برجام از کما خارج شد؟

برجام از کما خارج شد؟

نشست‌های پیشین برجام گرچه با هدف رفع اختلاف‌ها و حفظ برجام برگزار می‌شد. اما حالا رویکرد اعضا به نشست‌های کمیسیون برجام، بیشتر احیای برجام و لغو تحریم‌های اعمال شده از سوی آمریکا است. در این رابطه دولت ایران و آمریکا عقیده دارد که لغو تحریم‌ها وارد مرحله تازه ای شده است.

کد خبر : ۹۲۳۹۰
بازدید : ۶۲۵۹
برجام از کما خارج شد؟
فرادید | نشست مشترک اعضای برجام این بار با هدف احیای برجام برگزار شد. نشستی که اعضا می‌گویند سازنده به پایان رسیده است. عراقچی معاون سیاسی وزیر اموز خارجه که در این نشست شرکت کرده می‌گوید در مجموع کار در مسیر درستی قرار گرفته است، اما ادامه این روند به حسن‌نیت و جدیت طرف مقابل بستگی دارد. با این حال اعضای برجام ابراز امیدواری می‌کنند که به زودی برجام احیا شود.

به گزارش فرادید؛ پس از پایان نشست روز سه شنبه کمیسیون مشترک برجام، همه اعضا خروجی جلسه را سازنده خواندند. در این رابطه سید عباس عراقچی به عنوان نماینده ایران دراین نشست می‌گوید: «در مجموع جلسه سازنده‌ای بود و توافق کردیم دو گروه کاری تحریم‌ها و هسته‌ای تشکیل شود و این‌ها متشکل از کارشناسان همه کشور‌ها بجز آمریکاست. آمریکا در هیچ جلسه‌ای که ایران حضور داشته باشد، حضور ندارد و این سیاست قطعی ماست.»


طبق گفته او، وظیفه کارگروه‌ها این است که مجموعه اقداماتی که آمریکا باید انجام دهند تا رفع کامل تحریم‌ها در یک مرحله صورت گیرد را مشخص کنند.

عراقچی با اشاره به اینکه فهرستی از اقدامات باید مشخص شود، می‌گوید: «در کمیسیون مشترک برجام هم پذیرفته شده است که بازگشت گام به گام پذیرفته نیست.»

به عقیده او، کار‌هایی که ایران و آمریکا باید انجام دهند برای بازگشت به برجام، روشن است. البته ایران مجموعه اقداماتش را بعد از این‌که آمریکا اقداماتش را انجام داد و راستی‌آزمایی کرد، انجام می‌دهد.

معاون سیاسی وزی امور خارجه همچنین گفته است که «حرکت گام به گام نداریم و معتقدیم در یک گام نهایی کار باید انجام شود. تنها گفتگو‌هایی که داریم، گفتگو‌های فنی و حقوقی است که دارد انجام می‌شود. ما فقط درباره این‌که بازگشت به برجام شامل چه چیز‌هایی باید باشد، گفت‌وگوی حرفه‌ای و حقوقی انجام می‌دهیم»

او می‌گوید که همه کشور‌ها جدیت و قصد خودشان را برای احیای مجدد برجام اعلام کردند و برداشت ما این است که این اراده وجود دارد.

با این حال، ایران خواستار پایان دادن فوری به تمامی تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا است و اعلام کرده که در این نشست هیچ‌گونه مذاکره مستقیمی با آمریکا نخواهد داشت. این به این معناست که کشور‌های اروپایی در گفتگو‌های پیش رو نقش میانجی را بر عهده خواهند داشت. اتحادیه اروپا همچنین ریاست مذاکرات فعلی را بر عهده دارد.

در این مذاکرات ایران، چین، فرانسه، آلمان، روسیه و بریتانیا شرکت دارند. از طرفی هیات نمایندگی آمریکا در مکانی متفاوت از هیات ایرانی با مذاکره‌کنندگان اتحادیه اروپا دیدار می‌کند. از زمان خروج آمریکا از برجام این نخستین باری است که نماینده این کشور به محل مذاکرات هسته‌ای می‌رود.
برجام از کما خارج شد؟
خروج برجام از بن بست؟
نشست‌های پیشین برجام گرچه با هدف رفع اختلاف‌ها و حفظ برجام برگزار می‌شد. اما حالا رویکرد اعضا به نشست‌های کمیسیون برجام، بیشتر احیای برجام و لغو تحریم‌های اعمال شده از سوی آمریکا است. در این رابطه دولت ایران و آمریکا عقیده دارد که لغو تحریم‌ها وارد مرحله تازه ای شده است.

در این رابطه علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران با اظهار خوش‌بینی نسبت به احیای برجام می‌گوید: «در آینده‌ای بسیار نزدیک دولت آمریکا راهی جز خاتمه دادن به تحریم‌های یک‌جانبه ندارد.»

حسن روحانی نیز گفته است که در روز‌های اخیر ما شاهد فصل تازه‌ای از تجدید حیات برجام هستیم. او می‌گوید که این فصل جدید و تازه از روز گذشته آغاز شد.
در این میان خوش بینی به آینده نشست‌های مشترک برجام به آمریکایی‌ها هم رسیده است.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در این باره می‌گوید: «در حال حاضر، چیزی که در وین روی میز است و چند روز دیگر هم خواهد بود، اقدامات اولیه است، مذاکراتی غیر مستقیم درباره اولین قدم، یعنی آنچه ایران باید برای از سرگیری پایبندی به برجام انجام دهد و آنچه آمریکا باید برای از سرگیری پایبندی اش به برجام انجام دهد. خود این کار آسانی نخواهد بود.»

به عقیده او، این مذاکرات غیرپیچیده نخواهند بود، اما با این وجود دولت آمریکا از این موضوع که دارند اتفاق می‌افتند خوشحال است، چون گام اولی ضروری به سمت هدف مطلوب است.

او همچنین گفته است که «چیزی که ما می‌دانیم این است که باید لغو تحریم‌ها را برای تحریم‌های ناسازگار با برجام انجام دهیم. با این حال، کارگروه‌هایی به همین منظور داریم و نمی‌خواهم از اینجا درباره آن صحبت کنیم.»

علاوه بر پرایس، رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران نیز گفته کشورش بعد از بازگشت به برجام دنبال توافق طولانی‌تر با ایران خواهد بود.

با این وجود به نظر می‌رسد که احیای برجام سرعت قابل قبولی به خود گرفته و می‌شود پیش بینی کرد که هفته‌های پیش رو، احیای برجام به مرحله رضایت بخشی برسد.
برجام از کما خارج شد؟
احیای برجام چه زمانی به نتیجه می‌رسد؟
با وجود سیگنال‌های مثبت از احیای برجام، اما همچنان مشخص نیست که بازگشت آمریکا به برجام و لغو تحریم‌ها چه زمانی انجام می‌شود. در این رابطه آمریکایی‌ها می‌گویند این‌ها روز‌های اول هستند، ما هیچ گشایش قریب الوقوعی را پیش بینی نمی‌کنیم. انتظار این را نداریم که در موقعیتی قرار بگیریم که بتوانیم از حالا نظری راجع به این مذاکرات بدهیم. ما می‌دانیم که مذاکرات سختی در پیش است.

اما حسن روحانی نسبت به روند مذاکرات پیش رو خوش بین است.

او در این رابطه می‌گوید: «اگر طرف مقابل ما یعنی آمریکا، جدیت کافی و صداقت لازم از خود نشان دهد و ما همین دو کار را بیشتر نمی‌خواهیم، به اعتقاد من اگر در جایی مذاکره نیاز است ما می‌توانیم در یک زمان کوتاهی با ۱+۴ مذاکره کنیم.»

در این میان روسیه معتقد است که احیای برجام به تلاش‌های زیادی نیاز دارد.

معاون وزیر امور خارجه روسیه در این رابطه گفته که «به عقیده مقام‌های ایرانی این روند نباید ادامه دار باشد. فرض را بر این می‌گیریم که این گونه باشد، اما رسیدن به چنین مرحله‌ای نیاز به تلاش‌های گسترده دارد.»

او می‌گوید: «اولا به این دلیل که هیچ گونه اعتمادی میان تهران و واشنگتن وجود ندارد و بدیهی است که چنین اعتمادی نمی‌تواند وجود داشته باشد. به همین خاطر دستیابی به هر گونه توافق بسیار دشوار است. ثانیا اینکه اقدامات نیاز به راستی آزمایی دارند که مساله‌ای بسیار حساس و پیچیده است.»
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید