هزینه ۲۸ میلیونی روی دست متقاضیان وام ۲۴۰ میلیون تومانی!

هزینه ۲۸ میلیونی روی دست متقاضیان وام ۲۴۰ میلیون تومانی!

هزینه وام ۲۴۰ میلیون تومانی برای متاهل‌ها بین ۲۸ تا ۲۹ میلیون تومان و برای مجرد‌ها بین ۱۶ تا ۱۷ میلیون تومان خرج بر می‌دارد. در این صورت متاهل‌ها و مجرد‌ها باید پیش از گرفتن وام ۱۷ تا ۳۰ میلیون تومان گول نقد کنار بگذارند. بررسی‌ها نشانگر آن است که متقاضیان با خرید هرکدام از این اوراق تسه می‌توانند با اعتبار ۵۰۰ هزار تومان بدون انتظار در صف، از بانک مسکن وام دریافت کنند.

کد خبر : ۹۰۸۹۴
بازدید : ۵۰۲۵
 وام ۲۴۰ میلیون تومانی!
فرادید | نگاهی به آخرین قیمت اوراق تسهیلات مسکن (تسه) نشان می‌دهد که قیمت این وام برای متاهلان و مجردان تهرانی افزایش یافته است. در حال حاضر قیمت هر ورق تسه به ۵۹ تا ۶۱ هزار تومان رسیده است که نشانگر گران شدن وام مسکن در کلانشهر تهران و رسیدن نرخ سود این تسهیلات به حدود ۲۰ درصد است.

به گزارش فرادید؛ سقف این وام برای مجردین ۱۴۰ میلیون تومان و برای متاهلین ۲۴۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است؛ بنابراین برای دریافت سقف وام، مجردین باید ۲۸۰ مورد اوراق تسه و متاهلین نیز ۴۸۰ مورد اوراق تسه تهیه کنند.



با این وجود هزینه وام ۲۴۰ میلیون تومانی برای متاهل‌ها بین ۲۸ تا ۲۹ میلیون تومان و برای مجرد‌ها بین ۱۶ تا ۱۷ میلیون تومان خرج بر می‌دارد. در این صورت متاهل‌ها و مجرد‌ها باید پیش از گرفتن وام ۱۷ تا ۳۰ میلیون تومان گول نقد کنار بگذارند.

بررسی‌ها نشانگر آن است که متقاضیان با خرید هرکدام از این اوراق تسه می‌توانند با اعتبار ۵۰۰ هزار تومان بدون انتظار در صف، از بانک مسکن وام دریافت کنند.

براساس آمارها، قیمت هر برگ تسه در فروردین ۶۲ هزار و ۲۰۰ تومان، اردیبهشت و خردادماه نیز هرکدام ۶۱ هزار و ۳۰۰، ۷۰۰ تومان قیمت داشته اند. همچنین هر برگ از اوراق تسهیلات مسکن بانک مسکن در تیر سال ۱۳۹۹ با قیمت ۶۱ هزار و ۷۰۰ تومان، مرداد ۶۱ هزار و ۵۰۰ تومان و در شهریور ۶۰ هزار تومان داد و ستد می‌شد.

البته این اوراق در مهرماه ۶۱ هزار و ۷۰۰ تومان، آبان ماه ۶۱ هزار و۲۰۰ تومان و در آذرماه ۶۱ هزار و ۸۰۰ تومان قیمت داشته اند. قیمت این اوراق در دی امسال نیز ۶۲ هزار و ۴۰۰ تومان و در بهمن ماه نیز ۵۹ هزار و ۶۰۰ تومان است.

در حال حاضر نیز قیمت اوراق تسه در بازار بورس متفاوت است. به شکلی که قیمت این اوراق از ابتدا تا پایان بازار از ۵۹ هزار تومان تا ۶۱ هزار تومان در نوسان است.
۲۸ میلیون برای وام ۲۴۰ میلیون تومانی!
میزان وام مسکن برای مجرد‌ها و متاهل‌ها چقدر است؟
براساس اعلام بانک مسکن مجرد‌های ساکن تهران می‌توانند تا ۱۴۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت کنند که شامل ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن و ۴۰ میلیون تومان جعاله می‌شود. همچنین زوج‌های تهرانی نیز بر همین اساس می‌توانند تا سقف ۲۴۰ میلیون تومان شامل ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن برای هر نفر و ۴۰ میلیون تومان وام جعاله دریافت کنند.

البته سقف این تسهیلات برای مراکز استان و شهر‌های با جمعیت بیش از ۲۰۰ هزار نفر به ۸۰ میلیون تومان رسیده که برای آن باید ۱۶۰ برگه خریداری شود که هزینه آن ۹ میلیون و ۵۳۶ هزار تومان است.

همچنین این وام برای سایر مناطق شهری ۶۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است که باید برای آن ۱۲۰ برگه خریداری شود که هزینه آن هفت میلیون و ۱۵۲ هزار تومان می‌شود.
شرایط دریافت وام مسکن

نرخ سود وام مسکن؛ چقدر پول می‌گیریم و چقدر پس می‌دهیم؟

بررسی اطلاعات اعلام شده از سوی بانک مسکن نشان می‌دهد که نرخ سود اسمی وام مسکن ۱۷.۵ درصد است. اما محاسبات نشان می‌دهد که دریافت کنندگان این تسهیلات رقمی بیشتر از نرخ اسمی پرداخت می‌کنند.

بر این اساس محاسبات نشان می‌دهند دریافت نخست و پراخت‌های ماهیانه گیرندگان وام در طول ۱۲ سال در صورت اضافه مبلغ پرداخت شده اولیه جهت تهیه وام از دریافت ابتدایی آن‌ها کاسته شده و درنهایت نرخ سود بالاتر خواهد رفت. این رقم در ۲۵ بهمن ماه ۲۰.۹ درصد و در روز بعد از آن، به ۲۱.۱۴ درصد برای متقاضیان رسید.

البته در حال حاضر این رقم به ۲۰ درصد رسیده است.

با این حال جمع مبلغ قسط‌های وام در شرایط مختلف به اضافه مبلغ اولیه برآورد کننده هزینه نهایی وام مسکن است. این هزینه برای متاهلین در این روز ۳۳۰ میلیون و ۸۵۰ هزارتومان بوده و نسبت به روز قبل ۱ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان افزایش پیدا کرد.

از طرف دیگر مجردینی که در این روز برای خرید خانه در سقف ۱۴۰ میلیون تومان وام دریافت کرده اند تا پایان ۱۲ سال باید ۱۷۸ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان به بانک مسکن در ازای این وام بپردازند که در مقایسه با ۲۵ بهمن ماه ۶۵۰ هزار تومان افزایش داشته است.

در نهایت می‌توان گفت که سه شاخص هزینه وام و نرخ سود و هزینه نهایی وابستگی مستقیم به قیمت اوراق تسهیلات مسکن دارد. هر تغییری در قیمت اوراق سبب خواهد شد تا سه متغیر با رفتاری مشابه هم دیگر جابجا شوند.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید