مهریه بیت کوین و دیجی بایت

مهریه بیت کوین و دیجی بایت

درحالی که چندماهی از عقد نوید و سمیه می‌گذرد، نوید با بیان اینکه از فعالان حوزه ارز‌های دیجیتال و پیگیر اخبار این صنعت است، گفته بود که همین مسئله باعث شده تا از همسرش بخواهد بخشی از مهریه خود را به‌صورت بیت کوین و ارز دیجیتال در نظر بگیرد. چراکه از زمان آشنایی‌شان، همسرش نیز به این حوزه علاقه‌مند شده است.

کد خبر : ۹۱۱۲۴
بازدید : ۶۶۹۰
مهریه بیت کوینی
فرادید | مدت‌ها پیش زوجی در مراسم عقدشان برای نخستین بار از بیت کوین و ارز‌های دیجیتال به عنوان مهریه عقدنامه استفاده کردند. این خبر به قدری عجیب بود که به سوژه روز اکثر رسانه‌ها و فعالان شبکه‌های اجتماعی تبدیل شد. برخی از کاربران به انتقاد از چنین عملی پرداختند و برخی دیگر معتقدند که این افراد قصد دارند از این راه به معروفیت دست یابند.

به گزارش فرادید، در مراسم عقد نوید و سمیه، عاقد با مهریه یک جلد کلام‌الله مجید، یک شاخه نبات، تعداد ۵هزار عدد دیجی بایت و ۰.۰۵ بیت کوین و پنج مثقال طلا و سی عدد ربع سکه بهار آزادی، عروس را به عقد داماد درآورد، مهریه این زوج در مدت زمان کوتاهی بر سر زبان‌ها افتاد و حواشی بسیاری ایجاد کرد.


درحالی که چندماهی از عقد نوید و سمیه می‌گذرد، نوید با بیان اینکه از فعالان حوزه ارز‌های دیجیتال و پیگیر اخبار این صنعت است، گفته بود که همین مسئله باعث شده تا از همسرش بخواهد بخشی از مهریه خود را به‌صورت ارز دیجیتال در نظر بگیرد. چراکه از زمان آشنایی‌شان، همسرش نیز به این حوزه علاقه‌مند شده است.

نوید می‌گوید که «بنده از کاربران سایت ارز دیجیتال هستم و در زمینه ارز‌های دیجیتال فعالیت دارم. همسرم در مدتی که باهم آشنا شدیم به ارز‌های دیجیتال علاقه‌مند شده و برای مهریه، دیجی بایت و بیت کوین را قبول کرد.»

مبالغ سنگین مهریه

موضوع مهریه این روز‌ها بحثی بسیار داغ است، به نظر می‌رسد که هرچه مبالغ مهریه سنگین‌تر یا عجیب‌تر باشد، جذاب‌تر یا پر سروصدا‌تر خواهد بود. اگر حواشی و مهریه‌های عجیب و غریب را در نظر نگیریم، شاهد زندگی‌های مشترک بسیاری خواهیم بود که بدون این زرق و برق‌های بیهوده و جنجالی در آرامش و خوشبختی به سر می‌برند.

زمانی که خطبه عقد نوید و سمیه جاری شد، ارزش هر واحد بیت کوین قیدشده در عقدنامه آن‌ها حدودا معادل ۱۱،۰۰۰ دلار بود، اما اکنون ارزش هر واحد بیت کوین به ۴۵ هزار و ۲۵۰ دلار رسیده است که رشد صعودی چشمگیری بود؛ باید مطمئن بود که تا چند سال دیگر صد‌ها برابر به ارزش آن‌ها اضافه می‌شود.

ارزش این ارز دیجیتال نوپا طی ده سال گذشته چند میلیون درصد افزایش یافته، اکثر فعالان این حوزه پیش‌بینی می‌کنند که این روند افزایشی طی سال‌های آینده همچنان ادامه خواهد داشت.

طی سال گذشته و با توجه به افزایش تورم، محبوبیت ارز‌های دیجیتالی نظیر بیت کوین در ایران به‌شدت بیشتر شده است. امروزه از بیت کوین بیشتر بعنوان ابزار سرمایه‌گذاری و ذخیره ارزش استفاده می‌شود، اما این ارز دیجیتال به‌دلیل تراکنش‌های مستقیم و بدون واسطه، برای پرداخت هم گزینه محبوبی به حساب می‌آید.

در وب‌سایت‌های درج آگهی کشور، تاکنون ده‌ها آگهی فروش با روش پرداخت بیت کوین درج شده است. سال گذشته نیز در تهران اخباری درباره معامله یک آپارتمان به واسطه بیت کوین منتشر شده بود.

مهریه ارز دیجیتال
مهریه عجیب قانونی است؟

در گذشته مهریه‌های هرکدام از زوج‌ها عجیب‌تر از دیگری بود، درواقع آن‌ها می‌خواستند که با مهریه شان تک باشند؛ مهریه‌هایی همچون «سفر به دور دنیا در ۱۸۰ روز، هزار بار سفر به کربلا، سفر به ۱۲۰ پایتخت جهان، ۱۱۰ کیلوگرم گل یاس، ۱۳۶۸ شاخه رز قرمز، ۵۰۰۰ قطعه مرجان دریایی، ۱۰ راس آهوی ﻭحشی، دو هزار قطعه شکلات، ۱۰۰ لیتر بنزین، ۱۰۰ تابلوی نقاشی، یک کیلو پر مگس، یک دست و یک پا، یک جفت چشم و ۱۹۷۸ توپ تنیس، از عجیب‌ترین مهریه‌های ثبت شده در دفاتر ثبت ازدواج کشور بودند.

اما در جدیدترین اخبار گفته شده که دختر جوانی در اقدامی عجیب مهریه اش را بیت کوین و دیجی بایت اعلام کرده است، به نظر می‌رسد که این دختر قصد دارد تا به عنوان اولین فردی که ارز دیجیتال را بعنوان مهریه انتخاب کرده اعلام شود. این امر برای بسیاری از افراد سوالاتی به وجود آوده که آیا چنین کاری قانونی است؟

مهدی عزیززاده قصاب وکیل با تجربه دادگستری، در این باره می‌گوید که «بر اساس قانون هر چیزی را که بتوان آن را به مثابه مالی در نظر گرفت میتواند تحت عنوان مهریه تعیین و مطالبه شود. در واقع به زبان ساده هر چیزی را که بتوان مالک شد و به آن تملک داشت میشود در ازای مهریه درخواست کرد؛ از یک شاخه گل تا سکه‌ها و ارز‌های دیجیتالی مثل بیت کوین.»

این وکیل دادگستری در پاسخ به این سوال که آیا بیت کوین مبنایی غیر شرعی یا غیر عرفی دارد یا خیرگفته است که «شرع انتخاب بیت کوین را ممنوع نکرده است و می‌تواند به عنوان مهریه انتخاب شود.»

البته به اعتقاد عموم فق‌ها و حقوقدانان مهریه باید دارای شرایطی باشد که از جمله آن‌ها می‌توان به «مالیت و ارزش داد وستد داشته باشد»، «زن بتواند مالک آن بشود. مثلا اموالی که متعلق به عموم است مثل پارک ها، خیابان‌ها و … یا اموالی که در رهن دیگری ست را علی‌رغم آنکه ارزش مالی دارد، نمی‌توان به عنوان مهریه تعیین کرد.»، «شوهر باید از اموال خود مهریه‌ی زن را تعیین کند یا آنکه اموال دیگری را با اجازه‌ی او به مهر زن درآورد.» اشاره کرد.

دیگر شرایط مهریه شامل مواردی همچون «مهریه باید معین باشد. یعنی طرفین نمی‌توانند یکی از خانه یا ماشین یا سکه را به طور مردد به عنوان مهریه تعیین کنند.»، «مهریه باید معلوم باشد: جنس، وصف و مقدار مهریه باید دقیقا مشخص شود تا طرفین جاهل به آن نباشند.»، «مهر بایستی منفعت عاقلانه و مشروع داشته باشد. مثلا یک کیلو پرمگس و موی سرو مواد مخدر و اعضای بدن را نمی‌توان به عنوان مهر قرار داد.» و «شوهر باید بتواند آن را تسلیم زن کند. مثلا انگشتری که در دریا غرق شده است را نمی‌توان مهر زن کرد.» می‌شود.

در شرع اسلام مهریه بیشتر به عنوان نماد تضمینی برای دوام زندگی مشترک در نظر گرفته شده است، اما در شرایط فعلی جامعه کشور فرهنگ‌های بی پایه و اساس زیادی بین زوجین جوان در حال رواج است که بیشتر باعث صدمه دیدن روابط و نتیجه زندگی مشترک آن‌ها خواهد شد.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید