جنجال ادامه دار بر سر افزایش قیمت مرغ

جنجال ادامه دار بر سر افزایش قیمت مرغ

این اولین بار در سال جاری نیست که افزایش ناگهانی قیمت مرغ جنجال آفرین می‌شود. پیش از این و در پاییز قیمت مرغ تا مرز ۴۰ هزار تومان پیش روی کرد، اما دوباره به نرخ مصوب ۲۰  هزار و ۴۰۰ تومان بازگشت.  

کد خبر : ۹۰۶۴۸
بازدید : ۵۲۴۰
گرانی مرغ
فرادید | قیمت مصوب مرغ در حالی که ۲۰ هزار و ۴۰۰ تعیین شده، اما در حال حاضر در خرده فروشی‌ها به قیمت ۲۷ تا ۳۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

البته ستاد تنظیم بازار تاکید دارد که هر قیمتی بالاتر از نرخ مصوب ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان تخلف محسوب می‌شود، اما مشاهده میدانی نشان می‌دهد که بازار توجهی به اخطار‌های ستاد تنظیم بازار ندارد و براساس فرمول تولیدکنندگان قیمت مرغ را تعیین می‌کند. در این میان مسئولان وزارت صمت و جهادکشاورزی گفته اند که به زودی قیمت مرغ را به نرخ مصوب باز می‌گردانند.

این اولین بار در سال جاری نیست که صعود ناگهانی قیمت مرغ جنجال آفرین می‌شود. پیش از این و در پاییز قیمت مرغ تا مرز ۴۰ هزار تومان پیش روی کرد، اما دوباره به نرخ مصوب ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان بازگشت.

به گزارش فرادید؛ این بار هم نرخ مرغ در بازار تهران به حدود ۳۰ هزار تومان رسیده است. در استان‌های دیگر هم بررسی‌ها نشان می‌دهد که قیمت مرغ به ۲۵ تا ۲۹ هزار تومان رسیده که ۲۰ تا ۳۰ درصد بیشتر از نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار است.
پس از بالاگرفتن انتقاد‌ها به گرانی قیمت مرغ، روز گذشته رزم حسینی وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: «وزارت جهاد کشاورزی در ستاد تنظیم بازار اعلام کرد که ظرف ۳ روز آینده نسبت به عرضه گوشت مرغ در بازار اقدام می‌کند تا شرایط به حالت عادی بازگردد.»

عباس قبادی، دبیر ستاد تنظیم بازار کشور هم در این رابطه گفته است که قیمت مصوب مرغ تا پایان ماه رمضان تغییر نمی‌کند و اگر تا آخر هفته هم قیمت مرغ عادی نشود مرغ منجمد به بازار تزریق خواهد شد.

در این میان مدیرعامل سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان هم به گران فروشان هشدار داده و گفته است که «در حال حاضر در کشور کمبود مرغ وجود ندارد، اما مرغ موجود گران و علت آن نیز ۲ نرخی بودن مرغ و قیمت گذاری غیرمنطقی است. هر کس نباید با شاخص‌های خود قیمت‌ها را تعیین کند این سازمان به جد مدعی حقوق مصرف کنندگان است.»

او می‌گوید: «قیمت تمام شده مرغ با ۸۵ درصد ذرت دولتی و ۵۰ درصد کنجاله دولتی، ۱۳۰ هزار ریال است و استانداران تا سقف ۱۰ درصد اختیار افزایش قیمت دارند که این رقم به ۱۴۰ هزار ریال می‌رسد و با توجه به احتساب قیمت برای عرضه کنندگان قیمت مرغ از قرار کیلویی ۲۰۴ هزار ریال اعلام شد.»
صعود ناگهانی قیمت مرغ
دعوا برسر مقصر گرانی مرغ!
گرانی دوباره قیمت مرغ باعث شده تا وزارت صمت، وزارت جهاد کشاورزی و تولیدکنندگان مرغ دلایل مختلفی را برای گرانی این محصول عنوان کنند. در حال حاضر وزارت صمت از کمبود عرضه و تخلف برخی از واحد‌هایی که ارز دولتی دریافت کردند، اما کالای خود را به قیمت مصوب عرضه نمی‌کنند گلایه دارد.

در این میان وزارت جهاد کشاورزی می‌گوید نهاده‌ها را در سامانه بازارگاه توزیع کرده و گران‌فروشی در سطح بازار اتفاق می‌افتد که مسئولیتش با وزارت صمت است.

البته تولیدکنندگان مرغ نظر متفاوت تری دارند، آن‌ها که قبلا عدم دریافت نهاده‌های تولید به قیمت مصوب را عامل گرانی مرغ می‌دانستند، حالا می‌گویند از آذر ماه به بعد حدود ۸۰ درصد نهاده‌های مورد نیاز واحد‌های مرغداری با قیمت مصوب دولتی تامین شده، اما باز هم قیمت تمام شده برای آن‌ها بیش از نرخ مصوب است.

وزیر صمت هم به تازگی اعلام کرده که «نهاده‌های دامی وارداتی مورد نیاز مرغداران به صورت مرتب از طریق سامانه بازارگاه تحویل وزارت جهاد کشاورزی می‌شود.»

سید داود موسوی، معاون نظارت بر کالا‌های مصرفی و شبکه‌های توزیعی و اقتصادی سازمان حمایت هم می‌گوید: «ظارت‌ها در بخش خرده‌فروشی از سوی سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت (صمت) استان‌ها انجام می‌شود. اما در صورتی که تخلف از سوی مرغداران انجام شود، وزارت جهاد کشاورزی باید پرونده آن‌ها را به سازمان‌های صمت ارسال کند تا با این واحد‌ها خورد شود.»
بررسی علت گرانی مرغ

چرا مرغ دوباره گران شد؟

در حالی که دو وزارتخانه صمت و جهادکشاورزی گران شدن مرغ را غیرمنطقی و غیر واقعی عنوان می‌کنند، اما تولیدکنندگان می‌گویند که قیمت واقعی مرغ بیش از نرخ مصوب است.
حبیب اسدالله نژاد، نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی در این رابطه گفته است که «قیمت واقعی مرغ قیمت مصوب تنظیم بازار یعنی ۲۰هزار و۴۰۰تومان نیست. قیمت واقعی مرغ زنده با توجه به افزایش مولفه‌های تولید براساس آنالیز تشکل‌ها ۱۷هزار و ۵۰۰تومان و قیمت مرغ گرم نیز ۲۴تا ۲۵هزارتومان می‌شود.»

او مقصر تعیین نرخ مصوب غیر واقعی مرغ را ستاد تنظیم بازار معرفی می‌کند و می‌گوید: «ستاد تنظیم بازار، وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صمت بایستی بعد از افزایش مولفه‌های تولید مانند ذرت و سویا، جوجه و... و. اثرات آن را بر روی قیمت تمام شده تولید بررسی می‌کردند و قیمت واقعی مرغ براساس آن تعیین می‌شد تاهم میل ورغبت به تولید بالا می‌رفت و هم شاهد این شرایط اعتراضی و دو نرخی در بازار نبودیم. اما متاسفانه این اتفاق نیفتاد.»

اسدالله نژاد معتقد است که گرانی کنونی مرغ دلایل متفاوتی دارد، اما مهم‌ترین آن‌ها را افزایش قیمت نهاده‌ها معرفی می‌کند. او گفته که «بالا رفتن نرخ نهاده‌ها باعث کاهش جوجه‌ریزی شده و همین امر قیمت مرغ را بالا برده از سوی دیگر با تصمیم ستاد تنظیم بازار سن کشتار مرغ پایین آورده شد تا نهاده کمتری به مرغداری‌ها داده شود که با این تصمیم عرضه مرغ به بازار ۲۰ درصد کاهش پیدا کرد چرا که این محصول با سن کمتر و وزن پایین‌تر به بازار می‌رسد.»

علت دیگری که نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی معرفی می‌کند توزیع نامناسب مرغ در سطح کشور علت این افزایش قیمت است. او می‌گوید که برخی استان‌ها که قطب تولید هستند اجازه انتقال آن به دیگر استان‌ها را ندارند.

او همچنین تاکید دارد که هم قیمت مرغ اصلاح شود و هم سهمیه نهاده‌ها به طور کامل در اختیار تولید کنندگان قرار گیرد همچنین مرغ با وزن بالاتر وارد بازار شود و با توزیع نامناسب و سودجویی نیز مقابله شود تا قیمت این محصول در بازار به ثبات برسد.

این در حالی است که عباس تابش مدیرعامل سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان مخالف عرضه مرغ با وزن بالاتر است.

او می‌گوید: «چرا واحد‌های تولید مرغ ۶۰ روز زمان را برای پرورش جوجه مطالبه می‌کنند؟، در حالی که استاندارد وزن مرغ در بازار جهانی ۱.۸ کیلوگرم است، متاسفانه در ایران این عدد به ۲.۲ کیلوگرم می‌رسد، چرا برخی پرورش دهندگان اصرار به عرضه و فروش هر قطعه مرغ با سه کیلوگرم وزن برای مدت ۶۰ روز را دارند، تا مردم برای چربی بیشتر پول بیشتری پرداخت کنند.»
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید