زیر پوستِ آب: مسحورکننده، معماگونه و هیپنوتیزم‌کننده

زیر پوستِ آب: مسحورکننده، معماگونه و هیپنوتیزم‌کننده

«این ماهی‌های سرگوسفندیِ آسیایی همینطور که بزرگ می‌شوند، از ماده به نفر تغییر جنسیت می‌دهند و در همان حال غده بزرگی روی سرشان رشد می‌کند. من به نور و ترکیب‌بندی فکر کردم تا آن برآمدگی روی سر روی این چهره قدرتمند به وضوح قابل مشاهده باشد و برای این کار بار‌ها کوشش کرد. او در زیر یک معبد زندگی می‌کند و به نظر می‌رسد که نگهبان این معبد است.»

کد خبر : ۹۰۴۶۸
بازدید : ۱۳۳۵۶
فرادید | اعماق آب احتمالا هرگز تا این حد مسحور‌کننده، معماگونه و هیپنوتیزم‌کننده نبوده است. تصاویری که به مسابقه عکاسی از زیر آب سال ۲۰۲۱ ارسال شده‌اند نشان می‌دهد که مادر طبیعت چطور ما را انگشت به دهان وا می‌گذارد و تا چه حد شکننده و در معرض خطر است.

فرادید به نقل از دیلی‌میل نوشت، البته این تصاویر مهارت و پشتکار بهترین عکاسان زیر آب را نشان می‌دهد که شجاعانه وارد غار‌ها و مرجان‌های محل زندگی کوسه‌ها شده‌اند تا تصاویری فراموش‌نشدنی از خود به یادگار بگذارند. عکاسی از بعضی از این مناظر سال‌ها برنامه‌ریزی را پشت خود داشته است.

برنده نهایی این مسابقه رنه کاپوزولا از کالیفرنیا بود که تصویرش از کوسه‌های باله‌سیاه آب‌سنگی که در هنگام غروب آفتاب در پلی‌نزی فرانسه درست زیر پای مرغان دریایی شنا می‌کند، داوران را شگفت‌زده کرد. تصویر او از میان ۴۵۰۰ تصویری که از ۶۸ کشور جهان به این مسابقه ارسال شدند مقام اول را کسب کرد.

مروری بر تصاویر ارسالی:
تصاویر/ زیر پوستِ آب: مسحورکننده، معماگونه و هیپنوتیزم‌کننده
برنده سوم در بخش عکاسی خانگی که توسط یک عکاس اسپانیایی در ساحل برمِئو در باسک ثبت شده است. او درباره این عکس گفته که «این عکس را در تابستان و در هنگام شنا با کوسه‌ها ثبت کردم. اطرافم را ۳ کوسه آبی گرفته بودند که ناگهان این سفره‌ماهی از راه رسید تا طعمه‌اش را بازرسی کند. برخوردی بسیار نادر بود. این حیوان قبلاً در این آب‌ها مشاهده نشده است و من هم قبلاً چیزی از آن نشنیده بودم. داوران این عکس را برای آنچه «تقارن زیبای به‌موقع» خوانده‌اند، تحسین کرده‌اند.
عکاس: Isaias Cruz
تصاویر/ زیر پوستِ آب: مسحورکننده، معماگونه و هیپنوتیزم‌کننده
عکاس آلمانی به دلیل عکسی که دود از سر بیننده بلند می‌کند مدال طلای مسابقه را در بخش کشتی‌شکسته‌ها از آنِ خود کرد. این تصویر در باهاماس ثبت شده است. داوران درباره این عکس گفتند: «عکس‌ها به چند دلیل منحصربه‌فرد می‌شود نشان دادن کوچکی و بزرگی در کنار یکدیگر، بزرگی و ابهام‌زدایی؛ و این عکس هر سه و بیشتر از آن را با هم دارد. این فرمولی است که باید از یک کشتی شکسته قدیمی عکس انداخت.»
عکاس: Tobias Friedrich
تصاویر/ زیر پوستِ آب: مسحورکننده، معماگونه و هیپنوتیزم‌کننده
در بخش «رفتار» این عکس از آمریکا برنده شد. عکاس یک شمشیرماهی سریع را در آب‌های مکزیک ثبت کرده است. او می‌گوید: «گریز‌ای شمشیر ماهی‌ای که به قصد شکار آمده صحنه‌ای ترسناک برای ماهی‌های کوچک است. کوچکترین اشتباه معادل مرگ است. این ماهی‌ها معمولاً توسط پرندگان شکار نمی‌شوند، اما تا دلتان بخواهد شمشیرماهی و شیر دریایی از هر طرف به آن‌ها هجوم می‌برند. شمشیرماهی یکی از سریعترین ماهی‌های دریا و ترسناک‌ترین شکارچیِ ماهی‌های کوچک در دریای بزرگ آبی است. من به قصد شکار این صحنه‌ها به مکزیک رفتم، ولی انتظار چنین سرعتی را نداشتم. آنقدر سریع اتفاق افتاد که مغزم نتوانست تحلیل کند. این صحنه در یک چشم‌بر‌هم زدن جلوی من رخ داد و من با اتکاء به غریزه از آن عکاسی کردم. من از نور طبیعی استفاده کردم و تا می‌توانستم از این صحنه فاصله گرفتم که حضورم باعث تشویش ماهی‌ها نشود. تماشای حیوانات وحشی در هنگام شکار یکی از صحنه‌های شگفت‌انگیز در طبیعت است.»
عکاس: Karim Iliya
تصاویر/ زیر پوستِ آب: مسحورکننده، معماگونه و هیپنوتیزم‌کننده
نفر دوم در بخش «رفتار» یک عکاس چینی بود که لحظه «روبرو شدنِ» تو ماهی را در واکایاما در ژاپن ثبت کرد. او می‌گوید: «در این تصویر بِلنی (نوعی از ماهی‌های استخوانی) در حال دعوا کردن هستند. بلنی در ژاپن و کره جنوبی پیدا می‌شود. بارزترین ویژگی این ماهی‌ها مدل موی باحالشان است که اغلب به آن‌ها ماهی‌های بلنیِ پانک می‌گویند. در حقیقت این صحنه نبرد بلنی‌ها بسیار نادر است، زیرا آن‌ها اغلب در غار تنهایی به سر می‌برند و به ندرت با دیگران ارتباط برقرار می‌کنند. اما در فصل تخم‌گذاری اگر محل بسیار متراکم باشد، بلنی‌ها برای پیدا کردن جفت با هم وارد نبرد می‌شوند و این جنگ‌ها اغلب به سرعت به صلح منجر می‌شود. ۳ سال برای ثبت این تصویر منتظر ماندم و از به اشتراک‌گذاری این تصویر با دیگران بسیار خوشحالم.»
عکاس: JingGong Zhang
تصاویر/ زیر پوستِ آب: مسحورکننده، معماگونه و هیپنوتیزم‌کننده
تصویری حیرت‌انگیز از نوزاد یک شیرماهی در ساحل فلوریدا. عکاس این تصویر مدال نقره را در بخش عکاسیِ ماکرو به دست آورد. او می‌گوید: «در هنگام شب در آبی به عمق ۷۰۰ فوت و تقریباً در نزدیکی سطح آب مشغول شنا کردن بودم که ناگهان با این نوزاد یک-اینچی مواجه شدم. رنگ‌های این نوزاد بسیار زیباتر از نمونه‌های مشابهش بود پس سعی کردم زیبایی‌اش را در کامل‌ترین شکل به نمایش بگذارم. کار چالش‌برانگیزی است، زیرا این گونه‌ها از نور درخشان خجالت می‌کشند و معمولاً سعی می‌کنند فرار کنند، اما دلیل دیگری هم آن دارد و آن این است که وقتی احساس ترس کنند حالت تدافعی به خود می‌گیرند و باله‌هایشان را برای چند لحظه کوتاه به بیشترین حد باز می‌کنند. من خوش‌شانس بودم که توانستیم این لحظه باشکوه را ثبت کنم.»
عکاس: Steven Kovacs
تصاویر/ زیر پوستِ آب: مسحورکننده، معماگونه و هیپنوتیزم‌کننده
برنده بخش عکاس خانگی بریتانیایی عکاسی بریتانیایی بود که از قویی که در حال غذا خوردن بود در پارک سنت جورج عکس گرفت. او چطور این عکس را ثبت کرده است؟ با انداختن دوربین گوپرو GoPro در آب. او می‌گوید: «من پشت دوربین را سنگین کردم و آن را چند متر دورتر از خودم به داخل آب انداختم. این وزن سنگین به این معنی بود که دوربین رو به پشت باقی می‌ماند و می‌توانست با زاویه عمودی عکس بگیرد. دوربین را به گوشی‌ام متصل کردم تا از دور بتوانم عکس بگیرم. دوربین توجه قو‌ها را به خود جلب کرد و اطرافش جمع شدند. صبر کردم تا قو در موقعیتی مناسب با دوربین قرار بگیرد و سرش را داخل آب فرو کند و سپس با سرعت بالا عکاسی کردم که و این عکس ثبت شد. داوران این عکس را زیبا توصیف کردند.»
عکاس: Ian Wade
تصاویر/ زیر پوستِ آب: مسحورکننده، معماگونه و هیپنوتیزم‌کننده
در بخش «سیاه‌وسفید» یک عکاس استرالیایی به دلیل عکاسی از این منظره در جزایر سولومون برنده شده است. داوران درباره این عکس گفتند: «استفاده عالی از تمام طیف‌های سیاه و سفید در جای درست.» ترکیب‌بندی عکس کلاسیک است و تصمیم برای تبدیل سیاه و سفید تصمیم درستی بود که باعث برنده شدن این عکس شد.
عکاس: Diana Fernie
تصاویر/ زیر پوستِ آب: مسحورکننده، معماگونه و هیپنوتیزم‌کننده
عکاس ژاپنی به دلیل عکاسی از این ماهی در ساحل تاتِمایا در ژاپن برنده جایزه نخست در بخش پرتره شد. او می‌گوید: «این ماهی‌های سرگوسفندیِ آسیایی همینطور که بزرگ می‌شوند، از ماده به نفر تغییر جنسیت می‌دهند و در همان حال غده بزرگی روی سرشان رشد می‌کند. من به نور و ترکیب‌بندی فکر کردم تا آن برآمدگی روی سر روی این چهره قدرتمند به وضوح قابل مشاهده باشد و برای این کار بار‌ها کوشش کرد. او در زیر یک معبد زندگی می‌کند و به نظر می‌رسد که نگهبان این معبد است.»
عکاس: Ryohei Ito
تصاویر/ زیر پوستِ آب: مسحورکننده، معماگونه و هیپنوتیزم‌کننده
بخشی از یک گودال آب زیرزمینی به نام «مانکی داست» که توسط یک عکاس آمریکایی در مکزیک ثبت شده بود داوران را حیرت‌زده کرد. این تصویر رتبه دوم بخش «زاویه پهن» را از آن خود کرد. او می‌گوید: «بهترین عکس‌ها از گودال‌های زیرزمینی همیشه برای داروان جذاب بده است.»، اما تفاوت عکس حاضر با عکس‌های دیگر آن است که این عکس علاوه بر زیبایی مسحور‌کننده یک موفقیت فنی محسوب می‌شود. این مکانی است که افراد کمی می‌توانند به آن دسترسی پیدا کنند، بنابراین رفتن به آن‌جا و تولید تصویری به این زیبایی در تاریکی و اعماق زیر آب یک موفقیت خیره‌کننده است.
عکاس: Martin Broen
تصاویر/ زیر پوستِ آب: مسحورکننده، معماگونه و هیپنوتیزم‌کننده
عکاسی بخشِ زاویه پهن و برنده نهایی مسابقه، همین تصویر رویاگونه است. این عکس در ساخل مورئا در پلی‌نزی فرانسه ثبت شده است داوران درباره این عکس گفتند: «رقص کوسه‌های باله‌سیاه در هنگام غروب خورشید و خلوت پرندگان در گوشه‌ای از اقیانوس آرام شایستگی آن را دارد که به عنوان برنده اصلی عکاسی از زیر آب ۲۰۲۱ معرفی شود.»

این تصویری از امید است و به عنوان یک قطعه بسیار کوچک به ما نشان می‌دهد که اگر ما اجازه بدهیم، اقیانوس چه شکلی خواهد بود و زندگی چگونه در زیر و بالای سطح آب شکوفا خواهد شد.» عکاس می‌گوید: «کوسه‌ها در یک ترکیب‌بندی زیبا در کنار هم قرار گرفتند و من خوش‌شانس بودم که پرندگان هم حاضر بودند. از‌آنجایی که بسیاری از کوسه‌های جهان در معرض خطر انقراض هیتند امیدوارم که این تصاویر به افزایش اقدامات زیست‌محیطی برای نجات آن‌ها کمک کنند.»
عکاس: Renee Capozzola
تصاویر/ زیر پوستِ آب: مسحورکننده، معماگونه و هیپنوتیزم‌کننده
مدال نقره عکاسی از کشتی‌شکسته‌ها به یک عکاس بریتانیایی رسید که قطعاتی از یک کشتی نظامیِ مغروق را در ساحل اردن ثبت کرد. یکی از داوران گفت: «این تصویر با کل ترکیب‌بندی‌اش یکی از تصاویر محبوب من در این مسابقه بوده است. به محض اینکه این تصویر را دیدم، پیچیدگی نور و صحنه و هر چیز دیگری که در آن بود مرا هیپنوتیز کرد.»
عکاس: Grant Thomas
تصاویر/ زیر پوستِ آب: مسحورکننده، معماگونه و هیپنوتیزم‌کننده
کوسه آسوده‌ای در حال فرود دادن پلانکتون‌ها در ساحلی در اسکاتلند است. این تصویر برنده نفر دوم بخش عکاسی با زاویه پهن در آب‌های بریتانیا شده است. داوران گفتند: «این عکس توقعات از عکاسی از کوسه‌ها را بالا می‌برد. خیلی عوامل باید در کنار هم قرار بگیرند که چنین عکسی که غیرممکن به نظر می‌رسد، ممکن شود. رسیدن به چنین تصویری ممکن و مطلقاً شگفت‌انگیز است.» عکاس این عکس گفته که برای ثبت آن ۲ سال برنامه‌ریزی کرده و لنز‌ها و فیلتر‌های مختلف را آزمایش کرده است.»
عکاس: Mark Kirkland
تصاویر/ زیر پوستِ آب: مسحورکننده، معماگونه و هیپنوتیزم‌کننده
یک ماهی پرموی گوبی پاندا در ساحل اندونزی که برنده نفر دوم در بخش عکاسی خانگی شد. عکاس می‌گوید که ماهی بسیار خجالتی بود و سرش را می‌دزدید. داوران گفتند: «سوژه‌ای جذاب و پرچالش برای عکاسی.»
عکاس: Malaysian ManBd
تصاویر/ زیر پوستِ آب: مسحورکننده، معماگونه و هیپنوتیزم‌کننده
این تصویر در دو بخش برنده شد: «برندگان خوش‌آتیه عکاسی از زیر آب ۲۰۲۱» و «خوش‌آینده‌دارترین عکاس بریتانیایی سال ۲۰۲۱ در بخش عکاسی از زیر آب». داوران درباره این عکس گفتند: «ما همیشه نگاه‌های تازه در بخش عکاسان خوش‌آتیه را ارج می‌نهیم و ترکیب نور، عمق کم آب، اصالت و توانایی ثبت روح ماجراجویی در این عکس بسیار شگفت‌انگیز است.»
عکاس: SJ Alice Bennett
تصاویر/ زیر پوستِ آب: مسحورکننده، معماگونه و هیپنوتیزم‌کننده
در بخش حفاظت از محیط زیست دریایی این تصویر که جزیره‌ای پرجمعیت در ساحل پاناما را نشان می‌دهد برنده شد. داوران گفتند: «تصویری واضح که یادآوری می‌کند ما انسان‌ها چطور ابتدا زمین‌ها را مملو از جمعیت می‌کنیم، سپس اقدام به ماهیگیری بیش‌ازاندازه می‌کنیم. این تصویر عدم تعادل غیرطبیعی و ناپایدار را به طور کامل نشان می‌دهد.»
عکاس: Karim Iliya
تصاویر/ زیر پوستِ آب: مسحورکننده، معماگونه و هیپنوتیزم‌کننده
در بخش عکاسی ماکرو از آب‌های بریتانیا این عکس از یک ماهی بلنی برنده شد. این عکس شبیه یک شخصیت در جنگ ستارگان به نام «جار جار بینکس» توصیف شده است.
عکاس: Malcolm Nimmo
تصاویر/ زیر پوستِ آب: مسحورکننده، معماگونه و هیپنوتیزم‌کننده
این عکس در دو بخش شامل عکاسی زیرآبِ بریتانیایی در سال ۲۰۲۱ و همنیطور عکاسی در آب‌های بریتانیایی در بخش زاویه پهن برنده شده است. عکاس گفته است: «این برکه گل‌آلود که بین خانه‌ها، سوپرمارکت و کارخانه واقع شده است، به نظر محیط ایدئالی برای حیات‌وحش نیست. اما چند شب در سال، وقتی شهر در خواب است، این برکه با صدای قورباغه‌ها جان می‌گیرد. این قاب نتیجه ۲۵ ساعت تلاش طی ۴ شب زمستانی و چادرزدن در تاریکی است. یکی از داوران درباره این عکس گفته: «این عکس در تاریخ عکاسی زیر آب یک نقطه عطف محسوب می‌شود. طبیعت در محیط شهری که در عین کامل بودن دارای نقص است. این شاهکار است.»
عکاس: Mark Kirkland
تصاویر/ زیر پوستِ آب: مسحورکننده، معماگونه و هیپنوتیزم‌کننده
نفر دوم بخش محافظت از زیست دریایی. عکاسی از ایتالیا.
عکاس: Pasquale Vassallo
تصاویر/ زیر پوستِ آب: مسحورکننده، معماگونه و هیپنوتیزم‌کننده
نفر دوم بخش عکاسی خانگی از آب‌های بریتانیا
عکاس: Sandra Stalker
تصاویر/ زیر پوستِ آب: مسحورکننده، معماگونه و هیپنوتیزم‌کننده
نفر دوم همزیستی در آب‌های بریتانیا
عکاس: Atanas Petrov
تصاویر/ زیر پوستِ آب: مسحورکننده، معماگونه و هیپنوتیزم‌کننده
نفر اول همزیستی در آب‌های بریتانیا
عکاس: Kirsty Andrews
تصاویر/ زیر پوستِ آب: مسحورکننده، معماگونه و هیپنوتیزم‌کننده
نفر دوم عکاسی ماکرو در آب‌های بریتانیا
عکاس: Alex Tattersall

منبع: The Daily Mail
ترجمه: سایت فرادید
۱
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید