کوچینگ چیست؟ با انواع کوچینگ بیشتر آشنا شوید

کوچینگ چیست؟ با انواع کوچینگ بیشتر آشنا شوید

«کوچینگ» از کلمه «کوچ» می‌آید. کوچ در گذشته‌های دور نام کالسکه‌های بزرگی بود که وظیفه حمل بار و مسافر در مسافت‌های طولانی را بر عهده داشتند. به‌مرور این واژه برای معلم‌هایی به‌کاربرده شد که کار هدایت تحصیلی دانش آموزان را بر عهده داشتند. درنهایت این واژه برای مربیان ورزشی به‌کاربرده شد.

کد خبر : ۹۰۱۱۸
بازدید : ۵۶۳۷

کوچینگ چیست؟ با انواع کوچینگ بیشتر آشنا شوید

حالا دیگر اصطلاح «کوچینگ» برای ما بیگانه نیست؛ این روزها بسیار درباره لایف کوچینگ، کوچینگ فردی، سلف کوچینگ و دیگر انواع کوچینگ می‌شنویم. به‌راستی کوچینگ چیست؟

معنی کوچینگ چیست؟

«کوچینگ» از کلمه «کوچ» می‌آید. کوچ در گذشته‌های دور نام کالسکه‌های بزرگی بود که وظیفه حمل بار و مسافر در مسافت‌های طولانی را بر عهده داشتند. به‌مرور این واژه برای معلم‌هایی به‌کاربرده شد که کار هدایت تحصیلی دانش آموزان را بر عهده داشتند. درنهایت این واژه برای مربیان ورزشی به‌کاربرده شد.

کوچینگ اولین معنی‌ای که در ذهن یک فارسی‌زبان متبادر می‌کند، «مربی‌گری ورزشی» است. بااین‌حال آنچه رویکرد کوچینگ درباره آن صحبت می‌کند، «راهبری» است. در اصل، کوچینگ، هدایت، راهنمایی و راهبری فرد به‌سوی یک مقصد مشخص است.

تعریف کوچینگ چیست؟

شاید بهترین مرجع برای تعریف کوچینگ، «فدراسیون بین‌المللی کوچینگ» یا همان «ICF» است. مطابق تعریف ICF، کوچینگ عبارت است از ««همراهی کوچ با مراجعه‌کننده‌ها در یک فرایند فکری عمیق و خلاقانه که الهام‌بخش آن‌ها برای به حداکثر رساندن استعداد‌های حرفه‌ای و شخصی آن‌ها است».

تیموتی گالووی، نویسنده کتاب «بازی درونی تنیس»، یکی از سرشناس‌ترین افراد در گسترش رویکرد کوچینگ است. گالووی در تعریف رویکرد کوچینگ می‌گوید: «کوچینگ به‌جای اینکه به افراد آموزش دهد، به آن‌ها کمک می‌کند تا خود یاد بگیرند».

کوچ کیست؟

طبیعتاً برای اینکه بدانیم کوچینگ چیست، حتماً باید ابتدا پاسخ سؤال «کوچ کیست» را بدانیم. کوچ (Coach) فردی است که به فرد کمک می‌کند تا بر شرایط فعلی خود تمرکز کرده و در زندگی خود تغییرات لازم کوچک و بزرگ را ایجاد کند. چه فرد در حال ایجاد یک تغییر بزرگ باشد و چه برای رسیدن به یک هدف مشخص نیاز به محرک و مشوق داشته باشد، کوچ کمک ارزشمندی در این مسیر می‌کند. کوچ کسی است که فرد را یاری می‌کند تا با شناخت اهداف مثبت در زندگی خود به سمت آن‌ها قدم بردارد.

آنچه کوچ‌ها را به این توانایی می‌رساند، آموزش در حوزه کوچینگ و تسلط به تکنیک‌های کوچینگ است. ناگفته نماند یک کوچ خوب، استعداد این کار را نیز دارا است.

کوچینگ دقیقاً چیست؟

بنا بر آنچه در قسمت‌های بالا خواندید، حالا می‌توانیم این‌طور نتیجه بگیریم که کوچینگ فرایندی است که در آن کوچ به فرد کمک می‌کند تا؛ اهداف زندگی خود را بشناسد، استعداد‌های خود را کشف کند، نقاط ضعف و قوت خود را درک کند، راه‌حل مشکلات خود را بیابد، به سمت اهداف خود گام بردارد و به شکوفایی حداکثری دست یابد.

نکته حائز اهمیت این است که تمامی فرایند کوچینگ مبتنی بر توانایی‌های خود فرد است و کوچ فقط کمک می‌کند تا فرد بتواند توانایی‌ها و استعداد‌های خود را به نمایان کند. به‌طورکلی کوچینگ فرایندی است که کمک می‌کند فرد از آنچه هست به آنچه می‌خواهد باشد، تبدیل شود.

کاربرد و هدف کوچینگ چیست؟

مهم‌ترین کاربرد کوچینگ در کشف و حل «گمراهی‌ها و سرگشتگی‌هایی» است که فرد، گروه و یا سازمان با آن دست‌به‌گریبان است. منظور از گمراهی، فهم از وجود مشکل و مانع، اما عدم درک چیستی مشکل و ناتوانی در حل آن است.

به‌طور مثال، ممکن است فرد در انتخاب مسیر زندگی خویش دچار گمراهی باشد. او ممکن است شغل و شرایط زندگی به‌ظاهر مناسبی هم داشته باشد و به نظر موفق بیاید؛ اما نوعی نارضایتی مبهم در دل خود احساس می‌کند. این نارضایتی ممکن است از روابط شخصی و عاطفی باشد، ممکن است از شغل باشد (نه لزوماً از درآمد آن شغل)، ممکن است از موقعیت اجتماعی و شخصیت بیرونی خویش باشد و هزاران نوع نارضایتی دیگر.

کوچ با تکیه‌بر تکنیک‌های کوچینگ و مهارت‌های روان‌شناسانه خود، کمک می‌کند فرد دلیل این نارضایتی را کشف کند و ریشه‌های آن را در درون خویش پیدا کند و برای خود هدف تعیین کند. سپس با تکیه‌بر استعدادهای خویش، خود بتواند راه‌حلی برای رفع این موانع و مشکلات پیدا کند.

حالا می‌توان گفت که بزرگ‌ترین هدف کوچینگ، ایجاد خودباوری و اعتمادبه‌نفس در افراد است؛ کاری که منجر به شکوفایی حداکثری در فرد می‌شود. در همین حال دیگر هدف مهم کوچینگ، ایجاد تغییر در زندگی افراد و رساندن به زندگی دلخواه آن‌ها است؛ اتفاقی که شاید آرزوی تک‌تک ما باشد.

انواع کوچینگ

باوجوداینکه کوچینگ دانش واحدی است و تکنیک‌های مشخصی دارد، اما درعین‌حال انواع مختلفی دارد که این انواع هرکدام برای کاربردهای خاصی طراحی‌شده‌اند. به‌طورکلی 3 دسته لایف کوچینگ یا کوچینگ زندگی، بیزینس کوچینگ یا کوچینگ کسب‌وکار و سلف کوچینگ وجود دارد. اما دسته لایف کوچینگ و بیزینس کوچینگ به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. در ادامه فهرستی از انواع کوچینگ را می‌خوانید:

  • لایف کوچینگ یا کوچینگ زندگی
  • بیزینس کوچینگ یا کوچینگ کسب‌وکار
  • سلف کوچینگ
  • کوچینگ فردی
  • کوچینگ موفقیت
  • کوچینگ تحصیلی
  • کوچینگ توانمندسازی
  • کوچینگ زوجین
  • کوچینگ رابطه
  • کوچینگ رشد معنوی
  • کوچینگ عملکرد
  • کوچینگ اجرایی
  • کوچینگ رهبری
  • کوچینگ سازمانی

در ادامه چند مورد از مهم‌ترین انواع کوچینگ را معرفی می‌کنیم.

کوچینگ چیست؟ با انواع کوچینگ بیشتر آشنا شوید

کوچینگ زندگی یا لایف کوچینگ چیست؟

لایف کوچینگ فرایندی روان‌شناسانه و گفت‌وگومحور است که در آن مراجعه‌کننده با راهنمایی و کمک لایف کوچ، خود را از «آنچه هست» به «آنچه می‌خواهد باشد» تبدیل می‌کند.

کوچینگ زندگی به فرد کمک می‌کند تا اهداف زندگی خود را شناسایی کرده و بهترین راه‌حل برای دستیابی به آن‌ها را کشف کند. به زبانی دیگر لایف کوچینگ کمک می‌کند تا افراد به حداکثر توانایی و شکوفایی استعداد‌های خود دست‌یافته و در مسیر درست قرار بگیرند.

کوچینگ زندگی به نحوی تمامی ابعاد زندگی افراد را دربر می‌گیرد. ازجمله کار‌هایی که می‌توانید به کمک کوچینگ زندگی انجام دهید عبارت است از؛ انتخاب اهداف زندگی و کمک به دستیابی به آن‌ها، طراحی نقشه برای زندگی، غلبه بر موانع و ترس‌ها، گرفتن تصمیمات کلیدی و طراحی استراتژی برای دستیابی به موفقیت، ایجاد تغییرات بزرگ در زندگی، یافتن ارزش‌ها و امیال درونی خویشتن، ارضاء نیاز‌های شخصی و عاطفی خویش و دستیابی به لذت بیشتر از زندگی.

برای بهره‌مندی از این نوع کوچینگ می‌توانید به مراکز برگزاری جلسات و دوره‌های لایف کوچینگ و کوچینگ زندگی گروهی و انفرادی مراجعه کنید.

سلف کوچینگ چیست؟

سلف کوچینگ توانایی مدیریت و هدایت خویشتن برای حل مشکلات، رسیدن به اهداف، شناسایی استعداد‌ها و به حداکثر رساندن قابلیت‌ها و فراهم آوردن فضایی برای رشد شخصی است. سلف کوچینگ توانایی دیدن خویشتن از بالا و رسیدن به خودآگاهی و خودشناسی است. سلف کوچینگ یعنی به درجه‌ای از شناخت از خویش برسید که بتوانید تشخیص دهید که بهترین برای شما چیست و چگونه می‌توان به آن دست‌یافت. به زبان ساده، سلف کوچینگ توانایی ایجاد تغییرات بزرگ و مثبت در خویشتن، بدون نیاز به فرد دیگر است.

مهم‌ترین تفاوت سلف کوچینگ با دیگر انواع کوچینگ، این است که درنهایت فرد، خود کوچ خود می‌شود. در اصل باید سلف کوچینگ را به‌عنوان یک دانش در نظر بگیریم که فرد را به توانایی کوچینگ خویشتن می‌رساند. برای بهره‌مندی از این رویکرد باید سراغ مراکز برگزارکننده دوره‌های آموزش سلف کوچینگ بروید.
کوچینگ چیست؟ با انواع کوچینگ بیشتر آشنا شوید

کوچینگ فردی چیست؟

کوچینگ فردی یکی از زیرمجموعه‌های لایف کوچینگ است و همپوشانی بسیاری با این نوع کوچینگ دارد. کوچینگ فردی که با نام‌هایی مانند کوچینگ رشد فردی، کوچینگ توسعه فردی و کوچینگ تحول فردی نیز شناخته می‌شود، نوعی از کوچینگ است که تنها به‌صورت انفرادی برگزارشده و به فرد کمک می‌کند تا به هدف مشخص خود دست‌یافته و یا بر مشکل خود فائق آید.

تفاوت کوچینگ فردی با لایف کوچینگ در این است که اولاً کوچینگ فردی تنها به‌صورت انفرادی برگزار می‌شود، دوماً کوچینگ فردی همان‌طور که گفته شد، معمولاً هدف از پیش تعیین شده و مشخصی دارد و پس از رسیدن به اهداف دوره کوچینگ فردی به پایان می‌رسد.

برای استفاده از کوچینگ به کجا باید مراجعه کرد؟

در حال حاضر مراکز مختلفی در سراسر ایران اقدام به برگزاری دوره‌ها و جلسات کوچینگ آنلاین و حضوری به‌صورت گروهی و انفرادی می‌کنند. برای انتخاب کوچ موردنظر خود کافی است این را در نظر داشته باشید که حائز مدارک و تائیدیه‌های بین‌المللی ازجمله مدرک ICF و ICI باشد. درعین‌حال، تسلط به دانش روانشناسی و فارغ‌التحصیلی از این رشته، مزیتی بزرگی محسوب می‌شود.

ازجمله کوچ‌هایی که حائز این شرایط است، پریسا موسائی است. پریسا موسائی، برگزارکننده دوره‌های لایف کوچینگ، کوچینگ فردی و سلف کوچینگ به‌صورت آنلاین و حضوری است. برای پیدا کردن پریسا موسائی کافی است «کوچینگ پریسا موسائی» را در گوگل جست‌وجو کنید.

منبع: https://parisamousaei.com/

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید