افت محسوس بورس و اعتراض سهامداران

افت محسوس بورس و اعتراض سهامداران

دیروز در ادامه تجمع‌های اعتراضی سهامداران معترض نسبت به وضعیت بورس، تجمع دیگری در مقابل ساختمان سازمان بورس در سعادت آباد برگزار شد. تجمع‌کننده‌ها در این تجمع شعار‌هایی مثل عزا عزاست امروز، اقتصاد مملکت روی هواست امروز سر دادند.

کد خبر : ۹۲۶۸۹
بازدید : ۶۳۵۷

ارزش معاملات دیروز نسبت به روز سه‌شنبه افتی محسوس داشت و مجددا به زیر ۳ هزار میلیارد تومان رسید و باز هم برای یک آخر هفته دیگر شاخص بورس با افت همراه شد. این روز‌ها مثل ماه‌های گذشته، کاربران شبکه اجتماعی توییتر خیلی درباره بورس پیش‌بینی و تحلیل نمی‌کنند.

آن‌ها یا درباره ارتباط وضعیت بورس و کرونا و انتقادهایشان نسبت به عملکرد دولت در مدیریت این دو حوزه می‌نویسند یا رفته‌اند در مسیر کنایه و طعنه نسبت به وضعیت پیش آمده برای بورس.

به قول یکی از کاربران در سال گذشته هر چقدر تحلیل و پیش‌بینی کردند، نتیجه یک درصد هم شبیه به چیز‌هایی که پیش‌بینی کرده بودند، در نیامد. حالا در چنین شرایطی که پیش بینی و تحلیل ارزشی ندارد، باید یک گوشه نشست و نگاه کرد.

بازهم تجمع در مقابل سازمان بورس

دیروز در ادامه تجمع‌های اعتراضی سهامداران معترض نسبت به وضعیت بورس، تجمع دیگری در مقابل ساختمان سازمان بورس در سعادت آباد برگزار شد. تجمع‌کننده‌ها در این تجمع شعار‌هایی مثل عزا عزاست امروز، اقتصاد مملکت روی هواست امروز سر دادند.
شعاری که مورد توجه رسانه‌های داخلی و خارجی قرار گرفت. تفاوت تجمع دیروز با دیگر تجمع‌های روز‌های گذشته در این بود که رسانه‌های داخلی و کانال‌های تلگرامی بیشتر از همیشه به برگزاری این تجمع پرداختند و فیلم‌های منتشر شده از این تجمع را منتشر کردند.
برخی از این کانال‌ها در کنار منتشر کردن فیلم‌هایی از شعار‌های سر داده شده در این تجمع درباره این مساله می‌نوشتند که شعار‌های بازنشستگان و مستمری‌بگیران در برابر سازمان‌های تامین‌اجتماعی به جلوی بورس و میان زیان‌دیدگان بورس رسیده است.
از دیگر نکاتی که در این بخش باید در جریان آن قرار بگیرید، این است که نسبت به تجمع دیروز، رسانه‌های فارسی زبان خارجی بیشتر از همیشه توجه نشان دادند.
این رسانه‌ها که همواره به دنبال برجسته کردن مشکلات در ایران هستند، با انتشار فیلم‌های منتشر شده از تجمع اعتراضی دیروز در مقابل ساختمان سازمان بورس در صفحه‌هایشان در شبکه‌های اجتماعی توییتر و اینستاگرام و همچنین پیام‌رسان تلگرام، وعده‌های سال گذشته حسن روحانی قبل از ریزش شاخص بورس را به مخاطبان یادآوری می‌کردند.
نکته دیگری که باید اینجا آن را مطرح کنیم این است که در برخی از گروه‌های تلگرامی این بحث مطرح شده بود که ظاهرا شعار‌های معترضان بورسی و بازنشسته‌ها یکی شده است.

توصیه برای جلوگیری از سردرگمی سهامداران

تحولات پی در پی منطقه‌ای و بین‌المللی، چشم انتظاری برای مذاکرات ایران و کشور‌های اروپایی، اخبار سیاست داخلی، بحث آینده بورس در فردای انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ و موضوعات اجتماعی و اقتصادی دیگر باعث شده است که سهامداران بیشتر از هر زمان دیگری پیگیر اخبار و تاثیر آن روی حوزه بورس باشند.
در این فضا سهامداران خرد و تازه وارد به این حوزه بار‌ها از احساس خستگی، سردرگمی و کلافگی در مقابل این اخبار و حضورشان در بورس نوشته‌اند. دیروز ولید هلالات، تحلیلگر بازار سرمایه در صفحه شخصی خود در توییتر در همین رابطه مطلبی منتشر کرد.
او نوشت: «اخبار به شدت گیج کننده و ضد و نقیض است. از تصمیم‌گیری در معاملات بر اساس اخبار پیرامون مذاکرات و تنش‌های سیاسی پرهیز کنید. مبنای شما تحلیل+تابلو معاملات باشد و استراتژی مشخصی داشته باشید. خیلی روز‌ها آمدی که بفروشی، میخری! خیلی روز‌ها آمدی بخری، می‌فروشی. این یعنی گیج زدن در بازار.»
این توییت از یک طرف مورد استقبال قرار گرفت و توسط کاربران توییتر فارسی بازنشر داده شد، اما از طرف دیگر برخی از کاربران در قسمت نظرات یا در گروه‌های تلگرام با بازنشر نوشته هلالات این‌طور نوشتند که او در حال عادی نشان دادن شرایط است.
به اعتقاد این افراد این فعال حوزه بورس با انتشار چنین نوشته‌ای در صفحه‌اش در توییتر، قصد داشته است که سهامداران را مقصر وضعیت بورس و از بین رفتن سرمایه‌هایشان نشان بدهد.
تغییرات شاخص بورس
۰
نظرات بینندگان
  • ناشناس ارسالی در

    به نظر من يه عده نميخوان بورس درست شه وگرنه اگه بخوان درست كردن بورس كاري نداره

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید