مردان بیشتر از زنان قربانی کرونا می‌شوند؟

مردان بیشتر از زنان قربانی کرونا می‌شوند؟

پژوهشگران معتقدند که مردان به دلایل متعدد در برابر بیماری کرونا ضعیف‌تر از زنان هستند و از همین رو تعداد مرگ و میر ناشی از کرونا میان مردان بیشتر است. طبق مطالعه‌ای که تفاوت‌های بیولوژیکی زنان و مردان در بیماری کووید۱۹ را بررسی کرده، مشخص شده است که مردان مبتلا به ویروس کرونا سه برابر بیشتر از زنان در بخش مراقبت‌های ویژه بستری می‌شود و احتمال مرگ آن‌ها بر اثر این بیماری نیز بیشتر است.

کد خبر : ۹۱۱۷۷
بازدید : ۵۴۲۵
فوتی های کرونا
فرادید | آخرین آمار سازمان جهانی بهداشت نشان می‌دهد که از ابتدای همه گیری کرونا در جهان تاکنون، ۲ میلیون و ۵۴۴ هزار نفر جان خود را در اثر ابتلا به کووید ۱۹ از دست داده است. در این میان پژوهشگران داخلی و خارجی معتقدند که میزان مرگ و میر ناشی از کرونا در میان مردان بیشتر از زنان است. البته آن‌ها می‌گویند که میزان ابتلای مردان به اندازه زنان بوده است.

به گزارش فرادید؛ گرچه ابتلا و مرگ و میر ناشی از کرونا در تمامی سنین وبدون در نظر گرفتن جنسیت وجود دارد، اما پژوهشگران بر این عقیده اند که میزان مرگ و میر کرونا و ابتلا به آن در میان مردان شایعتر بوده است. این فرضیه که حالا به تایید وزارت بهداشت هم رسیده، نشان می‌دهد که مردان در برابر کرونا آسیب پذیر‌تر بوده اند.


در این رابطه محسن شتی، رییس اداره سلامت سالمندان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می‌گوید: «بیش از نصف موارد بستری و مرگ به علت کرونا در کشور مربوط به مردان بوده است.»

به اعتقاد او، این مسئله به دلیل ارتباط این بیماری با میزان حضور در محل‌های شلوغ و سربسته و تماس بیشتر با سایر افراد در چنین مکان‌هایی در خارج از خانه به نسبت زنان است.

از طرفی، مطهره علامه رییس اداره سلامت میان‌سالان وزارت بهداشت هم معتقد است که «موارد آلودگی و شدت ابتلا و مرگ و میر کرونا در مردان بیشتر از زنان است، زیرا برخی ویژگی‌های بیولوژیک مردان آنان را نسبت به ابتلا به کووید ۱۹ آسیب پذیرتر از زنان می‌کند.»

براساس آخرین آمار وزارت بهداشت تا لحظه نگارش این گزارش، مجموع جان باختگان این بیماری به ۶۰ هزار و ۱۸۱ نفر رسیده و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۶۳۹ هزار و ۶۷۹ نفر رسیده است.
کرونای انگلیسی علائم
چرا مردان بیشتر از زنان در اثر کرونا می‌میرند؟
پژوهشگران معتقدند که مردان به دلایل متعدد در برابر بیماری کرونا ضعیف‌تر از زنان هستند و از همین رو تعداد مرگ و میر ناشی از کرونا میان مردان بیشتر است. طبق مطالعه‌ای که تفاوت‌های بیولوژیکی زنان و مردان در بیماری کووید۱۹ را بررسی کرده، مشخص شده است که مردان مبتلا به ویروس کرونا سه برابر بیشتر از زنان در بخش مراقبت‌های ویژه بستری می‌شود و احتمال مرگ آن‌ها بر اثر این بیماری نیز بیشتر است.

براساس این تحقیق که ۹ دسامبر در مجله نیچر کامیونیکیشن منتشر شده، احتمال بستری شدن یک بیمار مرد در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان تقریبا سه برابر (۲.۸۴ برابر) بیشتر از بیمار زن است و احتمال مرگ در بیماران مرد ۱.۳۹ برابر بیشتر از بیماران زن است.

نویسندگان‌این تحقیق می‌گویند که زنان به طور طبیعی اینترفرون نوع یک بیشتری تولید می‌کنند. اینترفرون نوع یک ماده‌ای است که پاسخ ایمنی غیرطبیعی را در نوع شدید کووید۱۹ محدود می‌کند. همچنین این پروتئین (اینترفرون نوع یک) سلول‌های تی بیشتری تولید می‌کند تا سلول‌های آلوده را از بین ببرد.

همچنین اعتقاد بر این است که وجود هورمون زنانه استرادیول در زنان محافظت بیشتری در برابر عفونت ایجاد می‌کند. این مطالعه می‌گوید تستوسترون برخلاف هورمون استرادیول، می‌تواند پاسخ ایمنی در مردان را محدود کند.

با این حال محققان این مطالعه می‌گویند که از نظر جنسیت بین افراد مبتلا به بیماری‌های فشار خون و دیابت که در آن‌ها خطر ابتلا به نوع شدید کووید۱۹وجود دارد، تفاوت عمده‌ای مشاهده نمی‌شود.

افرادی که این تحقیق را انجام داده‌اند می‌گویند گرچه همچنان به مطالعات بیشتری نیاز است، اما این داده‌ها برای مدیریت بالینی کووید۱۹ تاثیراتی خواهد داشت.

دکتر کیت وب از دانشگاه کیپ‌تاون در آفریقا در این رابطه گفته است: «این داده‌ها می‌تواند به پزشکان کمک کند تا متوجه باشند که جنسیت یک عامل خطر واقعی برای نوع شدید بیماری در زمان مراقبت از مبتلایان به کووید۱۹ است.»

مطهره علامه، رییس اداره سلامت میان‌سالان وزارت بهداشت هم در این باره می‌گوید: «وجود آنزیم ACE در مردان بیشتر از زنان است که عاملی برای ایجاد عفونت قلمداد می‌شود. همچنین عامل ژنتیک مربوط به کروموزوم اضافی در زنان عامل ایمنی بهتر در زنان است. از طرف دیگر در برخی مطالعات وجود هورمون استروژن در زنان را عاملی برای بهبودی سریع‌تر و کاهش شدت ابتلا در زنان دانسته‌اند. به هر حال شواهد حاکی از آسیب پذیری بیولوژیک بیشتر مردان در مقابل بیماری کووید ۱۹ است.»
کرونای انگلیسی در ایران
کرونای انگلیسی چه تاثیری بر ابتلای مردان و زنان دارد؟
اگر چه مسئولان وزارت بهداشت انگلستان ابتدا مدعی شدند که گونه جهش یافته این کشور با نسخه چینی تفاوت چندانی ندارد، اما بعد‌ها مشخص شد که کرونای انگلیسی شدت شیوع و کشندگی بالاتری دارد. از این رو به نظر می‌رسد که کرونای انگلیسی براساس آنچه پیش‌تر گفته شد، برای مردان خطرناک‌تر باشد.

از طرفی ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت هم در باره شیوع کرونای انگلیسی می‌گوید: «پیش‌بینی می‌شود در سه ماه آینده ویروس غالب همه دنیا نوع انگلیسی باشد.»

او همچنین گفته است که «در آمریکا هر ۱۰ روز یک بار تعداد مبتلایان به ویروس انگلیسی دو برابر می‌شود و در انگلیس بیش از ۹۵ درصد، فرانسه بیش از ۶۰ درصد و کشور‌های دیگر اروپای غربی حدود ۵۰ درصد موارد بیماری کرونا بر اثر ویروس انگلیسی است.»

در حال حاضر براساس آخرین آمار وزارت بهداشت، ۱۱ استان ایران نیز موارد ابتلا به ویروس جهش یافته انگلیسی را به ثبت رسانده اند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید