زمان تعطیلی مداس برای عید ۱۴۰۰

زمان تعطیلی مداس برای عید ۱۴۰۰

طبق روال هرساله تعطیلات مدارس برای نوروز ۱۴۰۰ از ۲۸ اسفند ماه ۹۹ آغاز شده و تا ۱۳ فروردین ۱۴۰۰ ادامه دار خواهد بود.

کد خبر : ۹۱۵۳۳
بازدید : ۶۹۳۶
زمان تعطیلی مداس برای عید ۱۴۰۰
فرادید | هرساله با نزدیک شد به عید نوروز دانش آموزان در انتظار تعطیلی به سر می‌برند و چشم انتظار اعلام زمان تعطیلی از سوی آموزش پرورش هستند. براین اساس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش نیز با صدور اطلاعیه‌ای از تدام فعالیت مدارس کشور به صورت مجازی تا ۲۸ اسفندماه خبر داده است.

طبق بیانیه وزارت آموزش پرورش، جریان آموزشی در سال تحصیلی جاری با سختکوشی معلمان، همراهی دانش آموزان و مشارکت خوب اولیای آنان در بستر‌های تعریف‌شده آموزشی و پرورشی نظیر؛ شبکه آموزش دانش‌آموزی (شاد)، آموزش‌های تلویزیونی و ارائه بسته‌های آموزشی در حال انجام و پیگیری است. این آموزش‌ها در ایام پایانی سال به قوت خود ادامه خواهد یافت و تمامی مدارس کشور طبق برنامه زمان‌بندی و تقویم آموزشی و اجرایی وزارت آموزش و پرورش تا ۲۸ اسفندماه، فعالیت‌های آموزشی و پرورشی خود را ارائه خواهند داد.



به گزارش فرادید، طبق روال هرساله تعطیلات مدارس برای نوروز ۱۴۰۰ از ۲۸ اسفند ماه ۹۹ آغاز شده و تا ۱۳ فروردین ۱۴۰۰ ادامه دار خواهد بود و به احتمال زیاد تعطیلات نوروزی مدارس در سال جدید نیز ۱۳ روزه خواهد بود، اما این امکان نیز وجود دارد که تعطیلات برای دانش آموزان و دانشجویان ادامه دار شود.

برخی از منابع ادعا کرده اند که بازگشایی مدارس پس از اتمام تعطیلات نوروزی امکان پذیر خواهد بود، اما با قرمز شدن وضعیت برخی از شهر‌های کشور، به نظر می‌رسد که احتمال عملی شدن این ایده بسیار کم است.

زمان تعطیلی مداس برای عید ۱۴۰۰
بازگشایی مدارس بعداز تعطیلات عید نوروز ۱۴۰۰

از سال ۹۸ تا به الان، به دلیل شیوع ویروس کرونا ضرورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی در دستور کار قرار گرفت که براین اساس دانش آموزان و دانشجویان امکان حضور فیزیکی در مدارس را نیافتند و سال تحصیلی آن‌ها به صورت مجازی گذشت. این موضوع تا جایی ادامه دار شد که حتی امتحانات پایان ترم تحصیل کنندگان نیز به صورت مجازی برگزار شد.

با اینکه محدودیت‌های کرونایی مدتی با شدت اجرا می‌شد، اما از نیمه دی ماه بنابر اعلام وزارت بهداشت وضعیت شهر‌ها از نظر آمار کرونا تغییر محسوسی پیدا کرد و بیشتر شهر‌ها در وضعیت آبی قرار گرفتند و امیدی برای بازگشایی مدارس تا پایان سال ۹۹ را به وجود آورد، اما به طور ناگهانی بسیاری از شهر‌ها در وضعیت هشدار گرفتند و همین اتفاق امکان بازگشایی مدارس تا پایان سال ۹۹ را از بین برد.

بااین وجود محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش درباره زمان بازگشایی مدارس بعد از تعطیلات عید نوروز گفته است که «ما آماده‌ایم که مدارس را ظرف ۲ روز بازگشایی کنیم، اما علت اینکه بازگشایی انجام نمی‌شود، ممنوعیت ستادملی کروناست؛ بنابراین هر زمان که ستاد مقابله با کرونا به ما اجازه دهد این کار انجام می‌شود. آماده بازگشایی مدارس تحت هر شرایطی هستیم، زیرا نگرانی ما سطح سواد دانش آموزان است.»

طبق گفته‌های وزیرآموزش و پرورش، در سال جدید تکالیف نوروزی برای دانش آموزان وجود ندارد و آموزش مجازی معلمان نیز در ایام نوروز تعطیل است. او مشکل صادر نشدن کارنامه دانش آموزان در سامانه سیدا حل شده اعلام کرد و یادآور شد که مدیران مدارس می‌توانند کارنامه‌های دانش آموزان را صادر کنند.

او درباره برگزاری امتحانات خرداد ماه به صورت حضوری اظهار کرد: در تلاشیم امتحانات نهایی خرداد دانش آموزان را در صورت موافقت ستاد ملی کرونا حضوری برگزار کنیم. رتبه بندی معلمان از فروردین ۱۴۰۰ اجرایی و دریافتی معلمان بر اساس نوع رتبه افزایش می‌یابد. مطالبات معلمان به تناسب دریافت اعتبار از سازمان برنامه و بودجه پرداخت می‌شود و امیدواریم زمانی به سال ۱۴۰۰ برویم که هیچ دینی از مطالبات امسال معلمان را برعهده نداشته باشیم.

حاجی میرزایی در پایان به تاکلیف نوروزی جعلی اشاره کرد و از معلمان و خانواده‌ها خواست تا هوشیار باشند، چراکه فروش تکالیف نوروزی در فضای مجازی کلاهبرداری است.

طبق مصوبه آموزش و پرورش در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ تکالیف نوروزی برای دانش آموزان در ایام تعطیلات نوروز در نظر گرفته نخواهد شد.


زمان تدریس مجازی در سال جدید

آموزش و پرورش از اوایل سال تحصیلی زمان بندی خاصی را برای حضور در برنامه شاد تعین کرده است. همچنین برای تعطیلات عید ۱۴۰۰ نیز هیچ تکلیف و آموزش مجازی وجود ندارد.

براساس زمان بندی آموزش و پرورش، حداکثر تدریس کلاس در آموزش مجازی یا آموزش در زمان بحران برای گروه متوسطه اول و دوم ۳۵ دقیقه و برای دوره ابتدایی ۲۵ دقیقه است. اما برخی از مدارس، به ویژه مدارس غیردولتی به نوعی وارد رقابت شده و دانش‌آموزان را از ساعت یک ربع به هشت تا ۱۴:۳۰ و حتی ۱۵ در کلاس‌های مجازی نگه داشته و برای ان‌ها کلاس‌های فوق برنامه و کتاب‌های غیر درسی را در این برنامه‌ها قرار می‌دهند.

باتوجه به طولانی بودن زمان تدریس، باید این نکته را نیز فراموش نکرد و اینکه آن‌ها باید مدت مدیدی را اینگونه آموزش ببینند و این سبک آموزش، دانش آموزان را دچار مشکل بینایی و جسمی می‌کند. باید سلامت دانش‌آموز در اولویت قرار داده و زمان مقرر رعایت شود. چراکه بسیاری از دانش آموزان و خانواده‌ها از آموزش مداوم و طولانی در شبکه مجازی خسته و کلافه شده‌اند.

اکنون که بسیاری از کلاس‌های مدارس به صورت آنلاین برگزار می‌شود باید معلمان درباره شیوه تدریس در فضای مجازی به حساسیت‌های این فضای جدید توجه داشته باشند و با طولانی برگزار کردن این کلاس‌ها یا ارائه تکالیف و ویدئو‌های آموزشی مکرر تحصیل کنندگان را علم زده و خسته نکنند. علی الخصوص که روحیات و ظرفیت کودکان برای یکجا نشستن و تحرک نداشتن یکسان نبوده و بی توجهی به این مسائل موجب خستگی، کلافه شدن و سرخوردگی کودکان از درس خواندن خواهد شد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید