جدال سایپا و محیط زیست بر سر خودروی شاهین

جدال سایپا و محیط زیست بر سر خودروی شاهین

یک ماه پیش از بلوای محیط زیستی شاهین، محصول تازه شرکت سایپا با حاشیه قیمتی دست و پنجه نرم می‌کرد. حاشیه‌ای که حواله داران این شرکت خودروسازی را مقابل سازمان بازرسی کل کشور جمع کرد تا به افزایش قیمت دوباره سایپا شاهین اعتراض کنند. این تجمع اعتراضی پس از آن شکل گرفت که مجید باقری، قائم مقام مدیر عامل در حوزه فروش و خدمات پس از فروش گروه خودروسازی سایپا گفته بود که قیمت محصول شاهین بر اساس جزئیات مندرج در دعوت‌نامه صادر شده ماه جاری معادل ۲۶۷ میلیون تومان تعیین شده است.

کد خبر : ۹۰۸۵۰
بازدید : ۱۳۸۰۷
خودرو شاهین سایپا
فرادید | شرکت سایپا در حالی قرار است در روز‌های آینده بخشی از پیش فروش‌های سایپا شاهین را تحویل دهد که به تازگی این محصول جدید درگیر حاشیه تازه‌ای شده است. در این رابطه روز‌های اخیر دبیر کارگروه ملی کاهش آلودگی هوای سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد که این سازمان مخالف شماره گذاری سایپا شاهین است. البته سایپا این ادعا را رد کرده و معتقد است شاهین تمامی استاندار‌های لازم را دریافت کرده است.

به گزارش فرادید؛ روز‌های گذشته بود که بهزاد اشجعی، دبیر کارگروه ملی کاهش آلودگی هوای سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد که این سازمان با شماره‌گذاری خودروی سواری "شاهین" مخالف است، بنابراین پیش‌فروش این خودرو غیرقانونی است.


او می‌گوید که طبق قانون هوای پاک، سازمان محیط زیست باید مجوز شماره‌گذاری انواع وسیله نقلیه موتوری، چه وارداتی و چه تولید داخل را صادر کند.

طبق گفته‌های اشجعی، خودروی سواری شاهین هنوز مجوز شماره‌گذاری را از سازمان حفاظت محیط زیست دریافت نکرده است بنابراین پیش‌فروش این خودرو غیرقانونی است و سازمان محیط زیست نیز با شماره‌گذاری این خودرو مخالف است، زیرا هنوز نتوانسته است تأییدیه‌های لازمِ زیست‌محیطی را دریافت کند.

دبیر کارگروه ملی کاهش آلودگی هوای سازمان حفاظت محیط زیست همچنین گفته است که طبق ماده ۴ قانون هوای پاک، سازمان محیط زیست موظف است از تولید یا روانه شدن خودرو‌های بدون مجوز زیست‌محیطی و استاندارد‌های آلایندگی جلوگیری کند. با این حال تمامی وسایل نقلیه موتوری باید استاندارد‌های اجباری را برای انتشار آلاینده‌های موجود رعایت کنند؛ در این صورت، پس از تأییدیه سازمان محیط زیست مجاز به تولید انبوه و روانه شدن به بازار هستند.

شاهین که پیش از رهام نام داشت، محصول تازه شرکت شایپا است و بر یک پلتفرم بومی‌سازی‌شده موسوم به sp ۱۰۰ توسعه یافته است.

مشخصات سایپای شاهین
چالش سایپا و محیط زیست بر سر شاهین

پس از موضع گیری اشجعی در برابر سایپا شاهین، چیزی نگذشت که سایت سایپا نیوز وابسته به گروه خودروسازی سایپا با انتشار خبری به نقل از رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد که برخی از تست‌های اولیه زیست محیطی خودرو شاهین در زمینه هوای پاک و مسایل زیست محیطی موفقیت آمیز بوده و این خودرو روند اخذ مجوز شماره‌گذاری را طی خواهد کرد.

این پایگاه خبری همچنین از زبان سید محمد مهدی میرزایی قمی نوشته است که اساساً اینکه گفته می‌شود سازمان حفاظت محیط‌زیست با پلاک گذاری خودروی شاهین مخالف است، صحت ندارد و اشتباه است.

البته این تایید هم دوام چندانی نداشت و این بار عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست وارد این جنجال شود.

او در این رابطه گفت که فروش یا پیش‌فروش تمام خودرو‌هایی که مجوز محیط زیست را نگرفته‌اند، غیرقانونی است و بر اساس پیگیری سازمان حفاظت محیط زیست جلوی این تخلف گرفته می‌شود.

کلانتری گفته موضوع را به ریاست جمهوری منعکس کرده تا جلوی این کار را بگیرند.

رئیس سازمان محیط زیست همچنین به نقل از وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز گفته که من اجازه پیش فروش ندادم و باید جلوی این کار گرفته شود.
قیمت خودروی شاهین
حاشیه قیمتی سایپا شاهین!
یک ماه پیش از بلوای محیط زیستی شاهین، محصول تازه شرکت سایپا با حاشیه قیمتی دست و پنجه نرم می‌کرد. حاشیه‌ای که حواله داران این شرکت خودروسازی را مقابل سازمان بازرسی کل کشور جمع کرد تا به افزایش قیمت دوباره سایپا شاهین اعتراض کنند.

این تجمع اعتراضی پس از آن شکل گرفت که مجید باقری، قائم مقام مدیر عامل در حوزه فروش و خدمات پس از فروش گروه خودروسازی سایپا گفته بود که قیمت محصول شاهین بر اساس جزئیات مندرج در دعوت‌نامه صادر شده ماه جاری معادل ۲۶۷ میلیون تومان تعیین شده است.

او همچنین گفته بود: «نخستین سری از دعوتنامه‌های خودرو شاهین، با قیمت و ضوابط ابلاغی شورای رقابت صادر شد. گروه خودروسازی سایپا از ابتدای ثبت‌نام خودرو شاهین نیز در بخشنامه رسمی فروش به دلیل عدم تعیین قیمت نهایی از سوی مراجع ذی ربط، مبلغی را به عنوان علی‌الحساب اعلام کرده که لزوما این مبلغ ۵۰ درصد قیمت نهایی خودرو نبوده و همانطور که بار‌ها اعلام شده، گروه سایپا تعیین کننده قیمت هیچ یک از محصولات خود نیست.»

حواله داران شاهین می‌گفتند که قرار بوده قیمت شاهین برای ثبت‌نام‌کنندگان ۱۶۰ میلیون تومان تمام شود؛ این در حالی است که در قرارداد آن‌ها قیمت قطعی شاهین قید نشده است. علاوه بر آن، دومین موضوع این است که خودروسازان وعده دادند موتور برلیانس بر خودرو شاهین سوار شود، اما موتور تیبا و پراید بر این خودرو نصب شده است.

یکی از معترضان همان زمان به رسانه‌ها گفته بود کسانی که این خودرو را ثبت‌نام کردند قشر ضعیف هستند. در مرحله نخست، ثبت‌نام کنندگان ۸۰ میلیون تومان پرداخت کردند؛ این در حالی است که این خودرو به لحاظ فنی ضعف‌های متعددی دارد. شاهین به لحاظ فنی و ابعادی با دنا، پژو و سمند برابری می‌کند سوال ما این است چرا قیمت شاهین باید بالاتر از این مدل خودرو‌ها باشد؟

بخش دیگری از حواله داران معترض هم گفته بودند که «چطور قیمت خودرو هر سه ماه یک بار بازنگری و براساس نرخ تورم محاسبه می‌شود، اما چرا پیش پرداخت ما که معادل ۸۰ میلیون تومان است، براساس روز محاسبه نمی‌‎شود؟»
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید