ایران در آستانه فراگیری کرونای انگلیسی؟!

ایران در آستانه فراگیری کرونای انگلیسی؟!

نخستین مورد رسمی مبتلا به کرونای انگلیسی اواسط دی ماه از انگلستان به ایران آمده بود و به گفته مسئولان وزارت بهداشت در قرنطینه قرار گرفت تا ویروس جهش یافته شیوع نیابد. اما به فاصله دو هفته از این موضوع به شکل انگشت شمار مواردی در استان قزوین و البرز به ثبت رسید.اما شیوع گسترده این ویروس جهش یافته در کشور احتمالا از خوزستان آغاز شده است.

کد خبر : ۹۰۸۸۰
بازدید : ۴۷۷۴
کرونای انگلیسی در ایران
فرادید | بررسی ها نشان می دهد که شیوع کرونای انگلیسی در ایران به بالاترین میزان شیوع در هفته‌های گذشته رسیده است، به شکلی که تاکنون حدود ۱۰ استان موارد ابتلاو مرگ میر ناشی از این ویروس جهش یافته را به ثبت رسانده اند. با این وجود به نظر می‌رسد ویروس کرونای انگلیسی در هفته‌های پیش رو سراسر ایران را در بر بگیرد.

به گزارش فرادید؛ وزارت بهداشت با هشدار در باره فراگیری کرونای انگلیسی در کشور اعلام کرده است که این ویروس جهش یافته در کل کشور چرخیده و روز‌های سختی در انتظار مردم خواهد بود. در این رابطه سعید نمکی وزیر بهداشت گفته است که «یک زنگ خطر جدی برای مدیریت کرونا در ایران به صدا در آمده است.»


البته در میان استان ها، خوزستان از نظر شیوع کرونای انگلیسی وضعیت خطرناک تری دارد، به شکلی که روسای بیمارستان‌های اهواز در نامه‌ای به استاندار خوزستان گفته اند که شرایط کرونایی این استان به گونه‌ای است که آمار مراجعه به بیمارستان‌ها به صورت لحظه‌ای افزایش پیدا می‌کند و ظرفیت بیمارستان‌ها تکمیل شده است.

میثم معزی، رئیس بیمارستان گلستان اهواز در این رابطه می‌گوید: «سرعت انتشار ویروس انگلیسی به حدی بالا است که گنجایش بیمارستان‌های اهواز پر شده که به نظام درمان خوزستان آسیب جدی وارد می‌کند؛ لذا از استاندار تقاضا داریم که نسبت به تعطیلی استان و شهرستان‌های قرمز اقدام لازم را انجام دهد.»

بررسی‌های گزارش ستاد‌های کرونا در استان‌ها نشان می‌دهد که موارد ابتلا و مرگ و میر ناشی از ویروس کرونای انگلیسی علاوه بر خوزستان، در استان‌های تهران، البرز، قزوین، مرکزی، هرمزگان، گیلان، اصفهان و خراسان رضوی نیز به ثبت رسیده است.

با این وجود به نظر می‌رسد در روز‌های آینده میزان مبتلایان به ویروس کرونا انگلیسی در کشور افزایش یابد و به تبع آن استان‌های بیشتری درگیر این ویروس جهش یافته شوند.
کرونای انگلیسی اهواز
کرونای انگلیسی چگونه به ایران آمد و شیوع یافت؟
نخستین مورد رسمی مبتلا به کرونای انگلیسی اواسط دی ماه از انگلستان به ایران آمده بود و به گفته مسئولان وزارت بهداشت در قرنطینه قرار گرفت تا ویروس جهش یافته شیوع نیابد. اما به فاصله دو هفته از این موضوع به شکل انگشت شمار مواردی در استان قزوین و البرز به ثبت رسید.

اما شیوع گسترده این ویروس جهش یافته در کشور احتمالا از خوزستان آغاز شده است. براساس اعلام ستاد کرونای استان خوزستان در حال حاضر ۱۱ شهرستان خوزستان در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند که از این میان وضعیت شادگان قرمز بسیار خطرناک عنوان شده است.

با این وجود به نظر می‌رسد که این استان هم آغازکننده پیک چهارم کرونا در کشور به شمار می‌رود و هم مرکز شیوع کرونای انگلیسی در ایران قلمداد می‌شود.

وزیر بهداشت در این رابطه می‌گوید که شادگان به‌عنوان اولین کانون و سپس رامهرمز، اهواز و آبادان، کانون‌های بعدی ویروس انگلیسی کرونا هستند.

اعضای ستاد کرونای خوزستان می‌گویند که ویروس جهش یافته از عراق به این استان مرزی آمده است. رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در این باره اعلام کرده است که یک خانواده ساکن انگلیس به عراق سفر کرده بودند و از عراق نیز به ایران آمده و در منزل خانواده‌ای در شادگان حضور پیدا کرده‌اند و گسترش بیماری از این نقطه بوده است.

او همچنین گفته است که منشأ کرونای جهش یافته در خوزستان از یک مسافر بیمار مبتلا به کرونای انگلیسی در کیان‌آباد اهواز بوده که از هلند وارد کشور شده بود.
بررسی پیک جدید کرونا با وجود کرونا انگلیسی در خوزستان نشان می دهد که تعداد مبتلایان ۶ تا ۱۴ ساله در این پیک، بیش از دو برابر شده و موارد ابتلای ۱۵ تا ۲۹ ساله‌ها نیز ۱۷ درصد نسبت به پیک اول بیشتر شده است.
علائم کرونای انگلیسی
علائم کرونای انگلیسی؛ چگونه پیشگیری کنیم؟
گرچه تمام علائم ویروس کرونای انگلیسی شبیه به ویروس کرونای چینی است، اما برخی علائم در گونه جهش یافته شدت بیشتری دارند. پژوهشگران می‌گویند که ویروس جهش یافته انگلیسی با تب بالا و عفونت ریوی شدید بروز می‌یابد.

دکتر حمید سوری؛ رئیس کمیته کشوری اپیدمولوژی کووید ۱۹ درباره علائم این ویروس جهش یافته می‌گوید که علائم این ویروس با تب و سرفه شروع و پس از سه روز با شدت زیاد خود را نشان می‌دهد؛ هنوز هیچ تحقیقاتی ثابت نکرده است که ویروس جهش یافته چه گروه سنی را بیشتر درگیر می‌کند، اما باید بیشتر از قبل مراقب کودکان باشیم.

از طرفی هم اپدمیولوژیست‌ها می‌گویند که میزان شیوع و مرگ و میر ویروس کرونای انگلیسی بیش از کرونای چینی است. از سوی دیگر بررسی‌ها هم نشان داده که آنتی بادی‌ها تاثیر بسیاری کمی روی گونه جدید دارند.

برخی از پژوهشگران نیز مدعی شده اند که گونه جهش یافته جدید جوانان ۱۵ تا ۱۷ ساله را بیشتر مبتلا می‌شوند.

با این وجود متخصصان بیماری‌های عفونی می‌گویند برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری باید شستشوی مداوم دست، رعایت فاصله گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک از منزل تا منزل، عدم شرکت در تجمع‌ها و پرهیز از سفر‌های غیرضروری را در اولویت قرار داد.

مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت در رابطه با راه‌های پیشگیری از شیوع و ابتلا به کرونای انگلیسی اعلام کرده است: «روش‌های پیشگیری همان روش‌های قبلی است؛ یعنی رعایت پروتکل‌ها و عدم حضور در تجمعات غیرضروری، پرهیز از هرگونه دورهمی و برگزاری دورهمی‌ها حتی محافل کوچک خانوادگی، فاصله گذاری فیزیکی، استفاده از ماسک و حتی استفاده دوبل از ماسک و رعایت نکات بهداشت فردی و عمومی همچنان تنها راه مقابله است.»
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید