کودتای نظامی در میانمار؛ بازگشت به دیکتاتوری ارتش

کودتای نظامی در میانمار؛ بازگشت به دیکتاتوری ارتش

بررسی‌ها نشان می‌دهد که علت اصلی کودتای نظامی در میانمار بر سر انتخابات پارلمان این کشور در ۱۸ آبان ماه سال جاری بوده است. در انتخابات اخیر حزب اتحادیه ملی برای دموکراسی به رهبری آنگ سان سوچی در انتخابات عمومی به پیروزی ۸۳ درصدی دست یافت، اما ارتش میانمار پس از برگزاری انتخابات پارلمان مدعی شد که در این انتخابات تقلب رخ داده و اگر به شکایت‌ها در این ارتباط رسیدگی نشود، دست به اقدام خواهد زد.

کد خبر : ۹۰۱۷۶
بازدید : ۶۳۱۵
کودتای نظامی در میانمار؛ بازگشت به دیکتاتوری ارتش
فرادید | ارتش میانمار شب تاریکی برای شهروندان این کشور رقم زد و در اقدامی ناگهانی «وین مینت» رئیس دولت، «آنگ سان سو چی» رهبر کشور، وزیر امور خارجه، چهره‌های برجسته حزب حاکم و اتحادیه دموکراتیک ملی را بازداشت و قدرت را به «مین آنگ هلینگ»، فرمانده کل ارتش و نیرو‌های مسلح منتقل کرد. کودتای ارتش در حالی رقم خورد که پارلمان میانمار قرار بود اولین جلسه خود را پس از انتخابات جاری برگزار کند.

به گزارش فرادید؛ مردم میانمار روزگذشته درحالی صبح خود را آغاز کردند که تمام وسایل ارتباط جمعی قطع و تنها شبکه مایودی متعلق به ارتش در دسترس بود. این شبکه تلویزیونی هم اعلام کرد که دولت نظامی وزرای منصوب به دولت وین مینت رئیس جمهور سابق را برکنار کرده و ۱۱ وزیر جدید در مرحله اول منصوب شده‌اند.

در حال حاضر مین آنگ هلینگ فرمانده ارتش و رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح در نخستین اقدام وزرای خزانه داری، بهداشت، اطلاعات، امور خارجه، دفاع، امنیت مرز و کشور را منصوب کرده است.

او قول داده است که پس از پایان حالت فوق العاده به انتخابات دموکراتیک برگردد.

ارتش میانمار نیز در بیانه‌ای یک سال حالت فوق العاده در کشور اعلام کرد.

اما حزب اتحادیه ملی دموکراسی به نقل از «سان‌سوچی» مردم میانمار را به تقابل با کودتای نظامی فراخوند. این حزب از مردم خواسته تا از خود مقاومت به خرج دهند و نگذارند این کشور به دوران دیکتاتوری نظامی بازگردد.

میو نیونت، سخنگوی حزب حاکم «اتحاد برای دموکراسی» درباره این کودتا به رویترز گفته است که «سو چی، رئیس‌جمهور وی مینت و سایر رهبران در ساعت اولیه بامداد برده شده‌اند. می‌خواهم به مردممان بگویم که شتابزده واکنش نشان ندهند و از آن‌ها می‌خواهم بر اساس قانون عمل کنند.»

پیش از این و در سال ۲۰۱۱ آنگ سان سوچی موفق شده بود که میانمار را پس از چند دهه از حکومت دیکتاتوری نظامیان خارج کند.

میانمار از زمان اعلام استقلال از بریتانیا در سال ۱۹۴۸ تقریبا پنج دهه زیر سلطه دیکتاتوری ارتش و کودتا‌های نظامی بود. پس از پایان حکومت نظامی در میانمار، قانون اساسی این کشور ۲۵ درصد کرسی پارلمان را در اختیار نظامیان قرار داده و ارتش این کشور عهده دار سه سمت وزارت در کابینه است.
کودتای نظامی در میانمار؛ بازگشت به دیکتاتوری ارتش
کودتای ارتش میانمار بر سر چه بود؟
کوتادی میانمار توسط ارتش این کشور دور از انتظار نبود، چرا که هفته گذشته سرتیپ زاو مین تون، سخنگوی ارتش درست چند روز پس از تشکیل پارلمان جدید این کشور ضمن تهدید دولت، هشدار داده بود که در صورت عدم حل و فصل اختلافات انتخاباتی دست به اقدام جدیدی خواهد زد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که علت اصلی کودتای نظامی در میانمار بر سر انتخابات پارلمان این کشور در ۱۸ آبان ماه سال جاری بوده است. در انتخابات اخیر حزب اتحادیه ملی برای دموکراسی به رهبری آنگ سان سوچی در انتخابات عمومی به پیروزی ۸۳ درصدی دست یافت، اما ارتش میانمار پس از برگزاری انتخابات پارلمان مدعی شد بود که در این انتخابات تقلب رخ داده است و اگر به شکایت‌ها در این ارتباط رسیدگی نشود، دست به اقدام خواهد زد.

این درحالی است که کمیسیون انتخابات میانمار این ادعای ارتش را رد کرده است.

ارتش میانمار حالا می‌گوید که انتخابات جدید ظرف یکسال برگزار می‌شود و پس از آن ارتش، اختیارات خود را به دولت جدید تفویض می‌کند.

با این وجود، قانون اساسی به ارتشی‌ها حق به دست گرفتن قدرت را برای جلوگیری از فروپاشی وحدت و حاکمیت ملی می‌دهد. اما این در حالی ست که بر اساس قانون اساسی، فقط رئیس جمهوری می‌تواند مجوز چنین کاری را بدهد و حالا خود او هم بازداشت شده‌است.

آنگ سان سوچی ۷۵ ساله، دختر ژنرال آنگ سان، قهرمان استقلال میانمار است که در سال ۱۹۴۸ هدف سوء قصد قرار گرفت و کشته شد. سوچی در آن زمان تنها ۲ سال سن داشت. او به خاطر مخالفت با حکومت نظامیان در این کشور در فاصله سال‌های ۱۹۸۹ تا ۲۰۱۰ در مجموع به مدت ۱۵ سال در زندان و حصر خانگی بود. او در سال ۱۹۹۱ جایزه صلح نوبل را دریافت کرد.

اتحادیه ملی دموکراسی به رهبری سوچی در سال ۲۰۱۵ در انتخابات پارلمانی میانمار پیروز شد. طبق قانون اساسی میانمار، آنگ سان سوچی به خاطر داشتن فرزندانی که شهروند کشور دیگری هستند، از ریاست جمهوری منع شده است، ولی او به طور بالقوه رهبر این کشور در نظر گرفته می‌شود.

کودتای نظامی در میانمار؛ بازگشت به دیکتاتوری ارتش
تلاش جهانی برای پایان کودتای نظامی در میانمار

ساعاتی پس از اعلام کودتای ارتش در میانمار سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا، آمریکا، انگلیس با محکوم کردن این کودتا از ارتش میانمار خواسته اند تا زندانیان را آزاد و به حکومت نظامی پایان دهند. در این میان شورای امنیت سازمان ملل نیز قرار است امروز سه‌شنبه درخصوص وقوع کودتا در میانمار نشست ویژه‌ای تشکیل دهد.

در مهم‌ترین واکنش و اقدام نیز، جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا این کودتا را ضربه‌ای به حاکمیت قانون و گذار میانمار به دموکراسی دانست و مقامات ارتش این کشور را به تحریم تهدید کرد.

علاوه بر آن ژوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در توییتر نوشت مردم میانمار خواهان دموکراسی هستند و اتحادیه اروپا در کنار آن‌ها ایستاده است.

در نهایت ۱۲ کشور دیگر نیز گفته‌اند با هر تلاشی برای تغییر نتیجه انتخابات یا ممانعت از روند انتقال دموکراتیک در میانمار مخالف هستند و از ارتش خواسته‌اند «موازین دیپلماتیک» را محترم بشمارد.

با این وجود بعید به نظر می‌رسد که فشار جامعه جهانی بر ارتش میانمار، آن‌ها را وادار به عقب نشینی از کودتا کند. با این حال به نظرمی رسد که رهبر، رئیس جمهور و سایر مقامات این کشور احتمالا تا برگزاری انتخابات در سال آینده تحت بازداشت خواهند بود.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید