فیلم‌های جشنواره فیلم فجر ۹۹ و بازیگرانی که شانس سیمرغ دارند

فیلم‌های جشنواره فیلم فجر ۹۹ و بازیگرانی که شانس سیمرغ دارند

برگزاری جشنواره فیلم فجر ۹۹ با وجود کرونا در هاله‌ای از ابهام وجود داشت تا اینکه بالاخره قرار شد جشنواره برگزار شود. بعد از چند تصمیم جنجالی برای جذف، فیلم‌های بخش مسابقه سودای سیمرغ معرفی شدند.

کد خبر : ۹۰۰۰۸
بازدید : ۱۹۱۹
جشنواره فجر

اسامی فیلم‌های جشنواره فجر ۹۹ بصورت رسمی منتشر شد. نکته عجیب حذف چند فیلم مهم جشنواره فیلم فجر ۹۹ توسط شورای پروانه نمایش است. با آخرین اخبار جشنواره فجر ۹۹ همراه ما باشید.

برگزاری جشنواره فیلم فجر ۹۹ با وجود کرونا در هاله‌ای از ابهام وجود داشت تا اینکه بالاخره قرار شد جشنواره برگزار شود. نکته‌ای که با استقبال علاقه‌مندان سینما مواجه شد این بود که برای اولین بار در ادوار مختلف جشنواره، هیئت انتخاب امسال حذف شد و به نظر می‌رسید این حرکت، یک گام رو به جلو در جهت کاهش ممیزی است. اما این بار شورای پروانه نمایش وظیفه ممیزی را برعهده گرفت و چند فیلم مهم را از جشنواره کنار گذاشت!

در ادامه ضمن مرور اخبار مهم جشنواره، فهرست فیلم‌های حاضر در جشنواره فیلم فجر ۹۹ را مشاهده خواهید کرد. در نهایت تعدادی از بازیگران را که احتمال دارد سیمرغ بلورین را در جشنواره فجر ۹۹ شکار کنند را هم برایتان معرفی کرده‌ایم. با پلازامگ همراه باشید.

در این بخش، اخبار جدید و بروز درباره فیلم ها، نامزد‌ها و تاریخ جشنواره فیلم فجر ۹۹ را با هم مرور خواهیم کرد. همراه ما باشید.

اسامی نهایی فیلم‌های منتخب بخش سودای سیمرغ جشنواره فجر ۹۹

روز سه شنبه ۷ بهمن ۹۹:بنا بر اعلام رسمی روابط عمومی جشنواره فیلم فجر ۹۹، داوران فیلم‌های سینمایی خانم ساره بیات و آقایان محمد احسانی، مرتضی پورصمدی، بهرام توکلی، نیما جاویدی، سیدجمال ساداتیان و مصطفی کیایی پس از بازبینی ۵۷ فیلم سینمایی از بین ۶۲ فیلم پذیرفته شده، ۱۶ فیلم در رشته‌های مختلف را برای نامزدی در بخش سودای سیمرغ به شرح زیر اعلام کردند:

ابلق | کارگردان: نرگس آبیار
بدون همه چیز | کارگردان: محسن قرایی
تک تیرانداز | کارگردان: علی غفاری
تی تی | کارگردان: آیدا پناهنده
خط فرضی | کارگردان: فرنوش صمدی
رُمانتیسم عماد و طوبا | کارگردان: کاوه صباغ‌زاده
روزی روزگاری، آبادان | کارگردان: حمیدرضا آذرنگ
روشن | کارگردان: سیدروح‌اله حجازی
زالاوا | کارگردان: ارسلان امیری
ستاره بازی | کارگردان: هاتف علیمردانی
شیشلیک | کارگردان: محمدحسین مهدویان
گیج‌گاه | کارگردان: عادل تبریزی
مامان | کارگردان: آرش انیسی
مصلحت نظام | کارگردان: حسین دارابی
منصور | کارگردان: سیاوش سرمدی
یدو | کارگردان: مهدی جعفری

با توجه به اسامی اعلام شده برخی از فیلم‌های مهم که شانس بالایی برای گرفتن سیمرغ در جشنواره فیلم فجر ۹۹ داشتند، از این فستیوال مهم کنار گذاشته شده‌اند که عبارت‌اند از:

«قاتل و وحشی» به کارگردانی حمید نعمت الله
«چپ راست» ساخته حامد محمدی
«صحنه‌زنی» به کارگردانی علیرضا صمدی
«راند چهارم» به کارگردانی علیرضا امینی
«کارو» اثر احمد مرادپور

علاوه بر این چند فیلم مثل روشن روح الله حجازی و شیشلیک محمدحسین مهدویان با اعمال ممیزی‌های بسیار زیاد توانستند بالاخره مجوز حضور در جشنواره فیلم فجر ۹۹ را بگیرند.

اعلام اسامی هیئت داوران جشنواره فیلم فجر ۹۹

روز شنبه ۲۰ دی ۹۹، با حکم سید محمدمهدی طباطبایی‌نژاد، دبیر سی و نهمین جشنواره فیلم فجر، اعضای هیئت داوران بخش مسابقه سینمای ایران (سودای سیمرغ) بدین صورت معرفی شدند:

محمد احسانی (مدیر فرهنگی)
ساره بیات (بازیگر)
مرتضی پورصمدی (مدیر فیلمبرداری)
بهرام توکلی (نویسنده و کارگردان)
نیما جاویدی (نویسنده و کارگردان)
سید جمال ساداتیان (تهیه کننده سینما)
مصطفی کیایی (نویسنده و کارگردان)

با توجه به اعضای این هیئت، در این دوره از جشنواره فیلم فجر یک ترکیب کاملا متخصص و سینمایی فیلم‌های جشنواره فجر سی و نهم را داوری خواهند کرد.

مهم‌ترین فیلم‌های جشنواره فیلم فجر ۹۹

در این قسمت از مقاله، تعدادی از مهم‌ترین فیلم‌های جشنواره فجر ۹۹ را برایتان معرفی می‌کنیم.

۱. فیلم رمانتیسم عماد و طوبا

کارگردان: کاوه صباغ‌زاده
نویسنده: کاوه صباغ زاده
بازیگران: حسام محمودی، الناز حبیبی، علی انصاریان، مرتضی علی عباس میرزایی، ستایش تارانی، سانیا رمضانی و سام، ولی پور

اولین نکته درباره فیلم جدید کاوه صباغ زاده، نام عجیب و غریب آن است. رمانتیسم عماد و طوبا از آن اسم‌های خاصی است که باید دید در نهایت به عنوان نام فیلم باقی می‌ماند یا نه. در این اثر علی انصاریان با گریمی متفاوت حضور دارد و حسام محمودی و الناز حبیبی نقش‌های اصلی مرد و زن را ایفا می‌کنند. در خلاصه داستان رمانتیسم عماد و طوبا آمده:

«وقتی سرنوشت برای اولین بار عماد و طوبا را روبروی هم قرارداد، هر دو خوب می‌دانستند که عشق بیشتر یک مهارت است تا هیجان و تپش قلب و خارش پوست…»

فیلمنامه رمانتیسم عماد و طوبا را خود صباغ زاده با اقتباسی آزاد از یکی از آثار آلن دوباتن نوشته و از ترکیب بازیگران و خلاصه داستان آن به نظر می‌آید سازنده فیلم ایتالیا ایتالیا دوباره سراغ یک کمدی رمانتیک متفاوت رفته است.

۲. فیلم زالاوا

کارگردان: ارسلان امیری
نویسنده: ارسلان امیری
بازیگران: نوید پورفرج، هدی زین العابدین، باسط رضایی، شاهو رستمی، فریدون حامدی و پوریا رحیمی سام

یکی از فیلم‌های اول امسال که فیلم بسیار متفاوت و خوش‌ساختی به نظر می‌آید و به احتمال فراوان جزو بهترین فیلم‌های جشنواره فجر ۹۹ باشد، زالاوای ارسلان امیری است.
امیری که چند وقتی است خودش در سینما فیلمنامه‌نویسی می‌کند و دستیاری کارگردان‌های مطرحی را هم برعهده داشته، بالاخره فیلم اول خود را با داستانی درباره یک واقعه ترسناک در کردستان ساخته است. زالاوا در دهه پنجاه می‌گذرد و به گفته سازندگانش فیلمی قصه‌گو و جذاب است که بخش‌هایی از آن به زبان کردی تصویربرداری شده است.

ارسلان امیری در گفتگویی درباره زالاوا درباره نام این اثر و داستان آن اینگونه توضیح داده است: عنوان فیلم «زالاوا»، کُردی است و در رسم‌الخط زبان کردی، به‌صورت زال ئاوا به نگارش درمی‌آید که به معنی زال‌آباد است. «زال» هم به معنای پیر سفیدمو است؛ اما عمدا در شیوه نگارش برای عنوان فیلم، آن را به‌صورت «زالاوا» درآوردیم.
داستان فیلم به یک ماجرای واقعی می‌پردازد که سال‌ها پیش در روستا و پاسگاه منطقه دره سفید و زالاوا به وقوع پیوسته است. ماجرایی که احتمالاً نیمی از آن از نظر اهالی این منطقه، واقعی و ترسناک است.
فیلم زاوالا

سه بازیگر اصلی فیلم، چهره‌های جوان و مطرحی هستند که پیش از این توانایی بالای خود را در آثار مختلف به نمایش گذاشته‌اند. نوید پورفرج که با فیلم مغز‌های کوچک زنگ زده هومن سیدی دیده شد، نقش رئیس پاسگاه فیلم زالاوا را بازی می‌کند. فیلمنامه را خود ارسلان امیری به نگارش درآورده، اما از آیدا پناهنده هم برای بازنویسی فیلمنامه و مشاوره در کارگردانی کمک گرفته است.

ارسلان امیری درباره تجربه همکاری با آیدا پناهنده فیلمنامه‌نویس این اثر و سمیرا برادری تهیه‌کننده‌ی اولین فیلمش می‌گوید:

سمیرا برادری بعد از خواندن متن اولیه بیش از دو سال همراه و یاور فیلم شد تا سرمایه‌اش جور شود و ترسی از این نداشت که من آزادانه تلاش کنم دنیای شخصی خودم را در فیلم‌نامه و کارگردانی اجرا کنم. یا اگر هم داشت، بروز نمی‌داد تا روحیه و اعتمادبه‌نفس من در‌روند پیش‌تولید و اجرا آسیب نبیند.

یکی دیگر از مهمترین دلایل آسان شدن دشواری ساخت «زالاوا»، «آیدا پناهنده» بود. او به عنوان فیلم‌نامه‌نویس و مشاور همراهم بود و مهمتر از آن اینکه این شانس را داشتم برای مدت بیش از ده سال در کنارش، روند ساخت چند تله فیلم و فیلم سینمایی‌اش را از نگارش تا تدوین تجربه کنم.

به گفته امیری زالاوا برای برقراری ارتباط مناسب با مخاطب کرد زبان و فارسی زبان، به دو زبان کردی و فارسی ساخته شده تا برای هر دو گروه جذابیت داشته باشد!
فیلم تک تیرانداز

۳. فیلم تک تیرانداز

کارگردان: علی غفاری
نویسندگان: رضا خمسه، بهنام علیزاده
بازیگران: کامبیز دیرباز، امیررضا دلاوری، علیرضا کمالی، عبدالرضا نصاری، انوش معظمی و حسین پوریده

تک تیرانداز از معدود فیلم‌های دفاع مقدسی امسال جشنواره فیلم فجر ۹۹ است که در شرایط سختی تهیه و تولید شده است و به ماجرای چند تک تیرانداز ایرانی در دوران دفاع مقدس با محوریت نبرد و عملیات‌های شهید عبدالرسول زرین در زمان جنگ تحمیلی است.
فیملبرداری تک تیرانداز به تازگی در شهرک سینمای انقلاب و دفاع مقدس به پایان رسیده است. کامبیز دیرباز در این اثر نقش شهید عبدالرسول زرین را ایفا می‌کند و امیررضا دلاوری و علیرضا کمالی هم به عنوان دوستان او این شهید را همراهی می‌کنند. علاوه بر بازیگران نامبرده، چندین و چند بازیگر خارجی هم در این اثر حضور دارند.

ابراهیم اصغری تهیه‌کننده تک تیرانداز درباره این فیلم گفته است: با توجه به رویکرد قهرمان محوری فیلم و همچنین ما به ازای واقعی شخصیت اصلی فیلم امیدواریم که در زمان اکران با استقبال مخاطبان روبه‌رو شود و مجدد شاهد رونق این دست از آثار دفاع مقدس در سینمای کشور باشیم.

۴. فیلم ابلق

کارگردان: نرگس آبیار
نویسنده: نرگس آبیار
بازیگران: بهرام رادان، هوتن شکیبا، الناز شاکردوست، مهران احمدی، گلاره عباسی و امین امیری

جدیدترین فیلم سینمایی نرگس آبیار بعد از فیلم تحسین شده‌ی شبی که ماه کامل شد، فیلم ابلق است. ابلق یا ابلک در فرهنگ لغت به حیوانی گفته می‌شود که از دو رنگ سفید و سیاه تشکیل شده باشد. حالا مشخص نیست این نامگذاری چه ارتباطی به فیلم آبیار دارد.
فیلم ابلق
آبیار در فیلم جدیدش همکاری موفق خود با هوتن شکیبا و الناز شاکردوست را تکرار کرده و در کنار بازیگرانی همچون مهران احمدی و گلاره عباسی که قبلا با آن‌ها همکاری داشته، اولین تجربه همکاری خود با بهرام رادان را هم رقم زده است. هنوز جزئیات جدیدی از فیلم سینمایی ابلق منتشر نشده است، اما به احتمال زیاد این اثر یکی از فیلم‌هایی خواهد بود که با استقبال خوب داوران و مخاطبان رو‌به‌رو می‌شود.

۵. فیلم بدون همه چیز

کارگردان: محسن قرایی
نویسنده: محسن قرایی، محمد داوودی
بازیگران: پرویز پرستویی، هدیه تهرانی، باران کوثری، هادی حجازی‌فر، پدرام شریفی، مهتاب نصیرپور، بابک کریمی و فرید سجادی حسینی

فیلم ویژه و پربازیگر جشنواره فجر ۹۹ بالاخره فرم حضور در این فستیوال را پر کرد و حالا باید منتظر هنرنمایی دوباره پرویز پرستویی و هدیه تهرانی بعد از سریال پرمخاطب همگناه باشیم.
فیلم بدون همه چیز
بدون همه‌چیز سومین اثر سازنده خسته نباشید و سد معبر محسوب می‌شود و باتوجه به آثاری که قبلا نوشته و کارگردانی کرده و همچنین حضور بزرگان بازیگری ایران در آن قطعا فیلم بسیار پرسر و صدایی خواهد بود. تاکنون هیچ خلاصه داستانی از بدون همه چیز منتشر نشده و تنها یک عکس از این اثر در اختیار رسانه‌ها قرار گرفته است.

۶. فیلم روشن

کارگردان: روح الله حجازی
نویسنده: روح الله حجازی
بازیگران: رضا عطاران، سارا بهرامی، سیامک انصاری، مهدی حسینی نیا، مسعود میرطاهری

دیگر اثر کنجکاوی‌برانگیز جشنواره فیلم فجر ۹۹، فیلم روشن به کارگردانی روح الله حجازی است. نقش اصلی مرد و زن روشن را رضا عطاران و سارا بهرامی ایفا کرده‌اند و علاوه بر این دو نفر، سیامک انصاری دیگر بازیگر شاخص این اثر است.
فیلم روشن
عطاران و بهرامی در فیلم هزارپا زوج کمدی بسیار خوب و درخشانی را با هم تشکیل داده بودند و حالا باید دید آیا می‌توانند در این درام تلخ و ملتهب هم تماشاگر را با خود همراه کنند یا خیر. هنوز اخبار و اطلاعات جدیدی درباره داستان فیلم روشن منتشر نشده و مشخص نیست آخرین اثر حجازی درباره چیست.

۷. فیلم گیج گاه

کارگردان: عادل تبریزی
نویسنده: ارسلان امیری
بازیگران: جمشید هاشم‌پور، حامد بهداد، باران کوثری، سروش صحت، فرهاد آییش، بهرنگ علوی، امیرحسین رستمی، نادر سلیمانی، بیژن بنفشه خواه، سیاوش چراغی‌پور و حسن رضایی

یکی دیگر از فیلم‌های خاص جشنواره فیلم فجر ۹۹، فیلم سینمایی کمدی گیج‌گاه است که بازیگران بزرگی در آن ایفای نقش کرده‌اند. نویسندگی فیلمنامه گیج‌گاه را ارسلان امیری برعهده داشته که خود کارگردانی فیلم زالاوا را هم انجام داده و به عنوان اولین فیلمش در جشنواره فجر ۹۹ حضور دارد.
فیلم گیج گاه
آنطور که در خبر‌ها آمده گیج‌گاه یک کمدی جذاب با بازی باران کوثری و حامد بهداد است که به زندگی چند نسل از بازیگران سینمای ایران می‌پردازد و به نوعی یک کمدی درباره سینماست. با توجه به حضور بزرگانی، چون جمشید هاشم‌پور، فرهاد آییش، سروش صحت و نادر سلیمانی در این فیلم به نظر می‌رسد بتواند به عنوان یک کمدی موفق در میان لیست فیلم‌های جشنواره فجر ۹۹ مورد توجه قرار بگیرد.

۸. فیلم روزی روزگاری آبادان

کارگردان: حمیدرضا آذرنگ
بازیگران: محسن تنابنده، فاطمه معتمدآریا، الهام شفیعی و هیراد آذرنگ

روزی روزگاری آبادان، اولین فیلم بلند سینمایی حمیدرضا آذرنگ در مقام کارگردان است. این فیلم که هنوز هیچگونه خبر و جزئیاتی درباره آن منتشر نشده است، دو بازیگر اصلی دارد و کاراکتر‌هایی که محسن تنابنده و فاطمه معتمدآریا آن‌ها را ایفا می‌کنند به عنوان شخصیت‌های محوری، موتور محرک قصه این فیلم هستند.
فیلم روزی روزگاری آبادان

تنابنده قبل از روزی روزگاری آبادان، درگیر حضور در فیلم قهرمان اصغر فرهادی بود و به نظر می‌رسید که با دو فیلم در جشنواره فیلم فجر ۹۹ حضور داشته باشد، اما این اتفاق نیفتاد و مراحل فنی این فیلم به گونه‌ای طولانی شد که عملا نامش در میان فیلم‌های جشنواره فیلم فجر ۹۹ قرار نگرفته است. باید دید تنابنده می‌تواند با همین یک نقش و یک فیلم، سیمرغ بلورین فجر را دوباره از آن خود کند؟

۹. فیلم تی تی

کارگردان: آیدا پناهنده
نویسنده: ارسلان امیری
بازیگران: پارسا پیروزفر، الناز شاکردوست، هوتن شکیبا، امیر حامد و سودابه جعفرزاده

یکی از مهمترین فیلم‌هایی که گمانه‌زنی‌های زیادی درباره حضورش در جشنواره مطرح شد و به نظر می‌آمد طبق قانون جشنواره، مورد پذیرش قرار نگیرد، فیلم سینمایی تی تی به کارگردانی آیدا پناهنده است. البته هنوز هم وضعیت این فیلم دقیقا مشخص نیست و ممکن است به دلیل حضور در جشنواره فیلم توکیو در سال ۲۰۲۰، تی تی از جشنواره فجر ۹۹ بیرون گذاشته شود.

تی تی چهارمین فیلم بلند سینمایی آیدا پناهنده است و همچون آثار قبلی‌اش در شمال ایران می‌گذرد و به مردم مناطق شمالی ایران می‌پردازد. تی تی داستان یک فیزیکدان جوان است که تلاش می‌کند نظریه‌ای مهم درباره سیاهچاله‌ها و پایان جهان ارائه کند.
فیلم تی تی
او در مسیر علاقه‌اش به فیزیک و نجوم، عاشق دختری گیلکی هم هست که حرف و حدیث‌های زیادی درباره او وجود دارد. با توجه به تیزری که از تی تی منتشر شده و داستان جذاب آن، به احتمال زیاد اگر در میان فیلم‌های انتخاب شده جشنواره فیلم فجر ۹۹ نام تی تی را ببینیم، هم آیدا پناهنده و هم سه بازیگر اصلی این کار شانس برنده شدن سیمرغ بلورین دارند.

۱۰. فیلم شیشلیک

کارگردان: محمدحسین مهدویان
نویسنده: امیرمهدی ژوله
بازیگران: رضا عطاران، جمشید هاشم‌پور، پژمان جمشیدی، ژاله صامتی، مه‌لقا باقری و عباس جمشیدی‌فر

آخرین فیلمی که در میان لیست ۱۱۰ فیلم جشنواره فجر ۹۹ ثبت نام کرده و بعید است که پذیرفته نشود، اثر به شدت کنجکاوی‌برانگیز محمدحسین مهدویان است.
این بار برخلاف آثار قبلی مهدویان که در ژانر معمایی سیاسی و تقریبا به شکل مستندگونه بودند، او سراغ فیلمنامه‌ای کمدی از امیرمهدی ژوله رفته است و با دو کمدین محبوب این روز‌های سینمای ایران یعنی رضا عطاران و پژمان جمشیدی کاملا ژانر کاری خود را تغییر داده است.
فیلم شیشلیک
به جز یک تصویر، هیچ خبر و جزئیات دیگری از شیشلیک منتشر نشده است، اما همین تصویر نشان می‌دهد که فیلم در حال و هوای دهه شصت می‌گذرد. باید دید مثلث مهدویان، ژوله و عطاران چه کرده‌اند و آیا رضا عطاران می‌تواند برای این اثر سیمرغ بلورین را شکار کند یا نه.

پرکارترین بازیگران مرد و زن جشنواره فیلم فجر ۹۹

در این قسمت از مطلب اختصاصی پلازامگ برای سی و نهمین جشنواره فیلم فجر، به پرکارترین بازیگران جشنواره فجر ۹۹ اشاره می‌کنیم:

جمشید هاشم‌پور (دو فیلم): شیشلیک، گیج‌گاه
پژمان جمشیدی (دو فیلم): شیشلیک و خط فرضی
هوتن شکیبا (دو فیلم): ابلق و تی تی
رضا عطاران (دو فیلم): روشن و شیشلیک
الناز شاکردوست (دو فیلم): ابلق و تی تی
باران کوثری (دو فیلم): گیج گاه و بدون همه چیز

نامزد‌های مرد احتمالی سیمرغ در جشنواره فجر ۹۹

درحالیکه چند روز به برگزاری جشنواره فیلم فجر ۹۹ باقی مانده، شاید نوشتن از نامزد‌های احتمالی سیمرغ بازیگری کمی زود باشد! اما ما این کار را کرده‌ایم و کسانی که احتمال دارد امسال در فیلم‌های جدید بدرخشند و شاید نامزد سیمرغ احتمالی جشنواره فیلم فجر سی و نهم شوند را با هم مرور کرده‌ایم. همراه ما باشید.

حامد بهداد

آثار حاضر در جشنواره فیلم فجر ۹۹: گیج‌گاه
حامد بهداد سال گذشته در جشنواره غایب بود. او تاکنون یک بار برای فیلم جرم مسعود کیمیایی برنده جایزه سیمرغ بلورین شده است و چندین بار هم با فیلم‌های «سد معبر»، «قصر شیرین» و «آرایش غلیظ» تا آستانه کسب مهم‌ترین جایزه سینمایی ایران پیش رفته، اما با بدشانسی و کج‌سلیقگی داوران دستش از سیمرغ کوتاه مانده است.

بهداد در اتفاقی کم‌سابقه با یک فیلم کمدی متفاوت در جشنواره فیلم فجر ۹۹ حضور دارد و با تصاویری که از گریم او در این فیلم منتشر شده، به نظر کاراکتر جذابی را برعهده دارد.
حامد بهداد با اینکه نقش‌های کمدی زیادی در کارنامه خود ندارد، اما همیشه توانمندی خود را در ایفای این طیف نقش‌ها نشان داده است. بعید نیست که بازی او در گیج‌گاه دل هیئت داوران را ببرد و بدین ترتیب سیمرغ را به خانه ببرد.

هادی حجازی فر

آثار حاضر در جشنواره فیلم فجر ۹۹: بدون همه چیز
هادی حجازی فر چندین و چند سال است که در هر جشنواره با کاراکتر‌های درخشان، مخاطبان را به وجد می‌آورد. اما بدشانسی او، وجود رقیبان قدر و بی‌توجهی هیئت داوران به توانمندی‌هایش سبب شده که برای آثار شاخصی، چون «ایستاده در غبار»، «ماجرای نیمروز»، «ماجرای نیمروز؛ رد خون»، «لاتاری» و «آتابای» حتی یک سیمرغ هم برنده نشود.

در جشنواره فیلم فجر ۹۹، تعداد آثار حجازی فر همچون سال‌های قبل زیاد نیست و او فقط با فیلم «بدون همه چیز» در این رقابت حضور دارد. بدون همه چیز اثر محسن قرایی فیلم پربازیگری است و جالب اینجاست که نقشی که هادی حجازی فر آن را بازی کرده است، کاراکتری است که در ابتدا شهاب حسینی برای ایفای آن انتخاب شده بود.
اما به دلیل مشغله بالای حسینی، او از این پروژه انصراف داد و حجازی فر جایگزین او شد. شاید تمام این اتفاقات دست به دست هم داده تا هادی حجازی فر به این شکل برنده سیمرغ بلورین شود!

محسن تنابنده

آثار حاضر در جشنواره فیلم فجر ۹۹: روزی روزگاری آبادان
محسن تنابنده که سال گذشته با فیلم سه کام حبس در جشنواره فیلم فجر حضور داشت و فیلم عنکبوت با بازی او در نقش قاتل عنکبوتی راهی به فستیوال فجر پیدا نکرد، حالا امسال با روزی روزگاری آبادان به کارگردانی حمیدرضا آذرنگ در جشنواره فیلم فجر ۹۹ حضور دارد.
با تصاویری که از گریم محسن تنابنده در فیلم روزی روزگاری آبادان منتشر شده، به نظر می‌آید او با همین یک فیلم شانس بسیار بالایی برای شکار سیمرغ چهارم خود دارد تا رکورد خود را بهبود ببخشد.

البته تنابنده بازی در فیلم قهرمان به کارگردانی اصغر فرهادی را هم چندی پیش به پایان رسانده که از شانس بدش نتوانست مراحل فنی خود را در موعد مقرر طی کند و به جشنواره امسال نرسید. این بازیگر کاربلد و محبوب تاکنون سه سیمرغ بلورین را برای فیلم‌های «استشهادی برای خدا»، «هفت دقیقه تا پاییز» و «فراری» برنده شده است و به دنبال این است که چهارمین جایزه را از آن خود کند.

رضا عطاران

آثار حاضر در جشنواره فیلم فجر ۹۹: روشن، شیشلیک
رضا عطاران هم از آن بازیگرانی است که شاید بعد از مدت‌ها با فیلم‌های متفاوت به جشنواره بیاید. مهمترین اثر او، فیلم «شیشلیک» به کارگردانی محمدحسین مهدویان است. عطاران بعد از جواد عزتی، احمد مهرانفر و مهران مدیری، چهارمین کمدین مطرحی است که در فیلم محمدحسین مهدویان ایفای نقش می‌کند.

نکته عجیب، اما این است که این بار مهدویان یک کمدی اجتماعی را با فیلمنامه امیرمهدی ژوله ساخته است. ترکیب مهدویان، ژوله و عطاران، قطعا یک ترکیب برنده است و شانس رضا عطاران برای نامزدی بسیار بالاست. علاوه بر این، با تصویری که از فیلم روشن منتشر شده مشخص است که رضا عطاران نقشی متفاوت را در این فیلم ایفا کرده است.

بهرام رادان

آثار حاضر در جشنواره فیلم فجر ۹۹: ابلق
بهرام رادان تاکنون دو بار برای فیلم‌های «شمعی در باد» و «سنتوری» سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر را از آن خود کرده است. اما در سال‌های اخیر حضورش در فیلم‌های سینمایی با ناکامی همراه بوده و حتی برای فیلم‌های خوب و پرفروشی، چون «عصر یخبندان»، «چهارراه استانبول»، «ایده اصلی» و «سونامی»، نتوانسته سیمرغ جشنواره را به خانه ببرد.

حالا بهرام رادان یک فیلم مهم و خاص در جشنواره دارد. ابلق به کارگردانی نرگس آبیار فیلمی است که در آن رادان با هوتن شکیبا، الناز شاکردوست، مهران احمدی و گلاره عباسی همکاری کرده و شنیده‌ها خبر از بازی درخشان بهرام رادان در آن دارد؛ بنابراین احتمال اینکه این فیلم در میان فیلم‌های جشنواره فجر ۹۹ بدرخشد و بهرام رادان هم بتواند بعد از سال‌ها سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد را در جشنواره فجر ۹۹ از آن خود کند، زیاد است.

پرویز پرستویی

آثار حاضر در جشنواره فیلم فجر ۹۹: بدون همه چیز
پرویز پرستویی ۵ سال پس از آخرین سیمرغش که برای فیلم بادیگارد ابراهیم حاتمی‌کیا برنده شده بود، دوباره به سطح اول سینما برگشته و با فیلم بدون همه چیز و ایفای نقش اصلی آن احتمالا یکی از کاندیدا‌های کسب سیمرغ است.
این بازیگر باسابقه و ماندگار سینمای ایران در فیلم بدون همه چیز با هدیه تهرانی و پدرام شریفی همبازی می‌شود که بعد از سریال موفق و پرمخاطب همگناه، دومین همکاری این هنرمندان با یکدیگر است و باید دید این سه نفر در بدون همه چیز هم درخشان ظاهر می‌شوند یا نه.

پژمان جمشیدی

آثار حاضر در جشنواره فیلم فجر ۹۹: شیشلیک
پژمان جمشیدی چندین سال است که خود را به عنوان بازیگری موفق در سینما و تلویزیون تثبیت کرده است. او در چند سال گذشته هر بار در جشنواره فیلم فجر حاضر بوده و حالا در سی و نهمین دوره این فستیوال، این بازیگر با فیلم کنجکاوی‌برانگیز «شیشلیک» به کارگردانی محمدحسین مهدویان حضور دارد.

از آنجاییکه جمشیدی در این فیلم در کنار رضا عطاران، محمدحسین مهدویان و امیرمهدی ژوله قرار گرفته، به احتمال زیاد یکی از بهترین بازی‌های خود را به نمایش خواهد گذاشت و شاید برای اولین بار به فوتبالیستی تبدیل شود که برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل جشنواره می‌شود.

نوید پورفرج

آثار حاضر در جشنواره فیلم فجر ۹۹: زالاوا
نوید پورفرج بازیگر تازه‌کاری است که بعد از فیلم «مغز‌های کوچک زنگ زده» هومن سیدی بسیار دیده شد. او با وجود بازی در کنار نوید محمدزاده و فرهاد اصلانی، توانست به قدری موفق ظاهر شود که نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد مکمل جشنواره سی و ششم شود.

او سال گذشته با فیلم «مغز استخوان» هم در جشنواره فیلم فجر حضور داشت و برای دومین نامزد سیمرغ شد. این بار زالاوا با بازی نوید پورفرج در نقش اصلی این شانس را به بازیگر جوان خود داده تا شاید برای سومین بار نامزد جایزه شود و این بار طلسم را بشکند.

نامزد‌های زن احتمالی سیمرغ در جشنواره فجر ۹۹

در این قسمت بازیگران زنی را که شانس بالایی برای برنده شدن سیمرغ بلوین در جشنواره فیلم فجر ۹۹ دارند را با هم مرور می‌کنیم.

سارا بهرامی

آثار حاضر در جشنواره فیلم فجر ۹۹: روشن، چپ راست
سارا بهرامی بازیگر توانمندی است که در چند سال اخیر پیشرفت قابل توجهی داشته و حتی برای «دارکوب» سیمرغ هم گرفته است. او امسال احتمالا دو فیلم «روشن» و «چپ راست» را در میان فیلم‌های جشنواره فجر ۹۹ داشته باشد.
از آنجاییکه در کارنامه سارا بهرامی فیلم متوسط یا بد به ندرت به چشم می‌خورد، قطعا این آثار جدید هم پتانسیل بالایی برای او ایجاد می‌کنند تا سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر را دوباره برنده شود.

فاطمه معتمدآریا

آثار حاضر در جشنواره فیلم فجر ۹۹: روزی روزگاری آبادان
فاطمه معتمدآریا که یکی دو سالی می‌شود پرکارتر شده و بازگشت خوبی به عرصه بازیگری داشته است، با اولین فیلم حمیدرضا آذرنگ شانس زیادی برای نامزد شدن در جشنواره فیلم فجر ۹۹ دارد. به خصوص اینکه او قرار است در این فیلم نقشی متفاوت ایفا کند و گریم جذابی هم برایش طراحی شده است.

باران کوثری

آثار حاضر در جشنواره فیلم فجر ۹۹: بدون همه چیز، گیج‌گاه
باران کوثری در جشنواره امسال هم مانند سال‌های قبل حضوری پررنگ دارد و با دو فیلم در بخش مسابقه سینمای ایران حاضر شده است.
کوثری عموما در اغلب فیلم‌هایش بسیار موفق و درخشان ظاهر می‌شود و کمتر پیش می‌آید که برای فیلمی که در جشنواره فجر داشته، کاندید نشود؛ بنابراین اگر طبق روال سال‌های قبل بخواهیم پیش‌بینی کنیم، به احتمال زیاد باران کوثری با یک نقش اصلی کمدی و یک نقش در فیلم محسن قرایی شانس بالایی برای به دست آوردن سیمرغ بلورین بعدی‌اش دارد.

ژاله صامتی

آثار حاضر در جشنواره فیلم فجر ۹۹: شیشلیک
ژاله صامتی از دیگر بازیگرانی است که بار‌ها تا آستانه سیمرغ رفته، اما دستش از این جایزه معتبر کوتاه مانده است. امسال صامتی با فیلم شیشلیک به کارگردانی محمدحسین مهدویان و «حکم تجدیدنظر» ساخته‌ی جوان حاشیه‌ساز اینستاگرام (محمدامین کریم‌پور) به جشنواره فیلم فجر ۹۹ آمده است.

از جزئیات نقش طنز از این بازیگر در شیشلیک خبری در دست نیست، اما در «حکم تجدیدنظر» نقش مادری را بازی می‌کند که پسرش متهم به قتل است. باتوجه به اینکه اغلب صامتی را در نقش‌های کمدی دیده‌ایم، این تغییر ژانر و تغییر لحنِ بازی به احتمال زیاد شانس او را برای قرار گرفتن در میان نامزد‌های سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن افزایش دهد.

الناز شاکردوست

آثار حاضر در جشنواره فیلم فجر ۹۹: تی تی، ابلق
الناز شاکردوست در یک تغییر سبک کاری فوق‌العاده توانست خود را از بازیگر گیشه‌ای فیلم‌های درجه دو و درجه یه به یک بازیگر موفق و درجه یک در آثار مهم سینمای ایران تبدیل کند. شروع این کار با فیلم «باد در علفزار می‌پیچد» رقم خورد و با «خفه‌گی» و «شبی که ماه کامل شد» به اوج خود رسید.

این بازیگر سال ۹۷ نتیجه زحمات و سختی‌های این چند سال اخیر خود را دید و سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن را از آن خود کرد. شاکردوست سال گذشته هم برای فیلم «من می‌ترسم» نامزد جایزه شد و امسال با دو فیلم قدرتمند و متفاوت «ابلق» و «تی تی» آمده که موفقیت سال ۹۷ را تکرار کند. تفاوت نقش الناز شاکردوست در این دو فیلم شانس الناز را برای بردن سیمرغ به خانه به شدت افزایش می‌دهد.

هدیه تهرانی

آثار حاضر در جشنواره فیلم فجر ۹۹: بدون همه چیز
ستاره تمام‌نشدنی سینمای ایران در یک سال اخیر دوباره به تیتر اول رسانه‌ها تبدیل شده است. سریال پرمخاطب «همگناه» و حضور درخشان هدیه تهرانی در آن سبب شد که همه به سوپراستار بودن خانم بازیگر اذعان داشته باشند. حالا او بعد از چند سال با یک کارگردان کاردرست و تیمی از بازیگران بزرگ به جشنواره فجر آمده است.

هنوز مشخص نیست که نقش هدیه تهرانی در فیلم «بدون همه چیز» چیست، اما اگر نقش اصلی را برعهده داشته باشد بی‌تردید یکی از نامزد‌های سیمرغ خواهد بود. تهرانی تاکنون چهار بار نامزد سیمرغ بلورین شده است که از میان آن‌ها برای فیلم‌های «قرمز» و «چهارشنبه سوری» برنده جایزه شده است.

گلاره عباسی

آثار حاضر در جشنواره فیلم فجر ۹۹: ابلق
گلاره عباسی از جمله بازیگرانی است که بیشتر با سریال‌های تلویزیونی‌اش به خصوص سریال شهرزاد شناخته می‌شود و در سینما آنچنان فعال نیست. اما امسال در جشنواره فیلم فجر ۹۹ عباسی جزو پرکارترین‌هاست و همراه با نسیم ادبی، نازنین فراهانی و بهناز جعفری سه فیلم را در جشنواره دارد.

عباسی بازیگر شش‌دانگی است و در اغلب آثارش نقش خود بسیار خوب و باورپذیر ایفا می‌کند. با اینکه مشخص نیست این بازیگر در بعد از اتفاق پوریا حیدری چه نقشی را بازی کرده، اما حضور متفاوت در شهربانو و ابلق او را بیش از پیش به سیمرغ بلورین نزدیک خواهد کرد.

هدی زین‌العابدین

آثار حاضر در جشنواره فیلم فجر ۹۹: زالاوا
هدی زین‌العابدین از بازیگران جوان سینما و تلویزیون ایران است که در چند سال اخیر با بازی در نقش‌های مکمل و فرعی توانسته خود را به عنوان بازیگری موفق و توانمند مطرح کند.
این بازیگر در یکی دو سال اخیر با حضور در آثار متفاوتی، چون عرق سرد و کرگدن وجوه دیگری از توانایی‌های خود را در معرض نمایش گذاشته و حتی موفق شد برای فیلم عرق سرد به کارگردانی سهیل بیرقی نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن شود.

حالا زین‌العابدین در فیلم متفاوتی به نام زالاوا به عنوان نقش رو‌به‌روی نوید پورفرج، شانس این را دارد که برای بهترین بازیگر نقش اصلی زن نامزد و حتی برنده سیمرغ بلورین شود. شنیده‌ها می‌گوید نقش زین‌العابدین در زالاوا بسیار خاص و تماشایی از آب درآمده است.

فیلم‌های جا مانده از بخش سودای سیمرغ جشنواره فجر ۹۹

با توجه به اسامی فیلم‌های حاضر در بخش سودای سیمرغ، فیلم‌های مهم زیر جایی در جشنواره فجر ۹۹ نخواهند داشت. حتی شنیده می‌شود برخی از فیلم‌های این لیست، احتمالا موقتا توقیف شده‌اند.

فیلم قاتل و وحشی

کارگردان: حمید نعمت‌الله
نویسنده: معصومه بیات، حمید نعمت الله
بازیگران: لیلا حاتمی، امین حیایی، شهرام حقیقت دوست، عزت الله رمضانی‌فر و ستاره اسکندری

قاتل و وحشی یکی از مهمترین فیلم‌های جشنواره فجر ۹۹ محسوب می‌شود. آخرین فیلم حمید نعمت‌الله پس از کش و قوس‌ها و شایعات فراوان بالاخره فرم جشنواره را پر کرد تا علاقه‌مندان بتوانند هنرنمایی لیلا حاتمی و امین حیایی را مقابل دوربین سازنده بوتیک ببینند.
فیلم‌ قاتل وحشی
قاتل و و حشی که گفته می‌شود فیلمی در ژانر وحشت و دلهره‌آور است، ابتدا در سال ۹۸ یک بار به دلیل کمبود بودجه فیلمبرداری کار متوقف شد و پس از تامین بودجه تصویربرداری مجدد انجام شد.

در آستانه جشنواره فیلم فجر ۹۸ هم به دلیل اختلاف بین نعمت‌الله و سرمایه‌گذار کار قاتل و وحشی نتوانست در جشنواره حاضر شود.
فیلم قاتل وحشی

فیلم صحنه زنی

کارگردان: علیرضا صمدی
نویسنده: علیرضا صمدی
بازیگران: مهتاب کرامتی، بهرام افشاری، پیام احمدی نیا، لیندا کیانی، سیامک ادیب و مجید صالحی

یکی از فیلم‌های جشنواره فجر ۹۹ که خیلی‌ها بی‌صبرانه منتظر تماشای آن هستند، فیلم صحنه زنی به کارگردانی علیرضا صمدی است. در صحنه زنی که فیلمنامه‌ی آن را خود صمدی نوشته است، بهرام افشاری، پیام احمدی‌نیا و مجید صالحی سه نقش بسیار متفاوت و کاملا جدید را بازی می‌کنند و گفته می‌شود هم بازی بهرام افشاری و هم نقش‌آفرینی مجید صالحی شایسته نامزدی سیمرغ بلورین است.
صحنه زنی که تصویربرداری آن در حدود ۵۰ روز به طول انجامید درباره آسیب‌ها و مصائب فرهنگی جامعه است و آنطور که در تصاویر منتشر شده از آن پیداست احتمالا یکی از فیلم‌های جشنواره فجر ۹۹ است که نگاه اجتماعی و متفاوتی به مسائل روز دارد.

فیلم چپ راست

کارگردان: حامد محمدی
نویسنده: حامد محمدی
بازیگران: رامبد جوان، پیمان قاسم‌خانی، ویشکا آسایش، سروش صحت، ستاره اسکندری و سارا بهرامی

آخرین کمدی حامد محمدی چندماهی می‌شود که آماده نمایش شده است و با اینکه زمزمه‌هایی درباره پر کردن فرم جشنواره توسط او برای حضور در جشنواره شنیده می‌شود، اما هنوز مشخص نیست حامد محمدی فیلمش را به جشنواره تحویل خواهد داد یا عطای جشنواره را به لقایش می‌بخشد و چپ راست را با حضور ستارگان بزرگ مستقیما راهی اکران خواهد کرد.

در چپ راست رامبد جوان، سروش صحت، ویشکا آسایش و سارا بهرامی حضور دارند و از گریم‌های عجیب و بامره‌شان معلوم است که همچون اکسیدان و چهارانگشت، یک فیلم کمدی موفق و استاندارد دیگر در کارنامه حامد محمدی قرار خواهد گرفت.

فیلم روز ششم

کارگردان: حجت قاسم زاده اصل
بازیگران: مصطفی زمانی، بهاره افشاری، امیر جعفری، مهران احمدی، همایون ارشادی و جمشید هاشم‌پور

حجت قاسم زاده اصل پس از گذشت ۱۶ سال از ساخت اولین فیلمش قتل آنلاین، حالا دوباره سراغ یک فیلم معمایی جنایی رفته و روز ششم را ساخته است. روز ششم از جمله فیلم‌هایی است که در آخرین ساعات فرم حضور در جشنواره فجر ۹۹ را پر کرد و فیلمبرداری آن به تازگی به پایان رسیده است.
در روز ششم بهاره افشاری و مصطفی زمانی نقش‌های اصلی را بازی می‌کنند و ایفای کاراکتر‌های مکمل مهمی برعهده امیر جعفری، جمشید هاشم‌پور و مهران احمدی است.

بنا به گفته رحمان سیفی آزاد تهیه‌کننده این اثر، روز ششم یک فیلم اجتماعی است و در ژانر معمایی ماجرای یک زندانی به نام احمد است طی یک ماجرای پیچیده تلاش می‌کند اثبات کند بی‌گناه است و به ناحق گرفتار شده است. نام این فیلم در ابتدا «نیش» و در ادامه «الماس» عنوان شده بود، اما در نهایت با نظر سازندگان و عوامل فیلم به «روز ششم» تغییر نام داده است.

فیلم طلاخون

کارگردان: ابراهیم شیبانی
بازیگران: شهاب حسینی، حسام منظور، ترنم کرمانیان، زهرا خوشکام و با معرفی بهار قاسمی

یکی از فیلم‌هایی سر آمدن یا نیامدن آن گمانه‌زنی وجود داشت و بالاخره به جشنواره فجر ۹۹ رسید، چهارمین اثر ابراهیم شیبانی در مقام کارگردان است. شیبانی بعد از سه فیلم «هیچ‌کجا، هیچ‌کس»، «صحنه جرم، ورود ممنوع» و «زهرعسل»، در جدیدترین اثر سینمایی خود نقش اصلی را به شهاب حسینی و حسام منظور سپرده است.

شهاب حسینی مدت‌هاست به عنوان بازیگر در جشنواره حاضر نبود و فقط سال گذشته به عنوان تهیه‌کننده فیلم «شین» در این فستویال حضور داشت که صحبت‌های جنجالی او نسبت به مسعود کیمیایی تا مدت‌ها خبر اول رسانه‌های کشور بود. در کنار حسینی، شیبانی به حسام منظور هم یک نقش متفاوت داده است.
منظور با سریال بانوی عمارت مطرح شد و حالا باید دید می‌تواند ادامه راهش در سینما را هم با موفقیت شروع کند یا خیر.

فیلم نیلگون

کارگردان: حسین سهیلی زاده
نویسنده: بابک کایدان
بازیگران: محمدرضا فروتن، میترا حجار، همایون ارشادی، سام درخشانی و آناهیتا درگاهی

حسین سهیلی‌زاده بعد از سال‌ها سریال‌سازی و کارگردانی در تلویزیون و شبکه خانگی که بعضی از آن‌ها جزو پربیننده‌ترین سریال‌های ایرانی شناخته می‌شوند، حالا اولین فیلم بلند سینمایی خود را کارگردانی کرده است.
فیلمنامه «نیلگون» را بابک کایدان نوشته که سابقه نگارش آثاری، چون زندگی جای دیگریست، آینه بغل، تگزاس، رحمان ۱۴۰۰، عاشقانه، دل و مانکن را در کارنامه خود دارد. آخرین همکاری سهیلی‌زاده با کایدان به سریال پرمخاطب «مانکن» برمی‌گردد که با وجود استقبال تماشاگران، مورد انتقاد منتقدان سینما و تلویزیون قرار گرفت.

داستان فیلم «نیلگون» درباره دختری به نام نیلگون است که دو خواستگار دارد. یکی پسری پولدار و دیگری فقیر و تحت‌تعقیب! با اینک پدر نیلگون و دوستش سامره تمیلی ره ازدواج او با شهاب پسر فقیر ندارند، اما نیلگون عاشق شهاب شده است.

با توجه به خلاصه داستان فیلم نیلگون و آثار قبلی حسین سهیلی‌زاده به نظر می‌رسد بیشتر با یک ملودرام تلویزیونی مواجه باشیم و شاید این فیلم حتی به دلیل پرداخت و کارگردانی تلویزیونی مورد اقبال هیئت داوران هم قرار نگیرد. اما از طرفی هیچ بعید نیست حسین سهیلی‌زاده با تجربه و شناختی که از رگ خواب مخاطبان ایرانی دارد، فیلمی جذاب و تماشایی ساخته باشد.

نکته جذاب فیلم اول حسین سهیلی‌زاده، حضور دو ستاره مطرح سال‌های دور سینمای ایران، یعنی میترا حجار و محمدرضا فروتن در نقش‌های اصلی این اثر است.

فیلم غیبت موجه

کارگردان: عباس رافعی
نویسنده: منیژه صالح پناه
بازیگران: ابوالفضل پورعرب، میترا حجار، علی اوجی، امیررضا دلاوری و حسن رضایی

غیبت موجه از دیگر فیلم‌های کنجکاوی‌برانگیز جشنواره فیلم فجر ۹۹ است. عباس رافعی کارگردان مطرح و نام‌آشنای تئاتر و سینما در سیزدهمین حضور خود در جشنواره فجر پس از چندین سال حالا با یک فیلم متفاوت برگشته و ابوالفضل پورعرب سوپراستار دهه هفتاد را هم به عنوان بازیگر نقش اصلی فیلمش به کار گرفته است.

قصه فیلم معمایی غیبت موجه درباره زندگی رازآلود زنی است که گمشده‌ای دارد و در تلاش برای یافتن حقیقت و در اصل یافت گمشده‌ی خود است. او رفته رفته متوجه می‌شود که غیبت فردی که به دنبال او می‌گشته موجه بوده و اتفاقات ناگوار و سختی را از سر گذرانده است.

آخرین فیلم عباس رافعی در مقام کارگردان فیلم سینمایی «بهت» محصول سال ۹۶ است که امسال به دلیل شیوع کووید ۱۹ بصورت آنلاین اکران شد و بعد از یک ماه اکران در پلتفرم ۲‌های اینترنتی به کار نمایش خود پایان داد. باید دید سرنوشت «غیبت موجه» هم مانند آثار قبلی این کارگردان است یا سیزدهمین فیلم رافعی موردتوجه ویژه داوران قرار می‌گیرد.

فیلم شیرجه بزرگ

کارگردان: کریم لک‌زاده
نویسنده: کریم لک‌زاده
بازیگران: پگاه آهنگرانی، پدرام شریفی، سونیا سنجری، علی سعدی و حامد نجابت

فیلم سینمایی «شیرجه بزرگ» سومین اثر سینمایی کریم لک‌زاده در مقام کارگردان است که نگارش فیلمنامه اثرش را هم خود برعهده داشته است. نخستین فیلم لک‌زاده به نام «قیچی» در سال ۹۴ و دومین فیلمش با عنوان «کله سرخ» یک سال بعد از آن ساخته شد.

آنطور که در خلاصه داستان فیلم «شیرجه بزرگ» آمده است، این فیلم یک درام معمایی جاده‌ای است ک فیلمبرداری آن در مناطق بکری از ایران و کشور‌های همساسه تولید شده است. در خلاصه داستان این فیلم آمده: «مَرد و مریم برای یافتن گمشده‌شان همراه با سه جامانده از یک گروه سیرک، وارد سفری پر ماجرا در جاده‌ها می‌شوند…»

نکته جالب درباره این فیلم حضور پگاه آهنگرانی و پدرام شریفی بازیگران جوان، اما مطرح سینمای ایران در آن است و بع غیر از این دو نفر تمام بازیگران تازه‌کار و از چهره‌های جدید هستند. چند سالی می‌شود که پگاه آهنگرانی از سینما دور شده و خیلی در عرصه بازیگری فعالیت نداشته است. او حالا با فیلم «شیرجه بزرگ» آمده تا شاید یک نامزد غافلگیرکننده برای دریافت سیمرغ بلورین باشد.

فیلم راند چهارم

کارگردان: علیرضا امینی
نویسنده: علیرضا امینی
بازیگران: پژمان بازغی، الهه حصاری، آناهیتا درگاهی، جمشید هاشم‌پور و علی اوجی

علیرضا امینی از جمله کارگردانان فعال سینما و تلویزیون است و جالب اینکه تم و موضوع ساخته‌هایش در سینما و تلویزیون کاملا متفاوت است. به همان اندازه که امینی در تلویزیون با سریال‌های ضعیف و به ظاهر کمدی، هیچگونه عملکرد قابل دفاعی ندارد، اما در سینما اوضاع کاملا فرق دارد و برخی از فیلم‌هایش جزو ساخته‌های درخشان سال‌های گذشته محسوب می‌شوند.

علیرضا امینی همواره در سینما سراغ سوژه‌های تلخ و ملتهب می‌رود و با وجود اینکه بار‌ها طعم تلخ سانسور را چشیده، هنوز هم فیلم می ۲ سازد و جالب اینجاست که دو فیلم برای جشنواره فیلم فجر ۹۹ ارسال کرده است.

فیلم جدید این کارگردان هم اثری تلخ و اجتماعی است و در خلاصه داستان رسمی منتشر شده‌ی آن آمده: «فیلم داستان زندگی گارکر ساده‌ای‌ست که به همراه همسر و پسر کوچکش زندگی شادی دارند، اما در شب تولد پسر، در یکی از خیابان‌های تهران طی یک درگیری خیابانی ناپدید می‌شود و همسر و پسرش به‌دنبال او می‌گردند و…»

علیرضا امینی تاکنون فیلم‌های زیادی ساخته است که از موفق‌ترین آن‌ها در جشنواره فیلم فجر می‌توان به «استشهادی برای خدا»، «هفت دقیقه تا پاییز»، «بلوک ۹، خروجی ۲» و «انت‌های خیابان هشتم» اشاره کرد. دیگر فیلم او که متقاضی حضور در جشنواره است، «رقص دلفین‌ها» نام دارد.

فیلم کارو

کارگردان: احمد مرادپور
نویسنده: فهیمه سلیمانی
بازیگران: مریلا زارعی، پیمان مقدمی و علی پاینده

یکی از فیلم‌های کنجکاوی‌برانگیز جشنواره فیلم فجر ۹۹ فیلم سینمایی کارو با بازی مریلا زارعی است. این فیلم که در خلاصه داستانش اینگونه آمده: «کارو نوجوان کرمانشاهی علاقه‌مند به کشتی بعد از سال‌ها تمرین و آروی حضور در عرصه‌های بین‌المللی به تیم ملی کشتی دعوت می‌شود، اما اتفاقی غیرمترقبه او را با چالش‌هایی رو‌به‌رو می‌کند…»

مریلا زارعی ستاره خلاق و موفق سینمای ایران در این فیلم در نقشی کاملا متفاوت ظاهر شده است و بعید نیست در صورت حضور «کارو» در جشنواره فجر ۹۹، جزو نامزد‌های اصلی سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن شود.

«کارو» چهارمین اثر بلند احمد مرادپور بعد از دو فیلم سینمایی «سجاده آتش» و «رنجر» و سریال «رقص پرواز» به حساب می‌آید. مرادپور قصد داشت «کارو» را به جشنواره سال گذشته برساند، اما فیلمبرداری و شرایط سخت کار سبب شد او امسال فرم حضور در جشنواره فجر ۹۹ را پر کند.

فیلم حرف آخر

کارگردان: ابراهیم شفیعی
نویسنده: ابراهیم شفیعی
بازیگران: ایوب آقاخانی، شبنم قلی‌خانی، ثریا قاسمی، علی استادی، علی باقری و مونا کرمی

یکی از فیلم‌های حاضر در جشنواره فجر ۹۹ فیلم سینمایی جدید ابراهیم شفیعی با نام حرف آخر است. این فیلم که ملودرامی اجتماعی را روایت می‌کند در روز‌های کرونایی در تهران و حومه آن تصویربرداری شده و در خلاصه داستان آن آمده است: «این روند عادی نیست، انتخابیست میان قضاوت، تردید و عشق…»

هنوز خبر زیادی درباره این اثر منتشر نشده و باید دید با بازیگران اغلب ناشناخته و تئاتری‌اش می‌تواند یکی از شگفتی‌های جشنواره فیلم فجر ۹۹ باشد یا خیر.

فیلم شهربانو

کارگردان: مریم بحرالعلومی
نویسنده: پژمان تیمورتاش
بازیگران: فرشته صدرعرفایی، گلاره عباسی، سامان صفاری، بهناز جعفری و بهرنگ علوی

جدیدترین اثر مریم بحرالعلومی به تازگی پروانه نمایش دریافت کرده و برای حضور در جشنواره فیلم فجر ۹۹ آماده می‌شود. خلاصه داستان فیلم شهربانو منتشر نشده، اما اخبار حاکی از این است که این فیلم مضمونی زنانه دارد و با محوریت یک خانواده در معرض آسیب، به مشکلات و معضلات اجتماعی زنان در جامعه می‌پردازد.
تهیه‌کنندگی اثر را پگاه احمدی برعهده دارد. احمدی به همراه بحرالعلومی و بنیاد فارابی سرمایه‌گذاران این فیلم هستند و باید دید شهربانو می‌تواند با درخش در جشنواره فجر ۹۹، در گیشه هم موفق باشد و سرمایه‌اش را برگرداند یا نه.

بازیگران بزرگ غایب در جشنواره فیلم فجر ۹۹

پس از اعلام رسمی ۱۶ فیلم منتخب و نهایی جشنواره فجر ۹۹، حالا می‌توان گفت برخی بازیگران که احتمال می‌رفت جزو نامزد‌های سیمرغ بلورین باشند، از این فستیوال کنار گذاشته شدند. در ادامه مهم‌ترین کاندیدا‌های سیمرغ که از جشنواره کنار گذاشته شدند را با هم مرور می‌کنیم:

بهرام افشاری

آثار حاضر در جشنواره فیلم فجر ۹۹: صحنه‌زنی
بهرام افشاری پس از حضور بسیار موفق و درخشان در سریال پایتخت و همچنین بازی در چند اثر درام و کمدی در سینما، حالا با کاراکتری کاملا متفاوت در فیلم صحته‌زنی ظاهر شده و بعید نیست که همراه با مجید صالحی جزو کاندیدا‌های سیمرغ بلورین باشد.
افشاری قبلا برای بازی در فیلم «کارگر ساده نیازمندیم» منوچهر هادی هم تحسین مخاطبان و منتقدان را برانگیخته بود و در سریال «دل» هم با بازی در نقش فاراب توانمندی بالای خود را در ایفای نقش‌های جدی به نمایش گذاشت.

مصطفی زمانی

آثار حاضر در جشنواره فیلم فجر ۹۹: روز ششم
مصطفی زمانی چهار سال بعد از آخرین حضورش در جشنواره، حالا این روز‌ها می‌تواند با فیلم متفاوت و معمایی «روز ششم» در جشنواره فجر ۹۹ حاضر باشد. باتوجه به تصویری که از این فیلم منتشر شده و از آنجاییکه مصطفی زمانی بازیگر نقش اصلی این اثر است، بعید نیست نام این بازیگر را در میان نامزد‌های سیمرغ بلورین ببینیم.

حضرت یوسف (ع) در سریال «یوسف پیامبر»، سیامک دل‌آرا در فیلم «کیفر»، فرهاد دماوندی در سریال «شهرزاد»، فریدون در فیلم «خط ویژه» و جهان در سریال «نهنگ آبی» از نقش‌های متفاوت و ماندگار مصطفی زمانی محسوب می‌شوند. باید دید این بازیگر در «روز ششم» چه کرده است!

امیر جعفری

آثار حاضر در جشنواره فیلم فجر ۹۹: روز ششم
امیر جعفری در سال گذشته، روز‌های پرکاری را سپری کرده و در فیلم‌های «رقصنده»، «گشت ۳»، «سگ‌بند» و «روز ششم» حضور داشته است. اما از بین فیلم‌های مذکور، فقط «روز ششم» به جشنواره رسیده و به همین دلیل بخش‌های از توانایی‌های امیر جعفری در این جشنواره دیده نخواهد شد.
البته امیر جعفری بازیگر بسیار کاربلد و شش‌دانگی است و شاید از همین فرصت استفاده و یک سیمرغ بلورین نقش مکمل مرد به کارنامه هنری خود اضافه کند.

امین حیایی

امین حیایی دیگر بازیگری است که به احتمال زیاد یکی از نامزد‌های احتمالی سیمرغ جشنواره فیلم فجر ۹۹ است. حیایی که به تازگی بازی در کمدی «رقصنده» را به پایان رسانده و در آن یک نقش متفاوت دارد، در «قاتل و وحشی» حمید نعمت‌الله هم نقشی خاص بازی کرده است و همین امر شانس این بازیگر را برای کسب سیمرغ جشنواره بالا می‌برد.

مجید صالحی

آثار حاضر در جشنواره فیلم فجر ۹۹: صحنه زنی
اگر فیلم «صحنه‌زنی» وارد انتخاب‌های نهایی هیئت داوران شود، شک نکنید که مجید صالحی یکی از نامزد‌های اصلی دریافت سیمرغ بلورین فیلم‌های جشنواره ۹۹ خواهد شد. این کمدین که توانایی بسیار زیادی در ایفای نقش‌های جدی و تلخ دارد، در این فیلم یک شخصیت پیچیده و جدی را به نمایش گذاشته و تصویری متفاوت از خود ارائه داده است.

لیلا حاتمی

آثار حاضر در جشنواره فیلم فجر ۹۹: قاتل و وحشی
در میان بانوان بازیگر، یکی از کسانی که شانس بالایی برای نامزدی و دریافت سیمرغ بلورین در جشنواره دارد، لیلا حاتمی است. به خصوص اگر علاوه بر قاتل وحشی، دو فیلم دیگرش «دسته دختران» و «چشم و ابرو» هم به این فستیوال برسند.
امین حیایی در برنامه فریدون جیرانی از کاراکتری که لیلا حاتمی در «قاتل و وحشی» ایفا کرده بسیار تمجید کرد و همین گمانه‌زنی‌ها را برای نامزدی لیلا حاتمی افزایش داده است.

مریلا زارعی

آثار حاضر در جشنواره فیلم فجر ۹۹: کارو
مریلا زارعی هم به عنوان یکی از ستارگان باتجربه سینما در جشنواره فیلم فجر ۹۹ حضور دارد. او امسال فیلم کارو را در جشنواره فجر سی و نهم دارد و در آن نقش یک زن روستایی مقتدر بازی می‌کند.
از آنجاییکه زارعی در سال‌های گذشته هم نشان داده که با نقش‌های متفاوت و خاص توانایی این را دارد که حتی با یک فیلم سیمرغ بلورین جشنواره فجر را از آن خود کند، احتمالا «کارو» هم باعث شود زارعی حداقل نامزدی سیمرغ بلورین را از آن خود کند.

نسیم ادبی

آثار حاضر در جشنواره فیلم فجر ۹۹: گل به خودی، لب خط، بی‌آبان
نسیم ادبی از مطرح‌ترین و کاربلدترین بازیگران و کارگردانان حال حاضر تئاتر است. این بازیگر همچون گلاره عباسی بعد از سریال شهرزاد به محبوبیت زیادی رسید و بسیار شناخته شد. بعد از شهرزاد، ادبی با حضور در تلویزیون، شبکه نمایش خانگی و سینما خود را تثبیت کرد و حالا با سه فیلم آمده که سیمرغ بلورین را به خانه ببرد.

پگاه آهنگرانی

آثار حاضر در جشنواره فیلم فجر ۹۹: برای مرجان، شیرجه بزرگ
آخرین حضور پگاه آهنگرانی در جشنواره، به جشنواره فیلم فجر سیو پنجم در سال ۹۵ برمی‌گردد. در آن سال آهنگرانی فیلم سارا و آیدا را در جشنواره داشت، اما نتوانست جایزه‌ای به دست بیاورد.
او بعد از گذشت چهار سال دوباره با دو فیلم سینمایی و دو نقش اصلی متفاوت به سینما و جشنواره فیلم فجر ۹۹ برگشته تا موفقیتش در اوایل دهه نود برای فیلم دربند را این بار در آخرین روز‌های دهه تکرار کند. باید دید بازی پگاه آهنگرانی تیم داوران را مجاب می‌کند که سیمرغ بلورین را به این بازیگر باهوش و توانمند اهدا کنند یا نه!

کلام آخر
در این مطلب تلاش کردیم درحالیکه فاصله زیادی تا آغاز سال نوی سینمای ایران نمانده، به حواشی، فیلم‌ها و نامزد‌های احتمالی جشنواره فیلم فجر ۹۹ بپردازیم و آخرین اخبار جشنواره فیلم فجر ۹۹ را به اطلاع شما مخاطبان عزیز برسانیم.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید