سرقت مسلحانه در سمنان؛ سرقت از طلافروشی

سرقت مسلحانه در سمنان؛ سرقت از طلافروشی

علاوه بر سرقتی که در شهر سمنان انجام شده بود سرقتی دیگر نیز در طللافروشی واقع در شهر شاهرود اتفاق می‌افتد که در پی این اقدام مسلحانه که در اواسط روز و در یک خیابان شلوغ و پرتردد شاهرود رخ داده بود، سارقان موفق به سرقت نمی‌شوند و با تیراندازی که با سلاح گرم انجام می‌دهند متواری می‌شوند، خوشبختانه این تیراندازی منجر به مصدومیت کسی نمی‌شود.

کد خبر : ۹۰۷۱۳
بازدید : ۱۱۲۵۱
سرقت مسلحانه در سمنان؛ سرقت از طلافروشی
فرادید | روز سه شنبه بیست و هشتم بهمن ماه سال جاری بود که رسانه‌ها از وقوع دو سرقت مسلحانه در شهر‌های سمنان و شاهرود خبر دادند. طبق شواهد موجود، این سرقت‌ها در طلا فروشی اتفاق افتاده بود و سارقان نقاب بر صورت داشته اند. اولین سرقت در خیابان امام خمینی شهر سمنان به وقوع پیوسته بود و با تیراندازی که از جانب سارقین اتفاق می‌افتد، تنها طلافروش از ناحیه دست مجروح می‌شود.

به گزارش فرادید، علاوه بر سرقتی که در شهر سمنان انجام شده بود سرقتی دیگر نیز در طللافروشی واقع در شهر شاهرود اتفاق می‌افتد که در پی این اقدام مسلحانه که در اواسط روز و در یک خیابان شلوغ و پرتردد شاهرود رخ داده بود، سارقان موفق به سرقت نمی‌شوند و با تیراندازی که با سلاح گرم انجام می دهند متواری می شوند، خوشبختانه این تیراندازی منجر به مصدومیت کسی نمی‌شود.

حجم طلا‌هایی که در شهر سمنان به سرقت رفته است هنوز برآورد نشده و تحقیقات پلیسی برای شناسایی سارقان و دستگیری آن‌ها همچنان ادامه دارد.

تحقیقات ادامه دار درباره سرقت مسلحانه

محمدشریف ابراهیمی، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان سمنان در مصاحبه مطبوعاتی اش تاکید کرده بود که «وقوع سرقت مسلحانه در شهرستان سمنان اتفاق افتاده و بلافاصله بعد از وقوع این حادثه دستورات قضائی به ضابطان برای پیگیری و شناسایی سارقین صورت گرفته است.

ابراهیمی یادآور شد: «تیم‌هایی از پلیس اطلاعات و آگاهی و سایر مراجع انتظامی در راستای شناسایی متهمان و جمع‌آوی و مستندات و دلایل در محل حادثه حاضر شدند و بازپرس ویژه‌ای در دادسرای عمومی وانقلاب مرکز استان سمنان به این پرونده اختصاص یافته است.»

عبدالجواد پارسافر دادستان عمومی و انقلاب شهرستان شاهرود نیز گفته است که «با توجه به وقوع سرقت مسلحانه نافرجام از یکی از طلا فروشی‌های سطح شهر شاهرود با بررسی مأموران انتظامی مشخص شد استفاده مناسب از تجهیزات ایمنی در ناکام ماندن سارقین بسیار مؤثر بوده است و این امر ناشی از جلسات پیشگیری از وقوع جرم که توسط این دادسرا و مأموران انتظامی برگزار شده است که در این جلسات نواقص موجود در طلافروشی‌ها به آنان گوشزد و آموزش‌های لازم برای افزایش حفاظت ایمنی داده شده است.»

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان شاهرود با بیان اینکه برنامه‌ریزی لازم برای برگزاری جلسه‌ای با صنف طلا فروشان در راستای ارائه آموزش‌های لازم برای پیشگیری از وقوع جرم سرقت و افزایش ایمنی طلا فروشی‌ها انجام شده، اضافه کرد: «از تمامی شهروندان به خصوص اصناف تقاضا داریم در راستای پیشگیری از وقوع جرم نسبت به افزایش تجهیزات ایمنی خود اقدام کنند.»

سردار عبدالله حسنی، فرمانده انتظامی استان سمنان، می‌گوید که «سارقان بعدازظهر روز گذشته با حمله به یک مغازه طلافروشی در بازار سمنان، با تیراندازی به طلافروش و مجروح کردن وی از ناحیه دست، مقداری طلا به سرقت بردند. تحقیقات برای دستگیری سارقان در حال انجام است و به زودی نتایج آن اعلام می‌شود. پلیس با انجام تحقیقات در تلاش برای دستگیری سارقان است.

همچنین، سرهنگ صفرزاده معاونت اجتماعی نیروی انتظامی نیز در این رابطه اعلام کرد: «هنوز سارقان دستگیر نشده اند. این پرونده در اختیار همکاران ما در پلیس آگاهی است و اخبار تکمیلی متعاقبا اطلاع رسانی خواهد شد.»

سرقت مسلحانه در سمنان؛ سرقت از طلافروشی
آمار سرقت ها نسبت به سال گذشته

سارقان در سرقت اموال دیگران انگیزه‌های مختلفی دارند، انگیزه برخی از سارقان، فروش مال دزدی و بدست آوردن پول است. برخی از سارقان نیز برای انجام برخی از جرایم سرقت می‌کنند، چرا که سرقت خودرو و استفاده از آن در آدم ربایی یا قاچاق مواد مخدر و یا ارتکاب جرایم دیگر. انگیزه برخی از سارقان نیز استفاده از مال مسروقه است؛ بنابراین پس از آنکه دزدی صورت می‌گیرد، سارق یا سارقان قصد نقد کردن این اموال را داشته و غالباً هدف از سرقت، تحصیل و به دست آوردن وجه خواهد بود.

هرگاه دو یا چند نفر با برنامه ریزی و نقشه قبلی، وجه نقد یا اوراق بهادار یا جواهرات را از بانک‌ها، طلافروشی‌ها و صرافی‌ها دزدی کنند و لااقل یک نفر از سارقین مسلح به سلاح سرد یا گرم ظاهر یا مخفی، پر یا خالی باشد، چه مورد استفاده آن‌ها گیرد و یا نگیرد، در صورت وقوع سرقت به حبس ابد و در صورت وقوع قتل به اعدام محکوم می‌شود.

البته، هرگاه علی رغم میل سارقین، هیچ یک از اهداف عینی قتل و سرقت اتفاق نیفتد به حبس از ۵ تا ۱۰ سال محکوم خواهند شد.

سردار محمد قنبری، رئیس پلیس آگاهی ناجا، چندی پیش با اشاره به افزایش دمیزان سرقت نسبت به سال‌های گذشته اظهار داشت: «در دی ماه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته سرقت‌ها ۱۸ درصد افزایش داشته است.

رئیس پلیس آگاهی ناجا به سهم ۹۲.۳ درصدی سرقت‌ها از کل جرایم اشاره کرد و گفت: «از این سهم اشاره شده؛ ۹۸ درصد سرقت عادی محسوب می‌شود و از این ۹۸ درصد سرقت ها؛ سهم سرقت‌های خرد ۴۸ درصد و سهم سرقت‌های مهم اعم از سرقت منزل، خودرو و مغازه و ... ۴۲ درصد است.»

سردار قنبری اضافه کرد: «پیش‌تر اشاره کردم که ۹۲.۳ از مجموع کل جرایم، سهم سرقت هاست، در میان جرایم، جعل و کلاهبرداری سهم۷.۳ درصدی دارد (۵ درصد کلاهبرداری و ۲.۳ درصد جعل)، جرایم جنایی نیز شامل سرقت‌های مسلحانه، قتل عمد، آدم ربایی، تجاوز به عنف و ... در میان کل جرایم سهم ۴دهم درصدی دارند.»

او در پایان عنوان کرد: «در حوزه سرقت‌ها حدود ۷۱.۱ درصد کشفیات داشته ایم که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته میزان کشفیات در حوزه سرقت افزایش داشته است، سهم کشفیات سرقت خرد بیش از ۷۳.۵ درصد است، همچنین سرقت‌های به عنف با سهم ۷۵ درصدی و سرقت‌های مسلحانه با سهم ۷۶.۲ درصدی را به خود اختصاص داده اند.»
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید