چوپان‌ دروغگویی که با یک پیامک کلاهتان را برمی‌دارد!

چوپان‌ دروغگویی که با یک پیامک کلاهتان را برمی‌دارد!

گفته می‌شود همکاری این افراد با باند‌های جعل سکه و فروش سکه‌های تقلبی به افرادی که طمع گنج دارند، یکی از شگرد‌های این افراد برای کلاهبرداری است.

کد خبر : ۹۱۹۲۱
بازدید : ۱۱۶۹۶
کلاهبرداری
الهه صالحی | «سلام. من سید کریم از عشایر چادرنشین هستم و چند وقت پیش وقتی گوسفندانم را به چرا برده بودم یک کوزه سکه پیدا کردم. شماره شما را با استخاره پیدا کردم، اگر می‌تونی برامون بفروش، اما تو را به امام حسین به کسی چیزی نگو.»

چند سالی است که بسیاری از مردم با چنین پیامک‌هایی روبرو می‌شوند که در آن فردی به ظاهر ساده خودش با غلط املایی‌های را چوپان، عشایر و ... معرفی کرده و صاحب شماره را به صدجور آیه و قرآن قسم داده که شماره را از طریق استخاره پیدا کرده است؛ و گفته کوزه‌ای پر از سکه یافته که برای گذران زندگی و درآوردن روزی حلال قصد فروش آن را دارد.

اگر با خواندن این پاراگراف یاد زمان‌های دور و سال‌ها قبل افتادید، باید بگوییم قضیه چندان هم نوستالژیک نشده و حالا چوپان عزیز با تغییر شغلی مختصر هنوز هم بعد از بیش از ۱۰ سال به این شگرد خود ادامه می‌دهد.

چوپان دروغگو چطور کلاه شما را بر می‌دارد؟

شاید بیش از ده سال است که این پیامک‌ها به طور مداوم برای مردم ارسال می‌شوند و همین استمرار ارسال آن‌ها از دو موضوع مهم خبر می‌دهد. اول اینکه بعد از گذشت ده سال حتی با وجود این روش نخ نما شده، هنوز افرادی هستند که به دام این چوپان‌های دروغین بیفتند و دوم اینکه ظاهرا هنوز برخورد قضایی خاصی با این افراد نشده است.

گفته می‌شود همکاری این افراد با باند‌های جعل سکه و فروش سکه‌های تقلبی به افرادی که طمع گنج دارند، یکی از شگرد‌های این افراد برای کلاهبرداری است.

شیما قوشه، وکیل پایه یک دادگستری که اخیرا چنین پیامکی دریافت کرده در گفتگو با خبرآنلاین می‌گوید: از جایی شنیدم که سال‌ها پیش در حوالی غرب کشور در روستایی گنجی پیدا شد و حالا این افراد که باند هستند، با سواستفاده از این اتفاق کارشان را شروع کردند.

او ادامه می‌دهد: ما به درستی نمی‌دانیم چه اتفاقی می‌افتد، به خیلی روش‌ها ممکن است بتوانند از افراد کلاهبرداری کنند؛ اما منتظر این هستند که فرد جواب پیامک را بدهد و شراکت را بپذیرد. روش‌های مختلفی دارند.
ممکن است فرد با ادعای ساده و روستایی بودن بگویند در ازای فلان قدر مبلغ همه سکه‌ها را تحویل می‌دهد یا برای دیدن سکه‌ها قربانی را دعوت کند و او را تلکه کند. روش به درستی مشخص نیست، اما به نظر می‌رسد که در طول این سال‌ها قربانیانی داشته اند که همچنان به کارشان ادامه می‌دهد و نا امید نشده اند.

اما به گفته پلیس مبارزه با جعل و کلاهبرداری که سال‌ها قبل روش کلاهبرداری این افراد را توضیح داده بود، این افراد محلی را از قبل مشخص کرده است تعدادی سکه اصیل قدیمی به فرد نشان داده و اگر قصد خرید داشت داخل یک کیسه سربسته مقدار قابل توجهی سکه تقلبی و غیر اصیل به او در قبال مبلغ هنگفتی می‌فروشد.

همچنین فرد شیاد هنگام معامله و تحویل سکه‌ها چنین وانمود می‌کند که احتمال دارد دستگیر شویم؛ لذا خریدار را مجبور می‌کند که سکه‌ها را بعداً بازدید و مشاهده کند و در ادامه بعد از مراجعه خریدار به منزل متوجه می‌شود مورد سوء استفاده و کلاهبرداری واقع شده و تعداد قابل توجهی سکه تقلبی به وی فروخته شده، همچنین در برخی موارد ممکن است در این معامله‌ها جان خریداران به خطر بیفتد.

نکته جالب اینجاست که اگر با تمام این شماره‌ها که با پیش شماره شهرستان هستند، تماس بگیرید همگی آن‌ها خاموش هستند و موفق نخواهید شد با فرد فروشنده صحبت کنید.
پیامک کلاهبرداری

پس چرا کسی دستگیر نمی‌شود؟

همانطور که به آن اشاره شد، این روش کلاهبرداری سال‌هاست که ادامه دارد و بار‌ها درباره آن نوشته شده و حتی مستند ساخته شده است پس چرا همچنان ادامه دارد و به نظر می‌رسد این افراد دستگیر نشده اند؟ آیا صرف دریافت پیامک کافی نیست تا کسی بتواند اعلام جرم کرده و علیه این افراد شکایت کند؟

قوشه در این باره می‌گوید: مسئله‌ای که وجود دارد این است که تا زمانی که جرم محقق نشده است، متاسفانه نمی‌شود آن را پیگیری کرد دریافت پیامک کافی نیست تا کسی بتواند شکایت کند.
اما با توجه به اینکه ارسال این پیام‌ها زیاد است و خیلی از از دوستان خود من چنین پیام‌های مشابهی دریافت کرده اند، خود دادستان به عنوان مدعی العموم می‌تواند وارد شود، اما در بحث شکایت، تنها کسی می‌تواند انجام بدهد که از جرم متضرر شده است؛ بنابراین تا برای کسی چنین موضوعی اتفاق نیفتاده است و پولی از دست نداده است، نمی‌تواند شکایتی کند.

این وکیل دادگستری با بیان اینکه هر شهروندی می‌تواند نسبت به موضوعی اعلام جرم کند، ادامه می‌دهد:، اما اینکه آیا واقعا مقامات قضایی پیگیر مسئله خواهند شد یا نه، مشخص نیست و اعلام کردنش در فضای رسانه و شبکه‌های اجتماعی هم می‌تواند نوعی اطلاع رسانی باشد. متاسفانه تا به حال اقدام قضایی روی آن صورت نگرفته است.

او اضافه می‌کند: تنها موردی که من شنیدم که با این موضوع برخورد کرده، فردی بود که از طریق یکی از دوستانش که مسئولیتی در سازمان میراث فرهنگی داشت، اقدام و با فرد خاطی برخورد کرده بود؛ اما به طور کلی این برخورد‌ها تک و توک بوده است.

در نهایت اینکه، این کلاهبرداران دستگیر می‌شوند، اما مسئله اینجاست که تعدادشان یکی دوتا نیست و با جوابی که ظاهرا این شیوه کلاهبرداری گرفته اند در این سال‌ها افراد زیادی در استان‌های مختلف اقدام به انجام آن کرده اند.
در سال ۱۳۹۴ خبر دستگیری این افراد در استان لرستان و اصفهان منتشر شده بود و رئیس دادگستری این استان خبر داده بود که بیش از ۵۰ نفر از این افراد در زندان هستند و چیزی حدود ۹۰۰ هزار سکه تقلبی در این استان کشف شده است. لازم به ذکر است که جزای این کلاهبرداران بین یک تا هفت سال زندان است و باید دو برابر مالی که کلاهبرداری کرده اند بپردازند.

با این وجود تا زمانی که افرادی به خرید گنج و سکه از چوپان و کارگرانی به ظاهر ساده دل داشته باشند، این روش نخ نما ادامه خواهد داشت؛ چه یک سال و چه صد سال آینده.

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید