شیر توپی؛ پرکاربردترين شير صنعتی

شیر توپی؛ پرکاربردترين شير صنعتی

شیر توپی یک دروازه یا یک منفذ باز دارد. به همین دلیل زمانی که دسته این شیرها در راستای مسیر قرار بگیرد، سیال یا مواد می‌توانند از شیر عبور کنند. همچنین با چرخش 90 درجه دسته شیر، شیر در حالت بسته قرار می‌گیرد.

کد خبر : ۹۱۸۲۵
بازدید : ۷۵۰۷

شیر توپی

شیرآلات صنعتی از جمله قطعات بسیار عالی و مهم هستند که در سایر پروژه‌های لوله کشی صنعتی از آنها استفاده می‌شود. با توجه به کاربردی که دارند در انواع مختلفی ساخته شده و می‌توان از آنها در سایر پروژه‌های صنعتی استفاده کرد.

به طور کلی شیرآلات صنعتی به منظور کنترل و تنظیم سیالات درون لوله‌ها ساخته شده و می‌توان به نوبه های مختلفی برای کنترل مواد درون لوله‌ها از آنها استفاده کرد.

همچنین می توان گفت که تمام شیرآلات صنعتی برای استفاده در کنار اتصالات و لوله های صنعتی ساخته شده و بدون استفاده از آنها لوله ها به طور کامل کاربرد اصلی خود را از دست می‌دهند. به صورت کلی گفته می‌شوند که لوله های صنعتی همراه با اتصالات و شیرآلات صنعتی کاربرد اصلی خود را حفظ می‌کنند.

در نتیجه می‌توان گفت که شیرآلات صنعتی نقش بسیار مهمی در سایر پروژه‌های لوله کشی صنعتی دارند و جزء قطعات بسیار مهم محسوب می‌شوند. شیرآلات صنعتی با توجه به کاربردی که دارند و با توجه به این مسئه که در کدام قسمت و با چه تجهیزاتی استفاده می‌شوند، به انواع مختلفی دسته‌بندی می‌شوند. شیرآلات صنعتی به منظور کنترل و تنظیم مقدار سیالاتی که از لوله‌ها عبور می‌کنند، استفاده می شوند. به طور کلی به دو نوع کلی تقسیم بندی می‌شوند: کنترلی و غیر کنترلی.

شیرآلات صنعتی کنترلی و غیر کنترلی

شیرهای کنترلی صنعتی برای قطع و وصل کردن جریان استفاده می‌شوند. این نوع شیرها را فقط به همین منظور استفاده می‌کنند و نمی‌توان برای تنظیم مقدار جریان مواد از آنها استفاده کرد. این شیرها یا در حالت بسته یا در حالت باز قرار دارند. در صورتی که از آنها در حالتی بین این دو استفاده شود مشکلاتی در طرز کار آنها بوجود آمده و کاربرد اصلی را از دست می‌دهند.

شیرهای غیر کنترلی معمولا برای تنظیم کردن میزان جریان استفاده می‌شوند و نمی‌توان از آنها برای قطع و وصل کردن جریان سیالات استفاده کرد. همانند شیرهای کنترلی در صورتی که این شیرها در حالتی غیر از کاربرد اصلی استفاده شوند به مشکل می‌خورند و در مدت زمان کوتاهی کاربرد اصلی خود را از دست می‌دهند. با توجه به این دسته بندی ها، شیرآلات صنعتی را به گروه های مختلفی دسته بندی می‌کنند. در این قسمت قصد داریم در مورد شیرهای توپی بیشتر صحبت کنیم.

شیر توپی

کاربرد شیر توپی

شیر توپی یکی از پرکاربردترین شیرهای صنعتی محسوب می‌شود. در داخل این نوع شیرها یک قسمت توپی یا کره‌ای قرار داده شده است که به همین دلیل به عنوان شیر توپی شناخته می‌شوند. شیر توپی یک دروازه یا یک منفذ باز دارد. به همین دلیل زمانی که دسته این شیرها در راستای مسیر قرار بگیرد، سیال یا مواد می‌توانند از شیر عبور کنند. همچنین با چرخش 90 درجه دسته شیر، شیر در حالت بسته قرار می‌گیرد.

با توجه به توضیحاتی که داده شد می‌توان به این نتیجه رسید که شیرهای توپی جزء شیرهای کنترلی محسوب می‌شوند و می‌توان از آنها به منظور قطع و وصل کردن جریان مواد و سیالات استفاده کرد.

با توجه به ویژگی‌ها و خواص بسیار زیادی که شیرهای توپی دارند می‌توان گفت که در بسیاری از کاربردها و پروژه های صنعتی از آنها استفاده می‌شود. از این نوع شیرها در خطوط صنعتی، شیمیایی، انتقال انرژی و ..... استفاده می‌شود. برای ساخت شیرهای توپی با توجه به جایی که از آنها استفاده می‌کنند و قسمتی که کاربرد دارند از جنس‌های مختلفی استفاده می‌کنند. به طور کلی می‌توان از برنج، فولاد، استیل و ... برای ساخت شیرهای توپی استفاده کرد.

با توجه به نوع و کاربرد شیرهای توپی می‌توان این نوع شیر را به انواع مختلفی دسته بندی کرد. هر کدام از انواع شیرهای توپی در شرایط و موقعیت‌های خاصی استفاده می‌شوند. انواع شیر توپی را می‌توان با توجه به جنس شیر ها، بدنه و ظاهر، چگونگی مهار کردن، چگونگی محل عبور جریان و .... معرفی کرد. تمام این شیرها تقریبا کارایی و کاربرد اصلی یکسانی دارند ولی در نوع و جنس استفاده متفاوت بوده و در شرایط مختلفی از آنها استفاده می کنند.

شیرهای صنعتی و سایر قطعات صنعتی را می‌توان به روش‌های مختلفی تهیه کرده و از آنها استفاده کرد. ولی تمام این روش‌ها و یا تمام شرکت‌های تولید کننده این نوع شیرها قابل اطمینان نخواهند بود. به همین دلیل همواره توصیه می‌شود که این نوع قطعات را از تولیدکننده ها و سازنده های معتبر تهیه کنید.

از جمله این تولید کننده ها می‌توان به ای شاپ صنعت، یکی از بزرگترین تجهیزات ابزار دقیق اشاره کرد که انواع لوازم و تجهیزات صنعتی را در گونه های مختلف با قیمت بسیار عالی و کیفت بالا تولید می کند.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید