ساخت زیر آسمان شهر۴ به اغما رفت؟

ساخت زیر آسمان شهر۴ به اغما رفت؟

مجموعه تلویزیونی زیر آسمان شهر۴ که ابتدا قرار بود در بیش از ۵۰ قسمت برای شبکه سه سیما ساخته شود، مدتی است که ساخت این سریال منتفی شده و نویسنده زیرآسمان شهر۴، علت را دلایل مالی اعلام کرده و گفته است که احتمال ساخت این مجموعه نمایشی به کارگردانی مهران غفوریان و مهران مهام در آینده خیلی ضعیف است.

کد خبر : ۹۱۲۱۴
بازدید : ۷۸۲۳
ساخت زیر آسمان شهر۴ به اغما رفت؟
فرادید | تیرماه سال ۹۵ بود که خبر‌هایی درباره ساخت زیر آسمان شهر ۴ و همکاری مجدد رضا عطاران با تلویزیون، در مقام مشاور کارگردان به گوش رسید. اما پس از گذشت ۴ سال هنوز خبری از فیلمنامه و تولید این سریال نیست، به نظر می‌رسد که مهران غفوریان کارگردان زیرآسمان شهر فعلا قصد ساخت این سریال را ندارد.

به گزارش فرادید، چندی پیش مهران مهرام تهیه کننده سریال‌های تلویزیونی از منتفی شدن ساخت فصل چهارم زیر آسمان شهر خبر داده بود، او اظهار داشت: «قرار بود این سریال را با کمک رضا عطاران در مقام مشاور کارگردان بسازیم و مهران غفوریان آن را کارگردانی کند، اما خب غفوریان آن زمان مشغول چند کار شد و عملا ساخت این سریال منتفی شد. حتی در جلسه‌هایی که داشتیم چهارچوب کلی قصه، شخصیت ها، آدم‌های آپارتمان را طراحی کرده بودیم.»

او با بیان اینکه مردم این روز‌ها چقدر به کمدی اجتماعی نیاز دارند، عنوان کرد: «من همیشه معتقدم هر چقدر خودمان مشکلات را بگوییم بهتر است از اینکه شبکه‌های رسانه‌ای مثل بی بی سی و من و تو آن‌ها را بگویند. اما خب متاسفانه دوستان به ما اجازه نمی‌دهند که این مشکلات را در قالب سریال هایمان بیان کنیم و مشکلات مردم را بازگو کنیم.»


علت منتفی شدن تولید سریال زیر آسمان شهر

مجموعه تلویزیونی زیر آسمان شهر۴ که ابتدا قرار بود در بیش از ۵۰ قسمت برای شبکه سه سیما ساخته شود، مدتی است که ساخت این سریال منتفی شده و نویسنده زیرآسمان شهر۴، علت را دلایل مالی اعلام کرده و گفته است که احتمال ساخت این مجموعه نمایشی به کارگردانی مهران غفوریان و مهران مهام در آینده خیلی ضعیف است.

سیروس میمنت بازیگر تلویزیون و نویسنده سریال زیر آسمان شهر٤ درباره آخرین وضعیت ساخت فصل جدید این مجموعه تلویزیونی گفته بود که «تقریبا سال ۹۴ بود که طرح یک سریال آپارتمانی نود قسمتی را به مهران مهام دادم که وی در همان جلسات خطاب به من گفت مردم، مسئولان و مدیران صداوسیما پس از گذشت این همه سال هنوز دنبال ساخت «زیر آسمان شهر» هستند؛ این طرح آپارتمانی را به «زیر آسمان شهر ٤» تبدیل کنیم که تصمیم وی با موافقت من همراه بود و کار‌های اولیه را با مهران غفوریان آغاز کردیم.»

او می‌گوید که «رضا عطاران بنیانگذار نوشتاری کاراکتر‌های «زیر آسمان شهر» است که علیرغم کسالت و بیماری پدر خود در آن مقطع در چند جلسه فیلمنامه نویسی با حضور من و مهران غفوریان حاضر شد و نظرات سازنده و بسیار خوبی هم داد که از نظرات وی هم استفاده کردیم.»

میمنت با عنوان این موضوع که از سال ٩٦ ساخت فصل چهارم سریال زیر آسمان شهر جدی شده بود، اذعان داشت که «اواسط سال ۹۶ بود که برنامه ریزی‌های لازم برای پروسه ساخت سری جدید «زیر آسمان شهر» را آغاز کردیم که مهران غفوریان به عنوان بازیگر به سریال «ماه تی تی» داود میرباقری پیوست و به دلیل اینکه دوست داشت با میرباقری کار کند، ساخت «زیر آسمان شهر» متوقف شد و «ماه تی تی» هم به سرانجام نرسید و نیمه تمام ماند.

بازیگر سریال نون خ یادآور شد که «نهایتا به فصل زمستان رسیدیم که مهران غفوریان و مهران مهام هر کدام درگیر مسائل خودشان شده بودند و ساخت زیر آسمان شهر ٤ متوقف شد. اگر «زیر آسمان شهر ٤» ساخته نشود، طرح آپارتمانی خودم را که به «زیر آسمان شهر٤» تبدیل شده است را به همان قالب اولیه یا تازه درخواهم آورد و مجددا برای ساخت آن در صداوسیما اقدام خواهم کرد.»

حمید لولایی بازیگر سریال زیرآسمان شهر و ایفاگر نقش خشایار نیز درباره تولید فصل چهارم این سریال گفته است که «واقعیت این است که تمایل برای ساخت زیرآسمان شهر ۴ وجود داشت؛ اما شرایط مهیا نشد. مهمترین مشکل، نبود قصه و فیلمنامه خوب و درجه یک بود. معمولاً ساخت مجموعه‌های چند قسمتی نتیجه خوبی را به همراه ندارد؛ چرا که عوامل پراکنده می‌شوند و قصه و فیلمنامه هم از کیفیت می‌افتد. به هر حال فعلاً ساخت زیر آسمان شهر ۴ منتفی است.»

او همچنین به وضعیت این روز‌های آثار کمدی و استقبال مردم اشاره کرد و گفت: «برخی از کار‌های طنز و کمدی خوب هستند. به نظر من کار طنز باید مخاطب را به فکر فرو ببرد؛ اما در حال حاضر بسیاری از کار‌های طنز همراه با رقص و آواز و ادابازی شده است که فقط جنبه سرگرمی دارد.»

ساخت زیر آسمان شهر۴ به اغما رفت؟
محوریت سریال زیر آسمان شهر

فصل‌های ۱ و ۲و ۳ مجموعه تلویزیونی زیر آسمان شهر به تهیه کنندگی و کارگردانی مهران غفوریان و در دهه ۸۰ ساخته شد. باید یادآور شد که در آن زمان این سریال با استقبال خوبی از طرف مخاطب مواجه شد و به محبوب ترین سریال‌های دهه هشتاد تبدیل شد. همین امر باعث شد تا ساخت زیر آسمان شهر در سه فصل ادامه یابد.

پیش‌تر عوامل این سریال اعلام کرده بودند که برای ساخت فصل چهارم سریال زیر آسمان شهر، به شدت به دنبال امروزی کردن سریال هستند و قصد دارند برخی از مشکلات دهه نودی شهروندان آپارتمان نشین را در سریال به تصویر بکشند. طبق گفته‌های عوامل ساخت زیر آسمان شهر، قرار بود در این مسیر ابدا به خودسانسوری نپردازند و سعی کنند از دل اجتماع به طرح معضلات با زبان طنز بپردازند. اما ساخت این سریال با مشکلاتی روبرو شد و تولید فصل چهارم زیر آسمان شهر منتفی شد.

فصل اول سریال زیر آسمان شهر در ژانر کمدی ساخته شد و محصول سال ۱۳۸۰ بود که در همان سال از شبکه ۳ سیما پخش شد. این سریال به دلیل موضوعات جذاب و گروه موفق خود، توانست به یکی از مجموعه‌های بسیار موفق صدا و سیما تبدیل شود. در ادامه اولین فصل مجموعه تلویزیونی زیر آسمان شهر، سری دوم این سریال نیز با حضور یک خانواده جدید یعنی برزو ارجمند و شهرزاد جواهری روی آنتن شبکه سه قرار گرفت.

کیومرث ملک مطیعی از ابتدای زیر آسمان شهر ۱ به شخصیت‌های این سریال پیوست و نقش پدربزرگ دکتر مهرتاش سرایدار را ایفا می‌کرد، او در سومین قسمت حضورش در سریال زیر آسمان شهر ۱ با خانم فرامرزی (ملکه رنجبر) ازدواج می‌کرد. البته در ادامه این سریال نیز به دلیل عمل جراحی یوسف تیموری (فولاد)، مجید صالحی جایگزین او شده بود.

بعد از پخش و موفقیت سری دوم سریال زیر آسمان شهر، در سال ۱۳۸۱ سری سوم این سریال با حضور تیم کاملاً جدیدی روی آنتن صداوسیما قرار گرفت. در این سری، اکبر عبدی، رضا ژیان، رامین پرچمی، حسن پور شیرازی و اکرم محمدی و غزل صارمی به باقی ماندگان سری‌های قبل یعنی مهران غفوریان، کیومرث ملک‌مطیعی و ملکه رنجبر اضافه شده بودندش.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید