واکسن‌های ایرانی کرونا در چه مرحله‌ای قرار دارند؟

واکسن‌های ایرانی کرونا در چه مرحله‌ای قرار دارند؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد که در حال حاضر دو واکسن ایرانی «رازی کوو پارس» و «کوو ایران برکت» در فاز کارآزمایی بالینی مرحله  اول و دوم- سوم (همزمان) قرار دارند. در این میان واکسن مشترک ایران و کوبا نیز به تازگی وارد مرحله سوم و نهایی کارآزمایی بالینی شده است.

کد خبر : ۹۱۶۹۹
بازدید : ۵۸۹۴
واکسن کوو ایران برکت
فرادید | در حالی که واکسیناسیون کرونا برای کادر درمان و گروه‌های پرخطر از بهمن آغاز شده، قرار است که عموم مردم نیز در سال آینده و با واکسن ایرانی کرونا واکسینه شوند. براساس اعلام وزارت بهداشت در حال حاضر سه واکسن ستاد اجرایی فرمان امام (ره) با نام «کوو ایران برکت»، موسسه سرم سازی رازی با نام «رازی کوو پارس» و واکسن مشترک ایران و کوبا «سوبرانا ۰۲» در مرحله کارآزمایی انسانی قرار دارند. البته علاوه بر این سه واکسن قرار است که واکسن اسپوتینک وی روسی با همکاری یک شرکت ایرانی تولید و عرضه شود.

به گزارش فرادید؛ فروردین ماه سال جاری بود که برخی شرکت‌های داروساز ایرانی خبر دادند که کار مطالعه ساخت واکسن داخلی را آغاز کرده اند. در این میان، اما کوو ایران برکت به عنوان نخستین واکسن ایرانی در ستاد اجرایی فرمان امام (ره) آغاز به کار کرد و توانست اعتماد متخصصان را به خود جلب کند.



پس از آن نیز موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی اعلام کردند که کار ساخت دومین واکسن کرونا در این موسسه آغاز شده است.

البته همزمان با آغاز ساخت دو واکسن ایرانی، وزارت بهداشت ایران نیز با همکاری کوبا کار ساخت واکسن تولید مشترک را شروع کرد که نتایج کارآزمایی‌های آن‌ها امید بخش بوده است.

در این میان وزیر بهداشت هم به تازگی، خبر از ساخت واکسن‌های دیگر ایرانی داده است. سعید نمکی در این رابطه گفته است که واکسن سپند کرونا ساخت وزارت دفاع روز سه شنبه هفته جاری رونمایی و فاز آزمایش مطالعه انسانی آن آغاز می‌شود.

همچنین قانعی، رییس کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا هم از خط تولید واکسن روسی اسپوتنیک وی در ایران خبر داده است. او می‌گوید: «یک شرکت داخلی ایرانی با شرکت اسپوتنیک وی روسیه وارد قرارداد شده تا با زیرساخت خودش برای اسپوتنیک در ایران واکسن تولید کند.»

طبق اعلام وزارت بهداشت قرار است که ۳۶ تا ۴۰ میلیون دوز واکسن اسپوتنیک وی از این مسیر در سال ۱۴۰۰ تولید و در ایران توزیع شود.
واکسن‌های ایرانی کرونا

دو واکسن کاملا ایرانی در چه مرحله ای قرار دارند؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد که در حال حاضر دو واکسن ایرانی «رازی کوو پارس» و «کوو ایران برکت» در فاز کارآزمایی بالینی مرحله اول و دوم- سوم (همزمان) قرار دارند. در این میان واکسن مشترک ایران و کوبا نیز به تازگی وارد مرحله سوم و نهایی کارآزمایی بالینی شده است.

براساس اعلام دکتر مینو محرز، مسئول کارآزمایی بالینی واکسنکوو ایران برکت، فاز اول کارآزمایی بالینی واکسن ستاد اجرایی فرمان امام (ره) با موفقیت طی شده است.

دکتر محرز که همزمان در کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا هم عضویت دارد، در باره آخرین جزئیات ساخت واکسن کوو ایران برکت می‌گوید: «مرحله اول تزریق این واکسن به حیوان و انسان برای بررسی مصونیت این واکسن بود که در ۵۶ نفری که واکسن به آن‌ها تزریق شد هیچ عارضه‌ای دیده نشد و مرحله بعدی آن تاثیرگذاری واکسن سنجیده می‌شود که این بار این بررسی روی ۴۰۰ نفر این می‌شود که محدوده سنی یک گروه ۱۰۰ نفره آن‌ها از ۵۰ تا ۷۵ سال است و ۳۰۰ نفر دیگر در گروه سنی ۱۸ تا ۵۰ هستند.

او همچنین گفته است که «در این مرحله در دو نوبت تزریق و در فواصل زمانی متفاوت اثربخشی آن مورد بررسی قرار می‌گیرد و اگر تاثیرپذیری مورد قبولی را دریافت کردیم تزریق این واکسن وارد مرحله سوم می‌شود. درحال حاضر این واکسن به افراد دارای بیماری زمینه‌ای تزریق نشده است و زمانی که امتحانات بالینی را به خوبی پشت سر گذاشت این گروه نیز در اولویت تزریق قرار خواهند گرفت.»

طبق گفته مسئولان ساخت واکسن» کوو ایران برکت» فاز دوم و سوم کارآزمایی بالینی این واکسن همزمان با هم و در روز‌های اخیر آغاز شده است. براساس برنامه ریزی مسئولان ساخت این واکسن، قرار است که فاز دوم کارآزمایی تا پایان اردیبهشت سال آینده به پایان برسد.

دومین واکسن کرونا ، که ساخت آن برعهده موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی است، در حال حاضر در مرحله نخست کارآزمایی بالینی قرار دارد.

مسعود سلیمانی، مسئول اپیدمیولوژیک مطالعه کارآزمایی بالینی واکسن رازی کوو پارس در باره آخرین جزئیات ساخت واکسن می‌گوید: «فاز اول تست انسانی واکسن رازی کوو پارس از ۱۰ اسفند ماه آغاز شده است. در این رابطه پیشقراولان مرحله اول تست انسانی واکسن خود را دریافت کردند و تزریق به بقیه هم از سه شنبه هفته پیش آغاز شده است.»

او همچنین گفته که «این داوطلبان با فاصله سه هفته تزریق دوم خود را دریافت خواهند کرد. ۲ هفته بعد از تزریق دوم، ارزیابی‌هایی روی این افراد انجام و به سازمان غذا و دارو ارسال خواهد شد. این سازمان پس از بررسی‌های دقیق و در صورت تائید مجوز مرحله بعد را صادر می‌کند.»

طبق بررسی ها، واکسن «رازی کوو پارس» به عنوان اولین واکسن تزریقی - استنشاقی پروتئین نوترکیب کووید- ۱۹، توسط موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی و مطابق با دستورالعمل سازمان جهانی بهداشت در حال تولید است.
ساخت واکسن ایران و کوبا به کجا رسید؟
هم اکنون علاوه بر دو واکسن ایرانی، وزارت بهداشت می‌گوید که کار تولید واکسن مشترک ایران و کوبا به مرحله نهایی (سوم) رسیده است. بر اساس اعلام مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت قرار است که مرحله سوم کارآزمایی بالینی واکسن تولید مشترک ایران و کوبا با نام «سوبرانا ۰۲» در ایران ادامه پیدا کند.

جهانپور دراین رابطه می‌گوید: «مطالعه بالینی فاز ۱ و ۲ این واکسن تحت نظارت و اشراف انستیتو پاستور ایران در هاوانا با موفقیت انجام شده و با توجه به نتایج مطلوب فاز‌های ۱ و ۲، طبق تفاهم قبلی و در ادامه همکاری‌های قبلی و پلتفورم مشترک انستیتو پاستور ایران و موسسه فینلای کوبا فاز ۳ مطالعه بالینی همزمان در دو کشور انجام و در صورت تایید نتایج نهایی، تولید انبوه آن در دو کشور آغاز خواهد شد.»

البته محموله ۱۰۰ هزار دوزی از واکسن کرونای سوبرانا ۰۲ ساخت کوبا برای انجام فاز سه مطالعه انسانی اواخر هفته گذشته به تهران رسید تا کار مرحله سوم آغاز شود.

در این باره خبرگزاری کوبایی پرنسا لاتینا، نهاد پزشکی دولتی «بیوکوبا فارما» هفته پیش اعلام کرد: «با ورود یکصد هزار دوز واکسن کوبایی ویروس کرونا به خاک ایران، مرحله نهایی مطالعات بالینی این واکسن در ایران به پایان خواهد رسید.»
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید