رشد ناچیز شاخص بورس

رشد ناچیز شاخص بورس

در معاملات بورس از ۳۴۷ نماد معامله شده، قیمت پایانی ۴/ ۱۶ درصد نماد‌ها مثبت و ۶۴ درصد نماد‌ها منفی بود. ۱۲ نماد (۵/ ۳ درصد) صف خرید به ارزش ۶۴ میلیارد تومان و ۲۴۲ نماد (۷۰ درصد) صف فروش به ارزش ۲۷۱۴ میلیارد تومان تشکیل دادند.

کد خبر : ۹۱۳۹۸
بازدید : ۴۹۸۸

شاخص‌کل بورس اوراق بهادار تهران روز یکشنبه برای دومین بار طی دو هفته اخیر مثبت شد. در حالی دیروز شاهد آب شدن نسبی یخ طرف تقاضا در بازار سهام بودیم که همچنان سهامداران خرد دست از فروش برنداشتند.

در حالی دماسنج بازار روز گذشته با افزایش ۵۸۶۰ واحدی همراه شد که شاخص کل هم‌وزن افتی معادل ۹۲ واحد را به ثبت رساند. هر چند به مدد غالبا رشد بزرگان بورس شاخص‌کل توانست کمی تغییر فاز را تجربه کند، اما در عین حال همچنان اصرار بر عرضه از سوی معامله‌گران حقیقی بازار سهام دیده می‌شود.

در عین حال تصویب بسته محرک مالی ۱۹۰۰ میلیارد دلاری در مجلس آمریکا می‌تواند عمده دلیل رشد دیروز صادرات محور‌ها در بازار سهام محسوب شود.

در واقع این رویداد می‌تواند چشم‌انداز کالا‌های اساسی در جهان را مثبت‌تر از گذشته کند و بدین ترتیب شرایط برای افزایش قیمتی صنایع و شرکت‌های وابسته داخلی نیز نسبت به گذشته به مراتب بیشتر خواهد شد. با اینکه شاهد تغییری در رویه جریان قانون‌گذاری بازار سرمایه نیستیم و در همچنان بر همان پاشنه غیر‌کارشناسانه تصمیم‌گیران بورسی (تعیین محدودیت بیشتر در دامنه نوسان) می‌چرخد، اما نماد معاملاتی برخی از شرکت‌ها مثبت شده‌اند.
به طور معمول در چنین شرایطی ایجاد جذابیت قیمتی منجر به تزریق نقدینگی از سوی معامله‌گران به شرکت‌های غالبا ارزنده می‌شود، اما بررسی روند دادوستد‌ها و نگاهی بر آمار تغییر مالکیت صنایع بورسی در ۱۷ اسفند ماه حکایت از آن دارد که سطح ارزندگی قیمت فقط برای سرمایه‌گذاران حقوقی بازار حائز اهمیت بوده است و سایر فعالان واکنش خاصی به این رویداد نشان نداده‌اند.

چشم‌انداز مبهم ۱۴۰۰

با اینکه ۷ روز کاری تا پایان سال جاری بیشتر زمان باقی نمانده است و متولی بورس هم تصمیمی بر عقبگرد از سیاست غیر‌کارشناسی خود ندارد احتمالا روند فرسایشی بازار تا آخرین روز معاملاتی تداوم پیدا کند. در حال حاضر سیاستی که تهدید بزرگی برای سرمایه سهامداران محسوب می‌شود و در بورس‌های بزرگ دنیا مرسوم نیست همین ابتکار عمل و نوآوری تصمیم‌گیران در ایجاد قوانین روزمره است.
با این وجود عزمی بر تعیین و حداقل ابلاغ سیاست‌های جدید از نخستین روز کاری معاملاتی در سال ۱۴۰۰ وجود ندارد و اکنون رفتار مدیران بورسی به شکلی است که تداعی‌کننده تداوم قانون‌گذاری خلق‌الساعه در سال آتی برای سرمایه‌گذاران خواهد بود.

رد پای سیاست‌گذار

دیروز خالص خرید حقیقی‌ها به ۵ گروه خلاصه شد که در صدر آن دو گروه مواد دارویی و فرآورده‌های نفتی درخشیدند. در نقطه مقابل نیز حقوقی‌ها رو به خرید کانه فلزی، بانک‌ها، فلزات اساسی، خرده‌فروشی و مواردی از این قبیل آوردند. بدین ترتیب در جریان بازار روز یکشنبه شاهد تغییر مالکیت ۶۷۵ میلیارد تومانی از پرتفوی سهامداران خرد به سبد سرمایه‌گذاری حقوقی‌ها بودیم.
از طرفی بررسی روند حرکتی صندوق پالایشی یکم نشان می‌دهد که ارزش این صندوق سرمایه‌گذاری با اینکه در معاملات روز یکشنبه با افزایش همراه شد، اما همچنان در ارقامی کمتر از محدوده خرید قرار گرفته است.
بر این اساس روند فرسایشی بازار در حالی تداوم پیدا کرده است که فرازو نشیب‌های اینچنینی تاثیری در کلیت فضای معاملاتی بازار نخواهد داشت، هر چند در چنین شرایطی فضا برای نوسان‌گیری عده‌ای عمدتا برخوردار از نقدینگی بالا فراهم می‌شود، اما اکثریت سرمایه‌گذاران همانند چند وقت اخیر سبز شدن شاخص را فرصتی برای فروش تلقی می‌کنند. پاسخ به چرایی سر زدن این قبیل رفتار‌ها از سوی سرمایه‌گذاران خرد نیز در رد پای سیاست‌گذار بورس به وضوح قابل مشاهده است.

روایت آماری

در معاملات بورس از ۳۴۷ نماد معامله شده، قیمت پایانی ۴/ ۱۶ درصد نماد‌ها مثبت و ۶۴ درصد نماد‌ها منفی بود. ۱۲ نماد (۵/ ۳ درصد) صف خرید به ارزش ۶۴ میلیارد تومان و ۲۴۲ نماد (۷۰ درصد) صف فروش به ارزش ۲۷۱۴ میلیارد تومان تشکیل دادند.
تغییرات شاخص بورس
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید