کشف راهی جدید برای مبارزه با کرونا

کشف راهی جدید برای مبارزه با کرونا

گرچه کشف یک سازوکار جدید فعال سازی سیستم ایمنی به خودی خود هیجان انگیز است، اما ما در این مدت اخبار ناخوشایدی هم شنیدیم و آن خبر‌ها این بود که کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ نیز این موضوع را در نظر گرفته است و بنابراین از نحوه سازوکار این سیستم آگاه است و یک استراتژی برای مسدود کردن آن توسعه داده است.

کد خبر : ۹۱۷۹۳
بازدید : ۱۱۴۲۸
 مبارزه با کرونا

محققان "مرکز تحقیقات و نوآوری فلوریدا کلینیک کلیولند" در مطالعه اخیرشان مکانیزم جدیدی را برای درمان کووید-۱۹ شناسایی کرده‌اند.

محققان این مطالعه با رهبری دکتر "میکائلا گک" (Michaela Gack) دریافتند که یک آنزیم ویروس کرونا به نام "PLpro" (پروتئاز شبه پاپئین) پاسخ ایمنی بدن در برابر عفونت را مسدود می‌کند.

اگرچه تحقیقات بیشتری برای تایید این موضوع لازم است، اما یافته‌ها نشان می‌دهد دارو‌هایی که آنزیم را مهار می‌کنند، ممکن است به درمان کووید-۱۹ کمک کنند. گک گفت: کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ (ویروسی که باعث ایجاد کووید-۱۹ می‌شود) با سرعت بسیار زیادی در برابر بسیاری از سازوکارهای/مکانیزم‌های دفاعی شناخته شده بدن تکامل یافته است.
ما در این مطالعه درک بهتری از مکانیسم فعال‌سازی سیستم ایمنی که قبلاً مشخص نشده بود به دست آوردیم و دریافتیم که چگونه PLpro این پاسخ را مختل می‌کند و کروناویروس سندروم حاد تنفسی ۲ را قادر می‌سازد تا آزادانه در بدن افراد تکثیر شود. ما کشف کردیم که مهار PLpro می‌تواند به نجات پاسخ ایمنی اولیه بدن که برای محدود کردن تکثیر و گسترش ویروس مهم است، کمک کند.

یکی از مهمترین خطوط دفاعی بدن، دسته‌ای از پروتئین‌های گیرنده از جمله پروتئینی به نام MDA ۵ است که مهاجمان را با الگو‌های خارجی موجود در مواد ژنتیکی آن‌ها شناسایی می‌کند.
وقتی گیرنده‌ها الگوی خارجی را تشخیص می‌دهند، فعال می‌شوند و سیستم ایمنی بدن را به حالت ضد ویروسی درمی‌آورند. این کار تا حدی با افزایش پایین دست بیان پروتئین‌های رمزگذاری شده با ژن‌های تحریک شونده توسط اینترفرون (ISGs) انجام می‌شود.

در این مطالعه گک و دیگر محققان مکانیزم جدیدی را شناسایی کردند که به فعال شدن MDA ۵ در هنگام عفونت ویروسی منجر می‌شود. آن‌ها دریافتند که ژن تحریک‌شونده توسط اینترفرون باید به صورت فیزیکی به مناطق خاصی در گیرنده MDA ۵ متصل شود که این فرایند نیز "ISGylation" نامیده می‌شود تا MDA ۵ بتواند به طور موثر عوامل ضد ویروسی را در برابر مهاجمان فعال و آزاد کند.
آن‌ها نشان دادند که ISGylation به ایجاد گروه‌های پروتئینی MDA ۵ بزرگتر کمک می‌کند که این امر نیز در نهایت به پاسخ ایمنی قوی‌تر در برابر طیف وسیعی از ویروس‌ها منجر می‌شود.

گک گفت: گرچه کشف یک سازوکار جدید فعال سازی سیستم ایمنی به خودی خود هیجان انگیز است، اما ما در این مدت اخبار ناخوشایدی هم شنیدیم و آن خبر‌ها این بود که کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ نیز این موضوع را در نظر گرفته است و بنابراین از نحوه سازوکار این سیستم آگاه است و یک استراتژی برای مسدود کردن آن توسعه داده است.

محققان در ادامه مطالعه نشان دادند که آنزیم PLpro ویروس کرونا به طور فیزیکی با گیرنده MDA ۵ ارتباط برقرار می‌کند و روند ISGylation را مهار می‌کند.

گک در انتها افزود: ما در حال حاضر منتظر انجام مرحله بعدی این مطالعه هستیم که بررسی کنیم آیا مسدود کردن عملکردم آنزیم PLpro یا تعامل آن با MDA ۵ به تقویت پاسخ ایمنی انسان در برابر ویروس کمک می‌کند یا خیر که اگر چنین شود مطمئنا PLpro یک هدف جذاب برای درمان‌های ضد کووید-۱۹خواهد بود.

یافته‌های این مطالعه در مجله "Nature Microbiology" منتشر شد.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید