که قابل توجه است شیوع ویروس کرونای انگلیسی در جهان بوده که حالا به ایران هم رسیده است. اپیدمیولوژیست‌ها پیش بینی می‌کنند که در پیک جدید بیماری در ایران کرونا‌ی انگلیسی به شدت شیوع پیدا کند.

وزیر بهداشت در این رابطه می‌گوید: «امروز اثبات شد که انگلیسی‌ها دروغ گفتند که ویروس جهش‌یافته فقط ۷۰ درصد قدرت سرایتش بالا رفته است. بلکه چند شب قبل بعد از مدت‌ها اعلام کردند این ویروس هم بیماری‌زایی‌اش بالاتر است و هم مرگ‌زایی آن.»

او همچنین گفته است که «این جهش فقط مختص اروپا نیست، بلکه در هر اقلیمی می‌تواند اتفاق بیفتد. حتی اگر تمام راه‌ها را بر ویروس اروپایی و انگلیسی ببندیم که کار صعبی است؛ چراکه ویروس نه به پاسپورت نیاز دارد و نه به ویزا. همان‌طور که ویروس ووهان را در قطب جنوب یافتید، ویروس انگلیس هم می‌تواند در دنیا بچرخد.»

دکتر محمودرضامرادی، رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه هم معتقد است با توجه به جهش‌های ایجاد شده در ویروس کرونا، موج چهارم این بیماری می‌تواند خطرناک‌تر و با قدرت سرایت بیشتری باشد.

البته باید در نظر داشت که نگرانی از شیوع موج دیگر ویروس کرونا منحصر به ایران نیست و امری جهانی به شمار می‌رود. سازمان جهانی بهداشت در این رابطه بارها با درباره فرارسیدن فصل زمستان و در نتیجه حضور در محیط‌های سربسته، نسبت به شیوع گسترده بیماری هشدار داده است.
اپیدمیولوژیست راهکار کنترل موج چهارم کرونا را کاهش تراکم جمعیت در مراکز جمعیتی، افزایش فاصله‌گذاری اجتماعی، بیماریابی و اجرای سختگیرانه طرح‌های قرنطینه‌ای با اجرای سیاست‌های هوشمند مقابله با کرونا می دانند.
آن ها معتقدند سیاست‌هایی که تاکنون در روند مبارزه با کرونا از سوی مسئولان و برنامه‌ریزان به‌کار گرفته شده است، نواقص بسیاری داشته و دارد.
اما معاون کل وزیر بهداشت معتقد است که در این شرایط سه پیشنهاد جوابگو خواهد بود. حریرچی می گوید: «یکی از این پیشنهاد‌ها این است که در شهر‌های قرمز مستمر، تصمیمات محکم‌تر و سختگیرانه‌تر شود، مورد بعدی تشدید رعایت موارد مصوب در شیوه نامه ها خواهد بود و مورد سوم این است که در شرایط همه گیری بیماری‌های ویروسی و میکروبی، باید در شرایط نزولی شیوع، تدابیر سخت گیرانه شود تا عامل بیماری کاملا حذف شود.»
کرونای انگلیسی علائم

موج چهارم کرونا از کجا آغاز می شود؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد که تهران به عنوان بزرگ‌ترین کلانشهر و پایتخت کشور در سه موج پیشین کرونا نقش اساسی در شیوع بیماری داشته است. حالا هم معاون درمان ستاد کرونا در تهران در این رابطه ابراز نگرانی کرده است.
توکلی در این باره می‌گوید: «در سطح جامعه می‌بینیم که مراکز خرید بسیار شلوغ‌تر شدند و عملا در ساعات عصر و شب مقداری تردد‌ها بیشتر شده است و موج سرما هم در حال حاضر در شهر تهران افزایش یافته است. این‌ها بیانگر یکسری فاکتور‌هایی است که ما را نگران بروز موج چهارم بیماری در کشور می‌کند.»

از طرفی مشاور معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نامه‌ای به روسا و سرپرستان دانشگاه‌های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی اهواز، بوشهر، هرمزگان، دزفول، آبادان، بهبهان و شوشتر نسبت به اتخاذ تدابیر لازم برای پیشگیری و مهار موج چهارم اپیدمی کووید ۱۹ هشدار داده است.

در این میان، هفته گذشته جزایر قشم و کیش با ورود بی سابقه مسافران مواجه شدند. در این رابطه وزارت بهداشت و ستاد ملی کرونا ابراز نگرانی کرده و معتقدند که وضعیت این مناطق در هفته‌های آینده قرمز خواهد شد. از این رو احتمال بروز موج چهارم کرونا در قشم و کیش بسیار بالا رفته است.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید