خاموش کردن یک لامپ برای همراهی با ساعت زمین

خاموش کردن یک لامپ برای همراهی با ساعت زمین

ساعت زمین امسال در کشورمان با هفتمین روز از فروردین ماه که از روز‌های نوشدن و شکفته شدن زمین است منطبق شده است.

کد خبر : ۹۲۰۱۵
بازدید : ۱۰۹۸۱
ساعت زمین

میزان مصرف برق کشور اگرچه از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا پنجم آن حداکثر به ۳۴ هزار و ۹۹۷ مگاوات رسیده، اما خاموش کردن حتی یک لامپ کوچک کمک بزرگی به نفس کشیدن زمین است.

هرساله آخرین شنبه ماه مارس به عنوان ساعت زمین نامگذاری شده است. این نامگذاری که یک جنبش جهانی شده از سال ۲۰۰۷ میلادی پایه گذاری شده است.

ساعت زمین یک حرکت ارزشمند و آموزشی است که در یک ساعت مشخص مردم جهان را به حفظ محیط زیست و صرفه جویی در مصرف انرژی فرا می‌خواند. ساعت زمین به انسان‌ها یادآوری می‌کند که نباید تنها به فکر خود باشند بلکه با یک حرکت فراگیر حتی در یک ساعت خاص این فرصت را در اختیار زمین قرار دهند تا بدور از آلاینده‌های زیست محیطی نفسی تازه کند.

ساعت زمین امسال در کشورمان با هفتمین روز از فروردین ماه که از روز‌های نوشدن و شکفته شدن زمین است منطبق شده است.

فروردین ماه ایرانی ماهی است که زمین سر از خواب عمیق زمستانی برداشته و خود را آماده می‌کند تا به اسقبال روز‌های گرمتر سال برود بنابراین هرچه در این روز‌ها با کاهش آلاینده به کمک زمین برویم روز‌های گرم را راحت‌تر سپری خواهد کرد.

بر اساس گزارش شرکت مدیریت شبکه برق ایران میزان مصرف برق کشور در نخستین روز سال جدید و در ساعت ۱۹ و ۳ دقیقه به رقم ۳۳ هزار و ۱۰۷ مگاوات رسید و روند رشد مصرف ادامه داشت تا در روز پنجم فروردین به عدد ۳۴ هزار و ۹۹۷ مگاوات افزایش یافت.

روند مصرف برق بیانگر آن است که هرچه از روز‌های سرد سال فاصله می‌گیریم میزان مصرف برق هم افزایش می‌یابد و افزایش مصرف برق به معنای افزایش میزان آلایندگی‌های زمین است. در ایران بیشترین میزان تولید برق با استفاده از گاز طبیعی انجام می‌شود، اما گرچه مصرف گاز آلایندگی کمتری دارد، اما بازهم نفس زمین را به شماره می‌اندازد.

اما راهکار کاهش آلاینده‌ها خیلی آسان است خاموش کردن یک لامپ اضافه و یا از مدارخارج کردن وسایل برقی پرمصرف به زمین کمک خواهد کرد بهتر نفس بکشد.

اگر هر فرد نسبت به خاموش کردن حتی یک لامپ اقدام کند در مجموع کشورمان این امکان فراهم می‌شودتا یک نیروگاه تولید برق از مدار خارج شده و همین امر فرصت راحت نفس کشیدن را در اختیار زمین قرار خواهد داد.

گرچه به گفته " مصطفی رجبی مشهدی " سخنگوی صنعت برق ایران تامین برق در کشور با جدیت انجام شده و هیچ مشکلی ندارد، اما مدیریت مصرف و رعایت مصرف بهینه از بهترین راهکار‌هایی است که می‌تواند به زمین کمک کند تا نفس بکشد؛ بنابراین لازم است ما هم همه با هم در یک حرکت جمعی در این مشارکت جهانی شرکت کنیم تا زمین بتواند برای ساعتی نفس بکشد.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید