کشف نوع منقرض شده از غازها

کشف نوع منقرض شده از غازها

این غاز مرموز بیشترین شباهت را به غاز سینه‌سرخ دارد با این حال تفاوت‌های اساسی در الگو‌های رنگی صورت و بدن این دو نوع غاز وجود دارد.

کد خبر : ۹۱۱۴۵
بازدید : ۶۲۵۴۰
غاز

یک دیرینه‌شناس معتقد است با کمک یک نقاشی چندهزارساله مصری شواهدی از وجود یک نوع غاز منقرض‌شده را کشف کرده است.

حدود پنج‌هزار سال پیش یک هنرمند تصویری از چند غاز را با جزئیات خارق‌العاده در مقبره یکی از مقام‌های عالی‌رتبه مصر باستان نقاشی کرد.

نتایج یک بررسی جدید نشان می‌دهد این نقاشی که از آن به‌عنوان «مونالیزای مصر باستان» یاد می‌شود، نوع منقرض‌شده‌ای از غاز را به تصویر می‌کشد که پیش‌تر دیده نشده بود.
این نقاشی که ۴۶۰۰ سال قدمت دارد و با نام «غاز‌های میدوم» شناخته می‌شود در حوالی سال ۱۸۰۰ در مقبره بالاترین مقام دربار یکی از فرعون‌های مصر کشف شد. این مقبره در «میدوم» یک محوطه باستان‌شناسی در مصر قرار دارد.
به گفته آنتونی رومیلیو، یکی از محققان دانشگاه کوئینزلند، این نقاشی واضح که به‌عنوان «مونالیزای مصر» شناخته می‌شود و زمانی بخشی از یک تابلوی عظیم بوده است، مردی را نیز به تصویر می‌کشد که درحال به دام انداختن این غاز‌ها برای هدیه دادن آن‌ها به مقبره است؛ با این حال تاکنون هیچ‌کس متوجه این موضوع نشده که غاز‌های این نقاشی از گونه‌های شناخته‌نشده هستند.
سال گذشته وقتی رومیلیو مشغول بررسی این نقاشی در موزه آثار تاریخی مصری قاهره بود، یکی از این غاز‌ها توجه او را جلب کرد و دریافت طرح و رنگ‌های این پرنده بسیار متفاوت از غاز‌های امروزی هستند.

رومیلیو برای انجام این تحقیقات، سه غاز را که در این نقاشی بودند، مورد بررسی قرار داد و دریافت یک مورد از این غاز‌ها با هیچ‌یک از پرنده‌های امروزی تطابق ندارد. این غاز مرموز بیشترین شباهت را به غاز سینه‌سرخ دارد با این حال تفاوت‌های اساسی در الگو‌های رنگی صورت و بدن این دو نوع غاز وجود دارد.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید