قتل پریوش ظفری و موکلانش با تیراندازی در کرمانشاه

قتل پریوش ظفری و موکلانش با تیراندازی در کرمانشاه

طبق اعلام شهرام کرمی، دادستان عمومی و انقلاب استان کرمانشاه، صبح روز ۱۴ بهمن خانمی به دلیل اختلاف با همسرش به همراه وکیل و شاهد خود به یکی از شعب دادگاه‌های دادگستری استان کرمانشاه مراجعه کرد. پس از پایان دادگاه، این خانم همراه وکیل و شاهد در مسیر دفتر وکیلش در خیابان بنت الهدی توسط همسرش با استفاده از یک قبضه کلت کمری هدف قرار گرفتند.

کد خبر : ۹۰۲۲۲
بازدید : ۱۴۵۶۰
تیراندازی و همسرکشی در کرمانشاه!
فرادید | باری دیگر حادثه و باری دیگر خانواده کشی، این بار فرد موردنظر همسر، برادر همسر و وکیل همسرش را با ضرب گلوله به قتل رسانده است. بنابر اعلام سرهنگ محمدرضا آمویی، معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان کرمانشاه، حوالی ظهر روز سه شنبه ۱۴ بهمن یک مورد تیراندازی در خیابان بنت الهدی مقابل دادگستری کل استان به پلیس گزارش و تیمی از ماموران به سرعت در محل حاضر شده بودند.

به گزارش فرادید، معاون اجتماعی کرمانشاه تصریح کرد: «پس از حضور ماموران در محل مشخص شد، فردی به دنبال اختلافات خانوادگی با خانواده همسرش، مقابل یکی از دفاتر وکالت اقدام به تیراندازی می‌کند که منجر به کشته شدن شاهد پرونده در صحنه حادثه می‌شود. همچنین در این تیراندازی همسر و وکیل آن‌ها نیز که در دفتر وکالت حضور داشتند بر اثر تیراندازی زخمی می‌شوند که پس از انتقال به بیمارستان متاسفانه آن‌ها نیز جان خود را از دست می‌دهند.»



سرهنگ آمویی در پایان یادآور شد: «پس از این حادثه و حضور ماموران در محل حادثه، فرد قاتل به سرعت دستگیر و سلاح مورد استفاده نیز کشف شد. تحقیقات تکمیلی در خصوص وقوع این حادثه در دستور کار پلیس قرار دارد.»

شهرام کرمی دادستان عمومی و انقلاب استان کرمانشاه نیز دستور رسیدگی ویژه به حادثه تیراندازی خیابان بنت الهدی کرمانشاه را صادر کرده بود. کرمی عنوان کرد: «صبح روز ۱۴ بهمن خانمی به دلیل اختلاف با همسرش به همراه وکیل و شاهد خود به یکی از شعب دادگاه‌های دادگستری استان کرمانشاه مراجعه کرد. پس از پایان دادگاه، این خانم همراه وکیل و شاهد در مسیر دفتر وکیلش در خیابان بنت الهدی توسط همسرش با استفاده از یک قبضه کلت کمری هدف قرار گرفتند.»

دادستان عمومی و انقلاب استان کرمانشاه بااشاره به قتل همسر مرد، وکیل و شاهد در این حادثه تیراندازی مرگبار، اذعان داشت: به محض وقوع این حادثه ضابطین دستگاه قضایی و بازپرس ویژه قتل استان کرمانشاه در محل حاضر شدند. ضابطین دستگاه قضایی به سرعت وارد عمل شده و فرد قاتل را دستگیر کردند و اکنون در بازداشت است. باتوجه به جریحه دار شدن افکار عمومی در پی وقوع این حادثه دستور رسیدگی فوری و ویژه آن را صادر کردیم و در اسرع وقت به این پرونده رسیدگی می‌شود.

تیراندازی و همسرکشی در کرمانشاه! واکنش‌ها نسبت به قتل وکیل بی دفاع

با اعلام خبر تیراندازی در کرمانشاه و کشته شدن وکیلی که با مقتولان همراه شده بود، بسیاری از وکلا در شبکه‌های اجتماعی نظیر توئیتر از اتفاقی که افتاده ابرازتاسف کرده و خواستار حمایت از وکلا شده اند. آن‌ها از اتفاقات ناگواری که ممکن است از این به بعد نیز وکلا را تهدید کند اعتراض کردند.

سعید آینه وند یکی از وکلای معترض به اتفاق افتاده است. او می‌گوید: «خانم پریوش ظفری کار آموز وکالت امروز جلو دادگستری کرمانشاه هدف تیراندازی قرار گرفت و جان سپرد کسانیکه وکیل رو در جامعه به انحاء مختلف همدست مجرمین نشان میدهند کسری از مسئولیت اخلاقی این قتل رو بر عهده دارند! تسلیت به خانواده محترم و همکاران و روحش قرین رحمت و سرایش مینوی.»

حسین یونسی نوشت: «متاسفانه در یک حادثه مقابل دادگستری #کرمانشاه، فردی به دلیل اختلافات خانوادگی اقدام به تیراندازی کرده که منجر به #قتل یکی از همکاران وکیل شده است. در این حادثه همسر و برادر مهاجم نیز کشته شده‌اند.»

یکی از فعالان اجتماعی درباره قتل وکیل بی گناه نوشته است: «متأسفانه خانم پریوش ظفری کارآموز وکالت به همراه موکلش ساعتی پیش بر اثر تیراندازی در مقابل دادگستری کرمانشاه به قتل رسیدند. این قبیل حوادث و ترور‌های کور لزوم تامین امنیت #وکیل را بیش از پیش به اثبات می‌رساند.»

کاربری دیگر در دفاع از وکیل بی دفاع نوشت: «این روز‌ها وکلا مظلوم واقع شده اند#حادثه امروز در کرمانشاه نشان دادکه هیچ تدبیری مبنی بر حفاظت از وکلا اندیشیده نشده #پریوش_ظفری کارآموز وکالت امروز مورد خشونت آشکارا قرار گرفته و با تیراندازی کشته شد #مصونیت وکلا#وکلایی که خود مدافعین حقوق موکلینند نیازمند دفاع و حفاظت جانیند.»

در این میان یکی از کاربران توئیتر که به نظر می‌رسد از اهالی شهر کرمانشاه است و از شاهدان عینی ماجرا را شنیده بود. نوشت: «امروز طی تیراندازی یک نفر از وکلای دادگستری در #کرمانشاه کشته شد محل تیراندازی جایی بود که من نیم ساعت قبلش رد شده بودم دوستان تعریف کردند به شدت وحشتناک بوده و خانم #وکیل نگون بحت حتی فرار کرده، اما قاتل تعقیب کرده و امان نداده موضوع پرونده؛ استرداد جهیزیه»

تیراندازی و همسرکشی در کرمانشاه! عوامل موثر در همسرکشی

همسرکشی از جمله جرایم بسیار قدیمی تاریخ بشر است که در طول دوران‌های مختلف به دلایل متعدد دچار تغییرات مختلفی شده اند. معمولا زنانی مرتکب قتل همسران شان می‌شوند که خود را با خشونت همسرشان روبه رو می‌بینند و پس از مدتی درمی یابند که نمی‌توانند رویه و رفتار همسرشان را تغییر دهند؛ بنابراین به تدریج او را یک شکنجه گر و ظالم تلقی کرده و آرزوی مرگش را دارند. مردان نیز اغلب بر اثر عصبانیت‌های آنی یا شک دست به قتل همسران خود می‌زنند.

کارشناسان معتقدند که اغلب همسرکشی‌ها ریشه در مشکلات روحی و روانی یکی از زوجین دارد. به طوری که توجه نکردن زن و مرد به این مشکل رفتاری در آینده اتفاقات تلخی را رقم خواهد زد. متاسفانه فرهنگ استفاده از مشاوره در جامعه پائین بوده و برخی شهروندان این باور غلط را در خود می‌پرورانند که تنها افرادی که بیماری روانی دارند باید به روانپزشک مراجعه نمایند.

مصرف مواد روانگردان نیز در افزایش پرونده‌های همسرکشی نقش بسیار مهمی دارد، این مواد باعث ایجاد توهم و جسارت قتل در فرد استفاده کننده می‌شود به طوری پس از ارتکاب جرم و هنگامی که هوشیار می‌شوند متوجه رفتار خود می‌شوند.

قتل‌های خانوادگی به خصوص همسرکشی با اقدامات پلیسی قابل پیشگیری نیست ودر این زمینه باید اقدامات فرهنگی صورت گیرد. باید قبل از ازدواج زوج‌ها آموزش‌های لازم در این زمینه به دختران وپسران داده شود و آن‌ها با مشکلاتی که در پیش راه دارند آشنا شوند.

دکتر علی نجفی توانا استاد حقوق جزا و جرم شناسی و وکیل دادگستری درباره عواملی که در همسرکشی موثر هستند، می‌گوید که «زندگی در شهر‌های بزرگ، آپارتمان‌های کوچک، کمبود فضای طبیعی، اعتیاد، اختلالات روانی و گرمای هوا از جمله عوامل موثر در پدیده همسرکشی است. بررسی پرونده‌های همسرکشی نشان می‌دهد قتل‌های اتفاقی که بر اثر عصبانیت صورت می‌گیرد بیشتر در نیمه اول سال رخ می‌دهد. قتل‌های از پیش طراحی شده نیز در نیمه دوم سال رخ می‌دهد که بر اساس یک پژوهش علمی این موضوع با آب و هوا مرتبط است. در فصل گرما آستانه تحمل افراد کاهش پیدا می‌کند و در برابر هرکنشی از خود واکنش نشان می‌دهد. همچنین در خانه‌هایی که فضای طبیعی در آن زیاد است شاهد درگیری کمتری میان زوج‌ها هستیم.»

توانا معتقد است: «اختلالات روانی و اعتیاد نیز از عوامل موثر در همسرکشی است. متاسفانه طی سال‌های اخیر مصرف ماده مخدر شیشه باعث افزایش قتل همسران به دست این معتادان شده است. شیشه باعث ایجاد توهم سو ظن در فرد معتاد می‌شود به طوری که این فاتلان پس از دستگیری شک به همسران خود را انگیزه قتل اعلام می‌کنند، اما پس از بررسی‌ها مشخص می‌شود او به دلیل توهم و افکار پوچ تصور اشتباه کرده است.»
دکتر مجید ابهری، آسیب شناس و رفتارشناس احتماعی، می گوید که «بر اساس آمار‌ها مردان بدون نقشه قبلی و به صورت آنی مرتکب قتل همسران خود می‌شوند، اما زنان در ۹۵ درصد قتل‌ها با نقشه قبلی و کمک شخص سوم شوهران خود را از پا در می‌آوردند. زن در این میان نقشه اغفالگر را داشته و با دادن وعده‌هایی مانند ازدواج، پول و. مرد دیگری را فریب داده و او را برای قتل همسرش ترغیب می‌کند.»
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید