واکسن کرونا به بازار سیاه ایران رسید؟

واکسن کرونا به بازار سیاه ایران رسید؟

با وجود اینکه تجارت نیوز مدعی است که به صورت میدانی موضوع عرضه واکسن کرونا در بازار سیاه را مشاهده کرده، اما رئیس پلیس تهران می‌گوید که چنین چیزی در ناصر خسرو مشاهده نشده است. سردار حسین رحیمی فرمانده انتظامی تهران، درباره اینکه آیا پلیس مواردی از فروش واکسن کرونا در ناصرخسرو و دیگر نقاط را مشاهده کرده است، گفته که مورد خاصی درباره فروش واکسن کرونا و عرضه آن در بازار‌های غیر و متفرقه نداشتیم.

کد خبر : ۹۲۶۲۵
بازدید : ۵۲۸۱
واکسن کرونا به بازار سیاه ایران رسید؟ فرادید | برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که خرید و فروش واکسن کرونا به بازار سیاه راه یافته است. رسانه‌ها می‌گویند که برخی افراد در کوچه پس کوچه‌های ناصر خسرو واکسن کرونا را با قیمت ۴۵ تا ۶۰ میلیون تومان به فروش می‌رسانند. البته گفته می‌شود که فروشندگان نقش دلال را دارند و مشتریان باید برای دریافت واکسن به بیمارستان مراجعه کند. این در حالی است که اعضی کمیته علمی ستاد ملی کرونا این موضوع را فریب دلال بازار سیاه عنوان می‌کنند. اما خانه پرستار می‌گوید که امکان دلالی واکسن وجود دارد.

به گزارش فرادید؛ ترس از ابتلا به کرونا باعث شده تا متقاضیان واکسن به بازار سیاه دارو در ناصر خسرو روی بیاورند. در طرف مقابل هم این ترس باعث شده تا فرصت مناسبی برای دلالان دارو ایجاد شود و آن‌ها در آب گل آلود واکسن کرونا، دلالی کنند.

برخی رسانه‌ها با مراجعه به ناصر خسرو گزارش داده اند که برخی دلال‌ها مدعی فروش واکسن کرونا بوده و می‌گویند که می‌توانند با واسطه واکسن کرونا را تهیه کنند.

رسانه‌ها به نقل از دلالان نوشته اند: «میری بیمارستان واکسن رو می‌زنی. قیمتش، ولی ۵۰ تا ۶۰ میلیون تومان است. حالا یا دو میلیون کمتر یا بیشتر»

دلال دیگری در ناصر خسرو گفته است: «همین امروز به رابطم زنگ میزنم. او باید واکسن را از بیمارستان بکشد بیرون. یعنی بیرون که نه. چون در دمای خاصی باید نگهداری و تزریق شود.»

براساس برنامه ریزی وزارت بهداشت قرار است که واکسیناسیون عمومی از زمستان ۱۴۰۰ آغاز شود. پیش از این فاز اول واکسیناسیون کرونا برای کارکنان بهداشت و درمان خط اول مواجهه با بیماری کرونا آغاز شده است. پس از آن نیز افراد بسیار پر خطر شامل سالمندان در مراکز نگهداری، مراکز معلولین جسمی و حرکتی، جانبازان مشمول واکسیناسیون فاز اول شدند.
واکسن کرونا به بازار سیاه ایران رسید؟
فروش واکسن کرونا در بازار سیاه حقیقت دارد؟
با وجود اینکه تجارت نیوز مدعی است که به صورت میدانی موضوع عرضه واکسن کرونا در بازار سیاه را مشاهده کرده، اما رئیس پلیس تهران می‌گوید که چنین چیزی در ناصر خسرو مشاهده نشده است. سردار حسین رحیمی فرمانده انتظامی تهران، درباره اینکه آیا پلیس مواردی از فروش واکسن کرونا در ناصرخسرو و دیگر نقاط را مشاهده کرده است، گفته که مورد خاصی درباره فروش واکسن کرونا و عرضه آن در بازار‌های غیر و متفرقه نداشتیم.

در این میان محمد رضا شریفی دبیر کل خانه پرستار کشور با تایید توزیع و تزریق واکسن کرونا به افرادی غیر از کادر درمان، گفته است که «در توزیع واکسن کرونا با مشکل مواجه هستیم و خوب توزیع نشده است. واکسن‌های کرونا به صاحبان اصلی خود نرسیده بلکه از کانال‌هایی توزیع شده که به افرادی غیر از کادر درمانی رسیده است.»

معاون سازمان نظام پزشکی هم می‌گوید که در بیمارستان، زمانی‌که واکسن از حالت فریز خارج می‌شود، باید طی ۲ تا ۳ ساعت تزریق شود، گاهی بیمارستان با ۱۰۰ نفر برای واکسیناسیون هماهنگ می‌کند، اما تمام آن‌ها در محل حاضر نمی‌شوند، به همین دلیل، اگر واکسن را استفاده نکنند، باید آن را دور بریزند، اما به‌جای آن از افراد در دسترس استفاده می‌کنند چراکه امکان فریز دوباره واکسن وجود ندارد.

اما او گفته که این موضوع هم استثناست و این‌طور نیست که اعلام شده باشد. طبق اعلام تاجرنیا، مدیریت واکسن در کشور به‌عهده مدیر بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت است.

البته معاون سازمان نظام پزشکی می‌گوید پروسه تزریق واکسن بسیار سخت و برای خارج‌شدن واکسن از این چرخه، نیاز به هماهنگی با تعداد زیادی از افراد هست.

براساس اعلام تاجرنیا، چندین نفر در پروسه نظارت و اجرای واکسیناسیون حضور دارند. یکی نماینده مرکز مربوطه است که قرار است واکسیناسیون برای زیرمجموعه‌اش انجام شود. این شخص فهرستی از اسامی افراد دارد که مشخصات آن‌ها ثبت و با آنچه در سامانه سیب آمده، مطابقت می‌شود. اگر مغایرتی وجود دارد، واکسیناسیون برای فرد انجام نمی‌شود و اگر قبلا واکسن تزریق کرده باشند، دیگر امکان تزریق مجدد برایشان وجود ندارد.

او می‌گوید که در ادامه موقع ثبت مشخصات هم شماره پیگیری درنظر گرفته می‌شود که ویال واکسن در آن آمده است و پس از واکسیناسیون نیز کارت برای فرد واکسینه‌شده صادر می‌شود. در نهایت، پس از پایان هر جلسه واکسیناسیون، پوکه‌های خالی ویال‌ها جمع و صورتجلسه می‌شود.

واکسن کرونا به بازار سیاه ایران رسید؟

واکسن‌های بازار سیاه قابل اعتماد است؟
برخی از اعضای کمیته علمی ستاد ملی کرونا و سازمان نظام پزشکی معتقدند که واکسن‌های موجود در بازار سیاه قابل اعتماد نیستند. مینو محرز، عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا در این رابطه می‌گوید: فروشندگان دارو در بازار‌های سیاه، به‌دنبال سود‌های میلیونی هستند، بنابراین مردم فریب نخورند و برای واکسینه‌شدن، عجله نکنند. این را هم توجه کنند که همه‌چیز با واکسیناسیون تمام نمی‌شود.

او معتقد است که واکسیناسیون در وزارت بهداشت با نظارت خاصی انجام می‌شود و از همه این‌ها گذشته تعداد واکسن واردشده آن‌قدر کم است که به‌خود کادر درمان هم نرسیده، چه رسد بخواهد از این چرخه خارج شود.

در این میان حسین کرمانپور، مدیر روابط‌عمومی سازمان نظام پزشکی و رئیس اورژانس بیمارستان سینا هم می‌گوید که واکسن‌های بازار سیاه تقلبی است.

او در این باره گفته است که «واکسن اسپوتنیک وی، در دو مرحله، آن‌هم از دو منبع متفاوت تزریق می‌شود و مانند واکسن آسترازنکا یا سایر واکسن‌ها نیست که هر دو دوز یکسان باشد؛ یعنی واکسن مرحله اول آن با مرحله دومش، متفاوت است؛ بنابراین اگر قرار باشد در بازار آزاد فروخته شود باید هر دو دوز در اختیار فرد باشد، درحالی‌که هم‌اکنون هر آنچه تزریق شده، مرحله اول است و به فاصله ۲۱ تا ۲۸ روز مرحله دوم آن در اختیار قرار می‌گیرد.

کرمانپور می‌گوید که فروشنده این واکسن در بازار غیررسمی چطور می‌تواند تامین مرحله دوم آن را برای خریدار تضمین کند؟

براساس اعلام سخنگوی سازمان نظام پزشکی، به‌احتمال زیاد آنچه به‌عنوان واکسن کرونا قرار است فروخته شود، آب مقطر و واکسن تقلبی است. او می‌گوید نمونه این اتفاق برای داروی رمدسیور هم رخ داد و ویال مترونیدازول به‌عنوان این دارو میلیون‌ها تومان فروخته شد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید