ایمنی نوزادان در برابر کرونا با واکسن سل

ایمنی نوزادان در برابر کرونا با واکسن سل

اینکه ب‌ث‌ژ می‌تواند فراتر از بیماری سل، در مقابل تعدادی از بیماری‌های عفونی دیگر مصونیت بدهد، این امیدواری را ایجاد کرده است که این واکسن بتواند بزرگسالان و کودکان را در مقابل ویروس کرونا و دیگر پاتوژن‌ها هم در آینده حفظ کند.

کد خبر : ۹۰۸۴۱
بازدید : ۱۰۱۲۹
تزريق واکسن به نوزاد
این پژوهش روی ۵۶۰ نوزاد برای بررسی بیماری‌های مختلف انجام شده است

یک پژوهش علمی نشان داد که واکسن سل می‌تواند نوزادان را در مقابل یک رشته بیماری تنفسی و احتمالا عفونت کووید-۱۹، محافظت کند.

این پژوهش روی ۵۶۰ نوزاد در غنا برای بررسی بیماری‌های مختلف انجام شده است که در جریان آن، یک گروه از نوزادان، واکسن «باسیلوس کالمِت-گوئرین» (ب‌ث‌ژ) را در هنگام تولد و گروه دیگر همان واکسن را در شش هفتگی دریافت کردند.

پژوهشگران این گزارش که در نشریه «لانسِت» منتشر شده است، نتیجه‌گیری کردند که واکسن «ب‌ث‌ژ» از نوزاد در مقابل سرماخوردگی، عفونت ریوی، عفونت پوستی و حتی اسهال محافظت می‌کند. نوزادان واکسینه شده تا شش هفته، ۲۵ درصد کمتر از نوزادانی که به آن‌ها واکسن تزریق نشده بود، به عفونت‌های مختلف دچار شدند.

پژوهشگران می‌گویند تزریق واکسن در روز تولد نوزاد، بالقوه می‌تواند همه‌ساله جان هزاران کودک را در مناطقی که نرخ بیماری‌های عفونی در آن بالا است، نجات دهد.

اینکه ب‌ث‌ژ می‌تواند فراتر از بیماری سل، در مقابل تعدادی از بیماری‌های عفونی دیگر مصونیت بدهد، این امیدواری را ایجاد کرده است که این واکسن بتواند بزرگسالان و کودکان را در مقابل ویروس کرونا و دیگر پاتوژن‌ها هم در آینده حفظ کند.
در جریان همه‌گیری کرونا، کارشناسان این سؤال را مطرح کردند که آیا میان واکسن ب‌ث‌ژ و موارد کمتر مرگ‌ومیر ناشی از کووید-۱۹ ارتباطی وجود دارد یا خیر؟

دکتر سارا پرنتیس، از دانشکده بهداشت و بیماری‌های استوایی لندن (ال‌اس‌اچ‌تی‌ام) و نویسنده ارشد این گزارش می‌گوید: «از آنجایی که نتیجه (پژوهش) نشان داد احتمالا ب‌ث‌ژ در مقابل یک رشته عفونت مصونیت می‌دهد، این امیدواری وجود دارد که این واکسن بتواند مردم را در مقابل کووید-۱۹ و همه‌گیری‌های آینده هم حفظ کند؛ اما ما باید نتایج دیگر مطالعات ویژه را ببینیم تا در این مورد مطمئن شویم.»

به نظر می‌رسد نوزادان آسیب‌پذیر به‌ویژه نوزادان کم‌وزن از این پروژه بیشتر بهره‌مند شده‌اند.

پژوهشگران همچنین متوجه شدند که بین نرخ ابتلا به بیماری‌های عفونی میان گروه اول نوزادان و نوزادانی که در شش هفتگی واکسینه شدند، تفاوتی وجود ندارد که به معنای آن است که میزان مصونیت گروه دوم پس از تزریق خود را به سطح مصونیت گروه اول رسانده است.

تیم محققان می‌گویند برنامه واکسیناسیون ب‌ث‌ژ در هنگام تولد باید در کشور‌هایی از جمله بریتانیا که بیماری سل در آن ریشه‌کن شده، از سر گرفته شود، زیرا این واکسن می‌تواند نوزادان آسیب‌پذیر را در مقابل دیگر عفونت‌ها حفظ کند.

هِیزِل داکرِل، استاد ایمیونولوژی در ال‌اس‌اچ‌تی‌ام و یکی دیگر از نویسندگان این گزارش می‌گوید: «این فرضیه که واکسن ب‌ث‌ژ می‌تواند نوزاد را علاوه بر بیماری سل در مقابل عفونت‌های خطرناک حفظ کند، بسیار هیجان‌انگیز است.
هرچند تزریق ب‌ث‌ژ در هنگام تولد در بسیاری از کشور‌ها توصیه می‌شود، اما واکسیناسیون اغلب به دلیل مشکلات لجستیکی به تاخیر می‌افتد. تزریق واکسن در روز نخست تولد در مناطقی که با بیماری‌های عفونی دست به گریبان هستند می‌تواند تاثیر عمده‌ای در جلوگیری از بروز عفونت و مرگ در نوزادان داشته باشد.»

پیشتر نیز ارتباط میان واکسن ب‌ث‌ژ و نتیجه بهتر درمان ویروس کرونا مد نظر قرار گرفته بود. در ژوئیه گذشته، پژوهشگران متوجه شدند که نرخ مرگ‌ومیر در کشور‌هایی که موارد تزریق واکسن ب‌ث ژ در آن‌ها گسترده‌تر بوده، کمتر است.

پژوهشگرانی که در مورد واکسن ب‌ث‌ژ و کووید-۱۹ تحقیق کرده‌اند، می‌گویند انتظار ندارند این واکسن راه‌حل نهایی (برای کووید-۱۹) باشد، اما می‌تواند در کنار برنامه واکسیناسیون کرونا، از موارد مرگ‌ومیر بکاهد.

بسیاری از کشور‌های فقیرتر در پایان صف دریافت واکسن کرونا قرار دارند. فعالان اجتماعی و دانشمندان هشدار داده‌اند که دنیا در حال دچار شدن به «آپارتاید واکسن» است که باعث می‌شود ساکنان کشور‌های گروه جنوب (معادل جهان سوم)، سال‌ها پس از غرب در مقابل ویروس کرونا واکسینه شوند.
منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید