جولان کرونای فرانسوی و برزیلی

جولان کرونای فرانسوی و برزیلی

محققان معتقدند که دو گونه جهش یافته کرونا در فرانسه و برزیل به مراتب خطرناک‌تر از کرونای انگلیسی، آفریقایی و کالیفرنیایی به شما می‌روند. آن‌ها می‌گویند جهش فرانسوی به گونه‌ای است که ویروس در آزمایش پی‌سی‌آر بینی غیر قابل تشخیص است. اما با این حال محققان معتقدند که این فرضیه باید به اثبات برسد و اگر این موضوع ثابت شود شمار مبتلایان می‌تواند بسیار بیشتر باشد.

کد خبر : ۹۱۷۸۲
بازدید : ۶۷۹۶
کرونای فرانسوی و برزیلی
فرادید | ویروس کرونا در طول ماه‌های اخیر دو جهش خطرناک انگلیسی، آفریقایی و کالیفرنیایی را تجربه کرده است، اما حالا مسئولان وزارت بهداشت فرانسه می‌گویند که یک جهش دیگر در این کشور شناسایی شده است. پیش از این هم مقامات بهداشتی برزیل از شناسایی ویروس جهش یافته کرونا در این کشور خبر داده بودند.

به گزارش فرادید؛ خبر جهش کووید ۱۹ در فرانسه را اداره کل بهداشت و درمان این کشور منتشر کرد و خبر داد که نوع جهش یافته جدیدی از ویروس کرونا در استان برتاین فرانسه شناسایی شده است. در بیانیه این نهاد بهداشتی آمده است که تحقیقات برای ارزیابی میزان انتقال و شدت موارد ابتلا و مرگ و میر ناشی از آن در حال انجام است.


مقامات بهداشتی فرانسه می‌گویند افراد شناسایی شده در استان برتاین، علائم بالینی همه گیری کووید-۱۹ را داشته، اما تست PCR (آزمایش کرونا) آن‌ها منفی بوده است.

پیش از شناسایی گونه جهش یافته فرانسوی، مقامات ژاپن گونه برزیلی کرونا را در این کشور شناسایی کردند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که گونه جهش یافته برزیلی از طریق چهار فرد مبتلای برزیلی در فرودگاه توکیو ژاپن شناسایی شد و پس از آن مقامات بهداشتی برزیل هم وجود گونه جهش یافته در کشورشان را تایید کردند.

مایک رایان مدیر برنامه اقدامات اضطراری سازمان جهانی بهداشت درباره گونه جهش یافته برزیلی می‌گوید: افزایش شمار مبتلایان در مانائوس و آمازوناس که اخیرا شاهد شیوع شدید بیماری بوده‌اند بیانگر این است که ویروس P ۱ (کرونای برزیلی)، گونه‌ای با جهش‌های ویژه بسیار است که علاوه بر سهولت بیشتر در فرآیند انتقال و سرایت، از مقاومت بالاتری برخوردار است.
علائم کرونای انگلیسی
کرونای فرانسوی چه ویژگی تازه‌ای دارد؟
محققان معتقدند که دو گونه جهش یافته کرونا در فرانسه و برزیل به مراتب خطرناک‌تر از کرونای انگلیسی، آفریقایی و کالیفرنیایی به شما می‌روند. آن‌ها می‌گویند جهش فرانسوی به گونه‌ای است که ویروس در آزمایش پی‌سی‌آر بینی غیر قابل تشخیص است. اما با این حال محققان معتقدند که این فرضیه باید به اثبات برسد و اگر این موضوع ثابت شود شمار مبتلایان می‌تواند بسیار بیشتر باشد.

تست واکنش زنجیره‌ای پلیمراز یا پی‌سی‌آر برای تشخیص وجود آنتی‌ژن به‌جای پادتن استفاده می‌شود.

اما اداره کل بهداشت فرانسه اعتقاد دارد که تجزیه و تحلیل اولیه نشان نمی‌دهد که این نوع جدید شدیدتر یا مسری‌تر از موارد قبلی باشد.

با این وجود مقامات فرانسوی این گونه را در گروه «ردیابی» طبقه‌بندی کرده‌اند. این گروه شامل هزاران گونه مختلفی است که به طور طبیعی در جهان ظاهر می‌شود و تنها بخش کوچکی از آن‌ها در نهایت مشکلات خاص در حوزه بهداشت عمومی ایجاد می‌کند.

با این حال متخصصان معتقدند که تشکیل گونه‌های جدید از یک ویروس، روندی طبیعی است چراکه ویروس‌ها برای زنده ماندن در طول زمان تکثیر و جهش پیدا می‌کنند. در حال حاضر نسبت به گونه‌های بریتانیایی، آفریقای جنوبی و برزیلی ویروس کرونا هشدار داده شده است
علائم کرونای برزیلی
کرونای برزیلی خطرناک‌تر از گونه‌های پیشین؟
گرچه کرونای فرانسوی تازه شناسایی شده و اطلاعات دقیقی از آن در دسترس نیست، اما محققان در طول یک ماه اخیر فرصت مطالعه کرونای برزیلی را داشته اند. آن‌ها معتقدند که گونه برزیلی به راحتی می‌تواند از آنتی بادی‌ها فرار کند و این مسئله می‌تواند کارایی واکسن‌ها را دچار چالش کند.

با این وجود از آن جا که گونه برزیلی قادر به فرار از آنتی بادی‌ها است، ویروس شناسان هشدار می‌دهند که این نوع به راحتی می‌تواند به افرادی که قبلاً کووید ۱۹ داشته‌اند، حمله کرده و ریسک عفونت‌های مجدد را افزایش دهد.

از طرفی یافته‌های جدید دانشمندان نیز نشان می‌دهد که گونه برزیلی کرونا از قدرت الوده‌کنندگی بالایی برخوردار است و می‌تواند سیستم ایمنی بدن را دور بزند.

در حال حاضر دانشمندان نگرانند که واکسن کرونا در برابر گونه جدید این ویروس مقام نباشد. همچنین برخی شواهد نشان می‌دهد افرادی که قبلا به کرونا مبتلا شده‌اند در برابر گونه جدید مصونیت ندارند.

تحقیقات دانشمندان ایمپریال کالج لندن و سائو پائولو برزیل حاکی از آن است که قدرت ویروس برزیلی برای دور زدن سیستم ایمنی ۲۵ تا ۶۱ درصد نسبت به ویروس قبلی، قوی‌تر است. به این ترتیب افرادی که پیشتر به کرونا مبتلا شده‌اند ممکن است دوباره به کرونا مبتلا شوند.

یافته‌های دانشمندان نشان می‌دهد که گونه برزیلی تا ۸۰ درصد مرگبارتر از نمونه‌هایی است که تاکنون شناسایی شده است.
شیوع گونه‌های جهش یافته کرونا؛ تهدید جهان به ابرهمه‌گیری؟!
اپیدمیولوژیست‌های موسسه فیوکروز برزیل گونه‌های شناسایی شده را تهدیدی برای ابرهمه گیری دوباره جهان می‌دانند. علاوه بر این اپیدمیولوژیست ها، برخی محققان نیز هشدار می‌دهند که شیوع گونه کنترل نشده کرونا در بزریل، انگلیس و فرانسه به مثابه یک بمب اتمی می‌تواند موجب گسترش همه گیری در سراسر جهان شود.

در این رابطه دکتر «روبرتو کرانکل»، ریاضیدان بیولوژیکی در رصدخانه کووید -۱۹ برزیل می‌گوید: «من از سطح [گونه‌های]یافت شده متعجب هستم. رسانه‌ها معنی آن را منتقل نمی‌کنند. تمام گونه‌های جهش یافته کرونا قابلیت سرایت بیشتری دارند و این به معنی مرحله تسریع شده این اپیدیمی است. این موضوع یک فاجعه است.»

او همچنین گفته است که در حال حاضر گونه برزیلی ویروس کرونا در ۹ ایالت آمریکا و ۱۵ مورد شناسایی شده است. تصور می‌شود این گونه ویروس کرونا، ۱.۴ تا ۲.۲ برابر بیشتر از انواع قدیمی‌تر قابل انتقال است و افرادی را که قبلاً در برزیل به COVID-۱۹ مبتلا شده بودند، دوباره آلوده کرده است.

از طرفی دور زدن آنتی بادی‌ها از سوی گونه‌های جهش یافته می‌تواند واکسیناسیون و ایمنی جمعی جهان را با چالش جدی مواجه کند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید