همه چیز درباره سریال جیران

همه چیز درباره سریال جیران

سریال جیران که بعنوان دومین کار فتحی برای شبکه نمایش خانگی محسوب می‌شود برای سال ۱۴۰۰ از فیلیمو پخش خواهد شد و بازیگران مطرحی همچون پریناز ایزدیار، بهرام رادان، مهدی پاکدل و رعنا آزادی ور در این سریال حضور دارند.

کد خبر : ۹۱۶۰۷
بازدید : ۱۱۰۰۲
همه چیز درباره سریال جیران
فرادید | مراحل تصویربرداری مجموعه جدید حسن فتحی به نام جیران از اواسط بهمن ۹۹ آغاز شده و در این مدت بازیگران اصلی این سریال جلوی دوربین رفته‌اند. سریال جیران که برای پخش از پلتفرم فیلیمو ساخته می‌شود، در ژانر تاریخی-عاشقانه است.

به گزارش فرادید، جیران که نام مجموعه‌ای عاشقانه است، سال گذشته مجوز ساخت خود را از وزارت ارشاد گرفته بود و از تابستان ۹۹، مراحل پیش تولیدش را آغاز کرد. این سریال به کارگردانی حسن فتحی بوده و تهیه کنندگی آن نیز برعهده اسماعیل عفیفه است.

سریال جیران که بعنوان دومین کار فتحی برای شبکه نمایش خانگی محسوب می‌شود برای سال ۱۴۰۰ از فیلیمو پخش خواهد شد. باید یادآور شد که حسن فتحی علاوه بر کارگردانی نویسندگی جیران را نیز با همکاری احسان جوانمرد انجام داده و قصد دارد تا عاشقانه‌ای دیگر همچون کار قبلی اش شهرزاد رقم بزند.

اما این بار در پس تاریخ و در روز‌های بعد از مرگ امیرکبیر و زمان آشنایی ناصرالدین شاه با جیران آغاز می‌شود، داستان این سریال تا حدود شش سال از زندگی ناصرالدین شاه و جیران و اوضاع آشفته حکومت ناصرالدین را شرح می‌دهد.

نکته قابل توجه مجموعه جیران ایفای نقش ناصرالدین شاه توسط بهرام رادان است. چراکه پیش‌تر قرار بود که او در سریال شهرزاد با حسن فتحی همکاری کند، اما بنابر دلایل نامعلومی این اتفاق نیفتاد و حالا رادان با پذیرش این نقش، قصد دارد یکی از شاه‌نقش‌هایش را کلید بزند.

باتوجه به کارنامه بهرام رادان، یک سالی است که او در هیچ فیلم و سریالی بازی نکرده، البته اگر فیلم گربه سیاه به کارگردانی کریم امینی که تهیه‌کنندگی آن را خود رادان به عهده داشت و سکانس کوتاهی در نقش خودش بازی کرد را در نظر نگیریم؛ سریال جریان اتفاق مهمی در کارنامه اش خواهد بود.

همه چیز درباره سریال جیران
سریال جیران چه داستانی را روایت می‌کند؟

همانطور که در ابتدا نیز به این موضوع اشاره شد، داستان سریال جیران به زمان ناصرالدین شاه قاجار برمی‌گردد و زندگی او، همچنین عشقش به یکی از زنان حرمسرایش که نامش جیران است را روایت می‌کند. نام اصلی جیران، خدیجه خانم تجریشی ملقب به فروغ‌السلطنه، یکی از همسران محبوب و اولین سوگلی ناصرالدین شاه بوده است.

ناصرالدین شاه در اولین برخوردش با جیران و با نگاه اول به او دل می‌بندد و به خاطر چشمان درشتی که خدیجه خانم تجریشی داشته، نام او را به جیران تغییر می‌دهد.

این احتمال نیز وجود دارد که ناصرالدین شاه برای نخستین بار، جیران را در جمع ملازمان مهدعلیا در حدود سال ۱۲۶۸ قمری (اندکی پس از قتل امیرکبیر) دیده و سپس به او علاقه‌مند شده باشد. شیفتگی او به شکار و رفتار جسورانه او که برخلاف حجب معمول زنان حرمسرا بود، او را بیش از پیش مورد توجه شاه قرار داد.

بنابر گفته‌های دوستعلی معیری (نوه ناصرالدین شاه)، جیران هنگام سواری چکمه به پا می‌کرد و روبنده را گرد سر پیچیده به چالاکی بر زین می‌نشست. گروهی انبوه از تفنگدار، قوشبان، نوکر و چاپلوس در رکابش سوار می‌شدند و از دور همه را گمان می‌رفت که کبکبه شاهانه‌است. در شکارگاه، قوش مخصوص خود را که «غزال» نام نهاده بود بدست می‌گرفت و برپشت اسب قزلی گلگون به نام «آهو» به قله کوه برآمده، شهباز را در پی کبک می‌افکند.

البته عوامل ساخت سریال جیران داستان این سریال را اینگونه راویت کرده اند که «زنهار که طراز و طریقت گم شده و مجاز و حقیقت به هم آمیخته. سهم رعیت کابوس است و سهم سلطان تخت طاووس. کجاست تدبیر کریم‌خان که تاج شاهی پس بگیرد از ما ندانم‌کارها؟ کجاست شمشیر نادر که انتقام بکشد از ما خراب‌کارها؟ مملکت آشفته است و امیرکبیر در گور خفته است.
هر نامی آبستن ننگ است و هر صلحی آبستن جنگ. آدمیزاد قبله عالم هم که باشد پناه می‌خواهد. قلعه‌ای می‌خواهد که جان‌پناهش باشد. برای اولاد آدم هیچ قلعه‌ای محکم‌تر از عشق نیست. بدهید همه‌جا جار بزنند که: ایهالناس! دیروز در حوالی تجریش پادشاه شما عاشق شد…»

همه چیز درباره سریال جیران
نکاتی درباره مجموعه جیران

به گفته نویسنده و کارگردان سریال جیران، این سریال آمیخته به خیال بوده و زندگی پر فراز و نشیبی را روایت می‌کند. همچنین علاوه بر جیران تعداد زیادی از شخصیت‌ها نیز واقعی هستند.

حسن فتحی می‌گوید که «ناصرالدین شاه، جیران، میرزا آقاخان نوری صدراعظم ایران بعد از امیرکبیر، ملک‌جهان خانم مهدعلیای ایران، ملک‌زاده خواهر ناصرالدین شاه، تاج‌الدوله، گلین، شکوه السلطنه و ستاره خانم زنان عقدی ناصرالدین شاه و همچنین عده‌ای از رجال و نسوان اوایل عهد ناصری از جمله خدیجه همسر محمد شاه، از شخصیت‌هایی هستند که به آن‌ها پرداخته شده است.»

حالا اسماعیل عفیفه تهیه‌کننده‌ی این سریال در مصاحبه مطبوعاتی اش گفته بود که «تصمیم به ساخت «جیران» به سال ۹۷ برمی‌گردد. داستان سریال را آقای احسان جوانمرد به من و آقای فتحی پیشنهاد کردند. خلاصه داستان چیزی در حدود ۵۰ صفحه بود و با مطالعه آن متوجه شدیم که کار از پشتوانه تحقیقی خوبی برخوردار است. از آقای جوانمرد، سریال «بانوی عمارت» را که از تلویزیون پخش شده دیده‌ایم. جالب این‌جاست که ایشان سریال «جیران» را پیش از «بانوی عمارت» و در سال ۹۱ نوشته بود که در آن موقع امکانات ساختش مهیا نشد.»


مدتی پیش برخی از رسانه‌ها ادعا کرده بودند که بازیگرانی همچ. ن هوتن شکیبا و رویا تیموریان در سریال جیران به ایفای نقش می‌پردازند، اما پس از گمانه زنی‌های بسیار سرانجام روابط عمومی سریال «جیران» در خصوص شایعات پیرامون این سریال اعلام کرد که اخبار منتشر شده درباره حضور هوتن شکیبا و رویا تیموریان در «جیران»، بی اساس و کذب است و مطالبی که که برخی رسانه‌ها برای دیده شدن و جذب مخاطب درباره نقش آفرینان، بیان می‌کنند صحت ندارد.

همچنین قرار بود که نقش مهدعلیا، مادر ناصرالدین شاه را نیز شبنم مقدمی بازی کند، اما بنابر دلایل نامعلوم او از این نقش انصراف داد و مریلا زارعی برای این نقش انتخاب شد.


بازیگران و عوامل سریال جیران

بازیگران مجموعه جیران شامل بهرام رادان، پریناز ایزدیار، رضا داودوندی، مریلا زارعی، امیرحسین فتحی، امیرجعفری، مهدی پاکدل، رعنا آزادی ور، کتانه افشاری نژاد، ستاره پسیانی، غزل شاکری، مرتضی اسماعیل کاشی، هومن برق نورد، مهدی کوشکی، سمیرا حسن پور، فاطمه مسعودی‌فر، بهناز نازی، غلامرضا نیکخواه، سیاوش چراغی‌پور، محمد شیری، حمیدرضا نعیمی، رضا جهانی، الهام نامی، نهال دشتی، سینا رازانی، بهنام شرفی، انوش معظمی، پاشا جمالی، حسن موذنی، نسرین نکیسا، محمد مژدهی، عباس توفیقی، فرشید صمدی پور، عباس ظفری، راستین عزیزپور، علی اشمند و پرویز بزرگی می‌شوند.

از دیگر عوامل این سریال نیز می‌توان به نویسندگان فیلمنامه: احسان جوانمرد و حسن فتحی، مدیر هنری و طراح لباس: ملک جهان خزاعی، مدیر تصویربرداری: علیرضا رنجبران، تصویربرداران: مرتضی درویش‌خانی و شهروز کاووسی، نور پرداز: میلاد واعظی مجد، طراح صحنه: حسن روح پروری، طراح چهره پردازی: سید جلال موسوی، مدیر صدابرداری: امیر عاشق حسینی، تدوین: بابک رضاخانی، صداگذاری: آرش قاسمی، مدیر جلوه‌های بصری: امیر ولیخانی، عکاس صحنه: نازلی هروی، سرپرست گروه کارگردانی: محمد رستمی، مدیر برنامه ریزی:حامد تصدیق مقدم، مدیر تدارکات: ناصر هادیان فر، مدیر تولید: عزیز علیزاده و سرمایه گذار:فیلیمو اشاره کرد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید