وضعیت قرمز کرونا در کشور؛ شرایط دورکاری کارکنان و محدودیت‌های کرونایی

وضعیت قرمز کرونا در کشور؛ شرایط دورکاری کارکنان و محدودیت‌های کرونایی

بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، مسافرت «از» و «به» شهر‌های با وضعیت قرمز و نارنجی، ممنوع و مشمول جریمه است. همچنین تردد پلاک‌های غیربومی در شهر‌های قرمز یک میلیون تومان و در شهر‌های نارنجی ۵۰۰ هزار تومان جریمه در بر خواهد داشت. البته یک سوم کارمندان مشاغل ضروری در مناطق نارنجی نیز باید به صورت دورکاری کار خود را انجام دهند و در سایر ادارات هم باید نیمی از کارمندان به صورت دورکاری فعالیت کنند.

کد خبر : ۹۲۲۷۴
بازدید : ۵۲۹۲
وضعیت قرمز کرونا در کشور؛ شرایط دورکاری کارکنان و محدودیت‌های کرونایی
فرادید | ۷۲ ساعت از پایان سفر‌های نوروزی گذشته و حالا شیب کرونا در کشور روند صعودی به خود گرفته است. در حال حاضر تهران و شش مرکز استان دیگر وارد شرایط قرمز کرونایی شده اند و ۶ مرکز استان دیگر نیز در مرز قرمز شدن قرار دارند. با این حال وزارت بهداشت پیش بینی می‌کند که روند ابتلا و مرگ و میر در هفته‌های آینده همچنان رو به رشد باشد.

به گزارش فرادید؛ در حالی که وضعیت شیوع ویروس کرونا در کشور پیش از آغاز سفر‌های نوروزی به ثبات رسیده بود، حالا با پایان یافتن سفر‌های نوروزی رنگ شهر‌های کشور از آبی و زرد به نارنجی و قرمز در حال تغییر است. همچنین میزان مبتلایان و مرگ و میر ناشی از کرونا نیز در طول ساعات گذشته رشد چشمگیری را به ثبت رسانده است.

براساس آخرین آمار‌های وزارت بهداشت، در حال حاضر ۸۸ شهرستان در وضعیت قرمز قرار دارند و از مجموع ۴۴۸ شهرستان، تنها ۲۳ شهرستان در وضعیت آبی قرار گرفته اند.

البته وزارت بهداشت در روز‌های گذشته تعداد شهرستان‌های قرمز را ۴۷ شهرستان اعلام کرده بود، ولی گزارش جدید نشان می‌دهد که در طول ساعات گذشته ۴۱ شهرستان دیگر در وضعیت قرمز قرار گرفته اند که این موضوع نشان‌دهنده شیوع سریع کرونا در کشور است.

در این میان میزان مبتلایان کرونا در کشور نیز بار دیگر به رقمی بالاتر از ۱۰ هزار نفر رسید و میزان مرگ میر نیز دوباره سه رقمی شده است. بر این اساس در طول ۲۴ ساعت گذشته ۱۶۱ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و ۱۱ هزار و ۶۸۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۵۷۲ نفر از آن‌ها بستری شدند.

وزارت بهداشت می‌گوید که رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی از ۸۳ درصد به ۵۵ درصد رسیده است. از همین رو میزان شیوع بیماری افزایش یافته است.

با این وجود، معاون کل وزارت بهداشت پیش بینی کرده است با توجه به افزایش بیماران سرپایی و بستری تا حدود چهار هفته آینده روند رو به صعودی به‌ویژه در مرگ‌و‌میر کرونا وجود داشته باشد.
وضعیت قرمز کرونا در کشور؛ شرایط دورکاری کارکنان و محدودیت‌های کرونایی
آخرین جزئیات دورکاری کارکنان دولت
در حال حاضر شیوع کرونا در کشور روند صعودی به خود گرفته است، به شکلی که رنگ ۴۲۵ شهر کشور درطول ۲۴ ساعت اخیر تغییر کرده است. از این رو نحوه فعالیت کارکنان دولت نیز براساس دستورالعمل مناطق سه گانه زرد، نارنجی و قرمز باید تغییر کند. در این رابطه سازمان اداری، استخدامی کشور آخرین وضعیت دستورالعمل‌های دورکاری کارمندان دولت را اعلام کرده است.

بر این اساس سازمان اداری و استخدامی کشور خدمات را به دو بخش ضروری و عادی تقسیم کرده است که در مناطق زرد کارکنان دستگاه‌های با خدمات ضروری باید به طور کامل و ۱۰۰ درصد حضور پیدا کنند، اما در سایر دستگاه‌ها یک سوم به صورت دورکار و دو سوم حضور خواهند داشت.

رفیع زاده، معاون نوسازی اداری سازمان اداری و استخدامی دراین رابطه گفته است: در مناطق نارنجی نیز در دستگاه‌های ارائه دهنده خدمات ضروری، حضور کارکنان به صورت دو سوم و یک سوم دورکار هستند و در سایر دستگاه‌ها حضور ۵۰ درصدی بوده و ۵۰ درصد دیگر امکان دورکاری دارند.

طبق گفته او، در مناطق قرمز در دستگاه‌های با خدمات ضروری امکان کاهش ۵۰ درصدی نیرو‌ها وجود دارد مشروط به این که خللی در ارائه خدمات ایجاد نشود، در سایر دستگاه‌های شهر‌های قرمز هم حضور یک سومی و دورکاری به صورت دو سوم اعمال می‌شود.

سازمان اداری و استخدامی همچنین درباره ساعات حضور کارکنان در محل کار یادآور شده که این ساعات نیز نسبت به تصمیم قبلی تغییری نکرده و از ۷:۳۰ تا ۱۴:۳۰ (هفت ساعت) حضور خواهند داشت.
وضعیت قرمز کرونا در کشور؛ شرایط دورکاری کارکنان و محدودیت‌های کرونایی
محدودیت‌های کرونایی در مناطق زرد، نارنجی و قرمز
طبق اعلام وزارت بهداشت هم اکنون ۸۸ شهرستان قرمز، ۱۳۹ شهرستان نارنجی، ۱۹۸ شهرستان زرد و ۲۳ شهرستان آبی قرار دارند. با این اوصاف بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، مسافرت «از» و «به» شهر‌های با وضعیت قرمز و نارنجی، ممنوع و مشمول جریمه است.

همچنین تردد پلاک‌های غیربومی در شهر‌های قرمز یک میلیون تومان و در شهر‌های نارنجی ۵۰۰ هزار تومان جریمه در بر خواهد داشت.

البته یک سوم کارمندان مشاغل ضروری در مناطق نارنجی نیز باید به صورت دورکاری کار خود را انجام دهند و در سایر ادارات هم باید نیمی از کارمندان به صورت دورکاری فعالیت کنند.

در شهر‌های قرمز نیز، حضور کارمندان ادارات ارائه‌دهنده خدمات مهم به نصف کاهش پیدا می‌کند و یک دوم کارمندان باید به صورت دورکار، امور مربوطه را انجام دهند. در سایر اداراتی که خدمات غیرضروری ارائه می‌دهند، دو سوم کارمندان به صورت دورکار، کار‌های مربوطه را باید انجام دهند.

براساس اعلام ستاد ملی کرونا تردد شبانه در تمام شهر‌های کشور از ساعت ۲۲ شب تا ۳ بامداد ممنوع و مشمول جریمه است.

کدام شهر‌ها در وضعیت قرمز قرار دارند؟
در حالی که تعداد شهر‌های قرمز تا پیش از پایان تعطیلات نوروزی ۴۷ شهرستان بود، اما حالا ۴۱ شهر قرمز دیگر به لیست مناطق قرمز افزوده شده است.

براساس اعلام وزارت بهداشت تا پیش از این شهر‌های جلفا، سراب، شبستر، میانه، هشترود، ارومیه، خوی، نقده، خوانسار، شاهین شهر و میمه، فلاورجان، گلپایگان، لنجان، نجف آباد، آبدانان، دهلران، بوشهر، پردیس، دماوند، شهریار، بروجن، امیدیه، اندیمشک، خرمشهر، بهبهان، لالی، خرم دره، ارسنجان، داراب، زرین دشت، سپیدان، تاکستان، سقز، اسلام آباد غرب، کنگاور، کهگیلویه، گچساران، ازنا، الیگودرز، بروجرد، خرم آباد، دلفان، سلسله، قائم شهر، اراک، تویسرکان و نهاوند در وضعیت قرمز بودند.

اما در حال حاضر ۴۱ شهر دیگر از جمله اصفهان، سمیرم، کاشان، ساوجبلاغ، فردیس، کرج، نظرآباد، ایلام، ایوان، چرداول، دشتستان، دیلم، پاکدشت، پردیس، پیشوا، تهران، رباط کریم، ری، شمیرانات، فیروز کوه، شهرکرد، آبادان، دزفول، رامهرمز، شوشتر، ابهر، زنجان، شیراز، کازرون، کوه چنار، ممسنی، پاوه، سرپل ذهاب، رودبار، رودسر، لنگرود، رامسر، قائم شهر، دلیجان، زرندیه، ساوه و خاتم نیز به فهرست شهر‌های با وضعیت قرمز اضافه شدند.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید