معمای ایلان ماسک و بیت کوین

معمای ایلان ماسک و بیت کوین

توئیت‌های جنجالی ایلان ماسک درباره بیت کوین و انتشار خبر سرمایه گذاری تسلا روی این رمز ارز باعث شده تا شائبه‌هایی در مورد ارتباط ایلان ماسک و بیت کوین ایجاد شود. مهم‌ترین واکنشی که باعث شد دیگر فعالان بازار ارز دیجیتال هم به این مسئله بپردازند، توئیت بحث برانگیز جاستین سان بنیان گذار رمز ارز ترون بود. او در توئیت خود مدعی شد که ایلان ماسک همان ساتوشی ناکاموتو سازنده بیت کوین است.

کد خبر : ۹۰۵۲۱
بازدید : ۷۵۵۱
ایلان ماسک
فرادید | ایلان ماسک مالک ۴۹ ساله شرکت خودروسازی «تسلا» و شرکت اکتشاف فضایی «اسپیس ایکس» در طول دو سال اخیر تمرکز توئیتری خود را بر بازار ارز‌های دیجیتال گذاشته است. او در این مدت با توئیت‌های جنجالی اش اعتماد سرمایه گذاران خرد و نهادی را به بیت کوین افزایش داده، به شکلی که حجم بازار این رمز ارز هم اکنون به بیش از ۸۰۰ میلیارد دلار رسیده و ارزش بازار ارز دیجیتال هم به بیش از یک تریلیون و ۵۰۰ میلیارد دلار افزایش یافته است. این مسئله باعث شده تا برخی از فعالان بازار ارز دیجیتال او را خالق بیت کوین معرفی کنند.

به گزارش فرادید؛ ایلان ماسک که در طول سال‌های اخیر فعالیت جدی خود را در شبکه اجتماعی توئیتر پی گرفته است، او در طول ماه‌های اخیر توئیت‌های متمرکزی در مورد بیت کوین و دوج کوین منتشر می‌کند و توئیت‌های هدفمند هربار منجر به افزایش قیمت بیت کوین و دوج کوین شده است.


اما جنجال ایلان ماسک و بیت کوین آنجا عمیق‌تر شد که در روز‌های گذشته یک تحقیق نشان داد شرکت تسلا متعلق به او با خرید ۱.۵ میلیارد دلار بیت کوین، نزدیک به ۸ درصد از نقدینگی ناخالص خود را در این ارز دیجیتال سرمایه‌گذاری کرده است. این مسئله باعث شد تا بیت کوین تا سقف تاریخی خود را بشکند و تا مرز ۵۰ هزار دلار پیش روی کند.

طبق تحقیقات دیوید لاوانت، محقق شرکت بیت‌وایز سرمایه‌گذاری تسلا در بیت کوین برابر با ۷.۷ درصد از نقدینگی ناخالص این شرکت بوده است. خرید بیت کوین از سوی تسلا این شرکت را در نزدیکی صدر فهرست دارایی بیت کوین شرکت‌ها قرار داد.

کارشناسان بازار ارز دیجیتال معتقدند که سرمایه‌گذاری‌های نهادی همچون تسلا و حمایت‌های ایلان ماسک از بیت کوین باعث شده تا این رمز ارز سقف‌های تاریخی خود را یکی پس از دیگری فتح کند.

در حال حاضر قیمت هر بیت کوین به بیش از ۴۷ هزار دلار و معادل ریالی یک میلیارد و ۲۵۶ میلیون تومان رسیده است. این درحالی است که قیمت بیت کوین تا پیش از انتشار خبر سرمایه گذاری تسلا در این رمز ارز، روی سطح ۳۸ هزار دلار قرار داشت.
ایلان ماسک تسلا
معمای ایلان ماسک، بیت کوین و ساتوشی ناکاموتو
توئیت‌های جنجالی ایلان ماسک درباره بیت کوین و انتشار خبر سرمایه گذاری تسلا روی این رمز ارز باعث شده تا شائبه‌هایی در مورد ارتباط ایلان ماسک و بیت کوین ایجاد شود. مهم‌ترین واکنشی که باعث شد دیگر فعالان بازار ارز دیجیتال هم به این مسئله بپردازند، توئیت بحث برانگیز جاستین سان بنیان گذار رمز ارز ترون بود.

او در توئیت خود مدعی شد که ایلان ماسک همان ساتوشی ناکاموتو سازنده بیت‌کوین است.

با این وجود ایلان ماسک تاکنون نسبت به ادعای جاستین سان هیچ واکنشی نشان نداده است. اما وکلای ماسک به او هشدار داده اند با توئیت‌های جنجالی اش پای کمیته بورس و ارواق بهادار آمریکا را به این موضوع باز نکند.

در این رابطه کوین تلگراف در گزارشی نوشته است که مشاوران حقوقی به ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، هشدار داده‌اند که ممکن است به خاطر فعالیت‌هایش در شبکه‌های اجتماعی و اظهارات عمومی‌اش درباره بیت کوین، هدف تحقیقات کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) قرار گیرد.

داگ دیویسون، عضو شرکت حقوقی لینکلیترز و رئیس پیشین شعبه اجرائیات، به روزنامه تلگراف انگلیس گفته است که «با توجه به تمرکزی که روی توییت‌های مدیران ارشد، قیمت بیت کوین و تحرکات شگرفت اخیر در بازار وجود دارد، جای تعجب نیست که کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا در این مقطع پرسش‌هایی درباره وقایع و اوضاع داشته باشد.»

ویتور کنستانسیو معاون پیشین بانک مرکزی اروپا هم در این باره می‌گوید: «زمان این سرمایه‌گذاری توسط تسلا افشا نشده است. در ماه دسامبر، ماسک گفت که ممکن است تسلا بیت کوین بخرد و پس از آن اظهارات بسیاری درباره حمایتش از بیت کوین داشت. بیت کوین به افزایش قیمت ادامه داد و ارزش سرمایه‌گذاری تسلا رشد کرد. کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) وارد این موضوع خواهد شد.»
 بیت کوین

خالق بیت کوین کیست؟

هنوز کسی نمی‌داند که بیت کوین را چه کسی ساخته است و شاید مهم‌ترین معمایی که تاکنون حل نشده، همین باشد. اما تنها اطلاعاتی که درباره سازنده آن منتشر شده این است که فردی به نام ساتوشی ناکاموتو بیت کوین را خلق کرده است.

نخستین بار سال ۲۰۰۸ بود که مقاله‌ای توسط ساتوشی ناکاماتو درباره ابداع بیت کوین و سازوکار آن منتشر شد. اما بعد از دو سال مشارکت ساتوشی ناکاموتو اعلام کرد که از توسعه بیت کوین کنار رفته و در دسامبر ۲۰۱۰ مسئولیت‌ها را گوین اندرسون به صورت داوطلبانه برعهده گرفته است.

ساتوشی ناکاماتو بهار ۲۰۱۱ آخرین پیام خود را منتشر کرد و گفت که در حال حاضر مشغول موضوع دیگری است و مسئولیت بیت کوین در اختیار فرد مناسبی (گوین اندرسون) قرار دارد.

پس از آن دیگر پیامی از او منتشر نشد و معمای خالق بیت کوین در ابهام ماند، اما برخی می‌گویند که ساتوشی ناکاموتو یک فرد ژاپنی، متولد پنجم آپریل سال ۱۹۷۵ است. اماکسی در مورد جنسیت ناکاموتو چیزی نمی‌داند و حتی کسی نمی‌داند که ناکاموتو یک نفر است یا چند نفر.

با این وجود هر بار فردی ادعا می‌کند که خالق بیت کوین است، اما در راستی آزمایی‌ها مشخص می‌شود که ادعا غیرواقعی بوده است. با این حال شایعه‌های کنونی می‌گویند که ایلان ماسک همان ساتوشی ناکاموتو است، ادعایی که برپایه حمایت ماسک از بیت کوین شکل گرفته است. اما تاکنون مالک تسلا آن را تایید و یا تکذیب نکرده است.

رسانه‌ها می‌گویند که دارایی خالص ساتوشی ناکاموتو به‌طور بالقوه از دارایی بیت کوین خود حدود ۴۶ میلیارد دلار برآورد می‌شود. این تخمین مبتنی بر کیف پول‌های اولیه بیت کوین است که تصور می‌شود متعلق به ساتوشی باشد. این کیف پول‌ها هنوز دارای ۹۸۰هزار بیت کوین است. ارزش این بیت کوین‌ها با اوج قیمتی ۴۷ هزار دلاری در بهمن ماه ۹۹ برآورد شده است.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید