فروش یک میلیون پکیج گردشگری نوروزی؛ کرونا اوج می‌گیرد؟

فروش یک میلیون پکیج گردشگری نوروزی؛ کرونا اوج می‌گیرد؟

تلاش وزارت گردشگری برای اجرای سفر‌های نوروزی در شرایطی است که آمار مرگ و میر کرونا در کشور دوباره روند صعودی به خود گرفته و ویروس جهش یافته انگلیسی در حال شیوع در استان‌های مختلف کشور است. ویروسی که سرعت شیوع بیشتر و قدرت مرگ آوری به مراتب بالاتری نسبت به نسخه چینی خود دارد.  

کد خبر : ۹۱۲۹۵
بازدید : ۴۹۱۳
ممنوعیت سفر در نوروز
فرادید | شرکت‌های خدمات مسافربری و هتل‌ها از ابتدای اسفندماه، و با چراغ سبز وزارت گردشگری فروش پکیج گردشگری نوروزی را آغاز کردند. حالا هم حرمت‌الله رفیعی، رییس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران می‌گوید شرکت‌های خدمات مسافرتی تا کنون یک میلیون و ۳۰۰ هزار پکیج سفر برای تعطیلات نوروز ۱۴۰۰ فروخته‌اند. این در حالی است که ستاد ملی کرونا تاکنون دستورالعملی درباره سفر‌های نوروزی صادر نکرده و قرار است در روز‌های آینده در مورد این موضوع تصمیم گیری کند.

به گزارش فرادید؛ با وجود برنامه‌ریزی وزارت گردشگری برای اجرای طرح سفر برنامه ریزی شده نوروزی، وزارت بهداشت هشدار داده است که مردم دور سفر نوروزی را خط بکشند، در غیر این صورت باید منتظر پیک چهارم کرونا و شدت گرفتن بیماری باشند.

هشدار وزارت بهداشت در شرایطی است که حالا ۶۰۰ میلیارد تومان تور سفر نوروزی به فروش رفته است.

فروش تور‌های نوروزی سفر در حالی است که حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت گفته سفر به مناطق مسافرپذیر در استان‌های مازندران، گیلان، گلستان، خوزستان، بوشهر و هرمزگان ممنوع است. همچنین سفر به شهر‌های اصفهان، مشهد و شیراز نیز که در وضعیت زرد قرار دارند، ممنوع خواهد بود.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که بیشتر تور‌های فروخته شده مربوط به مناطق ممنوعه نوروزی است.

اما با این وجود سخنگوی ستاد ملی کرونا می‌گوید که شنبه هفته آینده در مورد سفر‌های نوروزی تصیم گیری می‌شود. رئیسی گفته که ما طرح محدودیت هوشمند داریم و بر اساس تغییر روند بیماری رنگ شهر‌ها هم تغییر می‌کند و قطعا در شهر‌های قرمز و نارنجی اجازه سفر نخواهیم داد. ولی در شهر‌های زرد و آبی با رعایت پروتکل‌ها می‌توان سفر انجام داد.

با این حال به نظر می‌رسد که ستاد ملی کرونا موافقت نهایی خود برای سفر برنامه ریزی شده را در روز‌های آینده اعلام خواهد کرد.

البته علاوه بر سفر‌های برنامه ریزی شده در قالب تور، ولی تیموری، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی می‌گوید که دفاتر خدمات مسافرتی با برنامه‌ریزی قبلی امکان فعالیت در ایام نوروز با اسکان در مراکز کنترل‌شده را دارند؛ و با ارائه رزرو از مراکز اقامتی مجاز نیز امکان سفر افراد خارج از قالب تور‌های گردشگری وجود دارد.

با این وجود به نظر می‌رسد که حجم سفر‌های نوروزی بیش از ارقام اعلام شده است.
سفر نوروزی
سفر نوروزی و دلهره موج چهارم کرونا
تلاش وزارت گردشگری برای اجرای سفر‌های نوروزی در شرایطی است که آمار مرگ و میر کرونا در کشور دوباره روند صعودی به خود گرفته و ویروس جهش یافته انگلیسی در حال شیوع در استان‌های مختلف کشور است. ویروسی که سرعت شیوع بیشتر و قدرت مرگ آوری به مراتب بالاتری نسبت به نسخه چینی خود دارد.

با این حال به نظر می‌رسد که حدود ۴ میلیون نفر در طرح تور‌های نوروزی شرکت خواهند کرد. اما مراکز اقامتی مجاز در کشور ارقام بسیار بالایی در رابطه با تعداد پذیرش مسافران را به خود اختصاص داده اند و این مسئله می‌تواند زنگ خطری برای بروز پیک چهارم کرونا در کشور باشد.

براساس اعلام وزارت گردشگری، در سفر‌های نوروزی ۱۴۰۰ تنها ایجاد کمپ‌های گردشگری، چادر زدن، اقامت گردشگران در اماکنی مانند مدارس، زائرسراها، حسینیه‌ها و … ممنوع است.

اما با این وجود برخی از اعضای ستاد ملی کرونا و متخصصان اپیدمیولوژی نسبت به سفر‌های نوروزی هشدار داده اند.

مسعود مردانی، عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا در این باره گفته است: «ما هم دلمان می‌خواهد بعد از یک سال سخت به سفر برویم، اما مگر شرایط را نمی‌بینند؟ به هیچ عنوان رفتن به سفر را توصیه نمی‌کنیم. هنوز کرونا تمام نشده است که کسی بخواهد به سفر برود.»

در این میان وزارت بهداشت هم در پیامکی عمومی از مردم خواسته تا از هرگونه مسافرت غیرضروری به استان ها، به ویژه استان خوزستان خودداری کنند.

دکتر پیام طبرسی، رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری نیز درباره سفر‌های نوروزی می‌گوید: «ا وجود شیوع کرونای انگلیسی در کشورمان مسافرت در هر شرایط و هر منطقه‌ای با هر رنگ‌بندی خطرناک است. یک نفر هم مریض بشود، می‌تواند آن را به چند نفر انتقال بدهد. ما الان امکان این که بخواهیم سفر‌های نوروزی را مثل قبل داشته باشیم، نداریم؛ بنابراین سفر‌های نوروزی از هر نوعی باید ممنوع اعلام شود.»

دکتر یحیی ابراهیمی، عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی همه تاکید کرد که شیوع کرونا ویروس با سفر‌های نوروزی تشدید می‌شود و ضرورت دارد ممنوعیت تردد در همه استان‌های کشور اعمال شود.

شرایط سفر نوروزی شهر‌ها قرمز می‌شوند؟

پژوهشگران معتقدند که سفر چه با وسیله نقلیه عمومی و چه با وسیله شخصی باشد، باز هم باعث انتقال کرونا می‎ شود. اما حالا قرار است سفر‌های میلیونی در عید نوروز انجام شود. با این حال متخصصان همه گیرشناسی معتقدند که بلافاصله پس از انجام سفر‌ها رنگ وضعیتی شهر تغییر خواهد کرد.


حمید سوری، رئیس کمیته کشوری اپیدمیولوژی کرونا می‌گوید: «در حال حاضر مشکل اصلی در کشور، شیوع کرونای انگلیسی است. این ویروس در مناطق خاصی دیده شده است که با آن که رنگ این مناطق آبی یا زرد است، اما احتمال گسترش ویروس در آن‌ها بالاست. مثل بوشهر، آذربایجان غربی، چهارمحال و بختیاری. این احتمال هم با تردد‌ها و تجمعات قوت می‌گیرد.»

از طرفی تجربه سفر‌های نوروزی ۱۳۹۹ در نخستین روز‌ها نشان می‌دهد که تنها به فاصله یک هفته از انجام سفر‌ها تعداد مبتلایان افزایش یافت و تعداد مرگ و میر‌ها نیز پس از گذشت دو هفته رشد داشت.

مسعود مردانی، عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا می‌گوید: «اگر دو یا سه هفته منتهی به سال نو رعایت پروتکل‌ها تقویت شود ممکن است که عید شرایطمان بد نباشد، اما اگر شرایط به همین شکل پیش برود و با ترافیک‌های عظیم شب عید و خرید‌های مردم روبرو باشیم احتمالا مانند عید سال قبل مجبور به تعطیلی اکثر فعالیت‌ها خواهیم شد.»

دکتر مینو محرز، دیگر عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا نسبت به انجام سفر‌های نوروزی با توجه به شیوع نوع جهش‌یافته ویروس کرونا در برخی مناطق، هشدار داده است.

او گفته است: «تحت هیچ شرایطی نباید در ایام عید زمینه و مقدمات سفر شهروندان را فراهم کرد. سفر در وضعیتی که گونه جهش‌یافته انگلیسی هم سر برداشته و در کل کشور چرخیده، به قیمت جان هموطنانمان تمام می‌شود.»
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید