آزمون دکتری زیر سایه کرونا

آزمون دکتری زیر سایه کرونا

اما امسال نیز با اینکه تنها چند روز به برگزاری کنکور دکترا باقی مانده است، بسیاری از این داوطلبان تقاضا دارند که دوباره این آزمون به تعویق بیفتد تا شاید شرایط تغییر کند و کرونا کمی روی خوش به مردم نشان دهد.

کد خبر : ۹۰۸۸۱
بازدید : ۵۹۴۸
کرونا و آزمون دکتری

از اواخر بهمن سال گذشته که مشخص شد کرونا به ایران هم راه پیدا کرده است بسیاری از برنامه‌ریزی‌هایی که به صورت کلان در کشور انجام شده بود، تغییر کرد؛ مدارس به خانه‌ها منتهی شد و دانشگاه‌ها نیز تعطیل شد و دانشجویان از خانه کلاس‌ها را دنبال کردند.

زمان برگزاری کنکور‌های دانشگاهی نیز از گزند این آسیب در امان نماند و کرونا باعث شد که زمان برگزاری کنکور سراسری، ارشد و دکترا چندین و چند بار تغییر کند.

تغییر آزمون دکترا در سالی که گذشت

نخستین تغییر با شروع کرونا در آزمون دکترا رخ داد و کنکوری که قرار بود در نهم اسفند ۹۸ برگزار شود، زمانش تغییر کرد و به نهم خرداد موکول شد؛ اما به علت آمار بالای ابتلا و مرگ بیماران کرونایی این آزمون در خرداد نیز برگزار نشد و سرانجام با سه بار تغییر داوطلبان این آزمون در نهم مرداد سال ۹۹ سر جلسه رفتند و در آزمون شرکت کردند.

اما امسال نیز با اینکه تنها چند روز به برگزاری کنکور دکترا باقی مانده است، بسیاری از این داوطلبان تقاضا دارند که دوباره این آزمون به تعویق بیفتد تا شاید شرایط تغییر کند و کرونا کمی روی خوش به مردم نشان دهد.

اختلاف نظر دانشجویان بر سر برگزارشدن یا برگزارنشدن آزمون

این روز‌ها بسیاری از دانشجویانی که متقاضی شرکت در آزمون دکترا هستند تقاضا دارند که زمان این آزمون تغییر کند؛ اما در این میان نیز دانشجویانی هستند که معتقدند تغییر زمان آزمون همه برنامه‌ریزی‌های آن‌ها را بر هم می‌زند.

مشکل سربازی؛ اگر آزمون عقب بیفتد

سعید باجلان یکی از این دانشجویان است که به «شهروند» می‌گوید: «سال گذشته اگر زمان آزمون تغییر کرد، چون هیچ شناختی از این ویروس وجود نداشت و همه امید داشتند که خیلی زود شر این ویروس از سر کشورمان کم شود، اما این اتفاق رخ نداد و روز به روز این ویروس بیشتر جولان داد.
حالا با گذشت یک سالی که از شیوع آن می‌گذرد چاره‌ای نیست که زندگی و شرایط عادی در سایه پروتکل‌های بهداشتی ادامه پیدا کند.» او ادامه می‌دهد که تعویق کنکور دکترا در سال گذشته شرایط را برای داوطلبان پسر سخت‌تر می‌کند؛ زیرا برخی از این دانشجویان در تاریخ اول تیر و مردادماه به سربازی اعزام شده‌اند.

با کلی برنامه‌ریزی درسی برای کنکور و آمادگی باید اعزام به خدمت شوند و کل زحمات یک ساله شان هدر رفته است. اگر زمان آزمون تغییر کند باید سایر سازمان‌ها مانند نظام و ظیفه نیز با سازمان سنجش همراه شوند تا اعزام‌ها تا زمان اعلام نتایج به تعویق بیفتد.

اما یکی دیگر از دانشجویان نظر دیگری دارد و معتقداست که تعویق کنکور به فروردین یا اردیبهشت سال آینده می‌تواند کمی از استرس دانشجویان کم کند.

آزمون برای دستیاران پزشکان خطرناک است برای ما نه!

فاطمه محمدپور توضیح می‌دهد که وزارت بهداشت آزمون دستیاری پزشکی را به دلیل شرایط خطرناک ویروس کرونا در کشور به تعویق انداخته است و این نشان می‌دهد که در حال حاضر شرایط آن قدر‌ها هم مساعد نیست.

او با تأکید بر اینکه آزمون دستیاری پزشکی ۱۰ تا ۱۵ هزار نفر متقاضی دارد، خاطر نشان می‌کند: «وقتی وزارت بهداشت اعلام می‌کند که شرایط برای برگزاری آزمون برای ۱۵ هزار نفر مساعد نیست پس برگزاری آزمون برای بیش از ۱۸۰ هزار نفر بسیار خطرناک‌تر است و به همین دلیل منطق حکم می‌کند که این آزمون به زمان دیگری که شرایط مساعدتر است، منتقل شود.»

این دانشجو نگران ویروس کرونای انگلیسی است که این روز‌ها آمار مبتلایان به کرونا را زیاد کرده است و می‌گوید که شاید شرایط در اردیبهشت و خرداد سال آینده تغییر کند و واکسن کرونا بتواند حجم بیماری را کاهش دهد.

چرا سازمان سنجش به هشدار وزارت بهداشت بی‌توجه است

اما در این میان آمار مخالفان به برگزاری آزمون بیشتر است و بسیاری از داوطلبان این آزمون به سازمان سنجش برای برگزار آزمون اعتراض دارند و معترضند که چرا سازمان سنجش با وجود هشدار جدی ستاد ملی مقابله با کرونا در مورد خیز چهارم و احتمال شیوع کرونای انگلیسی اصرار به برگزاری آزمون دارد.

این اعتراضات در حالی ادامه دارد که برخی از این داوطلبان به شرایط بد در خوزستان اشاره می‌کنند و سوال‌شان این است که با وجود شرایط قرمز در خوزستان داوطلبان دکترای این استان قرار است چگونه در کنکور شرکت کنند. علاوه بر این در کهگیلویه‌وبویر احمد هم با زلزله مواجه بوده‌ایم و داوطلبان این شهرستان نیز شرایط شرکت در کنکور را ندارند.

درخواست جمعی برای تعویق کنکور دکترا

از زمانی که آزمون دستیاری پزشکی به تعویق افتاده است، کارزار درخواست تعویق کنکور دکترا نیز در بین داوطلبان به راه افتاده است و در حال حاضر ۱۳ هزار داوطلب در آن شرکت کرده‌اند، اما با وجود این خبری از تعویق کنکور دکترا نیست.

این در حالی است که وزارت بهداشت بار‌ها در خصوص شدت‌گرفتن بیماری کرونا در اسفند هشدار داده و خبر انتشار ویروس کرونای انگلیسی در کشور موجی از نگرانی‌ها را در کشور ایجاد کرده است؛ زیرا به گفته بسیاری از کارشناسان این ویروس هفتاد برابر بیشتر از ویروس کرونای قبلی قدرت سرایت دارد و نکته مهم در مورد آن این است که جوانان و کودکان نیز از گزند این ویروس درامان نیستند و همین موضوع بحث لغو آزمون دکترا را جدی‌تر می‌کند.

آزمون در زمان تعیین‌شده برگزار می‌شود

فاطمه زرین‌آمیزی، سخنگوی سازمان سنجش، در خصوص برگزاری آزمون دکترا در روز پانزدهم اسفند می‌گوید: «آزمون ورودی مقطع دکترای نیمه متمرکز (Ph.D) سال ۱۴۰۰ به منظور پذیرش دانشجو در دوره‌های روزانه، نوبت دوم، دانشگاه آزاد، دانشگاه پیام نور، دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی و پردیس خودگردان دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی در تاریخ پانزدهم اسفند برگزار خواهد شد و بیش از ۱۸۴ هزار و ۲۱۳ نفر در این آزمون با هم به رقابت می‌پردازند.»

او به این نکته اشاره می‌کند که سازمان سنجش مسئول لغو آزمون نبوده و ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا با توجه به شرایط تصمیم به تعویق برگزاری کنکور و یا برگزاری می‌گیرد. در واقع سازمان سنجش مجری قانون است نه قانونگذار و هر تصمیمی را که ستاد کرونا ابلاغ کند، اجرا می‌کنند.

زرین آمیزی با اشاره به اینکه همه آزمون‌ها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار می‌شود، خاطر نشان می‌کند: «در کنکور دکترای ۱۴۰۰ از تجربیات به کار گرفته شده در کنکور دکترای ۹۹ در خصوص اعمال پروتکل‌های بهداشتی استفاده می‌کنیم و میزان فاصله‌گذاری اجتماعی کنکور دکترای ۱۴۰۰ را ۱.۵ متر بین هر داوطلب مشخص کرده‌ایم.»

او با اشاره به افزایش حوزه‌های برگزاری آزمون ادامه می‌دهد: «حوزه‌های برگزاری آزمون دکترای ۹۹ در ۶۰ شهر بود که برای کنکور دکتری ۱۴۰۰ به ۱۱۰ شهر افزایش یافته است.»

اگر پروتکل‌ها رعایت شود اتفاقی نمی‌افتد

زندگی ادامه دارد و نمی‌توان به خاطر کرونا زندگی را متوقف کرد؛ این موضوعی است که مسعود مردانی، عضو ستاد کرونا به آن اشاره می‌کند و می‌گوید: «زمانی که کنکور سراسری در مرداد برگزار شد شرایط ما در مورد ویروس کرونا بسیار بدتر از حال حاضر بود و میزان درگیری با کرونا بسیار وسیع‌تر از این بود.»

او توضیح می‌دهد که در آن زمان با وجود جمعیت زیادی که در این آزمون شرکت کرده بودند، مشکلی هم پیش نیامد و در حال حاضر هم نمی‌توان این آزمون را لغو کرد؛ زیرا باید این را بدانیم که کرونا سال دیگر هم میهمان ماست و باید زندگی در کنار کرونا را با رعایت نکات بهداشتی بیاموزیم نه اینکه منتظر باشیم که همه برنامه‌ها لغو شود.

او با اشاره به اینکه هر کسی که در این آزمون شرکت می‌کند باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کند تأکید می‌کند: «یک قسمت کار نیز به وجدان خودمان بر می‌گردد و بهتر است اگر کسی هر نوع علایم سرماخوردگی، آنفلوآنزا یا کرونا را دارد از حضور در آزمون اجتناب کند حتی اگر یک سال عقب بیفتد.»
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید