کیمیا علیزاده رسما پناهنده آلمان شد

کیمیا علیزاده رسما پناهنده آلمان شد

با تأیید فدراسیون تکواندوی آلمان مبنی بر اینکه پاسپورت او تا چند روز دیگر مهیا می‌شود، حالا این مشکل از سر راه برداشته شده و کیمیا می‌تواند به‌زودی در رقابت‌های انتخابی المپیک توکیو شرکت کند.

کد خبر : ۹۰۴۹۵
بازدید : ۱۰۸۴۰
کیمیا علیزاده

کیمیا علیزاده تنها مدال‌آور زن ایرانی در تاریخ بازی‌های المپیک رسما پناهندگی آلمان را به دست آورد؛ دختر ۲۲ ساله تکواندو ایران که یک سال پیش ایران را به قصد سفر به هلند ترک کرد خیلی زود خبر از درخواست پناهندگی‌اش به آلمان داد و مشخص شد که قصدی برای بازگشت به کشور ندارد.

با‌این‌حال، از همان زمان که او از هلند راهی آلمان شد، خبر می‌رسید که بازی‌های المپیک توکیو را به دلیل طولانی‌بودن پروسه اخذ پناهندگی از دست می‌دهد و باید به فکر المپیک‌های بعدی باشد. البته که در ایران هم هم‌زمان این امیدواری وجود داشت که کیمیا از تصمیم پناهنده‌شدن صرف‌نظر کند و دوباره به کشور برگردد.

این خوش‌بینی نزد مسئولان رده‌بالای ورزش ایران تا همین یک ماه پیش هم دیده می‌شد، ولی حالا با تأیید دولت آلمان، ر‌سما پناهندگی او پذیرفته شده و از آن مهم‌تر اینکه می‌تواند از چند روز دیگر، بختش را برای گرفتن سهمیه المپیک توکیو، امری که پیش از این باورنکردنی می‌نمود، بیازماید.

کیمیا علیزاده پیش از این در ۱۷ سالگی در ترکیب تیم ملی تکواندوی ایران راهی رقابت‌های المپیک ریو شد و توانست مدال برنز آن رقابت‌ها را از آن خودش کند؛ اتفاقی تاریخی و بی‌سابقه در ورزش زنان ایران.
با‌این‌حال، قریب به دو سال بعد از آن اتفاق، علیزاده راهی کشور آلمان شد و درخواست پناهندگی داد. او با انتشار بیانیه‌ای بحث‌برانگیز در صفحه اینستاگرامش نوشت که دیگر قرار نیست به ایران برگردد و تلاش می‌کند از این به بعد با پرچم آلمان در رقابت‌های بین‌المللی شرکت کند.

یک سال پس از آن اتفاق، حالا دولت آلمان با پناهندگی او موافقت کرده و خبر داده که این جوان ۲۲‌ساله می‌تواند به‌عنوان پناهنده در مسابقات انتخابی در قاره اروپا برای کسب سهمیه المپیک، شرکت کند. این تورنمنت در ماه می‌همین سال میلادی در پایتخت بلغارستان و شهر صوفیه، برگزار می‌شود.

البته آن‌طور‌که رسانه‌های آلمانی نوشته‌اند کیمیا برای المپیک پیش‌رو فقط می‌تواند با پرچم کمیته بین‌المللی المپیک وارد رقابت‌ها شود و این موضوع خودش فرصتی است تا از لحاظ مالی بیشتر مورد توجه قرار بگیرد. در‌واقع از آنجا که کیمیا پیش از این پاسپورتی نداشته، نمی‌توانسته حتی با پرچم کمیته بین‌المللی المپیک در رقابت‌ها شرکت کند.
با تأیید فدراسیون تکواندوی آلمان مبنی بر اینکه پاسپورت او تا چند روز دیگر مهیا می‌شود، حالا این مشکل از سر راه برداشته شده و کیمیا می‌تواند به‌زودی در رقابت‌های انتخابی المپیک توکیو شرکت کند؛ امری که البته به دلیل شیوع ویروس کرونا و تعویق المپیک برایش میسر شده و‌گرنه اگر قرار به برگزاری رقابت‌ها در موعد مقرر بود، او هرگز چنین شانسی را به دست نمی‌آورد.

در همین راستا اشتفان کلاویتر، رئیس اتحادیه تکواندوی آلمان می‌گوید: «بسیار خوشحالیم که تلاش‌های ما در عرصه سیاسی-ورزشی سرانجام ثمربخش بوده است».
از سوی دیگر نقل‌قولی از خود کیمیا در رسانه‌های آلمانی منتشر شده که مهر تأییدی بر این بوده که بدون مدرک رسمی پناهندگی شانسی برای شرکت در بازی‌های انتخابی نداشته است. کیمیا می‌گوید: «بدون دریافت مدرک رسمی پناهندگی اصلا نمی‌توانستم در مسابقات بین‌المللی شرکت کنم.
به همین دلیل الان فوق‌العاده خوشحالم. امیدوارم بتوانم با وجود محدودیت‌های ناشی از همه‌گیری کرونا، قبل از مسابقات انتخابی المپیک در یک تورنمنت شرکت کنم تا به آمادگی مطلوب برسم».

حالا که کیمیا علیزاده از بلاتکلیفی درآمده است، به نظر می‌رسد تا حدودی وضعیت برای مسئولان ورزش ایران هم روشن شده است. ماجرا از این قرار است که از همان روزی که کیمیا علیزاده ایران را به مقصد هلند و سپس آلمان ترک کرد همواره این شایعه از سوی چندین مسئول فدراسیون و مسئولان رده بالاتر ورزش ایران مطرح شده که کیمیا نقشی در تصمیم برای مهاجرت نداشته و به دلیل درخواست همسرش «مجبور» شده چنین کاری کند.
آن‌ها تا همین یک ماه قبل هم ابراز امیدواری می‌کردند که کیمیا دوباره به ایران برگردد و برای تیم ملی تکواندو ایران و با پرچم کشور در رقابت‌های مختلف به میدان برود.

این اظهارنظر‌ها در شرایطی مطرح می‌شد که کیمیا علیزاده همان یک‌سال پیش و در کنفرانس خبری که آلمان‌ها برایش ترتیب دادند، تقریبا به همه شایعات پایان داد. او انتخاب کشور آلمان را هوشمندانه توصیف کرده و گفته بود: «اینکه کشور آلمان را انتخاب کردیم، به خاطر راهنمایی‌هایی بود که از دوستانمان گرفتیم و به خاطر امکاناتی است که در این کشور وجود دارد».

کیمیا البته به این موضوع هم اشاره کرده که چنین تصمیمی را برای رسیدن به آرامش گرفته است. «مهم‌ترین چیز در زندگی من، مخصوصا الان که متأهل هستم، این است که زندگی‌ای همراه با آرامش داشته باشم. فکر می‌کنم در کنار زندگی حرفه‌ای که اینجا دارم، به اهدافی که در سر دارم هم می‌توانم برسم؛ اهدافی مثل مدال المپیک، مدال جهانی و خیلی چیز‌های دیگر. احساسم این است که می‌توانم در کنار زندگی حرفه‌ای‌ام، زندگی عادی خودم را داشته باشم.
تمام تلاشم را می‌کنم تا مثل همه مسابقاتی که پیش‌تر شرکت کرده‌ام، موفق باشم. فکر می‌کنم در ۹۵ درصد مسابقاتی که شرکت کرده‌ام نتیجه گرفته‌ام. تلاش می‌کنم همین رویه را هم برای آلمان داشته باشم». او در همان کنفرانس و درست در آخرین سؤالی که در کنفرانس خبری مذکور از او پرسیده شد، با یک کلمه «نه» به شایعات پایان داد. «آیا ممکن است به ایران برگردید؟ نه».

با وجود منتشرشدن صحبت‌های کیمیا علیزاده در آن کنفرانس خبری، اما شایعه مهاجرت اجباری‌اش درباره او از بین نرفت. مهرو کمرانی، سرمربی تیم ملی زنان تکواندوی ایران که با کیمیا علیزاده همکاری طولانی‌مدتی داشت، یکی از افرادی بود که علاوه بر مسئولان ورزش ایران، تأکید می‌کرد کیمیا به دلیل درخواست همسرش مهاجرت کرده و خودش قصد چنین کاری را نداشته است.
او چندی‌قبل در‌این‌باره گفت: «کیمیا یک اسطوره بود. بازیکنی بود که در بدترین شرایط جسمی با داشتن آسیب‌دیدگی، تلاش کرد تا مدال جهان و المپیک را بگیرد. ما نمی‌توانیم به سادگی از کنار این موضوع عبور کنیم.
او بانوی تاریخ‌ساز ورزش ایران بوده و همیشه برای ما عزیز است. او انگیزه زیادی به دختران تکواندوکار داد. اما خب به‌هرحال او متأهل است و همسرش تصمیم گرفت که از ایران بروند. اگر به خود کیمیا بود، این کار را نمی‌کرد؛ چراکه کیمیا چند وقت پیش از مهاجرت سهمیه میکس تیمی را گرفت. اگر می‌خواست مهاجرت کند، اصلا در این رقابت‌ها شرکت نمی‌کرد تا برای سهمیه تلاش کند. امیدوارم هرجا که هست موفق باشد.
مطمئنا ما استعداد‌های زیادی داریم، اما اینکه یک نفر بیاید با اولین حضور در تیم ملی جوانان، مدال بگیرد کار هر‌کسی نیست. امیدوارم ملی‌پوشان ما بتوانند به خودباوری‌ای که کیمیا داشت برسند».

برخلاف مهرو کمرانی، اما ناهید کیانی، دوست کیمیا و دیگر ملی‌پوش ایران، موضوع مهاجرت اجباری کیمیا علیزاده را رد کرد. او هم در واکنش به چنین موضوعی گفت: «از مردم می‌خواهم که هیچ‌وقت کیمیا را قضاوت نکنند؛ من دوست صمیمی کیمیا هستم و هرروز با او در ارتباط هستم.
این مدت حرف‌های زیادی درباره کیمیا زده شده و خیلی او را قضاوت کردند. می‌خواهم بگویم که هیچ‌کدام از این حرف‌ها درست نیست. خیلی‌ها گفتند کیمیا به خاطر همسرش ایران را ترک کرده و رفته، اما هیچ‌کدام از حرف‌ها درست نیست. هر انسانی این حق را دارد که آزادانه تصمیم بگیرد و هرکجا دلش خواست زندگی کند. کیمیا از افتخارات ورزش ایران است».

موضوع پناهندگی رسمی کیمیا علیزاده به کشور آلمان ۴۸ ساعت است رسمی شده و در این مدت واکنشی از سوی مسئولان ورزش ایران در پی نداشته است. شاید آن‌ها هم رفته‌رفته به این موضوع پی برده‌اند که زیادی به بازگشت کیمیا علیزاده به ایران خوش‌بین بوده‌اند و وقت آن فرا‌رسیده تا از بلاتکلیفی یک‌ساله‌ای که در آن گیر کرده‌اند.
۰
نظرات بینندگان
  • ناشناس ارسالی در

    انسان آزاد هستند در هر کجا دوست دارند زندگی کنند ولیکن شکل رفتن و ... این خانم جای بسی ...

  • توکلت علی الله ارسالی در

    این لکه ننگی است که تا آخر عمر بر پیشانی اش خواهد ماند .
    این بچه با امکانات من و شما به اینجا رسیده از امنیت کشور استفاده برده و.......
    .این کار اسمی جز خیانت ندارد.

    • ح.ر ارسالی در

      دقیقا

  • ح.م ارسالی در

    هیچ افتخاری برای ایران نیست؛ با هزینه و دعای این مردم به این جا رسید؛ ان شا الله که نتونه دیگه موفقیتی کسب کنه.

  • کی قباد ارسالی در

    خوش به سعادتش

  • حسن رعیت ارسالی در

    از دست جهل و نادانی فرار کرد و عاقبت به خیر شد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید