ماجرای خونریزی پزشک ایرانی با واکسن روسی چیست؟

ماجرای خونریزی پزشک ایرانی با واکسن روسی چیست؟

عوارض شدید پزشک گنابادی در برابر واکسن اسپوتنیک وی در شرایطی است که وزارت بهداشت اعلام کرده، سومین محموله ۲۰۰ هزار دُوزی از این واکسن به تازگی وارد کشور شده است. براساس اعلام وزارت بهداشت تاکنون ۵۷۰ هزار دوز واکسن وارد کشور شده که سهم اسپوتنیک وی ۳۲۰ هزار دوز و سینوفارم چینی ۲۵۰ هزار دوز است. البته با حساب محموله ۲۰۰ هزار دوز تازه رسیده به ایران، سهم واکسن روسی به ۵۲۰ هزار دوز می‌رسد.  

کد خبر : ۹۱۳۸۳
بازدید : ۶۳۸۵
خونریزی پزشک ایرانی
فرادید | یک پزشک پس از دریافت واکسن اسپوتنیک وی روسیه، دچار خونریزی داخلی شده است. این خبر در حالی به تازگی منتشر شده است که واکسیناسیون گروه‌های پرخطر ایرانی در مقابل کرونا از ماه گذشته با واکسن روسی آغاز شده است. اما مسئولان وزارت بهداشت معتقدند که عوارض واکسن‌ها کاملا طبیعی است.

به گزارش فرادید؛ روز‌های گذشته بود که خبر رسید دکتر نبی‌پور پزشک متخصص اطفال شهر گناباد، پس از دریافت واکسن روسی کرونا دچار خونریزی شدید داخلی شده است. موضوعی که به سرعت رسانه‌ها را در برگرفت و بازتاب گسترده‌ای در سطح جامعه داشت


البته چیزی نگذشت که خونریزی شدید پزشک گنابادی در اثر دریافت واکسن روسی به تایید وزارت بهداشت هم رسید. اما آن‌ها می‌گویند به طور کلی هر واکسنی دارای عوارضی است و این موضوع بعید و دور از انتظار نیست.

جهانپور رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت در این رابطه گفته است: «در حال حاضر بروز عوارض گوارشی در همکار پزشک در حال بررسی است و هنوز مشخص نیست که این عوارض مربوط به تزریق واکسن است یا نه.»
خونریزی پزشک ایرانی بعد از تزریق واکسن روسی کرونا
تصویری از دکتر نبی‌پور پزشک متخصص اطفال شهر گناباد که پس از دریافت واکسن روسی کرونا دچار خونریزی شدید داخلی شد.
او معتقد است که بروز علایم گوارشی پس از تزریق واکسن بسیار نادر است، اما بعید نیست. با این وجود جهانپور می‌گوید: «همکاران ما در حال بررسی این موضوع هستند.»

عوارض شدید پزشک گنابادی در برابر واکسن اسپوتنیک وی در شرایطی است که وزارت بهداشت اعلام کرده، سومین محموله ۲۰۰ هزار دُوزی از این واکسن به تازگی وارد کشور شده است.

براساس اعلام وزارت بهداشت تاکنون ۵۷۰ هزار دوز واکسن وارد کشور شده که سهم اسپوتنیک وی ۳۲۰ هزار دوز و سینوفارم چینی ۲۵۰ هزار دوز است. البته با حساب محموله ۲۰۰ هزار دوز تازه رسیده به ایران، سهم واکسن روسی به ۵۲۰ هزار دوز می‌رسد.
واکسن اسپوتنیک وی روسی همچنان در ابهام!
در شرایطی که تولید کنندگان واکسن «اسپوتنیک وی» پس از ساخت آن ایمنی واکسن را بیش از ۹۰ درصد اعلام کردند، اما بیشتر کشور‌های جهان از رویه ساخت واکسن روسی انتقاد کرده و گفتند که اسپوتنیک وی هیچ یک از مراحل اعلام شده از سوی سازمان جهانی بهداشت را با حضور نهاد ناظر پشت سر نگذاشته است، از این رو محل ابهام است.

در این میان منتقدان واکسن «اسپوتنیک وی» را ابزاری برای گسترش نفوذ ژئوپلتیک روسیه می‌دانستند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که اسپوتنیک وی در موسسه ویروس شناسی گامالیا وابسته به وزارت بهداشت روسیه ساخته شده است.

اما با این وجود وزارت بهداشت ایران جز اولین کشور‌هایی بود که مجوز اضطراری تزریق واکسن کرونا را صادر کرد. مجوزی که با واکنش سازمان نظام پزشکی کشور مواجه شد.

البته پس از انتقاد‌ها و تردید‌ها درباره این واکسن، پژوهشگران حاضر در تولید واکسن، گزارش‌های علمی درباره فرآیند تولید اسپوتنیک را در مجله لنست منتشر کردند تا از حجم ابهام‌ها کاسته شود. با این اوصاف این ابهام زدایی‌ها مثمر ثمر هم واقع شد و جایگاه علمی واکسن روسی در ردیف واکسن‌های آمریکایی قرار گرفت.

در این میان، ماکرون رئیس جمهور فرانسه اولین مقام سیاسی ارشد بود که درباره واکسن روسی اطمینان خاطر داد. او گفته بود که «باید با روس‌ها و چینی‌ها همکاری کنیم تا واکسنی که دانشمندان آن‌ها ساخته‌اند، با تأیید سازمان جهانی بهداشت، جای خود را در تلاش چندجانبهٔ ما برای مبارزه با همه‌گیری پیدا کند.»

پس از آن هم، آژانس دارویی اروپا اعلام کرد کخ کار بررسی واکسن روسی «اسپوتنیک وی» را آغاز کرده است. در حال حاضر سه واکسن فایزر-بیون‌تک، مدرنا و آسترازنکا در اروپا مجوز استفاده اضطراری را دریافت کرده‌اند.
خطر واکسن روسی اسپوتنیک وی کرونا
البته استفان دکرسماکر، سخنگوی کمیسیون اروپا در بخش بهداشت عمومی گفته است که در حال حاضر هیچ گفت‌وگویی بین اتحادیه اروپا و تولیدکنندگان روسی واکسن اسپوتنیک انجام نگرفته است.
اما احتمالا پس از آنکه آژانس دارویی اروپا تجزیه و تحلیل خود را در مورد واکسن طبق معیار‌های مربوط به سلامتی، ایمنی و اثربخشی آن انجام داد، این مذاکره آغاز خواهد شد.
در تازه ترین خبر هم حساب توئیتری واکسن اسپوتنیک‌وی روسیه گفته است که در حال حاضر ۴۵ کشور جهان استفاده از واکسن روسی اسپوتنیک‌وی را مورد تایید قرار داده‌اند.

با این وجود، برخی کشور‌ها هم همچنان به این واکسن اعتماد ندارد. در این رابطه دولت اوکراین استفاده از واکسن کرونای «اسپوتنیک وی» ساخت روسیه را برای شهروندان خود ممنوع اعلام کرده است.
ایرانی‌ها با واکسن روسی واکسینه می‌شوند؟
براساس تصمیم ستاد ملی کرونا قرار است گروه‌های پر خطر با مجموعه‌ای واکسن‌ها شامل اسپوتینک روسیه، سینوفارم چین، استرازنکا سوئد وبرخی دیگر از واکسن‌ها می‌شود. وزارت بهداشت در این رابطه می‌گوید که تاکنون ۲۱ میلیون دوز واکسن کرونا به‌صورت مستقیم و همچنین از طریق سبد کوواکس سازمان بهداشت جهانی خریده شده که به‌تدریج وارد کشور می‌شود.

طبق اعلام وزارت بهداشت قرار است در روز‌های ابتدایی ۱۴۰۰ یک میلیون و ۲۰۰ هزار دوز واکسن استرازنیکا وارد کشور شود.

اما این واکسن‌ها تنها برای واکسیناسیون کادر درمان و گروه‌های پر خطر است و برای واکسیناسیون عمومی قرار است از واکسن ایرانی استفاده شود.

بر این اساس بیش از ۱۸۰ میلیون دوز واکسن کرونا در تا پایان سال آینده تزریق می‌شود که سهم واکسن‌های ایرانی بیش از ۱۲۰ میلیون دوز خواهد بود. در حال حاض دو واکسن کوو ایران برکت و کوو
پارس رازی به ترتیب به درد مرحله دوم و اول کارآزمایی بالینی قرار دارند. همچنین واکسن مشترک ایران و کوبا نیز در مرحله سومین کارآزمایی بالینی قرار دارد.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید