جنجال مسافران سرپایی یک پرواز

جنجال مسافران سرپایی یک پرواز

طی جنجال بزرگی که از انتشار ویدیو توسط یکی از مسافران پرواز قشم ایر به وجود آمد بسیاری از مسئولان پرواز نسبت به سخنان خانم مسافر واکنش نشان داده اند. طبق گفته‌های حسن قاسمی، مدیرعامل ایرلاین مذکور، او پیگیر موضوع شده و مدعی است هواپیمایی که برای این پرواز در نظر گرفته شده و بر اساس آن اقدام به فروش بلیت کرده‌اند، یک فروند ایرباس ۳۲۰ بود که ۶۰ درصد ظرفیت آن (طبق مصوبه ستاد ملی کرونا) تقریباً کمی بیش از ۸۰ نفر می‌شود و به همان تعداد هم بلیت به فروش رفته بود.

کد خبر : ۹۲۵۲۴
بازدید : ۵۴۰۵
جنجال مسافران سرپایی یک پرواز
فرادید | چند روزی است که ویدویویی در فضای مجازی وایرال می‌شود و در آن یکی از مسافران خانم پس از اعلام تاریخ و پرواز قشم ایر و همچنین مقصد پرواز از آبادان به سمت مشهد، می‌گوید که علاوه بر آنکه تمامی صندلی‌ها پر هستند حدود ۴۰ نفر از مسافران صندلی ندارند و همچنان سرپا ایستاده اند. او در ادامه تاکید می‌کند که پروتکل‌های بهداشتی نیز رعایت نشده است و کسی هم جوابگو نیست.»

با توجه به ویدیوی منتشر شده می‌توان مشاهده کرد که برخی از مسافران در راهروی هواپیما ایستاده و مترصد جایابی جهت نشستن بر روی صندلی هستند و خانم مسافر نیز ادعا دارد که تعداد مسافران معطل در راهروی هواپیما که فاقد صندلی هستند ۳۰ تا ۴۰ نفر است. اما به علت به محدود بودن زاویه دید در ویدیو، امکان اثبات این ادعا از طریق ویدیو وجود ندارد.


به گزارش فرادید، پس از انتشار ویدویی که نشان از رعایت نکردن پروتکل‌ها و همچنین پذیرفتن مسافر بیش از ظرفیت هواپیما است، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور گفته که به قشم ایر اعلام شده تا هر چه سریع‌تر گزارشی از اتفاقات این پرواز به سازمان هواپیمایی کشوری ارائه کند.

حسن ذبیحی درباره تخلف شرکت هواپیمایی مذکور و برخورد با این شرکت تاکید کرد که تخلف انجام شده در این پرواز، این بوده است که محدودیت پذیرش ۶۰ درصدی مسافر رعایت نشده، اما پذیرش مسافر ایستاده به هیچ عنوان صحت ندارد.

او عنوان کرد که در این پرواز، به علت نقص فنی از هواپیمای جایگزین استفاده شده و با توجه به تغییر هواپیما از ایرباس A ۳۲۰ به Rj ۸۵، که ظرفیت پذیرش مسافر کمتری دارد، تعداد مسافران در هواپیمای جایگزین از حد نصاب تعیین شده فراتر رفت. ذبیحی مدعی است که با توجه به دستورالعمل‌های جهانی و ملی ایمنی هوانوردی، به هیچ عنوان امکان پذیرش مسافر ایستاده در پرواز تجاری وجود ندارد.

واکنش‌ها نسبت به ویدیوی پرواز قشم ایر

طی جنجال بزرگی که از انتشار یک ویدیو توسط یکی از مسافران پرواز قشم ایر به وجود آمد بسیاری از مسئولان پرواز نسبت به سخنان خانم مسافر واکنش نشان داده‌اند.
طبق گفته‌های حسن قاسمی، مدیرعامل ایرلاین مذکور، او پیگیر موضوع شده و مدعی است هواپیمایی که برای این پرواز در نظر گرفته شده و بر اساس آن اقدام به فروش بلیت کرده‌اند، یک فروند ایرباس ۳۲۰ بود که ۶۰ درصد ظرفیت آن (طبق مصوبه ستاد ملی کرونا) تقریباً کمی بیش از ۸۰ نفر می‌شود و به همان تعداد هم بلیت به فروش رفته بود.

به گفته قاسمی برای این تایپ هواپیما، مشکل فنی ایجاد شده و ناچار شده‌اند یک فروند هواپیمای RJ (از خانواده هواپیما‌های BAE) جایگزین کنند که ۶۰ درصد ظرفیت آن (طبق مصوبه ستاد ملی کرونا)، حدود ۷۰ نفر است؛ از همین رو به مسافران مازاد پیشنهاد دادند بلیت خود را لغو و وجه بلیت را پس بگیرند که تعدادی از مسافران به این کار رضایت دادند، اما متأسفانه مابقی مسافرانی که بلیت خریداری کرده بودند، حاضر به لغو بلیت خود نشدند و اصرار داشتند که سوار هواپیما شوند.

مدیرعامل این ایرلاین تاکید کرد که به آن‌ها هم توضیح دادیم که اگر این تعداد بخواهید سوار هواپیما شوید، ظرفیت پرواز از قانون ۶۰ درصد، اُوِر می‌شود.

مسئول نام برده ادعا دارد که خانمی که ویدئوی مذکور را تهیه کرده، به دروغ می‌گوید ۴۰ نفر بیش از ظرفیت سوار شده‌اند. او می‌گوید که «قبول داریم که در این پرواز بیشتر از ۶۰ درصد مسافر سوار شده است، اما اینکه بیش از ظرفیت هواپیما، بلیت به فروش رفته، کذب است. به نظر می‌رسد برخی مسافران با انتشار چنین ویدیو‌هایی قصد دارند تا در مقصد یا پول بلیت را بگیرند یا بلیت مابه ازا دریافت کنند. البته با این حال ما در مشهد، به تعدادی از مسافران، بلیت پرواز مشابه داده‌ایم.»

قاسمی گفته که همین اتفاق هم برای پرواز برگشت (مشهد-آبادان) هم رخ داده، اما، چون دیده اند که به این وضعیت مجدداً دچار می‌شوند، اجازه سوار شدن بیش از ۶۰ درصد ظرفیت را نداده اند. او قصد دارد با شکایت از این خانم مسافر در پلیس فتا، اعاده حیثیت کند.

پس از سخنان مدیر عامل شرکت قشم ایر، دانیال مرودشتی، مدیر روابط عمومی فرودگاه آبادان عنوان کرده که به دلیل نقص فنی پرواز ۱۴۷ نفره قشم ایر، این شرکت اقدام به جایگزینی یک پرواز با تعداد ۱۱۲ صندلی کرد.
مرودشتی خاطرنشان کرد: «قرار بود برای پرواز با ظرفیت ۱۴۷ نفر، تعداد ۹۰ مسافر وارد هواپیما شوند که بعد از جایگزین شدن هواپیمای کوچکتر (با ظرفیت ۱۱۲ مسافر) تعداد مسافران این پرواز نیز همان ۹۰ نفر تعیین شد.»

مدیر روابط عمومی فرودگاه آبادان تصریح‌کرد: «ویدیوی منتشر شده که ازدحام مسافران در هنگام ورود را نشان می‌دهد با بزرگ‌نمایی همراه شده است و برهمین اساس پرواز قشم ایر از آبادان به مقصد مشهد بدون هیچ مسافر اضافه‌ای انجام شد. چرا که پرواز هنگامی که مسافران سرپا باشند امکان پذیر نیست.»

جنجال مسافران سرپایی یک پرواز در پرواز قشم ایر فاصله گذاری رعایت شد؟

به گفته مرودشتی، این پرواز با ظرفیت ۱۱۲ نفر با تعداد ۹۰ مسافر به مقصد مشهد پرواز کرد و پیش از پرواز از همه مسافران تست رپید (تست سریع) اخذ شد. مجموعه مدیریت فرودگاه آبادان در زمینه رعایت پروتکل‌های بهداشتی حساسیت و الزامات ویژه‌ای دارد که همواره به آن‌ها پایبند است.

صابر نوروزی مدیر روابط عمومی قشم ایر به رعایت فاصله گذاری اجتماعی در پرواز قشم ایر اشاره کرده و گفته است که رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی باید ۶۴ صندلی تکمیل می‌شد، اما به دلیل تغییر تایپ پروازی ۹۲ صندلی تکمیل ظرفیت شد و در همان زمان به تمامی مسافران این موضوع اعلام شده بود.

او افزود: «در این خصوص از مسافران رضایت کتبی دریافت کردیم که با این شرایط حاضر به پرواز هستند یا خیر که تنها ۵ تا ۶ نفر آن‌ها اعلام مخالفت کردند که در همان فرودگاه با آن‌ها تسویه و مبالغ باز گردانده شد.»

ابوالقاسم جلالی، معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری، نداشتن صندلی برای مسافران را تکذیب کرده است، اما از برخورد با این شرکت هواپیمایی خبر داده و گفته که این ایرلاین بدون هماهنگی و دریافت مجوز اقدام به پذیرش مسافر بیشتر کرده و باعث اعتراض مسافران شده است.

او می‌گوید که «اما به هیچ وجه ادعای برخی مسافران در کلیپ‌های منتشر شده نیز وجود دارد درست نیست و هواپیمای مورد نظر بیش از ۱۰ صندلی خالی داشته است و اینکه برخی مسافران صندلی برای نشستن نداشته‌اند به هیچ عنوان درست نیست.»

جلالی در پایان سخنانش تاکید کرد که قشم ایر در ماه‌های گذشته و در دوران شیوع ویروس کرونا تخلفی مرتکب نشده و تذکری دریافت نکرده است، اما به دلیل اینکه بدون اخذ مجوز و هماهنگی اقدام به پذیرش مسافر بیش از ظرفیت مجاز کرده، با این شرکت برخورد می‌شود چرا که تخلف مرتکب شده است.

فرودگاه بین‌المللی آبادان که با نام فرودگاه بین‌المللی آیت‌الله جمی آبادان نیز شناخته می‌شود، جزو اولین فرودگاه‌های ایران است که در سال ۱۳۲۰ توسط شرکت ملی نفت ایران و به دلیل وجود پالایشگاه آبادان احداث شده و با رونق گرفتن آبادان و خرمشهر فرودگاه نیز توسعه یافته است.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید