وام ازدواج فرزندان بازنشستگان کشوری

وام ازدواج فرزندان بازنشستگان کشوری

پنجمین مرحله ارائه تسهیلات وام ازدواج برای فرزندان بازنشستگان و وظیفه‌بگیران به مبلغ ۲۵ میلیون تومان از ۸ صبح روز شنبه ۲۵ بهمن ماه سال جاری آغاز می‌شود و تا روز جمعه ۸ اسفند ۹۹ ادامه دارد. متقاضیان می‌توانند در درگاه خدمات الکترونیک صندوق به نشانی sabasrm.ir  ثبت نام کنند.

کد خبر : ۹۰۵۲۰
بازدید : ۵۹۱۱
وام ازدواج فرزندان بازنشستگان کشوری
فرادید | درحالی که ماه گذشته دومین مرحله پرداخت تسهیلات ازدواج فرزندان بازنشستگان انجام شده بود، این بار قرار است سومین مرحله ثبت نام وام ازدواج این افراد از امروز آغاز شود. بنابر اعلام مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری، ثبت نام اینترنتی مرحله جدید ارائه تسهیلات ازدواج فرزندان بازنشستگان و وظیفه بگیران این صندوق به مبلغ ۲۵ میلیون تومان از روز شنبه ۲۵ بهمن آغاز می‌شود.

به گزارش فرادید، مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری، در ادامه سیاست حمایت اجتماعی و اجرای طرح‌های رفاهی برای بازنشستگان کشوری، اعلام کرده است که پنجمین مرحله ارائه تسهیلات وام ازدواج برای فرزندان بازنشستگان و وظیفه‌بگیران «سومین مرحله در سال ۱۳۹۹» به مبلغ ۲۵ میلیون تومان از ۸ صبح روز شنبه ۲۵ بهمن ماه سال جاری آغاز می‌شود و تا روز جمعه ۸ اسفند ۹۹ ادامه دارد. متقاضیان می‌توانند در درگاه خدمات الکترونیک صندوق به نشانی sabasrm.ir ثبت نام کنند.



اکبر افتخاری، مدیرعامل صندوق بازنشستگی، با اعلام این خبر در ادامه یادآور شد که «دی ماه امسال دومین مرحله وام ازدواج فرزندان در سال ۱۳۹۹ به مبلغ ۲۵ میلیون تومان برای افراد واجد شرایط به حساب بازنشستگان و وظیفه بگیران تحت پوشش واریز شد. نوبت اول این تسهیلات به مبلغ ۲۰ میلیون تومان برای واجدین شرایط، در تیرماه امسال پرداخت شده بود.»

وام ازدواج فرزندان بازنشستگان
شرایط ثبت نام وام ۲۵ میلیونی چیست؟

مدیرعامل صندوق بازنشستگی درباره شرایط متقاضیانی که می‌خواهند از وام ۲۵ میلیونی بهره‌مند شوند گفته است که «تسهیلات نوبت جدید حداکثر هزار فقره بود و به آن دسته از فرزندان یا نوه‌های تحت تکفل بازنشستگان، موظفان و همسر وظیفه بگیر صندوق بازنشستگی کشوری تعلق می‌گیرد که خودشان و همسرشان برای اولین بار ازدواج کرده باشند.»

افتخاری افزود: «تاریخ عقدنامه فرزندان باید از اول خرداد ۹۸ تا اول اسفند ماه ۹۹ باشد و بازنشستگان و موظفانی که در دوره‌های قبلی نسبت به اخذ تسهیلات مزبور برای یکی از فرزندان اقدام کرده باشند، امکان ثبت نام و بهره مندی از تسهیلات جاری را برای سایر فرزندان خود ندارند.»

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری، درباره شرایط دیگر متقاضیان اظهار داشت: «یکی از شرایط پرداخت وام، متناسب بودن آن با حداقل حقوق و با در نظر گرفتن حداقل یک میلیون تومان خالص دریافتی در بهمن ماه ۹۹ است تا کمترین فشار برای بازپرداخت اقساط به مشمولان طرح وارد شود.»

به گفته این مقام مسئول، صرفا یک فقره تسهیلات به فرزندان پرداخت می‌شود و ذی نفع بودن هردوی پدر و مادر متقاضیان موجب امتیازی برای دریافت دوفقره تسهیلات برای فرزندانشان نخواهد بود. «مثلاً پدر و مادری که هر دو بازنشسته صندوق بازنشستگی کشوری باشند و هر دو درخواست وام برای ازدواج فرزندشان را مطرح کنند. تنها یک وام ازدواج به آن‌ها اختصاص خواهد یافت.»

وام ازدواج مشمول بیمه عمر مانده بدهکار خواهد بود و هزینه آن بر عهده متقاضی است. همچنین، متقاضیانی که در دوره‌های قبل ثبت نام کرده بودند، اما وام به آن‌ها اختصاص نیافته بود می‌توانند برای استفاده از امکانات این دوره مجددا ثبت نام نمایند.

اکبر افتخاری اعلام کرد: «مهلت ثبت نام اینترنتی از طریق درگاه خدمات الکترونیکی صندوق بازنشستگی کشوری به نشانی sabasrm.ir را تا ۸ اسفندماه ۹۹ است. او اضافه کرد: «زمان پرداخت تسهیلات ازدواج فرزندان بازنشستگان کشوری پس از پایان زمان ثبت نام و بررسی اولویت‌ها و همچنین تعیین مشمولان مشخص خواهد شد، اما هدف گذاری برای پرداخت، پایان اسفند امسال است.»

در واقع پس از ثبت نام متقاضیان برای دریافت وام ازدواج، صندوق بازنشستگی درخواست‌ها را بنا بر اولویت‌هایی نظیر میزان حقوق بازنشسته و تعداد تسهیلاتی که قبلا دریافت کرده است.» طبقه‌بندی می‌کنند و سپس به راستی آزمایی مدارک می‌پردازد، در نهایت نام واجدین شرایط در سامانه صندوق بازنشستگی کشوری اعلام می‌شود.

میزان وام ازدواج ۲۵ میلیون تومان تعیین شده و این نوع از وام ازدواج با نرخ سود ۱۰ درصد ارائه می‌شود و اقساط بازپرداخت آن ۶۰ ماهه است.

مبلغ وام ازدواج
میزان وام ازدواج برای سال ۱۴۰۰ چقدر است؟

طبق مصوبه کمیسیون تلفیق قرار است که رقم وام ازدواج در سال ۱۴۰۰ افزایش یابد؛ سقف وام ازدواج برای هریک از زوجین ۱۰۰میلیون تومان و کف آن ۷۰میلیون تومان تعیین شده است. مجتبی رضاخواه نماینده مجلس درباره مصوبه کمیسیون تلفیق برای وام ازدواج در سال ۱۴۰۰، گفته است که «دو رقم پیشنهادی برای وام ازدواج در کمیسیون تلفیق به‌تصویب رسیده است که طبق آن برای پسران زیر ۲۵ سال و دختران زیر ۲۳ سال، وام ازدواج برای هریک از زوجین ۱۰۰ میلیون تومان باشد.»

نماینده مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: «کمیسیون تلفیق مصوب کرد که وام ازدواج برای سایر زوجین که شرایط سنی فوق را ندارند، ۷۰ میلیون تومان باشد. عملاً سقف وام ازدواج ۱۰۰ میلیون تومان شده است؛ ممکن است اگر زوجین شرایط سنی را داشته باشند جمعاً ۲۰۰ میلیون تومان وام ازدواج بگیرند یا اگر یکی از زوجین شرایط سنی را داشت جمع وام ازدواج آن‌ها ۱۷۰ میلیون تومان شود. کف وام ازدواج نیز برای زوجین ۱۴۰ میلیون تومان تعیین شده است.»

طبق قانون بودجه، رقم وام ازدواج در سال ۹۹، برای هر یک از زوجین ۵۰ میلیون تومان یعنی جمعاً ۱۰۰ میلیون تومان بوده است.

همچنین، حسینعلی حاجی دلیگانی عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۰ مجلس شورای اسلامی درباره بازپرداخت وام ازدواج اذعان داشت: «براساس مصوبه کمیسیون تلفیق، وام ازدواج در سال ۱۴۰۰، ۷۰ میلیون تومان و بازپرداخت آن ۱۰ ساله است. بااین حال، او اضافه کرد: «طبق مصوبه اعضای کمیسیون زوج‌هایی که تاریخ ازدواج آن‌ها از یک فروردین ۹۷ به بعد باشد مشمول دریافت وام ازدواج ۷۰ میلیونی می‌شوند.»

به گفته عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۰، براساس این مصوبه زوج‌هایی که در آقایان سن‌شان کمتر از ۲۵ سال و در خانم‌ها سن‌شان کمتر از ۲۳ سال باشد می‌توانند از وام ۱۰۰ میلیون تومانی با بازپرداخت ۱۰ ساله استفاده کنند. او همچنین اشاره کرد که تسهیلات ازدواج در سال آینده به ضامن نیاز ندارد و بیان کرد: «اعضای کمیسیون تلفیق مصوب کردند وام ازدواج در سال آینده نیاز به ضامن ندارد و اعتبارسنجی در این باره آن انجام خواهد شد.»

طبق گفته‌های حاجی دلیگانی، مصوبات کمیسیون تلفیق بودجه پس از تصویب در جلسه علنی و تایید شورای نگهبان تبدیل به قانون شده و برای اجرا ابلاغ خواهد شد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید