ایران در وضعیت قرمز کرونا؛ کشور تعطیل و قرنطینه می‌شود؟

ایران در وضعیت قرمز کرونا؛ کشور تعطیل و قرنطینه می‌شود؟

گرچه هم اکنون بیش از ۸۵ درصد شهر‌های کشور به دلیل قرار گرفتن در شرایط قرمز و نارنجی با تعطیلی ۵۰ تا ۷۵ درصدی اصناف مواجه هستند، اما اپیدمیولوژیست‌ها و وزارت بهداشت معتقدند برای کنترل موج چهارم کرونا باید سیاست تعطیلی و قرنطینه سراسری را در کشور اعمال کرد.  

کد خبر : ۹۲۴۳۲
بازدید : ۴۸۱۵
ایران در وضعیت قرمز کرونا؛ کشور تعطیل و قرنطینه می‌شود؟
فرادید | شیوع کرونا در کشور هر لحظه وضع بحرانی تری به خود می‌گیرد. براساس اعلام وزارت بهداشت در یک روز گذشته حدود ۲۱ هزار بیمار جدید کرونایی شناسایی شده که بالاترین میزان ابتلا در ۱۴ ماه گذشته است. با این وجود برخی از متخصصان اپیدمیولوژی تعطیلی و قرنطینه سراسری را پیشنهاد کرده اند، اما تاکنون چنین تصمیمی اتخاذ نشده است.

به گزارش فرادید؛ موج چهارم کرونا که از روز‌های گذشته آغاز شده، حالا تمام کشور را در بر گرفته است. طبق آخرین آمار‌ها تمامی مراکز استان‌های کشور در وضعیت قرمز دارند و لیست شهرستان‌های قرمز از ۸۸ شهر به ۲۵۷ شهر افزایش یافته است.

از طرفی میزان مبتلایان به کرونا در طول ۲۴ ساعت گذشته رکورد سه موج گذشته کرونا در کشور را شکسته است. پیش از این در ۷ آذر سال گذشته رکورد ۱۴ هزار و ۵۱ تن به ثبت رسیده بود. اما حالا این رقم به ۲۰ هزار و ۹۵۴ مورد رسیده است؛ که بالاترین رقم از ابتدای شروع پاندمی در ایرنا محسوب می‌شود.

با این حال مسئولان وزارت بهداشت پیش بینی می‌کنند، در روز‌های آینده میزان مبتلایان در کشور رقم‌های بالاتری را به ثبت برساند.

در این رابطه سعید نمکی، وزیر بهداشت هشدار داده که کشور با یکی از جدی‌ترین امواج شیوع ویروس کرونا روبرو شده و موارد ابتلا به ویروس جهش یافته به طرز نگران کننده‌ای در حال افزایش است.
زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران نیز با اشاره به قرمز شدن وضعیت پایتخت می‌گوید میزان بالای ابتلاء و سرعت انتقال ویروس موجب شده تا سرایت‌پذیری کووید۱۹ در موج جدید کرونا، بسیار بیشتر از دفعات قبل باشد.
در این میان سخنگوی وزارت بهداشت نیز ویروس شیوع یافته در کشور را گونه جهش یافته انگلیسی معرفی کرده و گفته است که «با شیوع ویروس جهشی یافته انگلیسی در سراسر کشور، بیماری کووید۱۹ با سرعت در کشور رو به افزایش است و شیب بستری در بیمارستان ها نیز به مراتب تندتر از خیزهای دوم و سوم این بیماری است.»
ایران در وضعیت قرمز کرونا؛ کشور تعطیل و قرنطینه می‌شود؟
تعطیلی و قرنطینه در راه است؟
گرچه هم اکنون بیش از ۸۵ درصد شهر‌های کشور به دلیل قرار گرفتن در شرایط قرمز و نارنجی با تعطیلی ۵۰ تا ۷۵ درصدی اصناف مواجه هستند، اما اپیدمیولوژیست‌ها و وزارت بهداشت معتقدند برای کنترل موج چهارم کرونا باید سیاست تعطیلی و قرنطینه سراسری را در کشور اعمال کرد.

در این رابطه وزارت بهداشت در سامانه ماسک با اشاره به وضعیت قرمز ۲۵۷ شهر در ایران، اعلام کرده که «تعطیلی دو هفته‌ای کل کشور ضروری است در غیر این صورت احتمال افزایش آمار فوتی‌های روزانه وجود دارد».

معاونت بهداشت این وزارتخانه در اطلاعیه خود آورده است: «سرعت افزایش بستری در خیز سراسری چهارم به مراتب شدیدتر از خیز‌های قبلی است و ضروری است ستاد ملی کرونا بلافاصله دو هفته تعطیلی کامل سراسری (شامل تمامی ادارات دولتی، شرکت‌ها و اصناف غیر ضروری)، منع کامل سفر (شامل خودرو‌های شخصی و وسایل نقیله عمومی)، بیرون بر شدن همه رستوران‌ها و غذاخوری هتل‌ها، محدودیت جدی تردد شامگاهی و اعمال جرایم سنگین برای هرگونه مراسم یا تجمعات در سراسر کشور وضع کند.

این معاونت پیش بینی کرده در صورت عدم اجرای این پیشنهادات، باید منتظر فوت حداقل ۲۰ هزار نفر از هم میهنان بود و آمار روزانه فوت نیز ممکن است به بالای ۶۰۰ نفر در روز برسد.

البته ساعاتی بعد، وزارت بهداشت این اطلاعیه را تکذیب کرد. اما رسانه‌ها می‌گویند که این وزارتخانه با فشار ریاست جمهوری این موضوع را تکذیب کرده است. در این میان خبرگزاری دولتی ایرنا و ایسنا نیز بدون حذف اطلاعیه در گزارش‌های دیگر به اطلاعیه وزارت بهداشت تاکید و اشاره کردند.

پیام طبرسی رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری نیز درباره لزوم تعطیلی سراسری می‌گوید: «در حال حاضر تنها راه کنترل این شرایط، تعطیلی است. حداقل باید تعطیلی دو هفته‌ای را در تهران داشته باشیم.»

در این میان، دکتر علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونای پایتخت نیز با اشاره به ضرورت تعطیلی تهران گفته است که «برای کنترل بیماری در تهران راهکار دیگری به غیر از تعطیلی شهر وجود ندارد و شاید در کوتاه مدت تعطیلی شهر تنها گزینه برای عبور از بحران فعلی کرونا در تهران باشند. البته در کنار آن باید به سرعت فرایند واکسیناسیون گروه‌های پر خطر و جامعه پزشکی صورت گیرد.»

علاوه بر تهران، استان‌های فارس و قزوین نیز درخواست تعطیلی دو هفته‌ای سراسری این استان‌ها را به ستاد ملی کرونا ارسال کردند.

در اولین قدم ستاد مقابله با بیماری کرونا در کلان شهر تهران، پیشنهاد تعطیلی یک هفته تا ۱۰ روزه استان تهران را به معاون اول رییس جمهور، وزیران کشور و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ارائه کرد. اما در همان ساعات اولیه با مخالفت استاندار تهران مواجه شد. با این وجود احتمالا ستاد ملی کرونا نیز با این پیشنهاد مخالفت خواهد کرد.

از طرفی ستاد ملی مقابله با کرونا در موج سوم نیز با وجود سه رقمی شدن مرگ و میر و افزایش مبتلایان به ۱۴ هزار نفر با پیشنهاد تعطیلی و قرنطینه سراسری مخالفت کرده بود. اما حالا به نظر می‌رسد که ستاد ملی کرونا ممکن است تعطیلی گروه دو، سه و چهار شغلی و یا تعطیلی سراسری را در نظر بگیرد.
ایران در وضعیت قرمز کرونا؛ کشور تعطیل و قرنطینه می‌شود؟
علت شروع موج چهارم کرونا چه بود؟
دو هفته پیش از آغاز بهار بود که وزارت بهداشت نسبت به موج چهارم کرونا هشدار داد. اما حالا با گذشت یک ماه از این هشدار‌ها موج چهارم کرونا با قدرت در کشور آغاز شده است. موجی که وزارت بهداشت بروز آن را به سفر‌های نوروزی مرتبط می‌داند.

در این رابطه حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت مقصر آغاز موج چهارم کرونا را برخی اعضای ستاد ملی کرونا معرفی کرده است. او می‌گوید: که برخی از اعضای ستاد ملی کرونای ایران مانع از آن شده‌اند که این وزارتخانه از تعطیلات نوروز برای پایین آوردن آمار کرونا بهره بگیرد.

اشاره تلویحی حریرچی به مسئولان وزارت گردشگری است که ستاد ملی کرونا را مجاب کردند تا مانع از انجام سفر‌های نوروزی نشوند.

او می‌گوید: «تاکید وزارت بهداشت این بود که از فرصت طلایی نوروز برای کاهش آمار کرونا استفاده کنیم و مانند سال گذشته که همه جا تعطیل بود امسال نیز همان گونه شود و جلوی مسافرت‌ها گرفته شود. اما مانع شدند تا از فرصت طلایی عید برای خاموش کردن شعله‌های کرونا استفاده کنیم»

نمکی وزیر بهداشت هم در این رابطه گفته که «متاسفانه در مورد کنترل سفر‌ها کسی به حرف من گوش نداد وامروز مهار اژد‌های کووید ۱۹چموش سرکش از دست ما رها شده و مشخص نیست چه زمانی مرگ سه رقمی را کاهش دهیم.»
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید