حفظ جشنواره در روزگار کرونا

جشنواره فجر امسال می‌توانست با فیلم‌های بیشتری کارش را آغاز کند، اما داوران این جشنواره نظرشان بر این بود که فقط ۱۶ فیلم در این جشنواره حضور داشته باشند.

کد خبر : ۹۰۰۵۵
بازدید : ۴۷۱۸
جواد نوروزبیگی | پیش از هر مسأله‌ای ابتدا باید به این نکته اشاره کنم که برگزاری جشنواره فیلم فجر در شرایط کرونا اتفاق خوشایندی است و در واقع همین که این همت شکل گرفت و سازمان سینمایی باعث و بانی اتفاق افتادن چنین رویدادی در شرایط خاص فعلی شد و نگذاشت بین این جشنواره و جشنواره‌های قبل وقفه ایجاد شود، قابل تقدیر است.

در طی این مدت که پاندمی کرونا مانع حضور مردم در سینما‌ها و پای گیشه بلیت‌فروشی‌ها شد، آسیب‌های فراوانی گریبان هنر هفتم را گرفت و حالا می‌شود امیدوار بود با برگزاری جشنواره، البته با شکلی متفاوت به‌زودی شاهد بازگشایی کامل سینما‌ها باشیم و دوباره مردم را در سالن‌ها ببینیم؛ حال با شکل و شمایلی جدیدتر و براساس اصول و معیار‌هایی که ستادملی مقابله با کرونا آن‌ها را ابلاغ کرده و ما نیز مجدانه به آن‌ها پایبندیم.

به نظر من، بر خلاف بسیاری که مخالف بازگشایی سینما‌ها هستند و آن را خطرآفرین می‌دانند من معتقدم که می‌شود سالن‌ها را بازگشایی کرد و نظارت سفت و سختی در رعایت پروتکل‌های بهداشتی داشت تا مثلاً سینما‌ها هم با ۳۰ درصد گنجایش سالن‌ها کار خود را پیش ببرند تا بیش از این شاهد آسیب دیدن این صنف نباشیم.
بالاخره چرخه این بخش از اقتصاد هنر هم کم‌کم باید همچون سایر صنایع رونق بگیرد و البته که برای همه ما جان مردم با ارزش‌تر از هر چیزی است و ما می‌توانیم با فکر درست و اصولی هم از جان مردم حفاظت کنیم و هم چرخ اقتصاد هنر را از باتلاقی که در آن گیر کرده نجات بدهیم.
برهمین اساس معتقدم جشنواره فجر امسال می‌توانست با فیلم‌های بیشتری کارش را آغاز کند، اما داوران این جشنواره نظرشان بر این بود که فقط ۱۶ فیلم در این جشنواره حضور داشته باشند. طبیعتاً در شرایط سخت تحمل کرونا که بر اقتصاد کشور تأثیر بسزایی گذاشت و به تبع آن حوزه‌های هنری نیز از این آسیب، مبرا نیستند و همه ما در یک کشتی نشسته‌ایم.
بر هیچ‌کس پوشیده نیست که به‌دلیل شرایطی که برای کشور پیش آمد بسیاری از کارگردانان و تهیه‌کنندگان سینما طی مدت اخیر نتوانستند در این شرایط فیلم بسازند و بعضی‌ها هم که فیلم می‌ساختند، اواسط کارشان به خاطر شیوع بیش از حد کرونا و وضعیت قرمز کارشان به تعویق افتاد با این حال، در این بین تعداد معدودی هم از تهیه‌کنندگان و سرمایه‌گذاران صنعت سینما موفق شدند در این شرایط ناگوار فیلم بسازند و به جشنواره ارسال کنند.
ما برای اینکه زحمت همین تعداد هم به بار بنشیند و نیز این جشنواره هم همچون سایر جشنواره‌های دیگر سینمایی برگزار شود، جشنواره سی و نهم فیلم فجر را برگزار کردیم.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید