نویسندگان بزرگی که از انتشاراتی‌ها جواب رد شنیدند

نویسندگان بزرگی که از انتشاراتی‌ها جواب رد شنیدند

دنیای نویسندگان همیشه پر زرق و برق نبوده و اینگونه که ما از دور گمان می‌کنیم، همیشه پر از احترام و محبوبیت و ثروت نبوده، چه بسیار نویسندگان بسیار بزرگی که در ابتدا نه تنها از انتشاراتی‌ها جواب رد شنیده اند، بلکه توسط آن‌ها و منتقدینشان، تحقیر شده‌اند.

کد خبر : ۹۲۲۹۱
بازدید : ۴۹۱۲
فرادید | شاید برایتان عجیب به نظر برسد که حتی ژوزه ساراماگو، نویسنده‌ی پرتغالی و برنده جایزه نوبل ادبی سال ۱۹۹۸ میلادی و خالق شاهکار «کوری» برای چاپ اولین آثارش از یک نشر کوچک در یک منطقه‌ی دورافتاده جواب رد شنیده. اثری که بعد‌ها آن ناشر از آرشیو بیرونش آورد و حسابی با آن سر و صدا به پا کرد.

دنیای نویسندگان همیشه پر زرق و برق نبوده و اینگونه که ما از دور گمان می‌کنیم، همیشه پر از احترام و محبوبیت و ثروت نبوده، چه بسیار نویسندگان بسیار بزرگی که در ابتدا نه تنها از انتشاراتی‌ها جواب رد شنیده اند، بلکه توسط آن‌ها و منتقدینشان، تحقیر شده‌اند. اما این نویسندگان هرگز قلم خود را بر زمین نگذاشتند و ثابت کردند روزی می‌رسد که حتی بزرگ‌ترین و معروف‌ترین انتشارات‌های دنیا، برای چاپ چند صفحه از آنها، حسرت می‌خورند.

در این مطلب به معرفی تعدادی از نویسندگان بزرگی میپردازیم که از برای چاپ آثارشان از انتشاراتی‌ها جواب رد شنیده‌اند.

«اچ جی ولز» خالق «جنگ دنیاها»
نویسندگان بزرگی که از انتشاراتی‌ها جواب رد شنیدند
یکی از ناشرین درباره‌ی داستان علمی تخیلی «ولز» این گونه نوشت: «یک کابوس بی پایان. فکر می‌کنم نظر نهایی این باشد: لطفا این کتاب بی معنی را نخوانید.» علیرغم نظر این شخص درباره‌ی کتاب «جنگ دنیاها»، داستان به یاد ماندنی «ولز» درباره‌ی هجوم بیگانگان، بیش از ۱۲۰ سال است که از چرخه‌ی انتشار خارج نشده است.

«جی کی رولینگ» خالق «هری پاتر»
نویسندگان بزرگی که از انتشاراتی‌ها جواب رد شنیدند
«رولینگ» متن کامل داستان خود را به ۱۲ ناشر مختلف تحویل داد و اثرش هر بار پذیرفته نشد. در نهایت یکی از دبیران نهاد انتشاراتی «بلومزبری»، پذیرفت کتاب را با پیش پرداخت ۱۵۰۰ پوند منتشر کند. ویراستار «رولینگ» به او پیشنهاد کرد شغلی مربوط به تدریس برای خود پیدا کند، چون نامحتمل به نظر می‌رسید که «رولینگ» بتواند از طریق نوشتن داستان‌های کودک و نوجوان، مخارج زندگی اش را تأمین کند. اما اتفاقات متفاوتی رقم خورد. اثر او به یکی پرفروش‌ترین مجموعه کتاب‌ها در تاریخ تبدیل شد و مجموعه‌ی «هری پاتر» به فروش بیش از ۴۵۰ میلیون نسخه‌ای در سطح جهان دست یافت. «رولینگ» بعد‌ها در این باره گفت:

غیرممکن است که زندگی کنید و در چیزی شکست نخورید، مگر این که آنقدر محتاطانه زندگی کنید که انگار اصلا زندگی نکرده اید-که در آن صورت، به هر حال شکست خورده اید.

«کورت ونه گات» خالق «سلاخ خانه شماره ۵»
نویسندگان بزرگی که از انتشاراتی‌ها جواب رد شنیدند
دبیر مجله‌ی Atlantic Monthly در پاسخ به سه متن ارسال شده توسط «ونه گات»، به شکلی دوستانه و احترام آمیز نوشت:

از صمیم قلب متأسفم که هیچ کدام از متن ها، به نظرمان متناسب با اهداف ما نیستند. هم شرح بمباران شهر «درسدن» و هم مقاله‌هایی که فرستاده اید، نکات مثبتی دارند، اما هیچ کدام برای پذیرش نهایی، به میزان کافی هیجان انگیز نیستند.

«کورت ونه گات» پس از دریافت این نامه، شرح خود درباره‌ی بمباران شهر «درسدن» را به شناخته شده‌ترین اثرش یعنی کتاب «سلاخ خانه شماره پنج» تبدیل کرد.

«جک کروآک» از پیشگامان نسل بیت
نویسندگان بزرگی که از انتشاراتی‌ها جواب رد شنیدند
صدای «نسل بیت» تا آستانه‌ی خاموش شدن توسط ناشرین پیش رفت. نخستین منتقدین او مجاب شده بودند که کتاب «در راه» با شکست مواجه خواهد شد. یکی از این منتقدین نوشت:

نثر دیوانه وار و آشفته‌ی او به کامل‌ترین شکل، بیانگر سفر‌های تب آلود نسل بیت است. اما آیا این کافی است؟ فکر نمی‌کنم.

در نهایت این اثر به انتشار رسید و با فروش چند میلیون نسخه‌ای و خلق فیلمی اقتباسی همراه شد.

«آگاتا کریستی» خالق «هرکول پوآرو» و «خانم مارپل»
نویسندگان بزرگی که از انتشاراتی‌ها جواب رد شنیدند
«کریستی» اولین اثر خود را در ۲۲ سالگی کامل کرد. او سپس داستانش را به تعداد زیادی از ناشرین تحویل داد، اما فقط با زنجیره‌ای از پاسخ‌های منفی رو به رو شد. «آگاتا» به همین خاطر از یکی از دوستان خانوادگی خود، نویسنده‌ای به نام «ایدن فیلپاتس» درخواست کمک کرد.
«فیلپاتس» ملاقاتی را میان کارگزار ادبی خودش و «کریستی» ترتیب داد و نتیجه این شد که «کریستی» رمان دیگری را خلق کند. در حقیقت اولین رمان «آگاتا کریستی» به چاپ نرسید و رمان دومش نیز در ابتدا چندین و چند بار رد شد، تا این که در نهایت با توافقی بر سر تغییر پایان داستان، انتشار یافت. «آگاتا کریستی» در نهایت ۷۲ رمان و ۱۵ مجموعه داستان کوتاه نوشت و نام خود را به عنوان «ملکه‌ی داستان‌های جنایی» مطرح کرد.

«دکتر سوس»
نویسندگان بزرگی که از انتشاراتی‌ها جواب رد شنیدند
«تئودور سوس گایزل» که اثرش توسط ۲۷ ناشر رد شده بود، قصد داشت پیشنویس داستانش را بسوزاند، اما مواجهه با دوستی قدیمی، اتفاقات دیگری را رقم زد. وقتی دوستش از او پرسید چه در دست دارد، «سوس» در پاسخ گفت: «کتابی که هیچکس آن را چاپ نمی‌کند. آن را به خانه می‌برم تا بسوزانمش.» دوست او که ویراستار کتاب‌های کودکان بود، اصرار کرد که داستان را بخواند و به این ترتیب، اولین اثر از «دکتر سوس» به انتشار رسید. این نویسنده در نهایت بیش از ۶۰ کتاب برای کودکان نوشت. او بعد‌ها درباره‌ی آن مواجهه‌ی سرنوشت ساز با دوست قدیمی اش گفت:

اگر او را نمی‌دیدم و به آنسوی خیابان «مدیسون» رفته بودم، امروز در کار خشکشویی بودم.

«سیلویا پلات» شاعر بزرگ آمریکایی
نویسندگان بزرگی که از انتشاراتی‌ها جواب رد شنیدند
شاعران نیز از کم لطفی‌های جهان نشر، در امان نبوده اند. یکی از ناشرین، به منظور منصرف کردن «پلات» از خلق شعر، در نامه‌ای به او نوشت: «بدون ترید، استعداد حقیقی در اثر شما به میزانی نیست که توجه ما را جلب کند.» «سیلویا پلات»، اما علیرغم این گفته ها، امروزه به عنوان یکی از تحسین شده‌ترین شاعران آمریکایی در نظر گرفته می‌شود. او همچنین پس از مرگ خود، مفتخر به دریافت «جایزه پولیتزر» شد.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید