بازار ارز در اولین هفته از سال ۱۴۰۰

بازار ارز در اولین هفته از سال ۱۴۰۰

در اولین هفته‌ای که گذشت بازار ارز رسمی شاهد اعلام سه نرخ برای دلار و یورو بود؛ قیمت دلار و قیمت یورو در بازار متشکل، قیمت دلار و یورو در صرافی ملی و در نهایت قیمت دلار و یورو در سامانه سنا.

کد خبر : ۹۲۰۱۱
بازدید : ۱۰۷۳۲

قیمت دلار و یورو در شروع سال جدید بالاتر از آخرین قیمت ثبت شده در سال گذشته بسته شدند. پیام بازار ساز به بازار ارز چیست؟

محدودیت‌های اعمال شده بر خرید و فروش اسکناس در بازار ارز برای صرافی‌های رسمی موجب شد بازارساز فعالیت بازار متشکل را از دوم فروردین از سرگیرد.

زیرا در روز‌های نوروز اوج فعالیت صرافی‌های فرودگاهی به دلیل سفر‌های نوروزی است. با توجه به اینکه بر اساس مقررات بانک مرکزی خرید و فروش ارز بین صرافی‌ها ممنوع است تامین نیاز‌های اسکناس صرافان باید از مسیر ارز صادراتی یا ارز عرضه شده در بازار متشکل صورت گیرد.

به همین دلیل بازار متشکل از دوم فروردین آغاز به کار کرد تا برای اولین بار طی سال‌های گذشته به جای بازار آزاد سامانه‌های رسمی از طرف بانک مرکزی اعلام نرخ کنند.

در اولین هفته‌ای که گذشت بازار ارز رسمی شاهد اعلام سه نرخ برای دلار و یورو بود؛ قیمت دلار و قیمت یورو در بازار متشکل، قیمت دلار و یورو در صرافی ملی و در نهایت قیمت دلار و یورو در سامانه سنا. بازار متشکل نماد عمده فروشی قیمت دلار است قیمت صرافی ملی بیانگر قیمت عرضه ارز از سوی صرافی‌های مجاز است و قیمت سنا نیز متوسط قیمت خرده فروشی ارز در همان روز را نشان می‌دهد.

قیمت دلار و یورو در دوم فروردین

در بازار متشکل اولین قیمت اعلامی برای ارز را قیمت گشایش می‌گویند. در روز دوم فروردین، قیمت گشایش دلار در این بازار نسبت به قیمت دلار در ۲۸ اسفند ۱۶۰۰ تومان بالاتر کشف شد.

برای لمس اهمیت قیمت گشایش باید به کارکرد آن در بازار متشکل توجه شود؛ قیمت گشایش برآمده قیمت‌ها ثبت شده در مرحله پیش گشایش است در واقع قبل از شروع به کار بازار سفارش‌ها در سامانه ثبت می‌شود و سامانه با استفاده از ساز و کار حراج قیمت را مشخص می‌کند. به بیان ساده در اولین روز کاری بازار، قیمت کشف شده بر اساس سفارش ۱۶۰۰ تومان بالاتر از سال قبل بود.

اما یک ساعت بعد قیمت دلار با ۶۰۰ تومان کاهش به ۲۴ هزار و ۷۰۰ تومان رسید. این روند کاهشی تا نیمه روز دوم فروردین ادامه یافت تا نهایتا قیمت دلار ۲۴ هزار و ۵۵۰ تومان بسته شد. قیمت دلار بسته در بازار متشکل نسبت به آخرین قیمت دلار در ۲۸ اسفند سال گذشته حدود ۸۵۰ تومان بیشتر بود. قیمت یورو نیز در این بازار ۲۸ هزار و ۱۰۰ تومان اعلام شد که در مقایسه با قیمت پایانی سال کمی افزایش داشت.

قیمت دلار و یورو در سوم فروردین

در دومین روز اعلام قیمت در بازار متشکل قیمت دلار و یورو خلاف مسیر رفتند. دلار در پایان ساعت معاملاتی در بازار متشکل کاهش قیمت را ثبت کرد در مقابل قیمت یورو بالا رفت. گران شدن یورو در حالی رخ داد که روز سوم اسفند نرخ برابری یورو به دلار در بازار جهانی تضعیف شده بود، اما قیمت این دو ارز در ایران کاملا ناهمسو حرکت کردند.

پیگیری‌های اقتصاد نیوز نشان داد دلیل نوسان گرچه حجم کم عرضه بوده، اما در کنار آن عمق کم بازار نیز در شدت نوسان دخیل بوده است. حجم معاملات برای واحد پول اروپایی در آن روز کمتر از ۳۰ هزار یورو عنوان شد و حجم معاملات دلار هم ۳۰۰ هزار بوده است.
این در حالی است که در روز‌های عادی حجم معاملات بسیار بیش از این رقم بوده است. به همین دلیل بازار ساز اعتقاد داشت که نوسان روز سوم را نمی‌توان در یک چارچوب مطمئن تحلیل کرد.

قیمت دلار و یورو در چهارم فروردین

در روز چهارم فروردین بازار قیمت دلار را در کانال ۲۴ هزار تومان مدیریت کرد و قیمت یورو نیز ثابت ماند. در این روز قیمت دلار برای خرده‌فروشی (دلار سنا) از ۲۴ هزار و ۳۱۰ تومان شروع شد، اما درنهایت ۲۴ هزار و ۲۹۰ تومان بسته شد که ۲۸ تومان بالاتر از قیمت دیروز آن بود. قیمت یورو نیز در بازار خرده‌فروشی ۲۸ هزار و ۸۸۶ تومان اعلام شد.

قیمت دلار و یورو ۵ فروردین

اما دیروز (۵ فروردین) در بازار متشکل اعلام قیمت دلار گرچه در کانال ۲۴ هزار تومان آغاز شد از نیمه روز به بعد قیمت یک کانال پایین‌تر رفت تا در پایان قیمت دلار در بازار عمده‌فروشی با ۲۳ هزار و ۹۵۱ تومان به کار خود خاتمه دهد. در بازار خرده‌فروشی نیز که به نرخ سنا معروف است متوسط قیمت ۲۴ هزار و ۱۹۱ تومان ثبت شد که در مقایسه باقیمت مشابه روز قبل ۹۹ تومان کمتر بود.

قیمت یورو در بازار متشکل نیز که در روز‌های ابتدایی سال تجربه کاهش قیمت را نداشت در روز گذشته پایین‌تر از سطح قیمتی روز قبل استارت زد و تا پایان نیز روند کاهشی را داشت. این اتفاق برای قیمت یورو در سامانه سنا نیز رخ داد.

قیمت دلار و یورو در اولین هفته ۱۴۰۰

مقایسه قیمت‌های بسته شده در اولین هفته ۱۴۰۰ با آخرین روز کاری سال ۹۹ نشان می‌دهد قیمت ارز در بازار عمده فروشی و خرده فروشی افزایش داشته است.

قیمت دلار در بازار متشکل نسبت به آخرین نرخ ثبت شده برای این ارز ۱۴۳ تومان بالاتر بوده است. قیمت خرده فروشی این ارز نیز که به دلار سنا معروف است ۲۵۵ تومان بالاتر از قیمت بسته شده در ۲۸ اسفند برآورد شده است.

پیام به بازار ساز به بازار ارز

قیمت یورو نیز در هر دو بازار عمده فروشی و خرده فروشی بالا رفته است. یورو در بازار متشکل ۲۹۲ تومان رشد قیمت را تجربه کرده است و در بازار خرده فروشی ۲۸۲ تومان. بدین ترتیب در اولین هفته کاری بازار رسمی قیمت‌ها در مجموع بالاتر از قیمت‌های قبل ایستادند.
هر چند که به دلیل حجم معاملات برخی تاکید دارند روند قیمت‌ها ارزش تحلیلی ندارد، اما وقتی در یک بازار نیمه فعال قیمت‌ها مدیریت می‌شود می‌تواند نشانه یک پیام از سوی بازار ساز باشد. پیامی که نشان می‌دهد بازار ساز فعلا قرار نیست بی گدار به بازار ارز بزند و قیمت‌ها را هیجانی پایین آورد.
زیرا اگر تصمیمی به چنین کاری داشت این روز‌ها فرصت خوبی بود که با عرضه بیش از ظرفیت بازار متشکل زمینه چنین پیامی را فراهم کند. وقتی این اتفاق رخ نمی‌دهد یعنی مشت بازار ساز در سال جدید فعلا باز نشده است.
قیمت دلار و یورو در سنا
میانگین قیمت دلار و یورو
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید