شکایت پنج میلیارد دلاری از گوگل

شکایت پنج میلیارد دلاری از گوگل

یک شکایت گروهی با ادعای خسارت پنج میلیارد دلاری که در ژوئن گذشته تنظیم شد، ادعا می‌کند که گوگل علی‌رغم ویژگی‌های حفظ حریم خصوصی، یک ردیاب فراگیر اطلاعات است.

کد خبر : ۹۱۸۹۶
بازدید : ۱۱۲۶۶
گوگل

یک قاضی آمریکایی حکم داده است که گوگل باید برای پاسخ به شکایت کاربرانش از ردیابی کاربر حتی وقتی از مرورگر کروم در حالت ناشناس استفاده می‌کند، در دادگاه حاضر شود.

مرورگر کروم ادعا می‌کند که در حالت ناشناس، توانایی استفاده از اینترنت را بدون جمع‌آوری سابقه جست‌وجو، کوکی‌ها و سایر داده‌های وب‌سایت به کاربران ارائه می‌دهد.

با این حال، بیان می‌کند که وب‌گردی کاربر ممکن است همچنان برای «وب‌سایت‌هایی که بازدید می‌کنید، کارفرما یا مدرسه» و «ارائه‌دهنده خدمات اینترنت شما» قابل مشاهده باشد.

یک شکایت گروهی با ادعای خسارت پنج میلیارد دلاری که در ژوئن گذشته تنظیم شد، ادعا می‌کند که گوگل علی‌رغم ویژگی‌های حفظ حریم خصوصی، «یک ردیاب فراگیر اطلاعات» است. گوگل، این غول حوزه فناوری، ابتدا سعی کرد که اصل پرونده را مختومه کند.

در این شکایت ادعا شده است که گوگل بدون توجه به حالت مرورگر مورد استفاده، داده‌ها را از طریق گوگل آنالیتیکز و سایر برنامه‌ها و پلاگ‌این‌ها، جمع‌آوری می‌کند. در این شکایت ادعا شده است که اطلاعات جمع‌آوری‌شده شامل «خصوصی‌ترین و خجالت‌آورترین اطلاعات شخصی» است و از «تقریباً هر آمریکایی که رایانه یا تلفن دارد»، جمع‌آوری می‌شود.

اینک قاضی لوسی کوه با اشاره به این‌که گوگل «به کاربران اطلاع نداده است که با قرار دادن مرورگر در حالت ناشناس اطلاعات کاربر همچنان جمع‌آوری می‌شود»، حکم داده که پرونده قابل رسیدگی است و این شرکت باید در دادگاه پاسخگو شود.

سخنگوی گوگل گفت که این شرکت در برابر ادعا‌های مطرح‌شده از خود دفاع خواهد کرد. «هر بار که در مرورگر کروم خود یک صفحه جدید در حالت ناشناس باز می‌کنید، به‌وضوح اعلام می‌کنیم که وب‌سایت‌ها ممکن است بتوانند اطلاعات مربوط به وب‌گردی شما را جمع‌آوری کنند.»

در این دادخواست، با استناد به قانون ممنوعیت شنود فدرال در کالیفرنیا، دست‌کم پنج‌هزار دلار خسارت برای هر کاربر در نظر گرفته شده است. در اوایل ماه جاری، گوگل اعلام کرد که پس از حذف تدریجی فناوری کنونی ردیابی تبلیغات در مرورگر کروم، روش‌های جدیدی برای ردیابی کاربران در اینترنت ایجاد نمی‌کند.

دیوید تمکین، مدیر محصولات تبلیغاتی برای حفظ حریم خصوصی تبلیغات در گوگل، در یک مطلب وبلاگی نوشت: «امروز، ما صریحاً اعلام می‌کنیم که با حذف تدریجی کوکی‌های شخص ثالث، برای ردیابی افراد، شناسه‌های بدیلی برای این کار نخواهیم ساخت و از آن‌ها استفاده نمی‌کنیم.»

«باز نگه داشتن اینترنت و فراهم کردن دسترسی به آن برای همگان، نیازمند اقدام‌های بیشتری در جهت حفظ حریم خصوصی است، و این نه‌تن‌ها به‌معنای پایان دادن به کوکی‌های شخص ثالث، بلکه همچنین نیازمند خاتمه دادن به استفاده از هر فناوری ردیابی افراد در هنگام مرور وب است.»
منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید