تکلیف سفرهای نوروزی چه خواهد شد؟

تکلیف سفرهای نوروزی چه خواهد شد؟

در شرایطی که ستاد ملی کرونا و وزارت بهداشت سفر نوروزی به استان‌های گردشگر پذیر را ممنوع اعلام کردند و سفر به دیگر استان‌ها هم همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، اما وزیر گردشگری مردم را به سفر برنامه ریزی شده فراخوانده است. او در این رابطه گفته است که درباره سفر‌های نوروزی، تابع تصمیمات ستاد کرونا هستیم و جلسه‌ای را با وزارت بهداشت و دستگاه‌های مرتبط برگزار کردیم و سه نوع سفر دسته بندی شد.

کد خبر : ۹۱۱۸۰
بازدید : ۶۰۹۰
سفرهای نوروزی
فرادید | در حالی که تنها سه هفته مانده به آغاز سال نو هجری شمسی؛ اما همچنان تکلیف سفر‌های نوروزی مشخص نیست. این در شرایطی است که مراکز گردشگری و حمل و نقل، پیش فروش اقامتگاه و بلیط سفر نوروزی را آغاز کرده اند. در این میان وزارت بهداشت همچنان معتقد است که با وجود شیوع کرونای انگلیسی و احتمال بروز پیک چهارم کرونا، مردم فعلا نباید برای سفر‌های نوروزی برنامه ریزی کنند.

به گزارش فرادید؛ در حال حاضر ستاد ملی کرونا معتقد است برای تصمیم گیری در مورد سفر‌های نوروزی باید تا روز‌های پایانی اسفند ماه صبر کرد. سخنگوی ستاد ملی کرونا در این رابطه می‌گوید: «بحث اصلی این است که با توجه به چرخشی که ویروس انگلیسی در همه مناطق کشور پیدا کرده است، از هم اکنون نمی‌توان برای سفر نوروزی تصمیم گیری کرد.».


اما وزارت بهداشتی‌ها معتقدند که سفر نوروزی به استان‌های گردشگر پذیر باید ممنوع اعلام شود.

ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت در این باره می‌گوید: «در حال حاضر بیش از نیمی از شهر‌های کشور در وضعیت زرد قرار دارند و امکان سفر به این شهر‌ها وجود دارد. اما، با توجه به شرایط کرونایی کشور، رفتن به بعضی از شهر‌های زرد را ممنوع کرده‌ایم.»

او همچنین گفته است که «سفر به شهر‌های قرمز و نارنجی به طور کلی ممنوع است که در حدود ۵۰ شهر در وضعیت قرمز و نارنجی قرار دارند و تردد خودرو‌های پلاک غیر بومی به این شهر‌ها ممنوع است.»

علاوه بر این‌ها وزارت بهداشت اعلام کرده است که سفر به مناطق مسافرپذیر در استان‌های مازندران، گیلان، گلستان، خوزستان، بوشهر و هرمزگان ممنوع است. همچنین سفر به شهر‌های اصفهان، مشهد و شیراز نیز که در وضعیت زرد قرار دارند، ممنوع خواهد بود.

البته وزارت بهداشتی‌ها می‌گویند که ممنوعیت سفر فعلا متعلق به خودرو‌های شخصی است، اما برای سفر با قطار و هواپیما فعلاً ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیمی نگرفته است.

با این حال رییسی سخنگوی ستاد ملی کرونا گفته است که اگر پروتکل‌های بهداشتی همزمان با خرید شب عید رعایت نشود، حرکت شیوع کرونا تند می‌شود و با تغییر رنگ بندی و وضعیت کرونایی کشور، مسافرت‌های نوروزی هم به طور کلی ممنوع خواهد شد.
ممنوعیت سفرهای نوروزی
یک بام و دو هوای سفر نوروزی!
در شرایطی که ستاد ملی کرونا و وزارت بهداشت سفر به استان‌های گردشگر پذیر را ممنوع اعلام کرده اند و سفر به دیگر استان‌ها هم همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، اما وزیر گردشگری مردم را به سفر برنامه ریزی شده فراخوانده است. او در این رابطه گفته است که درباره سفر‌های نوروزی، تابع تصمیمات ستاد کرونا هستیم و جلسه‌ای را با وزارت بهداشت و دستگاه‌های مرتبط برگزار کردیم و سه نوع سفر دسته بندی شد.

علی اصغر مونسان با دسته بندی سفر‌های نوروزی می‌گوید: «یکی سفر‌هایی که در قالب تور‌های گردشگری بود و از نقطه شروع و برگشت تحت مدیریت و تحت پروتکل‌های بهداشتی قرار دارد. وزارت بهداشت هم کمترین دغدغه را در این مورد دارد. دسته دوم سفر کسانی است که اقامت در مراکز مجاز گردشگری را تحت پروتکل‌ها تجربه می‌کنند، اما رفت و برگشت آن‌ها از ناوگان ریلی و هوایی هست و قالب تور نیست. وزارت بهداشت درباره این دو بخش دغدغه ندارد.

او همچنین گفته است: «بخش سوم سفر‌هایی هست که مردم به صورت انبوه انجام می‌دهند. این سفر جزو موارد نگران کننده است. ما فکر می‌کنیم برای این بخش چگونه می‌شود اقدامات خوبی انجام داد. تصمیماتی گرفته شد به عنوان مثال زدن چادر و کمپ کردن ممنوع شده و به استانداران هم ابلاغ شد. همچنین اقامت در مراکز غیرمجاز گردشگری ممنوع است و هیچ دستگاهی حق ندارد از امکانات خود به عنوان اقامتگاه استفاده کند. از طرف دیگر مردم باید موارد را رعایت کنند شاید حتی بیشتر از گذشته. تا بتوانیم در ایام نوروز سفر‌های تحت کنترل را داشته باشیم.».

اما معاون گردشگری مونسان معتقد است که همچنان احتمال لغو سفر‌های نوروزی وجود دارد.

ولی تیموری، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی در این رابطه می‌گوید: «تمام برنامه‌ریزی‌ها برای استان‌ها و شهر‌هایی هستند که زرد و آبی باشند. اما اگر مردم سفری را رزرو کنند و امکان انجام سفر در نوروز فراهم نشود امکان استفاده از این رزرواسیون تا ۳ ماه با همان تعرفه وجود دارد.»

مخالفت با سفر نوروزی؛ امکان بروز موج کرونای انگلیسی وجود دارد؟

با وجود تاکید وزارت گردشگری بر سفر برنامه ریزی شده نوروزی، برخی از متخصصان حوزه بهداشت و کادر درمان با اشاره به شیوع کرونای انگلیسی در کشور معتقدند که هر نوع سفر نوروزی باید ممنوع شود. دکتر پیام طبرسی، رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری یکی از مخالفان اجرای سفر نوروزی است.

او در این باره می‌گوید: «امسال، سال مناسبی برای سفر نیست. چون ما با یک ویروس جهش‌یافته روبه‌رو هستیم و یک استان در حال حاضر با وضعیت قرمز مواجه شده است و امکان انتشار خطر به سایر استان‌ها هم هست. برخورد‌های اجتماعی باید به میزان بالایی کاهش پیدا کند و باید این نکته را حتما مدنظر قرار دهیم که سلامتی همیشه مهم‌ترین نکته است.»

او همچنین گفته است که «ویروس مرز ندارد و اگر در یک نقظه شیوع پیدا کند، در همه جا این شیوع خواهد داشت. ویروس جهش یافته انگلیسی هم همه جا پخش شده و در یک نقطه نیست. ویروسی که در حال حاضر در حال شیوع است، ویروسی نیست که سال گذشته در ووهان چین آغاز به همه‌گیری کرد و مشابه ویروس ایتالیایی و انگلیسی است. این ویروس سرعت انتقال بیشتر و شدت و مرگ‌و‌میر بیشتری دارد.»

در این میان ستاد ملی کرونا هم اعلام کرده است که در روز‌های اخیر سطح رعایت پروتکل‌های بهداشتی در برخی استان‌های کشور کاهش یافته و امکان بروز موج چهارم کرونا همزمان با شیوع کرونای انگلیسی وجود دارد.

از طرفی تعداد جان باختگان ناشی از کرونا در حالی که طی هفته‌های اخیر دو رقمی شده بود، امروز به بالای ۱۰۰ نفر رسید. متخصصان اپیدمیولوژی معتقدند که این مسئله می‌تواند زنگ خطری برای بروز موج جدید کرونا در روز‌های آینده باشد.

در این میان سخنگوی ستاد ملی کرونا آخرین آمار مبتلایان به گونه جهش یافته کرونا را ۱۸۷ نفر اعلام کرده است. گونه‌ای که به سرعت بیشتری شیوع می‌یابد و مرگ و میر آن ۳۰ درصد بیشتر از گونه چینی است.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید